Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Het einde van het jaar nadert weer en het wordt dus weer tijd een beetje rekening te houden met hoeveel er bijverdient mag worden :D

Als ik het goed heb begrepen heb je als student een belastingvrije voet van ongeveer 5900 euro.

En als ik het goed heb begrepen kan ik mijn studiekosten aftrekken. Ik ontvang geen beurs meer omdat al wat langer studeer...

Hiervoor wordt een standaard bedrag vastgesteld per maand. Dit is ongeveer 170 euro.

12 x 170 = 2040 euro, hier gaat een drempel van 500 af, aftrekpost is dus 2040 - 500 + 1540 euro.

Waardoor je uitkomt op een totaal van 5900 + 1540 = 7440 euro wat belastingvrij bijverdient kan worden.

Mijn grote vraag is eigenlijk of dit klopt?
Mensen nog andere tips?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bel de IBG en zoek een student die iets met accountancy doet... Die 2 bij elkaar krijgen vast wel een officiele + rendabele aftrekpost voor elkaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
Van de IBG site:
Naast je studiefinanciering mag je in 2006 € 10.527,57 netto verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studiefinanciering.

Maar als je geen studiefinanciering (beurs?) ontvangt dan lijkt mij dit niet van toepassing. Je betaald de studie immers zelf (ik doe b.v. een deeltijd studie die ik zelf betaal maar kan daarnaast gewoon werken en meer verdienen dan die 10.000)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Meer verdienen ga je nooit armer van worden. Zodra je boven de "belastingvrije" voet komt ga je alleen over het bedrag wat er boven zit belasting betalen. Als je zo weinig mogelijk belasting wilt betalen is het iets om rekening mee te houden, als je zoveel mogelijk geld wilt verdienen dan niet. Je mag dus oneindig veel bijverdienen, er is geen grens waarboven het illegaal gaat worden ofzo. Boven een bepaalde grens ga je alleen meebetalen aan allerlei zaken waar we met z´n allen gebruik van maken, ook jij.

De grens van 10k heeft inderdaad alleen invloed op je stufi, kom je er boven dan vervalt je recht op stufie, nvt voor jou dus.

Een tip: misschien heb je een huisgenoot die niet werkt, door een fiscaal partnerschap aan te gaan kun jij gebruik maken van zijn/haar heffingskorting. Hierdoor kun je globaal tweemaal zoveel belastingvrij verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 04-12-2006 09:52 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Mocht je wel een OV hebben, dan moet je deze ook terugbetalen, mocht je teveel verdienen. Eén euro over de grens kan dan zo'n 1500 euro terugbetalen betekenen. Hierop is geen beroep mogelijk, het is een harde grens.

Gelukkig krijg je pas jaren later de rekening, aangezien de koppeling IB - Belastingdienst nog al traag is. Heb over 2005 nog een dergelijke heffing tegoed.

[ Voor 8% gewijzigd door paknaald op 04-12-2006 10:27 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

belastingvrije voet is heel wat anders dan wat je mag verdienen van de IB he........

Die belastingvrije voet heeft iedere NL'er en zal idd wel rond de 6k euro liggen. Dat bedrag van de IB is een stuk relevanter, want als je daar bovenuit komt heb je een groter probleem, aangezien je dan minder recht op beurs hebt en je OV in kan leveren/terug betalen. Kortom, zorg maar dat je onder die bijna 20k van de IB blijft, of doe t zwart, want er boven komen wil je niet :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

kamstra schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:30:
belastingvrije voet is heel wat anders dan wat je mag verdienen van de IB he........

Die belastingvrije voet heeft iedere NL'er en zal idd wel rond de 6k euro liggen. Dat bedrag van de IB is een stuk relevanter, want als je daar bovenuit komt heb je een groter probleem, aangezien je dan minder recht op beurs hebt en je OV in kan leveren/terug betalen. Kortom, zorg maar dat je onder die bijna 20k van de IB blijft, of doe t zwart, want er boven komen wil je niet :)
Hij heeft geen beurs meer. Over z'n OV heeft hij niks gezegd.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Bovendien is het terugbetalen van de OV eenvoudig te voorkomen door in de maand dat je over de grens heengaat hem in te leveren? (en een evt. beurs stop te zetten, maar dat is hier niet aan de orde)

