Toon posts:

RAID 0 installeren op een Gigabyte GA-965P-S3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een nieuwe pc inelkaar gezet met een GA-965P-S3 mobo en 2 Maxtor diamondmax10 160 schijven die ik in Raid0 wil gebruiken. Wat me nog niet 100% duidelijk is is hoe RAID te installeren. Ik heb 3 SATAII connectors op mijn mobo: nr 0/1 onder een Gigabyte controller en 2/3 en 4/5 onder een Itel ICH8. Op de gigabyte website staat dat die 0/1 RAID ondersteunen. Doen die andere 2/3 en 4/5 dat dan niet?
Nou heb ik nLite om een WinXP installatie cdrom te maken. Daarin moet ik de GigaByte SATA/RAID drivers opnemen. Als ik dat doe moet ik vervolgens uit een lijst mijn controler kiezen :?.
  • Welke SATA/RAID controller wordt gebruikt door de GA-965P-S3?
  • Kan de ICH8 SATA/RAID controller geen RAID0 ondersteunen?
  • Zo ja, hoe doe ik dat?
  • Welke drivers moet ik daarvoor downloaden?
Laatste vraag: ik heb een kabeltje nodig voor mijn SATAII hd. Is er een verschil met kabels voor SATA I disks?

Sorry voor de vragen maar dit is de 1e keer dat ik n pc inelkaar zet
Alvast bedankt!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
Sja, je had beter even kunnen kijken wat dit bord kan voordat je em kocht..

Dit bord is niet in het bezit van de ICH8R Southbridge, waardoor de RAID-mogelijkheden niet aanwezig zijn op de ICH8.

De GIGABYTE SATAII controller heeft wel RAID-0/1/JBOD functies, deze heeft 2 poorten

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je met nLite een CD in elkaar flanst met de goede drivers, hoef je niet apart een controller te selecteren tijdens Windows setup. Maar het is handiger en duidelijker voor jou, als beginner, om de driver op een floppy te hebben en aan het begin van Windows setup op F6 te drukken om een extra controller te definieren. Dan ZIE je tenminste wat er gebeurt.

Verder; SATA-kabels zijn universeel; SATA2 is (gedeeltelijk) een wassen neus.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft weinig met mobo's te maken, des te eerder met I/O controllers. Topicmove Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus :)
* Welke SATA/RAID controller wordt gebruikt door de GA-965P-S3?
* Kan de ICH8 SATA/RAID controller geen RAID0 ondersteunen?
* Zo ja, hoe doe ik dat?
* Welke drivers moet ik daarvoor downloaden?
* Dit staat op de specs van het moederbord op de website van de moederbordfabrikant :)
* Check de specs op Intel.com :)
* nvt.
* nvt.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 04-12-2006 06:15 ]

Verwijderd

Om te beginnen dien je in de BIOS RAID "aan te zetten". Als je dan boot, kan je met F10 in het RAID menu komen, waar je je array moet aanmaken. Hier specifieer je welke schijven je wil gebruiken in je array, en welk type RAID. Wanneer je nu begint met Windows te installeren, druk je F6 om je RAID drivers te laden die je op voorhand op een diskette hebt gezet. De rest verloopt als iedere andere Windows installatie. Let wel op met RAID 0, het werkt wat sneller, maar in tegenstelling tot wat RAID wil zeggen, biedt RAID 0 geen enkele redundantie.

• mad-dog
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:00:
Om te beginnen dien je in de BIOS RAID "aan te zetten". Als je dan boot, kan je met F10 in het RAID menu komen, waar je je array moet aanmaken. Hier specifieer je welke schijven je wil gebruiken in je array, en welk type RAID. Wanneer je nu begint met Windows te installeren, druk je F6 om je RAID drivers te laden die je op voorhand op een diskette hebt gezet. De rest verloopt als iedere andere Windows installatie. Let wel op met RAID 0, het werkt wat sneller, maar in tegenstelling tot wat RAID wil zeggen, biedt RAID 0 geen enkele redundantie.
Dus ? Een enkele grote schijf biedt ook geen reduntantie :z

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mad-dog schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:00:
[...]

Dus ? Een enkele grote schijf biedt ook geen reduntantie :z
Eens, maar een single disk is makkelijker te redden met tools dan een RAID0-setje... Vooral als je controller het begeeft en je niet zo snel een zelfde controller ergens anders hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanks. Kan ik ook tzt 2 schijven aansluiten op die ICH8 SATA poort en dan in windows en RAID0 maken? Schijnt dat de performance niet eens zoveel onderdoet voor een host based RAID oplossing...

• mad-dog
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:38:
Ok, thanks. Kan ik ook tzt 2 schijven aansluiten op die ICH8 SATA poort en dan in windows en RAID0 maken? Schijnt dat de performance niet eens zoveel onderdoet voor een host based RAID oplossing...
Kan prima, nadeel alleen is dat je er geen Windows op kan installeren, aangezien je binnen Windows eerst een hack moet doen

Verwijderd

Topicstarter
nee, windows heb ik dan al op die host based controller raid geinstalleerd. Dat van die performance klopt - dwz er is niet zoveel verschil met host based?

• mad-dog
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:40:
nee, windows heb ik dan al op die host based controller raid geinstalleerd. Dat van die performance klopt - dwz er is niet zoveel verschil met host based?
Maakt inderdaad niks uit.
Pagina: 1