Toon posts:

[Win XP] 169.xxx.xxx.xxx adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds twee weken heb ik een nieuwe pc erbij, ik wil hem gaan gebruiken voor het simpele internetwerk en om tv mee te kijken.

Niets aan de hand zou je denken, maar nu komt het, ik krijg elke keer van windows een 169.xxx.xxx.xxx IP toegewezen. Ik heb windows xp (pro + sp1) er al meerdere keren (4) opnieuw op gezet (wel iedere keer keurig geformatteerd ;) ), maar steeds heb ik hetzelfde probleem. Ook heb ik windows 2000 server erop geinstalleerd, ook hiermee had ik hetzelfde probleem.

Mijn Specs.
Proc: AMD Athlon XP 2000+
Mem: 512mb.
Mobo: Gigabyte GA-7DXE
Graka: MX440
Netwerkkaart: Realtek RTL8139

Router: Sweex LB000021 v.3.15

Om even een lijstje te geven van wat ik allemaal in de afgelopen twee weken heb geporbeert:
  • Internet kabel gecontroleerd (d.m.v. uitwisselen met andere computer)
  • Van poort gewisseld op de router zelf
  • DHCP gecontrolleerd (2 andere computers op het netwerk, allebij Win XP pro+sp2, krijgen wel gewoon een ip via DHCP, ook als ik van kabel verwissel).
  • Alle PCI sloten uitgeprobeert
  • Andere netwerkkaart geprobeert
  • ipconfig /release_all /renew_all enz. enz.
  • Router reset
  • Drivers opnieuw geinstalleerd
  • Statisch IP ingesteld (kan ik niet mee pingen)
  • Programma lspfix uitgevoerd
  • Programma WinSockfix uitgevoerd
  • Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Tot op hede heeft niets hiervan tot de oplossing geleid. Vandaar ook mijn vraag aan jullie, "Wat kan ik nog proberen?"

B.v.d. Charlie

Verwijderd

Ik zie nergens dat je die router al op een andere pc geprobeert hebt of dat je op welke manier dan ook al getest hebt of die router uberhaupt wel werkt.

• Hellsystem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 12:08
Als jij een 169.XXX.XXX.XXX krijgt kan windows geen ip krijgen (van de router). indien je de kabel al hebt gecontroleerd en deze werkt naar behoren. Zou het dus ook aan je router kunnen liggen.

Probeer anders eens DHCP uit te zetten en geef de computers een vast ip adres wellicht zal dit werken.

su6

[ Voor 3% gewijzigd door Hellsystem op 03-12-2006 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:25:
Ik zie nergens dat je die router al op een andere pc geprobeert hebt of dat je op welke manier dan ook al getest hebt of die router uberhaupt wel werkt.
Quote:
  • DHCP gecontrolleerd (2 andere computers op het netwerk, allebij Win XP pro+sp2, krijgen wel gewoon een ip via DHCP, ook als ik van kabel verwissel).
Voor de duidelijkheid, ik heb een (werkende) router waaraan 3 pc's hangen. allemaal krijgen ze via DHCP een IP toegewezen.

Als ik een statisch ip instel kan ik nog niets, niet pingen en laat staan naar google.com gaan.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:41
netwerkkaart van de PC kapot lijkt me. even kijken of je, als je er een ander kaartje inprikt, wel IP krijgt.

I like my men like I like my coffee

Verwijderd

Topicstarter
Sebas1979 schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:40:
netwerkkaart van de PC kapot lijkt me. even kijken of je, als je er een ander kaartje inprikt, wel IP krijgt.
Quote:
  • Andere netwerkkaart geprobeert
Als ik in m'n web-config van m'n router ga kijken zie ik het volgende:
Mijn conclusie hieruit, de router ontvangt het DHCP verzoek (router+netwerkkaart werken dus), geeft een IP uit aan de computer, alleen windows doet er niets mee.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2010 23:45 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

uitstekende checklist.

Toch moet je het volgens mij in 1 van die dingen zoeken. Kabel en netwerkadapter zijn toch de eerste hoofdverdachten.