Verder: meer verdienen is beter (vanuit belastingen en heffingskortingen gerekend)

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 04-12-2006 11:53 ]

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:52:
Bovendien is het terugbetalen van de OV eenvoudig te voorkomen door in de maand dat je over de grens heengaat hem in te leveren? (en een evt. beurs stop te zetten, maar dat is hier niet aan de orde)

Verder: meer verdienen is beter (vanuit belastingen en heffingskortingen gerekend)
Ik dacht dat dat per jaar was. Dus als jij er in november achter komt dat je de grens overgaat, ben je alsnog voor januari t/m oktober de lul. Maar ik kan me hierin vergissen. Ik zou het graag even opgezocht hebben op de IBG-site, maar mijn ervaring leert mij dat ik dan snel in duizenden verwijzingen verdwaal zonder datgene te vinden was ik zocht.

niet dus, zie: Evilbee in "Student en belastingen"
Bedankt voor de terechtstelling :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2006 14:38 ]

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-11 22:14
[b][message=27052155,noline]plattelijn schreef op zondag 03 december 2006 @

Hiervoor wordt een standaard bedrag vastgesteld per maand. Dit is ongeveer 170 euro.
Standaard bedrag heb je volgens mij alleen iets aan als je met je stufi rekening moet houden, wat in dit geval dus niet zo is....

Zie ook: http://download.belasting...aven_2006_ib2751t61fd.pdf

Wat betreft de verdere aftrek, Je hebt het meest aan Art 6.27 lid 1 van IB 2001;

1. Scholingsuitgaven zijn uitgaven voor het door de belastinplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomsten uit werk en woning.

Gevolg is dus dat je al je studie kosten boven de €500 mag aftrekkken, naast de rest van je persoonsgebonden aftrek. Dus Collegegeld Studieboeken nieuwe Computer :) (afschrijven in 3 jaar met restwaarde 10%) etc. zo moet je toch aan een redelijke aftreksom kunnen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door TimmyUt op 04-12-2006 12:41 ]

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien ook iets om rekening mee te houden, als je geen stufi meer krijgt en je hebt geen uitkering en je bent jonger dan 30 en je ouders helpen je financieel met minimaal 330 euro per maand.
Dan kunnen je ouders dit van hun belasting aftrekken.

http://www.belastingdiens...005/aangifte2005-137.html

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 22:15
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:24:
[...]

Ik dacht dat dat per jaar was. Dus als jij er in november achter komt dat je de grens overgaat, ben je alsnog voor januari t/m oktober de lul. Maar ik kan me hierin vergissen. Ik zou het graag even opgezocht hebben op de IBG-site, maar mijn ervaring leert mij dat ik dan snel in duizenden verwijzingen verdwaal zonder datgene te vinden was ik zocht.
Dit klopt niet. Als je in november over die grens gaat, moet je je stufi in november en december stop zetten. Op 1 januari mag je dan weer stufi ontvangen.

Zie ook de ibg-site: http://www.ib-groep.nl/pa.../Bijverdienen_in_2006.asp

LinkedIn - Collega worden?

• ALH
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Voor reguliere studenten met stufi wordt die drempel van €500 verhoogd met je maandelijkse bedrag studiefinanciering dus er valt voor die groep geen aftrekpost te halen op studiekosten |:(

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een ov..

Maar dus geen beurs, volgens mij kan ik dan dus alle studiekosten boven de 500 euro aftrekken van mijn belastbaar inkomen.

Als je geen administratie bijhoudt van je studiekosten kun je als ik het goed begrijp het vastgestelde bedrag pakken voor de maanden dat je studeert. (Komt neer op ongeveer 170,- euro per maand)

• ALH

ALH

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:14:
Ik heb nog wel een ov..

Maar dus geen beurs, volgens mij kan ik dan dus alle studiekosten boven de 500 euro aftrekken van mijn belastbaar inkomen.

