Raid 0 op Asrock 939 Dual Sata 2 instabiel

Pagina: 1
Acties:

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01 13:41
Zoals de titel al zegt heb ik een raid 0 opstelling gemaakt tussen twee Maxtor 250 gig schijven(sata).

Dat gaat allemaal goed, maar het probleem begon eigenlijk al toen ik de raid toevoegde in mijn bestaande installatie van ATA drives. Ik kon wat kleine bestanden kopieren maar zodra ik een groot bestand van of naar mijn raid opstelling kopieerde crashde windows (freeze)

Ook images er naar toe zetten lukte niet steeds een freeze, ik heb echter geen problemen met een schone installatie op de raid setup zetten dit werkt zonder problemen. Nu heb ik een schone installatie die bestaad uit 3 partities.

C: 40 gig
D: 150 gig
E: 288 gig

In mijn E partitie heb ik het zelfde probleem steeds vastlopers als ik er iets op probeer te installeren of naar toe te kopieren en zelfs defragmenteren of checkdisk. Ik gebruik gewoon de standaard drivers van Asrock dus daar zou het toch ook niet aan moeten liggen.

De Maxtor schijven heb ik al uitvoerig lopen testen met powermax maar geen fouten gevonden.

Mijn stripe size is 16k

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Stripe size 16k is het ''veiligste'', heb je al met 64k/128k geprobeerd?

Bij mij heeft het ie met de hoogste optie altijd goed gewerkt (ik weet nie meer of da 128 of 64 was).

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Is je systeem wel stabiel als je de 2 HD's niet in RAID 0 gebruikt?

• The Otherside
Ja dan heb ik geen problemen,

Maar ik ben dit moederbordje echt al meer dan zat (niet alleen met dit gedoe). Heb nu een asus AN8-SLI Deluxe besteld. Ik hoop dat dat het probleem oplost zoniet dan weet ik iig dat ik het niet in de raid controller moet zoeken maar in de harddisks die na hoevaak ik zo ook test met PowerMax geen fouten aangeven.

De schijven zijn ook gewoon redelijk koel als hij vastloopt en ik ga voelen. En kabels switchen heb ik ook al een paar keer geprobeerd.

Als het goed is komt vandaag me nieuwe mobo binnen, de resultaten post ik hier wel.

• The Otherside
Nieuw moederbord er in en geen enkel probleem!

Dat is toch het verschil tussen een beetje goed moederbord of een budget board zoals de Asrock. Hij heeft er nog geen 3 maanden in gezeten.

In elk geval bedankt jullie twee, mensen met een Asrock 939 Boardje kunnen beter niet aan een RAID beginnen want echt lekker werkt het niet!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
* frickY geeft het topic een schop.

Ik begin hetzelfde probleem te krijgen en kwam dit topic tegen opzoek naar de oplossing.

Ik heb 3 schijven aan mijn Asrock 939Dual-Sata2 hangen;
- 1x Samsung SpinPoint HD080HJ aan de Sata2 poort als bootschijf
- 2x Samsung SpintPoint HD160JJ in RAID0 (32k stripe) aan de onboard RAID-controller.

Dit heeft sinds juni 2006 altijd vlekkeloos gedraait. De laatste tijd begon ik echter spontane freezes van mijn systeem te krijgen. Het begon tijdens het gamen, later ook tijdens het surfen.
Na het een en ander uit te hebben gesloten blijken de freezes zich alleen voor te doen bij gebruik van mijn D-partitie, welke de gehele RAID-array beslaat..

Ik heb geprobeerd een rollback van de drivers te doen, alsook de nieuwste ULi drivers te installeren. Ik heb tevens de nieuwste chipset drivers geinstalleerd, maar niets helpt.
Als ik bijvoorbeeld een image vanaf de D-partitie naar een partitie op de 80GB schijf probeer te kopieeren, heb ik al na enkele minuten een freeze. Ook defragmenteren van de schijf geeft een freeze. Zolang ik met kleine bestanden werk en kleine acties uitvoer lijkt er niets aan de hand.

Is dit een teken dat de onboard controller het aan het begeven is?
Ik heb nogal wat data op de RAID-stripe staan die, ondanks dat dit weinig belangrijks is, liever niet kwijt ben. Elke poging deze naar mijn andere schijf te kopieëren resulteert echter in een freeze.

//Edit
Ik heb gisteren de Integrated v2.20 drivers en de ULi SATA/RAID controller driver v1.0.6.1 geinstalleerd, en het probleem is nu verschoven. Ik heb al mijn data van de partitie kunnen kopieëren, terwijl hjier hier voorheen op bevroor. Tijdens het spelen van games geinstalleerd op de partitie loopt hij wel nog steeds vast. Voor mij is het hiermee opgelost, nieuw moederbord stond al op de planning en kan nu mijn schijven overnemen zonder de data kwijt te raken.

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 23-01-2008 07:55 ]

Pagina: 1