Om windows wat meer uit te sluiten zou je ook eens een linux live-cd kunnen booten en kijken of die het netwerk wellicht wel herkent (kleine kans...)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Filtert je router misschien op mac-adres? Was de andere netwerkkaart die je in de nieuwe pc geprobeerd hebt een kaart die wel met deze router werkte in een andere pc? Zo ja kan het niet aan het mac adres liggen. Zo nee zou je in de instellingen van de router kunnen gaan zoeken naar aan mac adres filter

edit
Jouw edit sluit mijn oplossing eigelijk uit

[ Voor 8% gewijzigd door m277755 op 03-12-2006 20:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
m277755 schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:54:
Filtert je router misschien op mac-adres?
Was de andere netwerkkaart die je in de nieuwe pc geprobeerd hebt een kaart die wel met deze router werkte in een andere pc?
Ik heb 2 netwerkkaarten geprobeert, 1tje licht altijd in de kast maar doet het wel. de andere zit normaal gesproken in m'n debian server en die doet het ook gewoon :)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:48:
[...]
Als ik in m'n web-config van m'n router ga kijken zie ik het volgende:
[afbeelding]
Mijn conclusie hieruit, de router ontvangt het DHCP verzoek (router+netwerkkaart werken dus), geeft een IP uit aan de computer, alleen windows doet er niets mee.
Ik zou het probleem in dat geval bij windows en/of drivers zoeken, probeer bijvoorbeeld eens een linux live cd, oudere drivers of windowsversie.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:16:
[...]

Ik heb 2 netwerkkaarten geprobeert, 1tje licht altijd in de kast maar doet het wel. de andere zit normaal gesproken in m'n debian server en die doet het ook gewoon :)
als deze het doen in deze nieuwe pc dan is er toch iets mis met de kaart die er origineel in zit.

brakke kaart dus (wrs sis 900 of intel pro dingetje)

als 't werkt met zelfde pc, zelfde kabel en router maar andere nic dan is het dus de nic.
zoek dan niet verder ...

of versta ik je info verkeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op zondag 03 december 2006 @ 23:13:
[...]

als deze het doen in deze nieuwe pc dan is er toch iets mis met de kaart die er origineel in zit.

brakke kaart dus (wrs sis 900 of intel pro dingetje)

als 't werkt met zelfde pc, zelfde kabel en router maar andere nic dan is het dus de nic.
zoek dan niet verder ...

of versta ik je info verkeerd ?
1 in de nieuwe pc (waar ik een 169 ip op krijg) zat geen standaart netwerkkaart in, die heb ik er dus in gezet. de netwerkkaart(en) doen het 100%. getest op verschillende systemen.

Verder is er aan de hardware (router, kabels etc.) ook niets mis zoals je in mijn start-post hebt kunnen lezen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
misschien iets in het bios?

kun je hem laten praten met een statisch ip adres gekoppeld aan een andere pc middels een cross kabel (of een gewone indien de netwerkkaart dit kan detecteren)

instellingen en driver controleren. zijn die gelijk in de probleem pc als je de netwerkkaart van een andere pc probeert?

idd linux live cd proberen. kost je 2 euro en wat download tijd, of je zet ff iets kleins op een floppy.

als het verder niet aan je installatie cd van windows xp / 200 ligt, niet aan de kabel , niet aan de netwerkkaart en niet aan de router, dan ligt het waarschijnlijk aan je moederbord. pci slot stuk? pci bus kapot? te traag?

moet er nog een kabeltje van moederbord naar netwerkkaart, of misschien juist niet?

als de pc niks doet met het toegewezen ip adres ed, kan dta misschien nog komen door een timeout of toch een slechte verbinding / communicatie met de pc.

misschien heb je nog een ander apparaat in de pc die toevallig hetzelfde ip adres krijgt als dat de router hem graag wil geven?

in de router wel in die lijst kijken voor toegewezen ip adres, als je zeker weet dat dat niet iets uit de cache is, of dat de router hetzelfde mac adres ziet als toen ej netwerkkaart nog in een andere machine zat, en hem dan dat ip adres geeft terwijl dat al in gebruik is? of helemaal niet door heeft dat de netwerkkaart in een andere pc zit?

