Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Net afgestudeerd... wat wordt er van je verwacht?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort studeer ik af (informatiekunde) en ben dus nu volop op zoek naar werk. Uiteraard zal ik solliciteren bij de bekende namen in IT land (LogicaCMG, Sogeti, Cap, etc.). Zelf wil ik graag een young professional programma doen, omdat ik het idee heb dat ik wel heel veel geleerd heb, maar weinig 'kan'. Ik heb straks wel mooi een universitaire bul maar zoals bekend is het toch grotendeels theoretisch op de universiteit. Daarbij heb ik 0,0 ervaring, zoals zovele starters. Ik heb wel wat neveactiviteiten ontplooid.

Mijn vraag is: Wat wordt er eigenlijk verwacht van een starter in het bedrijfsleven?

Ik kan me niet voorstellen dat je de hele dag aan 't handje gehouden wordt. Hoe gaat het in zijn werk? Wordt je in de loop van de tijd gewoon steeds zelfstandiger gelaten?

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

Asteroid9

General Failure

De eerste weken en soms zelf wel maanden ben je niet of nauwelijks productief, dat calculeert een werkgever ook wel in.

De precieze verwachtingen verschillen behoorlijk per werkgever, grote bedrijven met interne opleidingsprogramma's zul je wel langer en beter begeleid worden.
In kleinere bedrijven wordt je wat eerder aan je lot overgelaten, maar als je een redelijk zelflerend vermogen hebt zou je vrij snel je weg moeten kunnen vinden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57
Als starter neemt je werkgever je aan op capaciteit, niet op kunnen want anders ben je meestal geen starter meer. Dus don't worry als je niet te lui bent om dingen te leren, je werkgeven weet dat hij tijd in je moet investeren. Echter als je het na een bepaalde proefperiode nog niet genoeg kent, dan is het een ander verhaal.

• Master ray
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11-2023
Ikzelf ben werkzaam bij een klein bedrijf en als starter van HEAO-BI begonnen.
Inmiddels heb ik zelf enkele starters aangenomen en begeleid.
Wat wordt er van je verwacht: Dat je zelf de schouders eronder wilt zetten.
De eerste periode zul je doorgaans intensief begeleid worden. hoe lang deze periode is hangt van je leercurve af. Indien je op opdracht geplaats wordt zul je ook intensief begeleid worden en zullen wij de klant op dfe hoogte stellen dat je een starter bent en dat wij je zullen begeleiden. Het tarief zal daar ook op gebaseerd zijn.

Kortom is je mentaliteit OK kan kom je er wel!

Raymond Ebben, SAS consultant, Netherlands

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal geruststellende antwoorden :)

Met die mentaliteit zit het denk ik wel goed, ik wil graag leren en mezelf ontwikkelen, maar weet wel dat ik niet zomaar in het diepe gegooid moet worden.
Daarbij moet ik natuurlijk nog beginnen, dus het komt er eerst opaan om mezelf goed te verkopen.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

In aanvulling op bovenstaande: Volgens mij vallen de verwachtingen van een starter in 2 dingen samen te vatten:
- Een bepaalde snelheid waarmee je dingen oppikt. Je bent jong, gewend om te studeren, dus moet je inderdaad een bepaalde 'leercurve' halen. Je hoeft niet zoveel te kunnen, maar wel redelijk vlot dingen oppikken. Als je iets na 3 keer uitleggen nog niet snapt, heb je een probleem. Enige flexibiliteit hoort hier ook bij. Van een ervaren rot wordt het nog wel gepikt als hij dingen 'op z'n eigen manier' doet, van een jong broekie veel minder.
- Een flinke dosis theoretische achtergrond. Dat zal wel goed zitten, gezien je studie, maar dat is ook belangrijk. Verhoudingsgewijs zul je vaak hoger opgeleid en korter geleden opgeleid zijn dan veel collega's, dus is het handig als je de theorie goed kent, dingen goed kunt analyseren, met nieuwe ideeen kunt komen, je architecturen en design patterns snapt, zulk soort dingen. Dat zal meestal niet het grootste deel van je werk zijn, maar is wel wat je onderscheid van bijvoorbeeld een hbo'er. De kunst is om die kennis rustig in te brengen, niet als eigenwijze betweter, maar als aanvulling op de al aanwezige kennis binnen een bedrijf/afdeling.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je wat jij moet doen? Niet naar de KvK maar kijk eens bij de grote banken/verzekeraars of je voldoet aan hun interne trainingen... Dat is aanzienlijk leerzamer dan een bedrijfscultuur als van LogicaCMG en doe je op veel meer vlakken kennis op doordat je sneller van afdeling kan/mag wisselen.

