Toon posts:

Verstandig op dit moment een Audioset te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste luitjes,

Ik twijfel...zoals wel vaker bij de aanschaf van dergelijke apparatuur ben ik huiverig voor veranderingen kort na mijn aanschaf. Nu wil ik graag een Denon AVR-1907 versterker gaan kopen met een Canton speakerset. Helemaal uitgedacht, geluisterd in de winkel, en zeker van de aankoop....totdat ik iets vernam van HD 1.3 of iets dergelijks.

Als ik het goed begrijp komt er nu heel snel een techniek aan die de audiowereld sterk gaat veranderen.., ik begrijp niet hoe of wat, maar door dergelijke berichtgeving ben ik reeds gedesillusioneerd van mijn aanschaf.

Is dit terecht? Moet ik wachten op de nieuwe hdmi 1.3 techniek? Of kan ik gewoon zonder zorgen het setje kopen (wat voor mij als student een fikse investering is en ik aldus niet volgend jaar weer iets nieuws kan aanschaffen)?

Bedankt voor jullie reacties.../me noob;)

.:Xani:.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Tja, een nieuwe vorm van HDMI zal de audiowereld echt niet veranderen hoor. Een Denon 1907 is een prima receiver met recente aansluitmogelijkheden. Als je altijd het nieuwste spul wilt hebben blijf je natuurlijk bezig ;)

Ik zou voor film lekker voor de 1907 gaan, maar neem voor muziek liever een Marantz. Die zullen wat minder ''up to date'' zijn, maar het geluid spreekt mij persoonlijk wel meer aan :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Barry|IA schreef op maandag 04 december 2006 @ 00:23:
maar het geluid spreekt mij persoonlijk wel meer aan :)
Zou ik ook doen, een Marantz nemen omdat die iemand anders wat meer aanspreekt. :?

HDMI 1.3 understeund onder andere Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio. Voor een volledige lijst met veranderingen en meer informatie over HDMI zie http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI .

Zou je gebuik willen maken van deze nieuwe features moet je inderdaad wachten tot receivers die met HDMI 1.3 uitgerust zijn wachten. Uiteraard moet je (HD)DVD/Blu-Ray speler ook deze technologie hebben om er gebruik van te kunnen maken.

• Barry|IA
evEndzhar schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:26:
[...]

Zou ik ook doen, een Marantz nemen omdat die iemand anders wat meer aanspreekt. :?
Dat zou ik doen, zeg ik. De budget lijn van Marantz vind ik op audio gebied gewoon beter dan de Denon, die zijn met video weer beter. Het is een keuze die je moet maken en mijn mening is persoonlijk ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• evEndzhar
  • Niet online
Barry|IA schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:33:
Dat zou ik doen, zeg ik. De budget lijn van Marantz vind ik op audio gebied gewoon beter dan de Denon, die zijn met video weer beter. Het is een keuze die je moet maken en mijn mening is persoonlijk ;)
Nu zeg je dat je dat jij een Marantz zou kopen omdat je het geluid van Marantz kwalitatief beter vindt, terwijl je net zei dat Xanitator beter een Marantz kon kopen omdat jouw oortjes die fijner vinden. Daar zit toch een flink verschil tussen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

evEndzhar schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:45:Nu zeg je dat je dat jij een Marantz zou kopen omdat je het geluid van Marantz kwalitatief beter vindt, terwijl je net zei dat Xanitator beter een Marantz kon kopen omdat jouw oortjes die fijner vinden. Daar zit toch een flink verschil tussen.
Ik kan me niet herinneren dat Barry dat gezegd heeft:
Ik zou voor film lekker voor de 1907 gaan, maar neem voor muziek liever een Marantz. Die zullen wat minder ''up to date'' zijn, maar het geluid spreekt mij persoonlijk wel meer aan :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zit dus ook al een tijdje te kijken voor een mooi stereotje alleen nu vraag ik me eigenlijk af wat is het verschil tussen een receiver en een versterker? Heb je persee een versterker nodig of juist een receiver?

