DIY: Death of Zen klasse-a versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb een versterker gebouwd. Het is geen home cinema (of iig geen surround), maar desondanks ben ik er best wel trots op :). Ik had al gepost op DIYaudio.com, maar ik wilde mijn creatie eigenlijk ook nog op GoT zetten. Vandaar.

Eerst wat informatie. De versterker is de "Death of Zen", aka "project 36" van Rod Elliot (http://sound.westhost.com/project36.htm). Het is een klasse-A versterker die gebaseerd is op de JLH, een bekend ontwerp dat al uit 1969 stamt. Het idee achter dit ontwerp was om een klasse-A instelling te koppelen aan een hogere efficientie dan "normale" klasse-A bakken hebben (dat zijn oventjes die geluid produceren ;)).
De Death of Zen past dit principe dus opnieuw toe wat erin resulteert dat mijn versterker met een ruststroom van 1.5 ampere "slechts" continu 50 watt per kanaal staat te verstoken. Overigens vind ik dat wel enigszins gerechtvaardigd als je kijkt naar het belachelijke verbruik van moderne videokaarten. De heatsinks worden btw wel behoorlijk warm!

De voeding van de versterker heb ik nogal overgedimensioneerd. Met 3 Sprague Powerlytic bekerelco's komt de afvlakcapaciteit per kanaal op 82 millifarad. Voor het snel leveren van stroom aan de eindtrappen zitten er dan ook nog eens 8 tantaal elco's van 4,7uF per stuk in, en een MKT'tje van 1uF.

De voorversterker heb ik passief uitgevoerd, met alleen een ingangsschakelaar en een Alps volumepotmeter. De meeste bronnen kunnen tegenwoordig toch moeiteloos direct eindtrappen uitsturen.

En nu de plaatjes!

Van boven, met de kap eraf:
http://img469.imageshack.us/my.php?image=img0042ld8.jpg

Perspectief plaatje:
http://img361.imageshack.us/my.php?image=img0043fk4.jpg

Close-up van een van de printplaatjes (besteld bij Rod):
http://img361.imageshack.us/my.php?image=img0045va5.jpg

Na het afregelen, spelen met de kap eraf:
http://img476.imageshack.us/my.php?image=img0048cp5.jpg

Tada...:
http://img369.imageshack.us/my.php?image=img0049gy9.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door cashewnut op 03-12-2006 23:39 . Reden: verkeerde url's voor images gebruikt... dan maar gewone linkjes van maken ]

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
plaatjes dood?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
hier ook.. (even ter bevestiging)

Systeem Specs

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:01
Gewoon rechtsklikken --> view pictures, werken prima.

Ot: Ziet er gaaf uit man! Zal eens even die site gaan bekijken. Hoelang ben je ermee bezig geweest?

Verwijderd

Toch doen de plaatjes het niet hoor. Ook niet via right-mouse-click.

(Dit even ter bevestiging van de bevestiging)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 23:37 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Plaatjes zijn niet dood. De link die is gebruikt, is een HTML-pagina, geen image. Starbase218, fix dit ff, wil je? :)

@bunny_feet: Klikken (en Firefox gebruiken, dan kun je rechts klikken -> "view image" doen ;) )
Van boven, met de kap eraf:
http://img469.imageshack.us/my.php?image=img0042ld8.jpg

Perspectief plaatje:
http://img361.imageshack.us/my.php?image=img0043fk4.jpg

Close-up van een van de printplaatjes (besteld bij Rod):
http://img361.imageshack.us/my.php?image=img0045va5.jpg

Na het afregelen, spelen met de kap eraf:
http://img476.imageshack.us/my.php?image=img0048cp5.jpg

Tada...:
http://img369.imageshack.us/my.php?image=img0049gy9.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Room42 op 03-12-2006 23:40 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• cashewnut
Fixed :)

MoiZie: Moet je dat vragen? ;) Veel te lang...

Eigenlijk is dit een remake van mijn versterker. Ik ben er eind vorig jaar mee begonnen, vervolgens heeft het project het grootste deel van de tijd stilgelegen. Een paar maanden terug heb ik het weer opgepakt en afgemaakt. Het is ongelooflijk wat je allemaal kunt doen als je er tijd voor maakt :).

