CAI installatie & BroadBandBox Casema

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 09:01
Heb vele topics inmiddels doorgenomen maar kan niet specifiek antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil binnenkort mijn CAI installatie in huis gaan vervangen met Hirschmann componenten aangezien ik niet erg blij ben met de huidige kwaliteit.

Hoofdaansluiting ga ik vervangen door een Tras 1000/B signaal overname punt. Hier komt dan een GHV820 Hirschmann versterker 21 dB aan te hangen met weer daaraan een 6 ports multitap etc.

Nu vroeg ik me af waar ik de BroadBandBox van Casema moet plaatsen. Volgens de PDF handleiding dient deze rechtstreeks op het signaal overname punt te worden gehangen. Eigenlijk wil ik dit niet aangezien ik de koppeling tussen het eindpunt en de versterker zo zuiver mogelijk wil houden. Het liefst heb ik dus de kabelmodem op één van de eindozen achter de multitap .

Zijn er mensen die specifiek ervaring hebben met een Hirschmann installatie en de Broadbandbox van Casema ?

Verwijderd

Ik heb hier een Motorola-modem van Casema middels de passieve splitter van Casema aangesloten op mijn overnamepunt (TRAS 1000) met daarachter een Hirschmann GHV20M (versterker inclusief 4 ports multitap) en deze opstelling werkt perfect. Ik heb een downstream-level van 0 dBmV en een upstream-level van 41 dBmV.

Ik zou het modem van Casema ook achter mijn Hirschmann-versterker kunnen aangesluiten, aangezien de GHV20M ook een retour-port heeft, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. De huidige aansluiting doet het gewoon heel goed. De kwaliteit van het televisie-signaal is ook op alle porten heel goed.

De GHV820 beschikt ook over een retour-port. Jij zou dus beide mogelijke opstellingen kunnen proberen: het Casema-modem aansluiten op het overnamepunt of het Casema-moden aansluiten op de GHV820. En afhankelijk van het beste downstream- en upstreamsignaal en de kwaliteit van het televisie-signaal kan je de beste kiezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 21:07 ]

• Svennos1
KNIP

De GHV820 beschikt ook over een retour-port. Jij zou dus beide mogelijke opstellingen kunnen proberen: het Casema-modem aansluiten op het overnamepunt of het Casema-moden aansluiten op de GHV820. En afhankelijk van het beste downstream- en upstreamsignaal en de kwaliteit van het televisie-signaal kan je de beste kiezen.
Ok dus het zou inderdaad niet uit moeten maken waar ik hem plaats. Nou dan gaan we maar beginnen aan het avontuur.

Bij mij komt de dikke groene CAI kabel binnen in de meterkast, die na een aftakking door gaat naar een einddoos in de woonkamer. Ik neem aan dat ik zonder meer vóór de aftakking nu de TRAS1000 kan plaatsen en vanaf daar verder bouwen ? Nog tips ?

Verwijderd

Svennos1 schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:15:
[...]

Ok dus het zou inderdaad niet uit moeten maken waar ik hem plaats. Nou dan gaan we maar beginnen aan het avontuur.

Bij mij komt de dikke groene CAI kabel binnen in de meterkast, die na een aftakking door gaat naar een einddoos in de woonkamer. Ik neem aan dat ik zonder meer vóór de aftakking nu de TRAS1000 kan plaatsen en vanaf daar verder bouwen ? Nog tips ?
Nee, eigenlijk niet. Maar toch...

Gewoon een overnamepunt (TRAS 1000) op de dikke groene coax-plaatsen. En dan op het overnamepunt een goede kwaliteit coax-kabel met een goede coax-stekker plaatsen die je op de GHV820 aansluit met een F-connector. Vervolgens de multitap aansluiten op de GHV820 met F-connectoren, alle aansluitingen voor de televisie-signalen (naar de verschillende kamers) herstellen middels F-connectoren op de multitap en de kwaliteit van alle televisie-signalen controleren.

Daarna kan je eenvoudig de passieve splitter van Casema op je overnamepunt zetten, hierop je coax-stekker naar je GHV820 aansluiten en vervolgens hierop ook je Motorola-modem aansluiten. Het televisie-signaal moet hierdoor hetzelfde blijven. En het downstream- en upstream-signaal van het Motorola-moden van Casema moeten hierdoor ook prima zijn.

Trouwens, heb je echt de 6 aansluitingen van de GHV820 nodig? Zo nee, dan kan ik je de GHV20M aanbevelen met geintegreerde 4-ports-multitap. Dat scheelt weer één component (de multitap) met toch iets kwaliteitsverlies.

Suc6 met aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 21:36 ]

• Svennos1
De reden waarom ik voor de GHV820 heb gekozen met een multitap is dat dan alle aansluitingen overweg kunnen met een retour signaal. Met de GHV20M heb je dit maar op 1 aansluiting. Ik dacht dat ik een retour signaal nodig heb voor de decoder van digitale televisie en 1 voor de Motorola modem.