Upside down

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Craytahar schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:09:
Ik zit dus ook al een tijdje te kijken voor een mooi stereotje alleen nu vraag ik me eigenlijk af wat is het verschil tussen een receiver en een versterker? Heb je persee een versterker nodig of juist een receiver?
Jij denkt: "het gaat over geluid dus ik kan m'n vraag hier wel neerdumpen"?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:46
Craytahar schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:09:
Een receiver is een versterker met een geïntegreerde radio en is in het geval van een home theater variant X.1 vaak uitgebreid met wat video-bewerkings-schakelings-opties. Een versterker doet alleen wat de naam zegt, het audiosignaal versterken zodat er geluid uit je speakers komt.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:11:
Jij denkt: "het gaat over geluid dus ik kan m'n vraag hier wel neerdumpen"?
Best wel ontopic hoor die vraag. En terwijl ik een lang verhaal zat te tikken kon PHiXion het in minder woorden duidelijker zeggen, dus daar houd ik het maar bij.
Barry|IA schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:33:
... De budget lijn van Marantz vind ik op audio gebied gewoon beter dan de Denon ...
Op 't werk hier staat een Marantz, maar de dropt de laatste tijd soms het signaal van het linker- of rechterkanaal, foei! :X Maar goed, het ding is ook niet zo nieuw meer... misschien moet ik 'm een keertje schoon laten maken, waarschijnlijk kan ie er daarna weer dertig jaar tegen ;)

• Barry|IA
benoni schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:29:
[...]

Best wel ontopic hoor die vraag. En terwijl ik een lang verhaal zat te tikken kon PHiXion het in minder woorden duidelijker zeggen, dus daar houd ik het maar bij.

[...]

Op 't werk hier staat een Marantz, maar de dropt de laatste tijd soms het signaal van het linker- of rechterkanaal, foei! :X Maar goed, het ding is ook niet zo nieuw meer... misschien moet ik 'm een keertje schoon laten maken, waarschijnlijk kan ie er daarna weer dertig jaar tegen ;)
Ja, ook Marantz kan kapot ;)

• benoni
  • Niet online
Ik moet mezelf corrigeren:
Het is de Technics SU-7200 die op 't werk staat. Ik was even in de war met de Marantz van mijn broer. Die is uit dezelfde tijd en doet 't nog prima :7

'k Zal nog ff zoeken welk model 't was... ah daar is tie, de Model 1030... maar dan met schuifpotmeters, de 1050.

[ Voor 11% gewijzigd door benoni op 04-12-2006 17:53 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:27

DJ Vincento

1422055

benoni schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:41:
[...]

Ik moet mezelf corrigeren:
Het is de Technics SU-7200 die op 't werk staat. Ik was even in de war met de Marantz van mijn broer. Die is uit dezelfde tijd en doet 't nog prima :7

'k Zal nog ff zoeken welk model 't was... ah daar is tie, de Model 1030... maar dan met schuifpotmeters, de 1050.
Ja, technics kan ook kapot ;) :>

• benoni
  • Niet online
Het feit dat die simpele (en niet al te dure) rechttoe rechtaan versterkers het al ruim 30 jaar prima doen, terwijl er in mijn omgeving al twee nieuwere generaties electronica inmiddels op de schroothoop zijn beland, heeft mij wel aan het denken gezet over de keuze van nieuwe audiocomponenten.

Ik zou niet kiezen voor zo'n alles in één receiver met veel knopjes, in- en uitgangen, volumeknoppen die meedraaien met de afstandsbediening... het gaat allemaal slijten, of het heeft volgens de laatste mode ineens weer in- of uitgangen te weinig en dan zit je er maar mee... De kans is bovendien best groot dat gewone versterkers en voorversterkers binnen 10 jaar passé zijn, ongeacht of ze nu 5.1, 7.2 of whatever aan kanalen aansturen. De hele taak van inputs selecteren en mixen wordt overgenomen door een audiokaart in de computer of het digitale mediasysteem.

In het laatste geval lijkt het mij aantrekkelijker om simpele (mono)versterkers te gebruiken, zodat je gescheiden voedingen hebt, gescheiden audiocircuits, weinig of geen potmeters, dus minder vervorming. Door alle overbodige poespas weg te laten is er meer geld voor hoogwaardige componenten. En het werkt veel flexibeler; je kunt van start gaan met een 2.0 installatie en later uitbreiden, of je installatie tijdelijk opsplitsen als je muziek in de tuin wilt hebben of zo.

