[Debian] Remote server upgraden naar Etch

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Hoi :)

Zeer binnenkort krijg ik de beschikking over een nieuwe Conroe server. Dit zal een gehuurde dedicated machine zijn met 2 SATA drives en een paar gieg ram. De hoster bied een dienst aan om de server te booten van CD, waarmee je een hele basic shell hebt om je schijven te kunnen benaderen. Ook bied de host een een 'OS reload' systeem aan dat automatisch een nieuw OS op je server kan installeren.

En hier zit het probleem. Slechts enkele distro's worden aangeboden: Een oude FC, Suse en Debian Sarge. Nu heeft Debian mijn voorkeur, maar ik meende ook dat de nieuwe Debian Etch zeer binnenkort (Deze maand?) gaat uitkomen. Dus dat wil ik eigenlijk op deze server gaan draaien. Mijn vraag hier is dus: Hoe :P

Er zijn zo drie manieren die in me opkomen:
- Re-image de server zodra de host Etch beschikbaar heeft gesteld
- Gebruik Sarge, en apt-get dit naar Etch (indien mogelijk?)
- Installeer de Etch lokaal, en upload deze data naar de server.

De 2e optie lijkt me het netste. Is dit mogelijk?
Mischien iets lastiger, als het al mogelijk is, is het lokaal installeren van Etch. Dan een dump maken (Of Rsync zou mischien ook werken?), en deze copieren naar de HDD van de server. Zou dit uberhaupt werken, of boot die machine dan helemaal niet meer? Met gebruik van de default generieke kernel.

Wat lijkt jullie de beste optie hiermee? Is Etch uberhaupt op dit moment al stabiel genoeg om te gebruiken op een productieserver?

'On a related note': het gebruik van de 2e HDD. Er zijn in feite twee opties: Raid-1 draaien, of de 2e HDD als los backupmedium gebruiken.
Dit laatste klinkt me het beste in de oren: Elke 24 uur de extra hdd mounten met een scriptje, en alle data via rsync overpompen. Dit heeft namelijk een voordeel: Mocht er per ongeluk iets verwijderd worden dat niet verwijderd mocht worden, dan is dat nog aanwezig op de 2e hdd. Terwijl met raid-1 het van beide HDD's verdwenen zal zijn.
De vraag is echter, als je via rsync alles overzet, is het dan mogelijk om ook te booten van deze backupschijf? Mits er netjes een boot-flag aanwezig is, en alle data is verder exact gecopieerd?

Advies wordt gewaardeerd :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

installeren sarge, /etc/apt/sources.list aanpassen naar edge, apt-get update && apt-get dist-upgrade en klaar.

Ik zou persoonlijk voor raid1 kiezen en zorgen dat ik ergens remote een backupmogelijkheid heb. De kans dat je 'per ongeluk' iets verwijderd is volgens mij vrij klein, en sowieso moet je dat binnen een dag detecteren anders is de data alsnog weg.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zou gewoon voor een setup gaan met raid-1 en eventueel van de belangrijke files een lokale tar.gz bijhouden en natuurlijk ook remote.

Daarnaast instaleer nu gewoon stabel, sarge dus, daarna kan je eenvoudig je sources.list editten en een dist-upgrade doen, dat is nu juist een van de leuke dingen in debian.

Welk natuurlijk voor een linux26 of expert26 install gaan met een 2.6 kernel dus, bespaart je wat moeite bij een upgrade en is wel een stuk handiger voor relatief nieuwe hardware.

Voor de rest succes met je nieuwe doos he :).

edit:
Nu ik die post van moto-moi zie is dit wel een dubbelpost geworden :+

[ Voor 7% gewijzigd door Tomsworld op 04-12-2006 00:23 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Xandrios
  • Laatst online: 19:33
Woei, dat is dan inderdaad lekker gemakkelijk! Heel mooi want dat scheelt behoorlijk wat gedoe :)
Ik zou persoonlijk voor raid1 kiezen en zorgen dat ik ergens remote een backupmogelijkheid heb. De kans dat je 'per ongeluk' iets verwijderd is volgens mij vrij klein, en sowieso moet je dat binnen een dag detecteren anders is de data alsnog weg.
True, remote backup moest er eigenlijk sowieso wel bij komen inderdaad. Voor het geval dat het datacenter affikt, of de host 'per ongeluk' de verkeerde doos formatteerd :P
Welk natuurlijk voor een linux26 of expert26 install gaan met een 2.6 kernel dus, bespaart je wat moeite bij een upgrade en is wel een stuk handiger voor relatief nieuwe hardware.
2.6.8 draait de default sarge image geloof ik, dat zou dan inderdaad perfect zijn :)
Voor de rest succes met je nieuwe doos he :).
Thanks! Ben erg benieuwd naar de performance van die dualcore Conroes. Ze schijnen behoorlijk vlotjes te zijn op 2.4Ghz :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Xandrios schreef op maandag 04 december 2006 @ 00:37:
2.6.8 draait de default sarge image geloof ik, dat zou dan inderdaad perfect zijn :)
Klopt, Sarge heeft 2.6.8 ja :)

Al bekend welke versie er nu definitief in Etch komt overigens?

Professionele website nodig?

• Jesse
  • Laatst online: 19:57
curry684 schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:57:
[...]

Klopt, Sarge heeft 2.6.8 ja :)

Al bekend welke versie er nu definitief in Etch komt overigens?
In de DWN van 28 nov staat dat ze toch nog voor 2.6.18 (gebaseerd op een post op de mailinglist gedateerd 10 nov.) willen gaan, zie:
http://www.debian.org/News/weekly/2006/41/
http://lists.debian.org/d...nce/2006/11/msg00003.html
http://www.debian.org/rel...otes/ch-whats-new.en.html

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 04-12-2006 11:49 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Alternatief idee: debootstrap gebruiken. Zorg dat op de een of andere manier een paar gig aan ruimte vrij is, partitioneer die als ext3, mount 'em en gebruik debootstrap (in sarge dus) om etch te installeren. Daarna kan je je lilo.conf (of compatible) aanpassen om etch te booten. Mocht het mislukken kan je altijd nog onder arge checken waar het fout gegaan is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Sprite_tm schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:49:
Alternatief idee: debootstrap gebruiken. Zorg dat op de een of andere manier een paar gig aan ruimte vrij is, partitioneer die als ext3, mount 'em en gebruik debootstrap (in sarge dus) om etch te installeren. Daarna kan je je lilo.conf (of compatible) aanpassen om etch te booten. Mocht het mislukken kan je altijd nog onder arge checken waar het fout gegaan is.
Dat systeem zou ik alleen gebruiken voor een distributie die geen rollingreleaseschema heeft. Bij Debian kun je prima upgraden.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1