Kan iemand bevestigen als je wel een retour kanaal nodig hebt voor een decoder ?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Svennos1 schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:14:
De reden waarom ik voor de GHV820 heb gekozen met een multitap is dat dan alle aansluitingen overweg kunnen met een retour signaal. Met de GHV20M heb je dit maar op 1 aansluiting. Ik dacht dat ik een retour signaal nodig heb voor de decoder van digitale televisie en 1 voor de Motorola modem.

Kan iemand bevestigen als je wel een retour kanaal nodig hebt voor een decoder ?
Voor zo'n decoder heb je altijd een retourband nodig. Zo'n decoder kun je zien als een computer met internet, zowel downloaden als uploaden. Je stuurt namelijk informatie terug het kabelnet in, om zo bijvoorbeeld films aan te vragen, of je persoonlijke abbo. gegevens terug te sturen, etc...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Svennos1 schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:14:

Als je het Motorola-modem van Casema VOOR de GHV20M zet, heb je toch aan de ene retour-port van de GHV20M voldoende voor je decoder van digitale televisie?

• Svennos1
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:50:
[...]
Als je het Motorola-modem van Casema VOOR de GHV20M zet, heb je toch aan de ene retour-port van de GHV20M voldoende voor je decoder van digitale televisie?
Dat zou inderdaad een optie zijn .... echter stel voor ik dat later meerdere decoders in huis wil dan moet ik wel een extra retour kanaal hebben. Het scenario van meerdere decoders lijkt me niet waarschijnlijk op de midden lange termijn.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:35
Mocht je hem willen proberen op de multiTap dan moet je versterker al de upstream doorlaten en ik heb al meerdere malen mee gemaakt dat ondanks de specificaties de versterker het zou kunnen, het toch niet ging werken.
Dus Tras 1000/b pdfXX erop, van de pdf naar je versterker.
Via pdf je modem aansluiten.
Zonder deze opstelling zal casema ook nooit support geven ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 13:48
Als je trouwens je twijfels hebt (zoals ik) bij de standaard coax stekkers in je splitter, je kunt ook een F koppelstukje (f-f) in de splitter schroeven om een F aansluiting te krijgen.

Deze bedoel ik :
Afbeeldingslocatie: http://rimlig.dk/images/1838-f-connector-dobb.-hun1.gif

Wel met de korte kant erin schroeven, anders heb je binnenin kortsluiting.

En bij mij ziet dat er dan zo uit in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://www.styxx.nl/got_pic/splitter.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Pino op 04-12-2006 22:17 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Svennos1
Pino schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:06:
Als je trouwens je twijfels hebt (zoals ik) bij de standaard coax stekkers in je splitter, je kunt ook een F koppelstukje (f-f) in de splitter schroeven om een F aansluiting te krijgen.

Wel met de korte kant erin schroeven, anders heb je binnenin kortsluiting.
Dankje voor de tip ! Lijkt me inderdaad dat een F connector net wat steviger zit, kleine moeite.

Nu maar eens deze week de Hirschmann spullen bestellen ..... niet veel zin om de kabels door te trekken, maar als het er straks ligt zal ik hopenlijk wel tevreden zijn.

• Svennos1
Pino schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:06:

En bij mij ziet dat er dan zo uit in de meterkast:

[afbeelding]
Zie ik nou dat je je signaal overname punt (Tras 1000??) heb geaard ?

• Pino
Svennos1 schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:25:
[...]

Zie ik nou dat je je signaal overname punt (Tras 1000??) heb geaard ?
Ja, een tras doos zorgt ervoor dat je een galvanische scheiding hebt, dus niet meer de aarde van voor de doos, en ik heb hem dus na de scheiding met het bijgeleverde kabeltje geaard aan het centrale aardpunt in de meterkast.

• Svennos1
Pino schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:37:
[...]

Ja, een tras doos zorgt ervoor dat je een galvanische scheiding hebt, dus niet meer de aarde van voor de doos, en ik heb hem dus na de scheiding met het bijgeleverde kabeltje geaard aan het centrale aardpunt in de meterkast.
Misschien een stomme vraag betreffende aarde in de meterkast, kan ik die aarde draad (van de TRAS) nou gewoon klemmen aan bv het dikke ijzer draad in de meterkast dat bv met een klem aan de waterleiding vastzit ? Die blanke ijzerdraad is toch voor de aarde ?

• Pino
Svennos1 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:34:
[...]

Misschien een stomme vraag betreffende aarde in de meterkast, kan ik die aarde draad (van de TRAS) nou gewoon klemmen aan bv het dikke ijzer draad in de meterkast dat bv met een klem aan de waterleiding vastzit ? Die blanke ijzerdraad is toch voor de aarde ?
Ja dat kan, daar zat die van mij ook op. Ik heb hem echter net losgetrokken, omdat ik een nare piep in mijn versterker had als ik mijn laptop er op aansloot. Als ik of de laptop van de adapter afhaalde of de cai stekkers van de tv en tuner uit de muur dan was het over --> aardlus.

Ik dacht dat het uitmaakte voor de signaalkwaliteit, vandaar dat ik hem ook had aangesloten, maar mijn tv beeld is nog altijd net zo kristalhelder en ik ben van de aardlus af.

Pagina: 1