Ik zou alleen niet weten welke merken vandaag de dag zo'n oplossing bieden op een redelijk consumenten-prijsniveau. Je ziet het eigenlijk alleen in de high-end markt (en bij car audio, maar ja dat wordt ook weer zo'n gepruts). Misschien kun je op zoek gaan naar goede vintage versterkers die een mooi geluid geven en elkaar goed aanvullen. Hier zat ik voor mijzelf aan te denken. Ik wilde er dan wel hedendaagse speakers bij kopen, bijvoorbeeld die B&W 601 en 603 lijken me ietskes beter dan de oude B&W's waar ik nu naar luister.

• Barry|IA
benoni schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:54:
[...]

Het feit dat die simpele (en niet al te dure) rechttoe rechtaan versterkers het al ruim 30 jaar prima doen, terwijl er in mijn omgeving al twee nieuwere generaties electronica inmiddels op de schroothoop zijn beland, heeft mij wel aan het denken gezet over de keuze van nieuwe audiocomponenten.
Troep heb je er altijd tussen zitten, dat heeft niks met vroeger of nu te maken.
Ik zou niet kiezen voor zo'n alles in één receiver met veel knopjes, in- en uitgangen, volumeknoppen die meedraaien met de afstandsbediening... het gaat allemaal slijten, of het heeft volgens de laatste mode ineens weer in- of uitgangen te weinig en dan zit je er maar mee... De kans is bovendien best groot dat gewone versterkers en voorversterkers binnen 10 jaar passé zijn, ongeacht of ze nu 5.1, 7.2 of whatever aan kanalen aansturen. De hele taak van inputs selecteren en mixen wordt overgenomen door een audiokaart in de computer of het digitale mediasysteem.
Dat nu alles met tiptoetsen is uitgevoerd, met meedraaiende volumeknoppen en veel in-/uitgangen, lijkt heel eng ;) Echt snel kapot gaat het echter niet. Of een schakelaar nou direct schakelt, of dat 'ie via een relais werkt, dat maakt weinig uit. Meedraaiende volumeknoppen kom je bij surround receivers al bijna niet meer tegen, die worden namelijk digitaal geregeld. Over de in- en uitgangen kan ik je weinig negatiefs vertellen, mooi toch, zoveel ingangen? Daar is het namelijk een receiver voor, die gemaakt is om als ''centrale'' te werken in een AV setup.
In het laatste geval lijkt het mij aantrekkelijker om simpele (mono)versterkers te gebruiken, zodat je gescheiden voedingen hebt, gescheiden audiocircuits, weinig of geen potmeters, dus minder vervorming. Door alle overbodige poespas weg te laten is er meer geld voor hoogwaardige componenten. En het werkt veel flexibeler; je kunt van start gaan met een 2.0 installatie en later uitbreiden, of je installatie tijdelijk opsplitsen als je muziek in de tuin wilt hebben of zo.
Echte Hifi liefhebbers kiezen daar ook voor. Maar overdrijven is ook een vak. De ''audiofielen'' laten het liefst alles weg, ''want dat is beter'', maar dat gaat niet altijd op. Ingangsbuffers weglaten, een voorversterker passief maken, etc., dat heeft meestal meer nadelen dan voordelen. Dat proberen ze dan recht te trekken met exotische componenten, die niks met het ontwerp te maken hebben.
Ik zou alleen niet weten welke merken vandaag de dag zo'n oplossing bieden op een redelijk consumenten-prijsniveau. Je ziet het eigenlijk alleen in de high-end markt (en bij car audio, maar ja dat wordt ook weer zo'n gepruts). Misschien kun je op zoek gaan naar goede vintage versterkers die een mooi geluid geven en elkaar goed aanvullen. Hier zat ik voor mijzelf aan te denken. Ik wilde er dan wel hedendaagse speakers bij kopen, bijvoorbeeld die B&W 601 en 603 lijken me ietskes beter dan de oude B&W's waar ik nu naar luister.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Een merk als 47Labs, die exact voldoet aan jouw omschrijving, is inderdaad heel minimalistisch opgebouwd. Maar meet zo'n ding eens na, het klopt voor geen kant, en het moet je smaak maar zijn.... Maar ''high end'', zoals audiofielen dat noemen, is het bij lange na niet :)

