Snellader en oplaadtijd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik heb een probleem/ vraag.

Ik heb een snellader een poos geleden gekocht incl batterijen bij een inkoopactie. Alleen als ik deze nu aan doe en het groene lampje na een tijdje gaat branden heb ik niet het idee dat de batterijen al vol zijn, maar eerder dat ze half vol zijn. Hebben die snelladers nou een soort timer ingebouwd dat deze vanzelf na anderhalf uur stoppen met laden, of meten ze echt hoeveel mA er in een batterij nog zit?Als ik namelijk ga slapen en ik zou de lader eruit halen en de volgende dag er weer in stoppen, dan is het wel van belang of er een timer ingebouwd inzit of dat deze echt het accu niveau meet.

Het is er 1 van het type Profitexx, mircoprocessor controled. Ultra-fast Ni-MH/ Ni-Cd charger. Model SL-700.

Verder staat er dit op de achterkant;
Pri: 12V 500mA
Sec: AA-2.8/5.6V 700 mA 3.92 V A max
AAA-2.8/5.6V 350mA 1.96V A max

Ik heb er verschillende batterijen bij;
AAA Topcraft NiMH, 650mAh 1.2 volt (en er staat op "laden: 3uur/ 270mA")
AAA Profitexx NiMH, 1000 mAh (+- 10%) 1.2 volt (en er staat op "snel laden: 2,4 uur -500mA")

AA Tronic NiMH, 2000mAh 1.2 volt (en er staat op "laad tijd: 10 uur/ 270mA")
AA Topcraft NiMH, 1700mAh 1.2 volt (en er staat op "laad tijd: 9 uur/ 270mA")
AA Varta Ni-Cd, 750mAh 1.2 volt (en er staat op "laad tijd: 14uur/ 75mA")

Wat moet ik nou doen met die dingen? Ik stop ze altijd in 'setjes' erin (ik kan kiezen of ik 2 of 4 batterijen wil opladen). Als er bijvoorbeeld "laad tijd: 10 uur/ 270mA" staat, betekent dit dat deze 10 uur over 270 mA opladen doet?

Ik snap er namelijk de ballen van en ik wil graag weer volle batterijtjes ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Wellicht heb ik in het verkeerde sub forum gepost? Zoveel tweakers, zo weinig antwoorden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

idd :P lijkt me ook niet echt de hardware die wij hier bedoelen ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115138

Vraag anders even of een modje het topic wil verplaatsen naar "Elektronica".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hou oud zijn die batterijen ? die kunnen ook brak zijn ondertussen. Een beetje moderne lader heeft ook een ontlaad functie. Kijk daar eens naar. Pak altijd setjes van dezeflde waarde! zet er is stuks in van 2000 mah, ontladen > laden en kijk naar het resultaat.
want waarom denk je dat ze halfvol zijn ? snel leeg ? kan ook aan de kwaliteit liggen van de battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
StuiTeR schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:10:
hou oud zijn die batterijen ? die kunnen ook brak zijn ondertussen. Een beetje moderne lader heeft ook een ontlaad functie. Kijk daar eens naar. Pak altijd setjes van dezeflde waarde! zet er is stuks in van 2000 mah, ontladen > laden en kijk naar het resultaat.
want waarom denk je dat ze halfvol zijn ? snel leeg ? kan ook aan de kwaliteit liggen van de battery
Batterijen zijn bijna allemaal nieuw. Setjes hebben ook dezelfde waarden. Ontladen kan niet met het ding, tevens ook niet bij andere laders hier.

Die van mijn camera bijvoorbeeld, als ik deze oplaad met die nieuwe oplader dan is de camera na 10 minuten aan te hebben gestaan leeg. Dit was vroeger nooit zo. Een klasgenoot vertelde dat deze altijd hun batterijen een dag en een nacht in de oplader deed.

Ik wil gewoon weten hoelang ze er ongeveer in moeten/kunnen. Die dingen kunnen toch ook exploderen op een gegeven moment? :P