Als je geen administratie bijhoudt van je studiekosten kun je als ik het goed begrijp het vastgestelde bedrag pakken voor de maanden dat je studeert. (Komt neer op ongeveer 170,- euro per maand)
Misschien moet je voor die OV ook een bepaald bedrag optellen bij je drempel? Zou ik even nazoeken als ik jou was...
Toch zou ik nog wat bonnetjes erbij pakken van je computer, zo kom je toch op een leuk bedrag uit.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor je studiekosten staat inderdaad een vast bedrag die je gewoon als aftrekpost op kunt geven bij de belasting. Als je gewoon dit bedrag opgeeft hoef je alleen aan te kunnen tonen dat je op dat moment gestudeerd hebt en daar hoef je dus geen bonnetjes voor te overleggen. Als je maar een gedeelte van het jaar studeert kun je gewon 1/12 van dat bedrag per maand als aftrekpost opgeven. Zo heb ik het ook altijd gedaan en dat is altijd gewoon goedgekeurd

Verder haalt de belastingvrije voet niet zoveel uit. Als je daarover heen gaat betaal je alleen over dat gedeelte belasting. Je moet zoals hierboven al wordt gezegd wel opletten op de grens van +- 10.000 euro anders moet je inderdaad je OV terug betalen.

Je studiefinanciering en je OV hoef je trouwens niet bij je inkomen op te tellen aangezien dit in princiepe gewoon leningen zijn. Dat het eventueel een gift wordt heeft daar geen invloed op. Je moet je Basisbeurs echter wel bij je aftrekpost in mindering brengen. Maar aangezien je die niet meer krijgt is dan niet van toepassing.

[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 04-12-2006 20:30 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Kun je ook een vast bedrag opgeven bij een deeltijd studie?

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Misschien een beetje offtopic en misplaatst, maar valt een laptop die ik vooral voor school gebruik, maar die voor school niet verplicht is, dan ook onder studiekosten? Want dan kan ik dat ook terugvragen, toch?

If you can't write, there is nothing left.

• argro
Ranewen schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:42:
Misschien een beetje offtopic en misplaatst, maar valt een laptop die ik vooral voor school gebruik, maar die voor school niet verplicht is, dan ook onder studiekosten? Want dan kan ik dat ook terugvragen, toch?
Terugvragen kan sowieso niet, opvoeren als aftrekpost is wel een mogelijkheid. Kijk anders eens in het Belasting-topic van afgelopen jaar. Daar zijn bijna alle aftrekposten wel voorbijgekomen. Zo´n topic zal rond de tijd dat we met z´n allen weer aangifte moeten doen ook wel weer boven komen drijven.

Je moet echter als student wel meer dan de "belastingvrije-voet" verdienen wil je voordeel halen uit aftrekposten. Wanneer je ±€6000/jaar verdient dan heb je genoeg aan je heffings- en arbiedskorting om alle betaalde belasting terug te vragen. Je kunt dan wel allerlei kosten op gaan voeren als aftrekpost maar je schiet er geen cent mee op.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
argro schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:19:
[...]
Terugvragen kan sowieso niet, opvoeren als aftrekpost is wel een mogelijkheid. Kijk anders eens in het Belasting-topic van afgelopen jaar. Daar zijn bijna alle aftrekposten wel voorbijgekomen. Zo´n topic zal rond de tijd dat we met z´n allen weer aangifte moeten doen ook wel weer boven komen drijven.

Je moet echter als student wel meer dan de "belastingvrije-voet" verdienen wil je voordeel halen uit aftrekposten. Wanneer je ±€6000/jaar verdient dan heb je genoeg aan je heffings- en arbiedskorting om alle betaalde belasting terug te vragen. Je kunt dan wel allerlei kosten op gaan voeren als aftrekpost maar je schiet er geen cent mee op.
Idd bij mij heb ik er pas echt nut van gehad het jaar dat ik afgestudeerd ben. Je kan dan niet meer van het hele jaar aftrekken maar je inkomen is wel een stuk hoger waardoor de aftrekpost wel interesant is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:34:

Mijn grote vraag is eigenlijk of dit klopt?
Mensen nog andere tips?
Ditklopt half. Scholingsuitgaaven kun je idd aftrekken, maar volgens mij wordt het normbedrag alleen gebruikt als je stufi ontvangt, anders zijn het de werkelijke gemaakte kosten (heb je de bonnetjes nog?).

Buitengewone uitgaven (ziekte kosten) kosten kun je hoogst waarschijnlijk ook nog aftrekken, mits je niet teveel verdient. De drempel ligt rond de 10-11% en alle kosten (plus wat vaste aftrek) die je maakt voor ziektenkosten, premie ZFW en buitengewone uitgaven (die niet vergoed worden door verzekeraar/werk/etc) mag je optellen.