[ Voor 95% gewijzigd door cashewnut op 03-12-2006 23:42 ]

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
netjes afgewerkt.
komt volgens mij nogal wat lawaai uit als je je favo cd op zet ;)
als ik meer tijd had zou ik me er ook in verdiepen en zelfbouwen maar heb ik helaas niet

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nette amp :) Wat heeft dat gekost?
Je moet je aan/uit schakelaar nog wel even omdraaien en andere regelaats erop zetten :P

Trouwens leuk dat het AVH board weer ''tot leven'' komt :)

[ Voor 31% gewijzigd door Barry|IA op 04-12-2006 00:25 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Nice job d:)b

Maar natuurlijk heb ik zoals altijd nog wel wat kritische vragen :+ : Waarom heb je dit ontwerp gekozen? je zeurt nu wel over videokaarten, maar dit beestje blijft natuurlijk nog steeds classe A ;) En waarom niet dual mono? Denk je niet dat een tweede trafo niet nog net het laatste beetje uit deze amp zou halen? of heb je gewoon een trafo met twee wikkelingen gebruikt (Kan immers prima aangezien ie single supply is)? Moet wel zeggen dat ik wat allergisch ben t.o.v die dikke elko op de output, vooral groot genoeg maken in ieder geval, anders gaat ie je bass beïnvloeden.

En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe klinkt ie?

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 04-12-2006 09:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• cashewnut
voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 09:24:
Nice job d:)b

Maar natuurlijk heb ik zoals altijd nog wel wat kritische vragen :+ : Waarom heb je dit ontwerp gekozen? je zeurt nu wel over videokaarten, maar dit beestje blijft natuurlijk nog steeds classe A ;) En waarom niet dual mono? Denk je niet dat een tweede trafo niet nog net het laatste beetje uit deze amp zou halen? of heb je gewoon een trafo met twee wikkelingen gebruikt (Kan immers prima aangezien ie single supply is)? Moet wel zeggen dat ik wat allergisch ben t.o.v die dikke elko op de output, vooral groot genoeg maken in ieder geval, anders gaat ie je bass beïnvloeden.

En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe klinkt ie?
Ik heb dit ontwerp gekozen omdat het mijn eerste zelfbouw versterker is. Ik wilde een niet al te moeilijk/duur ontwerp, maar wel een waarvan ik redelijk zeker wist dat het resultaat goed zou zijn. Met het bouwen ben je tenslotte wel even bezig, dan wil je er ook wel wat voor terug hebben.

Over de trafo: ik heb inderdaad nog precies zo'n trafo liggen, maar qua indeling van de kast kwam het beter uit om 1 te gebruiken. De trafo is 2x25V 250VA, wat ruim voldoende moet zijn voor deze versterker. De secundaire wikkelingen zijn idd gescheiden.

De uitgangselco is een Black Gate 4700 uF (heb ik dus niet op bespaard ;)). Mijn luidsprekers (B&W DM14's) zijn veel eerder de beperkende factor in het laag dan de versterker; het -2 db punt van de speakers ligt op 80Hz, waarna het met ongeveer 12dB/octaaf afneemt. Als ik deze ga vervangen, zal ik wel niet al te laagohmige speakers nemen.

Hij klinkt IMO erg goed. Instrumenten verdwijnen niet in de massa, maar zijn juist erg goed te volgen. Wat me ook opvalt is de hoeveelheid detail en controle. Het geluidsbeeld is heel open. Bij sommige opnames kan dat iets teveel van het goede zijn, maar ik heb het idee dat dat ook alles te maken heeft met de akoestiek (houten vloer).