Verwijderd

Topicstarter
  • misschien iets in het bios?
    helemaal uitgespit, niets te vinden + terug naar fabrieksinstellingen gebracht.
  • kun je hem laten praten met een statisch ip adres gekoppeld aan een andere pc middels een cross kabel (of een gewone indien de netwerkkaart dit kan detecteren) - Moet ik even uitproberen
  • instellingen en driver controleren. zijn die gelijk in de probleem pc als je de netwerkkaart van een andere pc probeert?
    - ja zijn gelijk
  • idd linux live cd proberen. kost je 2 euro en wat download tijd, of je zet ff iets kleins op een floppy.
    - Ubuntu live cd geprobeert, kan geen ip krijgen via DHCP en kan ook niet via statisch ip pingen o.i.d.
  • als het verder niet aan je installatie cd van windows xp / 200 ligt, niet aan de kabel , niet aan de netwerkkaart en niet aan de router, dan ligt het waarschijnlijk aan je moederbord. pci slot stuk? pci bus kapot? te traag?
    - ik heb alle PCI sloten geprobeert, zal zo eens kijken op het moederbord voor vage jumper settings o.i.d.
    en morgen een andere xp cd proberen.
  • moet er nog een kabeltje van moederbord naar netwerkkaart, of misschien juist niet?
    - nog nóóit meegemaakt, en zit er ook niet op. zal eens op het mobe rondkijken.
  • als de pc niks doet met het toegewezen ip adres ed, kan dta misschien nog komen door een timeout of toch een slechte verbinding / communicatie met de pc.
    - je bedoelt hardwarematig tussen het PCI slot en de processor? of via het netwerk?
    via het netwerk is er geen probleem te bekennen omdat ik dezelfde kabel gebruik (10meter CAT5) en hij het daarmee gewoon doet.
  • misschien heb je nog een ander apparaat in de pc die toevallig hetzelfde ip adres krijgt als dat de router hem graag wil geven?
    - er zit maar 1 netwerkkaart ingestoken. geen on-board netwerk aanwezig.
  • in de router wel in die lijst kijken voor toegewezen ip adres, als je zeker weet dat dat niet iets uit de cache is, of dat de router hetzelfde mac adres ziet als toen ej netwerkkaart nog in een andere machine zat, en hem dan dat ip adres geeft terwijl dat al in gebruik is? of helemaal niet door heeft dat de netwerkkaart in een andere pc zit?
    - het is zeker niet iets uit de cache van de router, omdat het alleen voorkomt bij het opstarten van die ene pc.
    - de netwerkkaart(en) hebben al een lange tijd (2 weken) niet om het netwerk gezeten in een ander systeem. verder zijn alle IP's vast in m'n netwerk en er zijn er nog genoeg om uit te delen (198 IP's ;) )

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Waarom hoor ik nog niemand over een eventuele firewall? Heeft TS die al van zijn PC gehaald?

Verwijderd

idd firewall en eventueel zelfs de virusscan.

doe ook even een bios upgrade, kan nooit kwaad(mits het goed gaat :D )

Verwijderd

Topicstarter
Vinnienerd schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:09:
Waarom hoor ik nog niemand over een eventuele firewall? Heeft TS die al van zijn PC gehaald?
  • Ik heb windows xp (pro + sp1) er al meerdere keren (4) opnieuw op gezet (wel iedere keer keurig geformatteerd ;) )
Ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, het gaat om een frisse installatie van windows XP + sp1 en de firewall van sp1 (voor zover die er is) staat uit.
Er staat verder ook niets van een antivirus programma op o.i.d.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zijn alle netwerkkaartjes die je hebt gebruikt voorzien geweest van een Realtek chippie?
Ben ik het verleden al een paar keer systemen tegen gekomen die een Realtek kaartje niet accepteerden, om het vervolgens gewoon prima te doen met een 3Com 3C905C-TX-M.
Misschien dus eens een ander merk/type netwerkkaart gebruiken/testen?

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:45:
Zijn alle netwerkkaartjes die je hebt gebruikt voorzien geweest van een Realtek chippie?
Ben ik het verleden al een paar keer systemen tegen gekomen die een Realtek kaartje niet accepteerden, om het vervolgens gewoon prima te doen met een 3Com 3C905C-TX-M.
Misschien dus eens een ander merk/type netwerkkaart gebruiken/testen?
Het zijn allebij Realtek netwerkkaartjes..
Heb nog een 3Com netwerkkaartje liggen uit een stoffig Pentium MMX systeem, even proberen.

Edit:
Hij doet het!!! 8)
Hulde aan jou, Brede P _/-\o_
Ik heb dit nog werkelijk nóóit meegemaakt in al die jaren dat ik al met computers aan het knutselen ben.. maar zo'n simpele oplossing |:(

Heel erg bedankt allemaal voor de moeite ;)

Verwijderd

Dat probleem had ik dus gisteren ook, realtek werkt niet lekker, ene keer doet ie het wel andere keer niet. En waar de ene kaart het wel doet, doet de ander het helemaal niet. Zal wel iets te maken hebben met de chipset van het moederbord.
Pagina: 1