Daarna ben je vrij om bij de bank/verzekeraar te werken of (afhankelijk van het traject) alsnog een andere werkgever te zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:37:
Weet je wat jij moet doen? Niet naar de KvK maar kijk eens bij de grote banken/verzekeraars of je voldoet aan hun interne trainingen... Dat is aanzienlijk leerzamer dan een bedrijfscultuur als van LogicaCMG en doe je op veel meer vlakken kennis op doordat je sneller van afdeling kan/mag wisselen.

Daarna ben je vrij om bij de bank/verzekeraar te werken of (afhankelijk van het traject) alsnog een andere werkgever te zoeken.
Bedankt voor de tip! In de financiële dienstverlening zijn er zo te zien volop kansen en mogelijkheden voor IT'rs.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even als toevoeging op mijn laatste reply:

Ik heb zelf zeker geen voorkeur voor werk op detacheringsbasis. Ik weet dat veel IT jobs nu eenmaal gedetacheerd zijn, vooral bij de grotere ict dienstverleners. Hebben jullie nog tips van organisaties waar nog veel intern ICT werk is?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 00:24:
Nog even als toevoeging op mijn laatste reply:

Ik heb zelf zeker geen voorkeur voor werk op detacheringsbasis. Ik weet dat veel IT jobs nu eenmaal gedetacheerd zijn, vooral bij de grotere ict dienstverleners. Hebben jullie nog tips van organisaties waar nog veel intern ICT werk is?
Sorry, maar je hebt voornamelijk theoretische kennis dus dan zal je echt niet direct worden gedetacheerd, lijkt me zo. Helpdeskers en dergelijke gaan wel meteen het veld in maar anaylitici zullen toch echt eerst binnen een bedrijf moeten leren werken volgens bepaalde methoden om een uniforme uitstraling/advies naar klanten te kunnen communiceren.

Ook de manier van onderzoeken en dergelijke zal per bedrijf enorm verschillen; ik heb wel eens RFP's gezien van verschillende bedrijven voor dezelfde aanbesteding en bij sommigen zit er een enorm verhaal achter terwijl anderen hetzelfde bedoelen maar dan in 3 zinnen ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Master ray
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11-2023
MAX3400 schreef op maandag 04 december 2006 @ 01:20:
[...]

Sorry, maar je hebt voornamelijk theoretische kennis dus dan zal je echt niet direct worden gedetacheerd, lijkt me zo.
Daar ben ik niet helemaal mee eens. wat er niet zal gebeuren is dat je gededacheerd zal worden en aan je lot overgelaten. maar het is zeker niet ondenkbaar dat je met een ervaren iemand mee kunt draaien in een project team. uiteindelijk is de praktijk de beste leermeester.
Ik denk echter wel dat bedrijfsgroote een rol speelt hierin.

Raymond Ebben, SAS consultant, Netherlands

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Master ray schreef op maandag 04 december 2006 @ 07:48:
[...]

Daar ben ik niet helemaal mee eens. wat er niet zal gebeuren is dat je gededacheerd zal worden en aan je lot overgelaten. maar het is zeker niet ondenkbaar dat je met een ervaren iemand mee kunt draaien in een project team. uiteindelijk is de praktijk de beste leermeester.
Ik denk echter wel dat bedrijfsgroote een rol speelt hierin.
Vaak een korte cursus en daarna langzaam doorgroeien in het project. Dat is wat het meeste gebeurd
Pagina: 1