Tevens een TR gedaan, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 17:30

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move OH >> EL

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

nee exploderen kan niet, als je een goede lader hebt tenminste. die dingen gaan bij 99% vol in een druppel laadt stand. Je kan dan de batterijen er wekenlang in laten zitten zonder problemen. Zoek eens wat meer specs van dat ding van je of kijk op google wat 'normaal' is voor batterijladers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je hebt verschillende soorten laders voor "gewone" oplaadbare batterijen (dus geen autobatterijen, li-ion batterijen, of andere exotische type's):
-de oudjes, die gewoon met constante stroom laden. Deze laden met een constante stroom (1/10C voor 12 uur kan elke batterij aan), maar deze kan batterijen overladen met alle gevolgen van dien (drastisch verminderen van levensduur, lekken, oververhitting,...), en als de constante stroom van de lader te hoog is voor de batterijen die je erin stopt is er een kleine kans op brand of ontploffing (bij overladen ontstaat zuurstof en waterstof, bij laag genoege stroom wordt deze door een katalysator omgezet naar water, als dat niet voldoende lukt krijg je knalgas).
-Eerste verbetering op bovenstaande: een ingebouwde timer, die stopt na X aantal uren (als je er niet lege batterijen insteekt worden ze overladen), en deze is enkel geschikt voor één capaciteit van batterijen.
-bovenstaande in uitgebreide type's, bijvoorbeeld met instelmogelijkheid voor de stroom, met een temperatuurvoeler (overladen maakt de batterijen warmer), overschakeling op drupelladen,...
-de type's die ik ongetwijfeld vergeet
-de beste laders, met name deze die met de deltaV/deltaT detecteren of de batterijen vol zijn. Daarvoor moet je weten dat batterijen bij opladen een steeds hogere klemspanning krijgen, tot ze vol zijn, dan zakt de spanning wat in, door die vermindering van spanningsstijging en daaropvolgende spanningsdaling te meten kan bepaald worden dat de batterijen volgeladen zijn, en kan er gestopt worden met laden of kan er begonnen worden met druppelladen. Jou lader zal waarschijnlijk van dit type zijn.

Wat is nu jou probleem (naar ik vermoed): je gebruikt een snellader van een bepaald merk, om allerhande capaciteiten en maximale laadsnelheden van batterijen op te laden. Voor je AAA batterijtjes bijvoorbeeld, gebruikt je lader 350mA, terwijl je topcrafts gemaakt zijn voor maximaal 270mA (je bent ze dus aan het kapotdoen, als er thermische beveiliging in je lader zit doet die het laden stoppen, anders ben je gewoon je batterijen kapot aan het maken), en je profitexx' voor 500mA (das geen probleem, ze zouden sneller kunnen geladen worden maar overleven het perfect, levensduur zal zelfs langer zijn).
Al je AA's ben je met gruwelijk teveel stroom aan het laden, vooral die varta's mag je echt niet meer in die lader gebruiken.

De opdruk geeft aan wat de maximale stroom (met lagere stroom laden kan perfect) is waarmee de batterijen geladen mogen worden, en daarbij een indicatie van hoelang het duurt op te laden op die maximale stroom (hoe lager de gebruikte laadstroom, hoe langer het duurt, én de tijdsduur is van een aantal zaken afhankelijk, temperatuur bijvoorbeeld).

Ten slotte: batterijen geschikt voor snelladen zijn heel anders opgebouwd intern, om de hogere stromen aan te kunnen, vandaar dat ze ook wat duurder kosten.

Hopend u hiermee voldoende van antwoord te hebben gediend,
iemand met teveel tijd :*)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ha kijk dat is nog eens een antwoord :D , mijn dank is zeer groot_/-\o_!

Als ik het nu goed begrijp hè. Stel ik neem de AAA profitexx.
AAA-2.8/5.6V 350mA 1.96V A max
Dit staat op de oplader. Dus hij laad 350mA per uur(?) op. Maar op de batterij staat letterlijk dat deze 2.4 uur (in snelladen) doet over 500mA. Wat betekend het dan als het rode lampje van mijn oplader groen wordt? Als ik het goed begrijp heeft de lader dan gemeten dat de batterij vol is? Zal het anders morgen eens proberen. Hij heeft bij een setje van 4 dezelfde batterijen al een keer het groene licht gegeven :P , als ik hem dus nu weer aan doe, moet hij dus redelijk snel weer groen gaan branden.

Maar op de batterij staat ook dit;fastcharge: 2,4h - 500mA, waar ik uit haal dat hij bij een snellader er 2,4 uur over doet om 500mA op te laden. Dus zal ik volgens de batterij 4,8 uur moeten opladen. De capaciteit van de lader is echter 350mA per uur en laad dus in 2,4 uur 600mA op. Dan zit de batterij toch over zijn maximum?

Al mijn AA batterijen mogen dus eigenlijk niet in mijn lader omdat deze te veel vermogen afgeeft aan de batterijen toch? Misschien moet ik dan maar eens naar een andere lader kijken. Het probleem is dat ik veel oplaadbare batterijen heb, maar geen idee heb hoe dat dus moet. Heb geen zin aan al die batterijen die zo weer leeg zijn 8)7

Wel raar trouwens, heb hier ook compit Ni-MH batterijen liggen van 2400mAh, ook voor snelladers staat erop, maar geen maximum capaciteit :? Hoe kan je dan weten of die icm met een oplader het doet?

