De "houdbaarheid" van gimmicks zoals Lensbaby, Peleng enz.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Ok, ik zit (Ja, nog steeds ja :D ) met het idee in mijn kop om een lensbaby aan te schaffen. Ik ben zeer gescharmeerd van de effecten die dit speeltje kan creëren. Zo duur zijn ze niet maar toch... Ik vraag me af wat de ervaringen zijn van anderen met de Lensbaby en andere fotografie gimmicks.

Hoe zit dat met een Peleng 8 mm fish, een Zenitar 16 mm of een Lensbaby (2.0)? Die kosten naar verhouding niet zo veel. Daar staat wel tegenover dat hun inzetgebied beperkt is. Hoe groot is de kans dat zoiets nog waar voor het geld gaat opleveren?

Poll: Je Peleng/Zenitar/Lensbaby/IR filter...
Wordt regelmatig ingezet
Ziet slechts sporadisch actie
Is gedegradeerd tot stof happer
Is verkocht/bleek een miskoop

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=154710&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Aardig natuurlijk, zo'n poll, maar ik hoop ook op stukjes tekst met individuele ervaringen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Hoya 072 near-IR filter. Die zorgt voor de "ziet slechts sporadisch actie" keuze. Ok, die kostte €17, dus geen rib uit mijn lijf. Ik heb er nog geen echte klappers mee geschoten, maar ik verwacht dat er voldoende lol mee te beleven is om er tevreden mee te zijn. Al met al voor mij geen miskoop geweest.

Hoe ervaren andere gebruikers hun niche product?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verkopen is zo definitief, maar ik twijfel al een flinke tijd wat ik met mijn Peleng moet doen. Het komt wel van pas als er veel op de foto moet komen, maar de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven.
Qua fish-eye kan ik beter een Sigma 15/2.8 of Sony 16/2.8 halen. :P

Dankzij de problemen met import behouden ze hun prijs wel best goed, dus ook al koop je er 1, je zult er maar weinig afschrijving op hebben. :)
Hoe dat met lensbabies zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die ook maar weinig afschrijving kennen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
De Peleng gaat standaard mee op vakantie. Ik ben er erg blij mee (heb een lekker scherp exemplaar) en het is de enige manier voor m'n 350D om een 180 graden fisheye beeld te krijgen. Leuk lensje dat ik nog regelmatig op m'n 350D zet (als ik m'n 350D gebruik).

Verwijderd

Mijn Lensbaby 2.0 kreeg ik uit Amerika opgestuurd toen er in Nederland nog geen dealers waren die het ding verkochten. Ik schreef er toen een stukje over en ging met de lens naar een camerawinkel in Urk, die inmiddels importeur van het ding geworden is. Als dank mocht ik van Lensbabies het speeltje houden dus ik heb er geen cent aan uitgegeven.

Feit is wel dat als ik er voor had moeten betalen ik deze lens vermoedelijk niet had gekocht, terwijl nu ik weet hoe goed ik mijn foto's verkoop die ik er mee maak, ik de lens onmiddelijk weer zou kopen als hij stuk gaat. De Lensbaby is een lens die je maar heel weinig inzet, omdat het effect maar sporadisch te gebruiken is, maar... Als je deze lens gebruikt weet je zeker dat de gemaakte foto terug komt in de nabestellingen. Mensen vinden het effect leuk, het is anders dan anders en daarom erg geliefd.

Ik heb de Lensbaby 3G ook getest, maar vind het weinig toevoegen aan deze lens. Sterker nog, ik ben zo aan het gebruik van de 2.0 gewend dat ik de 3G maar traag vind werken. Eerst alles vast zetten, dan finetunen... Gadver. Gewoon zien wat je doet en afdrukken.

Een klein commentaartje heb ik wel, maar dat slaat op het gebruikte fototoestel en niet op de lens. Als je een Nikon D70 gebruikt, kun je door de verkleining in de zoeker nauwelijks zien wat je doet en of je onderwerp scherp is. Je moet dan letten op het groene bolletje, als dat aan gaat moet je afdrukken. Nu ik met een D200 en D2X werk gaat het stukken makkelijker omdat ik echt kan zien wat ik doe. Daar komt bij dat de belichting op een D200 / D2X wel automatisch gaat, ook als je flitst, en op de D70 niet.

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Mijn Peleng wordt toch wel met enige regelmaat gebruikt. Als ik 'm niet gebruik is dat vaak meer omdat-ie handmatig ingesteld moet worden (waar ik niet aan gewend ben en wat redelijk lastig is met een bril i.c.m. de kleine zoeker van de Nikon D50) dan omdat ik het effect van de lens te 'gadget' vindt. Heb er al erg mooie landschapsfoto's (bijv. strand/zee met veel dreigende bewolking) mee geschoten. Het midden vervormt natuurlijk ook niet echt. Ik zit zelfs te dromen over de Nikon 10,5mm fisheye, omdat die wel autofocused...

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb ook een Peleng gehad, maar destijds verkocht om er een EF-S 10-22 van te kopen. IR-filter had ik van Cokin, achterlijke rommel. Heb nu wel een 58mm Hoya R72, maar nog niet ingezet met 50/1.4.

En toch overweeg ik om een Sigma 15/2.8 vissenoog te kopen, lijkt me erg leuk incombinatie met een pano-kop om 180x360-panorama's te maken. :)
Pagina: 1