Ik heb nu ook de indruk dat ik het verschil tussen MP3'tjes veel beter kan horen. Als ik de indruk heb dat een MP3'tje niet goed klinkt, blijkt het bvb vaak een 128kbps file te zijn.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Starbase218 schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:33:
Ik heb nu ook de indruk dat ik het verschil tussen MP3'tjes veel beter kan horen. Als ik de indruk heb dat een MP3'tje niet goed klinkt, blijkt het bvb vaak een 128kbps file te zijn.
Voor mij persoonlijk zegt dat meer over de belabberde kwaliteit van de versterker die je hiervoor gebruikte ;) Zelfs de beste 128 kbps MP3's klinken ellendig op een goeie set. Bij 192 kbps is het geluid vaak erg acceptabel als in "lekker geluid om muziek te draaien" maar als je een beetje geoefend gehoor hebt ontwikkeld voor de typische MP3-artefacts en op basis van de werking van MP3 weet wat er fout gaat, dan is 192 kbps vaak al te beperkt als je serieus gaat luisteren :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Starbase218 schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:33:Over de trafo: ik heb inderdaad nog precies zo'n trafo liggen, maar qua indeling van de kast kwam het beter uit om 1 te gebruiken. De trafo is 2x25V 250VA, wat ruim voldoende moet zijn voor deze versterker. De secundaire wikkelingen zijn idd gescheiden.
Dan heb je effectief natuurlijk gewoon een dual mono setup :)
De uitgangselco is een Black Gate 4700 uF (heb ik dus niet op bespaard ;)). Mijn luidsprekers (B&W DM14's) zijn veel eerder de beperkende factor in het laag dan de versterker; het -2 db punt van de speakers ligt op 80Hz, waarna het met ongeveer 12dB/octaaf afneemt. Als ik deze ga vervangen, zal ik wel niet al te laagohmige speakers nemen.
Het gaat er mij niet zozeer om welke elko er zit, maar DAT er eentje zit ;) Met 4700 uF ben je denk ik wel uit de gevarengrens. Maar simuleer maar eens voor de lol een wat kleinere waarde i.c.m met een speaker. Dat kan vreemde dingen opleveren. Aan de andere kant worden deze vreemde dingen ook wel eens "misbruikt" om de curves van woofers weer recht te trekken. In de HH noemen ze dat GHP. Kan i.c.m gesloten doozen (en in aangepaste variant ook in bandpass, en vermoedelijk ook met BR) gebruikt worden om toch nog flink en netjes laag uit een eigenlijk te kleine doos :) Maar goed, met 4700 uF zit je denk ik wel veilig. Zonder kan deze amp in ieder geval niet!

* voodooless vindt dat je trots mag zijn op je eerste DIY ampje *O*

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 04-12-2006 15:56 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

super dat je zoiets zelf gemaakt hebt. De gedachte achter klasse A spreekt mij altijd aan (draai zelf al jaren met klasse a bakken)
Echter doet het me pijn als ik dan zo'n mooi ontwerp zie met een totaal low budget powercord. Dit ontwerp verdient echt beter. Maak er een goede ieec ingang op en neem een stukje belden stroomkabel (nog geen € 10,-- de meter) om een powercord te maken.

mooi gedaan !

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat je niet over het contrast begint over de interne en externe speaker kabel StuiTeR :+

Maareh, een nette kabel met randaarde mag inderdaad wel ;)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Wat zijn die twee losse rode draden op plaatje 1 liggend op de achterste blauwe elco's ?
Mooi bakkie trouwens 8)

[ Voor 12% gewijzigd door blobber op 04-12-2006 17:14 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

StuiTeR schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:00:
super dat je zoiets zelf gemaakt hebt. De gedachte achter klasse A spreekt mij altijd aan (draai zelf al jaren met klasse a bakken)
Echter doet het me pijn als ik dan zo'n mooi ontwerp zie met een totaal low budget powercord. Dit ontwerp verdient echt beter. Maak er een goede ieec ingang op en neem een stukje belden stroomkabel (nog geen € 10,-- de meter) om een powercord te maken.

mooi gedaan !
Een stuk stroom snoer van 10 euro de meter :o waarom dat? omdat dure stuk kopen weer in een contactdoos te douwen waar gewoon pisbakken koper van 2 x 2.5mm2 in zit.

dit snoertje is een beetje dun en had wel geaard morgen zijn maar verder :)

ziet der strak uit het versterkertje :) nu maar hopen dat we een koude winter krijgen.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:24:
[...]

Een stuk stroom snoer van 10 euro de meter :o waarom dat? omdat dure stuk kopen weer in een contactdoos te douwen waar gewoon pisbakken koper van 2 x 2.5mm2 in zit.

dit snoertje is een beetje dun en had wel geaard morgen zijn maar verder :)

ziet der strak uit het versterkertje :) nu maar hopen dat we een koude winter krijgen.
Inderdaad, 10 Euro per meter is erg duur. 2 Euro is een normale prijs voor geaard snoer :)

Maarja, het oog wilt ook wat..