Als mijn lader inderdaad de DeltaV/deltaT kan meten, kan je dit dan ook zien dmv een lampje en/of aanduiding op de lader?

Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Waypoint schreef op maandag 04 december 2006 @ 23:57:
(...)
Maar op de batterij staat ook dit;fastcharge: 2,4h - 500mA, waar ik uit haal dat hij bij een snellader er 2,4 uur over doet om 500mA op te laden. Dus zal ik volgens de batterij 4,8 uur moeten opladen. De capaciteit van de lader is echter 350mA per uur en laad dus in 2,4 uur 600mA op. Dan zit de batterij toch over zijn maximum?
Nee, bij een laadstroom van 500mA doet de lader er 2,4 uur over om de batterij vol te krijgen. Bij jouw lader zal dat dus ongeveer (2,4 x 500 / 350) = 3,4 uur zijn.
Wel raar trouwens, heb hier ook compit Ni-MH batterijen liggen van 2400mAh, ook voor snelladers staat erop, maar geen maximum capaciteit :? Hoe kan je dan weten of die icm met een oplader het doet?

Als mijn lader inderdaad de DeltaV/deltaT kan meten, kan je dit dan ook zien dmv een lampje en/of aanduiding op de lader?
Vaak wordt dat op laders "delta peak" genoemd.

offtopic:
post nr. 900 \o/

[ Voor 1% gewijzigd door APClll op 05-12-2006 00:11 . Reden: ...mijlpaal gehaald... ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als er bijvoorbeeld "laad tijd: 10 uur/ 270mA" staat, betekent dit dat deze 10 uur over 270 mA opladen doet?

Ik snap er namelijk de ballen van en ik wil graag weer volle batterijtjes !
Capaciteit van een oplaadbare cel, of het nu een grote startaccu van een truck is of het mini celletje in je ipod, wordt altijd aangegeven in Ampere-uur (Ah) of milliampere-uur (mAh).

Het is het product van tijd en stroom wat de accu kan leveren. Een 1800mAh cel kan in principe gedurende 1 uur 1800mA stroom leveren, of gedurende 10 uur 180mA, of......

Bij het laden moet diezelfde lading er ook weer in gepompt worden. Of eigenlijk nog iets meer, vanwege het conversie verlies in de cel. Een 1800mAh cel kun je in theorie laden door 10 uur lang 180mA er doorheen te sturen, in de praktijk iets van 14 tot 16 uur.

Voor de rest is het een kwestie van rekenen.
Je kunt de stroom hoger maken en dan wordt de tijd korter. Of bij dezelfde stroom een grotere cel laden, dan is de benodigde tijd langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Waypoint schreef op maandag 04 december 2006 @ 23:57:...
Dit staat op de oplader. Dus hij laad 350mA per uur(?) op. Maar op de batterij staat letterlijk dat deze 2.4 uur (in snelladen) doet over 500mA. Wat betekend het dan als het rode lampje van mijn oplader groen wordt? Als ik het goed begrijp heeft de lader dan gemeten dat de batterij vol is?
...

Nogmaals bedankt :)
Hij laad met 350 mA. Dat is niét per uur, per koe, of per gestolen appel/kwajongensequivalent, maar gewoon 350 mA, het is namelijk een stroom.
Capaciteit is wat je waarschijnlijk verwart hierboven, die wordt idd uitgedrukt in mAh (dus milliAmpére uur, niét per uur), dus een batterij van 1mAh kan 1mA leveren gedurende een uur, of 2mA gedurende een half uur (als het mA/h zou zijn, per uur, zou diezelfde batterij maar 0.5A kunnen leveren gedurende een half uur 8)7 )

De omschrijving lijkt erop te wijzen dat ie deltaV/deltaT doet (microcontrollergestuurd blablabla), maar zeker kan ik dat niet zeggen. Aannemende dat ie idd dV/dT doet, dan wil dat groen wordende lampje zeggen dat de spanning op de batterij in de lader wat inzakt, en dat de lader dus, veronderstellende dat de batterij vol zit, gestopt is met laden. Ik weet niet hoe oververhitte batterijen reageren, maar als oververhitte batterijen ook een zakkende spanning hebben, zal je lader dus uitschakelen door de overhitting, niet door het volgeladen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 05-12-2006 19:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:25:
[...]
De omschrijving lijkt erop te wijzen dat ie deltaV/deltaT doet (microcontrollergestuurd blablabla), maar zeker kan ik dat niet zeggen. Aannemende dat ie idd dV/dT doet, dan wil dat groen wordende lampje zeggen dat de spanning op de batterij in de lader wat inzakt, en dat de lader dus, veronderstellende dat de batterij vol zit, gestopt is met laden. Ik weet niet hoe oververhitte batterijen reageren, maar als oververhitte batterijen ook een zakkende spanning hebben, zal je lader dus uitschakelen door de overhitting, niet door het volgeladen zijn.
Ik heb warempel nog een handleiding gevonden! 8)7 En er stond idd op dat deze zo'n delta ding heeft.