Maar verdien je uberhaupt wel zoveel loon als student?

Verwijderd

ALH schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:10:
Voor reguliere studenten met stufi wordt die drempel van €500 verhoogd met je maandelijkse bedrag studiefinanciering dus er valt voor die groep geen aftrekpost te halen op studiekosten |:(
Zo gek is dat niet. Stufi is een vergoeding voor gemaakte kosten en die moet je bij alle aftrekposten in mindering brengen. Ik vraag me wel af of er met die "normbedragen - stufi" regeling wel een drempel van 500 euro is. Ik meen het jaren geleden niet te zijn tegengekomen toen ik het invulde. Misschien is het veranderd, of stond het er toen niet duidelijk aangegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Meer als €6000 verdienen lukt wel omdat ik een verkorte stage heb gedaan. Officieel zit ik dus nu op school maar werk wel full time en ga af en toe een paar uurtjes terug naar school.

Al mijn klasgenoten lopen op dit moment stage.

Ik heb dus wel een ov maar ontvang geen beurs meer. Wat ik heb begrepen is dat je dan voor iedere maand dat je studeert het normbedrag mag gebruiken als aftrekpost.

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 02:02:
[...]

Zo gek is dat niet. Stufi is een vergoeding voor gemaakte kosten en die moet je bij alle aftrekposten in mindering brengen. Ik vraag me wel af of er met die "normbedragen - stufi" regeling wel een drempel van 500 euro is. Ik meen het jaren geleden niet te zijn tegengekomen toen ik het invulde. Misschien is het veranderd, of stond het er toen niet duidelijk aangegeven.
Maar het is opzich wel gek dat deze regeling voor thuiswonende studenten (lage stufi) wel een aftrekpost oplevert, maar uitwonende studenten (hogere stufi) niet. De hogere stufi is bedoeld als vergoeding voor huisvestingskosten, deze kosten mag je echter niet aftrekken. Vind ik een vreemde constructie. Een uitwonende student heeft dus niet aan deze aftrekpost terwijl de thuiswonende student er wel van profiteerd.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

argro schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:43:
[...]
Maar het is opzich wel gek dat deze regeling voor thuiswonende studenten (lage stufi) wel een aftrekpost oplevert, maar uitwonende studenten (hogere stufi) niet. De hogere stufi is bedoeld als vergoeding voor huisvestingskosten, deze kosten mag je echter niet aftrekken. Vind ik een vreemde constructie. Een uitwonende student heeft dus niet aan deze aftrekpost terwijl de thuiswonende student er wel van profiteerd.
Waarom zou het voor thuiswonende wel een aftrekpost opleveren en voor uitwonende studenten niet. Als ze allebei het normbedrag gebruiken, komen ze allebei op hetzelfde getal uit..

• ALH

ALH

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 01:59:
Maar verdien je uberhaupt wel zoveel loon als student?
Makkelijk, ik zit elk jaar weer tegen de €10000 aan, moet soms zelfs nog een paar maanden tijd voor tijd werken i.v.m. overuren om niet over die grens heen te gaan...

• ALH

ALH

Jaspertje schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:52:
[...]

Waarom zou het voor thuiswonende wel een aftrekpost opleveren en voor uitwonende studenten niet. Als ze allebei het normbedrag gebruiken, komen ze allebei op hetzelfde getal uit..
A: thuiswonende student, €70 euro x 12 = 840 + (drempel) 500= 1340, alle kosten boven die 1340 kan hij/zij aftrekken...

B: uitwonende student, €150 (?) euro x 12 = 1800 + 500 = 2300, alle kosten daarboven mag hij/zij aftrekken echter meestal zijn de kosten wel gedekt met €2300 voor een doorsnee hbo studie.
Dus de uitwonende student heeft niks aan die aftrekpost :?

• argro
Jaspertje schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:52:
[...]

Normbedrag -/- stufi -/- drempel.

Thuiswonend: 12*170 -/- 12*70 -/- 500= 700, dus een aftrekpost van €700
Uitwonend: 12*170 -/- 12*220 -/- 500= <0. dus geen aftrekpost

Verwijderd

argro schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:43:
[...]
Een thuiswonende student wordt ook geacht kostgeld te betalen naar mijn weten, al dan niet verrekend met de ouderlijke bijdrage.
Pagina: 1