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Ray

Ray

voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:12:
Dat je niet over het contrast begint over de interne en externe speaker kabel StuiTeR :+

Maareh, een nette kabel met randaarde mag inderdaad wel ;)
hehe nou dat was de volgende stap geweest :) Tja ik begeef met natuurlijk weer op glad ijs als ik zeg van waarom wel een goede trafo / elco erin maar dan echt budget bedrading toepassen ?

Tja ik vind 10,-- de meter een koopje maar het is natuurlijk stukken duurder dan een gamma touwtje

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zeer nette versterker. Je zou voor het oog de knoppen aan de vorokant nog voor een iets mooier exemplaartje kunnen vervangen.

Mag ik vragen wat alles zo ongeveer gekost heeft ?

One World Concepts

• Barry|IA
StuiTeR schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:00:
[...]

hehe nou dat was de volgende stap geweest :) Tja ik begeef met natuurlijk weer op glad ijs als ik zeg van waarom wel een goede trafo / elco erin maar dan echt budget bedrading toepassen ?

Tja ik vind 10,-- de meter een koopje maar het is natuurlijk stukken duurder dan een gamma touwtje
Offtopic:

Kun jij niet nog eens wat pics posten van jouw set in het ''post hier je....'' topic? :)

• cashewnut
blobber: Dat zijn voedingskabels van de plus-kant. Het plaatje is van voor het afregelen van de ruststroom, dus moest ik er een multimeter tussen kunnen plaatsen.

Over het netsnoer: het is een klasse-2 toestel, dus niet geaard. Wat heeft een randaarde dan voor zin?

Zoals al opgemerkt: de knoppen zien er idd niet flitsend uit, maar probeer maar eens aan mooiere types te komen! Dat is nog behoorlijk lastig. Maar als iemand ze over heeft, ik houd me aanbevolen :).

En tenslotte over de prijs: ik schat dat het project mij aan materiaal ruim 300 euro heeft gekost. Vooral de koelprofielen waren erg duur. Aan de elco's en de eindtorren kon ik een stuk goedkoper komen. De prijs van de kast viel ook wel mee.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Starbase218 schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:15:Over het netsnoer: het is een klasse-2 toestel, dus niet geaard. Wat heeft een randaarde dan voor zin?
Dat heeft geen zin zolang je geen ander snoer neemt natuurlijk ;)

• Ray

Ray

Barry|IA schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:44:
[...]

Offtopic:

Kun jij niet nog eens wat pics posten van jouw set in het ''post hier je....'' topic? :)
/offtopic @Barry, ik ben bijna 'klaar' krijg mijn callas audiorack dit jaar nog en twee ontbrekende powercords > Purist Audio Aqueous.

Aarde is altijd belangrijk, leg de buitenkant van de kast eraan en je vangt allicht wat instraling op.

• cashewnut
Update:

Vanavond achteloos weer een cd'tje in de speler gedaan, na de afgelopen tijd nogal wat MP3'tjes vanaf de PC te hebben beluisterd. Klinkt hij ineens veel warmer en voller! De enigszins scherpe randjes die ik hoorde bij sommige soorten muziek zijn eraf! Inspelen speelt dus wel degelijk mee. Afgelopen week kon ik al een verbetering waarnemen, maar toen was ik nog enigszins sceptisch (denkende dat het wel eens psycho-akoestiek kon zijn). Maar nu klinkt hij nog weer een stuk beter - dit is geen gewenning of wat dan ook, dit is echt :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Condensatoren, en met name elko's moeten wel eens inspelen ja.

• Ray

Ray

Starbase218 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:43:
Update:

Vanavond achteloos weer een cd'tje in de speler gedaan, na de afgelopen tijd nogal wat MP3'tjes vanaf de PC te hebben beluisterd. Klinkt hij ineens veel warmer en voller! De enigszins scherpe randjes die ik hoorde bij sommige soorten muziek zijn eraf! Inspelen speelt dus wel degelijk mee. Afgelopen week kon ik al een verbetering waarnemen, maar toen was ik nog enigszins sceptisch (denkende dat het wel eens psycho-akoestiek kon zijn). Maar nu klinkt hij nog weer een stuk beter - dit is geen gewenning of wat dan ook, dit is echt :).
* Ray kijkt met liefde naar de wieg waar een beginnend audiofiel geboren is :) JA inspelen is belangrijk en waarheid
Pagina: 1