Wat jij verteld over die oververhitte batterijen zou natuurlijk verklaren waarom die soms dus stopt met laden terwijl de batterijen dus niet vol zijn.

Ik ga deze week wel eens opletten hoe lang hij doet over die AAA batterijen van profitexx opladen.

In principe moet ik dus gewoon kijken of de batterij het laadvermogen aan kan (wat op de oplader staat) en daarna kan ik de batterijen er gewoon in doen en moet het groene lampje uitgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik heb nu de AA batterijen erin, 4 dezelfde 'Comit' 2400 mAh Ni-MH dingen. Ik heb op de klok gelet en na ongeveer 75 minuten ging het lampje rood branden. Volgens de handleiding moeten AA batterijen ongeveer 210 minuten in de lader blijven om vol te raken.

Er staat alleen geen maximum laadcapaciteit op de batterij. Wel staat er dat deze voor snellader geschikt is. Ze zijn anderhalf jaar oid oud en van de MM (dikke 20 euro toen) en nu zijn ze dus telkens heel snel leeg. (lees 10 minuten in mijn canon powershot a 510)

Ze zitten er nu nog in. Wacht wel even af hoe het nu verder gaat. Heb alleen het idee dat het weinig zin heeft om de batterijen in de lader te laten zitten als het groene lampje al brand, dat is het teken dat hij in de druppenstand verder gaat. Denk toch niet dat die dan zo snel oplaadt. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dan lijkt het me dat die batterijen versleten zijn, in drupellaadstand zal hij niets bijladen (in principe moet ie dan exact evenveel lading er in steken als er uit gaat door zelfontlading).

Wat je kan doen om je batterijen te controleren of ze nog goed werken, is ze met een bepaalde stroom te ontladen (100mA bijvoorbeeld), en de spanning te controleren, als de spanning meteen inzakt weet je genoeg, en door de tijd dat het duurt voor de batterij minder dan 1V geeft te meten heb je een indicatie van hoelang hij meegaat (zoek evt eens een karakteristiek die spanning in functie van de ladingstoestand weergeeft, dan weet je exacht op welke spanning de batterij ongeveer leeg is (neem 10% lading ofzo)).

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:58:
Dan lijkt het me dat die batterijen versleten zijn, in drupellaadstand zal hij niets bijladen (in principe moet ie dan exact evenveel lading er in steken als er uit gaat door zelfontlading).

Wat je kan doen om je batterijen te controleren of ze nog goed werken, is ze met een bepaalde stroom te ontladen (100mA bijvoorbeeld), en de spanning te controleren, als de spanning meteen inzakt weet je genoeg, en door de tijd dat het duurt voor de batterij minder dan 1V geeft te meten heb je een indicatie van hoelang hij meegaat (zoek evt eens een karakteristiek die spanning in functie van de ladingstoestand weergeeft, dan weet je exacht op welke spanning de batterij ongeveer leeg is (neem 10% lading ofzo)).
Sorry voor de meer dan late reactie, maar zoals je ziet lees ik alles nog wel :) .Nogmaals bedankt voor je reactie _/-\o_

Dat ontladen zal denk ik niet gaan, zo technisch ben ik helaas niet. Ik zit nu alleen even te twijfelen. Ik moet gewoon goede batterijen hebben voor mijn foto camera, maar ik gebruik deze niet erg vaak (paar keer per jaar met scouting kampen bijvoorbeeld). Daarom kan ik niet zo snel zien of ze het wel of niet goed doen. Zit er daarom aan te denken om maar gewoon een hema lader te kopen zodat ik in 1x klaar ben (hoor ik veel positieve verhalen over, ook op tweakers veel over gelezen en de test van de consumentengids), maar tegelijkertijd hebben we hier al 4 laders en zo blijven we natuurlijk bezig ;). Misschien moet ik eens kijken naar goede oplaadbare gewone batterijen dan (losse).

In een andere lader zal wel niet zo veel zin hebben of wel? Probleem is dus dat ik hem niet met regelmaat gebruik en dus niet zo ff kan zeggen of ze lang meegaan of niet :|

• naftebakje
Je moet er gewoon op letten dat je batterijen geschikt zijn voor de lader, dus de stroom waarmee de lader oplaadt kleiner of gelijk is aan de stroom die de batterijen aankunnen.
Zelfontlading moet je wel rekening mee houden, laad je batterijen op voor je ze wil gebruiken, na enkele maanden is een hoop van de lading weggelopen.

Pagina: 1