De B&W 601's zijn speakers die amper wat laten horen, dus dan maakt het al helemaal niet uit welke amp je gebruikt :? Overigens is B&W een typisch commercieel speakermerk, die in de lagere klasses (overdreven uitgedrukt) veel laag en hoog laten horen, met weinig daartussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 04-12-2006 20:21 ]

• evEndzhar
  • Niet online
voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:01:Ik kan me niet herinneren dat Barry dat gezegd heeft:
Tja, dan zal het wel aan mijn ogen liggen.

@benoni: receivers van tegenwoordig zit veel high tech spul in. Vaak zijn onderdelen duur of lastig om aan te komen en je moet jaren studeren om zoiets te kunnen repareren (als het überhaubt al mogelijk is). Er worden zeker nog wel degelijke receivers gemaakt, maar als het buiten de garantie kapot gaat heb je vaak gewoon pech. Heb je een wat goedkopere receiver is het het vaak niet waard om te laten repareren.

Vergeet niet dat er vroeger ook zat rommel gemaakt werd, maar omdat dat 25 jaar geleden al de geest gegeven heeft heeft niemand het daar meer over. Iedereen kent nog wel de tapedecks van Akai die dankzij de GX koppen vandaag de dag nog steeds spelen, maar de meeste andere spullen van Akai zijn al jaren geleden op de schroothoop beland. :+

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
ligt aan je tv die je hebt, gaat kopen.
of je je dvd/bluray/hddvd speler(s) via je versterker wil laten lopen of rechtstreeks naar de tv.
heb zelf de avr 1706 met athena ( = energy ) surround set en die doet gewoon zn werk goed, goede instellingen en duidelijk.

als hij goed klinkt en de speakers passen bij je smaak dan is de keuze zo gemaakt.
ik kon ook meer uitgeven en dus meer poespas op mn versterker hebben maar heb mn dvd rechtstreeks op mn lcd aangesloten en optisch op de avr, losse cd speler van technics omdat ik anders de hele tijd de instellingen aant veranderen ben, en de pc via aux dus waarom meer uitgeven aan een techniek die je hoogstwaarschijnlijk toch niet gaat gebruiken omdat je anders nog meer moet uitgeven om het te gebruiken. (waarom een ferrari als boodschappenwagentje gebruiken?? , juist omdat je dan gewoon niet weet waar je het anders aan moet uitgeven en als student kan je het zeker gebruiken iedere cent).
zo denk ik erover.

• benoni
  • Niet online
@Barry: Dank voor de tips. Ik ben meer een muziekliefhebber dan een audiofiel, dus ik waardeer de 'warmte' in de klank van de midrange B&W's eigenlijk wel :) De 601's lijken me idd. bedoeld voor satellietspeakertjes. Addit: Via jouw tip vond ik een aanverwante tweak-it-yourself oplossing, of het echt goed klinkt weet ik niet... maar aan dit soort kastjes zat ik te denken inderdaad. Of er heeft er nog iemand een stuk of wat Marantz MA5jes op zolder liggen? :9
evEndzhar schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:24:
Vergeet niet dat er vroeger ook zat rommel gemaakt werd, maar omdat dat 25 jaar geleden al de geest gegeven heeft heeft niemand het daar meer over. Iedereen kent nog wel de tapedecks van Akai die dankzij de GX koppen vandaag de dag nog steeds spelen, maar de meeste andere spullen van Akai zijn al jaren geleden op de schroothoop beland. :+
Akai is geloof ik ergens in de tachtiger jaren in andere handen overgegaan en daardoor van kwaliteitsmerk naar Yoko-niveau geduikeld dacht ik :? Anyway, een 'moderne' Akai versterker die mijn vriendin heeft gekocht had binnen 3 jaar al flinke slijtage op de potmeter, als je de muziek zacht wilt zetten knalt het ineens keihard uit de speakers :X Volume regelen we nu maar met de PC.

[ Voor 16% gewijzigd door benoni op 04-12-2006 21:18 ]

Pagina: 1