Toon posts:

A8N SLI sloopt HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Via de search heb ik 1 relevant topic gevonden, maar zonder oplossing.

Het betreft hier een Asus A8N-SLI mobo met aanvankelijk een 400W Antec voeding.

eerste HD, een Maxtor, gaf kuren, waarschijnlijk door het bekende nForce-Maxtor probleem, hoewel het een nieuwe schijf was die dit probleem niet zou moeten hebben.

Hitchi schijf erin gezet: na een paar maanden defect. Deed niks meer. RMA gedaan en via 4launch een Samsung gekregen.

Samsung na paar weken morsdood. 2 schijven dus al kapot, maar kan gewoon domme pech zijn.
Samsung vervangen door een WD Raptor die ik had liggen.

Raptor defect. Nou is het geen toeval meer. Antec voeding vervangen door 450W Coolermaster (hoewel niets erop wijst dat de Antec defect was (mooie stabiele spanningen en niks raars verder). Raptor vervangen door andere Raptor.

En ja hoor, de vierde defecte schijf is inmiddels na een week of 2 een feit.

Het hele spul is geaard en de HD's netjes gekoeld door een 120 mm fan.

Nu lijkt het mij dat het moederbord de problemen veroorzaakt. Iemand ervaring mee? Ik heb zelf nog een defecte schijf hier liggen, dus er moeten even 4 schijven naar 4launch RMA plus een mobo...

Het is overigens verder alleen de bootdisk die iedere keer rot gaat. Er hangt een Maxtor als 2e schijf in en die doet het verder prima. Iemand suggesties?

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
mischien is de controller van het moederbord gewoon niet helemaal lekker en werkt het met een losse controller wel goed. Heb je de voltages opgemeten met een programma of met een multimeter ?

EDIT:
als je toch nog garantie hebt zou ik de hdd's en mobo gewoon opsturen.

[ Voor 17% gewijzigd door dutch_warrior op 03-12-2006 16:11 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ts wat bedoel je met geaard? Er zijn mensen die een gaarde tafelcontactdoos gebruiken met extra filter etc. , maar ondertussen vergeten dat deze ook daadwerkelijk in een geaard wandcontactdoos gestoken dient te worden. (aarden via centrale verwarming praat ik niets eens over :) )

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
dutch_warrior schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:09:
mischien is de controller van het moederbord gewoon niet helemaal lekker en werkt het met een losse controller wel goed. Heb je de voltages opgemeten met een programma of met een multimeter ?

EDIT:
als je toch nog garantie hebt zou ik de hdd's en mobo gewoon opsturen.
De voltages heb ik uitgelezen via de bios. Maar goed, met een andere voeding, (coolermaster realpower 450W is de laatste schijf ook heengegaan. Lijkt me dus geen voedingprobleem).

Ik wil de handel wel terugsturen, maar dan testen zij vervolgens het mobo en schijnt er op het eerste gezicht niks aan de hand te zijn (de schijven gaan er pas aan na enige tijd). Ik ben bang dat ik het spul gewoon terug krijg dan [incl. rekening]
Ts wat bedoel je met geaard? Er zijn mensen die een gaarde tafelcontactdoos gebruiken met extra filter etc. , maar ondertussen vergeten dat deze ook daadwerkelijk in een geaard wandcontactdoos gestoken dient te worden. (aarden via centrale verwarming praat ik niets eens over :) )
geaard stopkontakt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 17:12 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Even een reply vanwege je gesloten topic: het bord zou ik terugsturen met een duidelijke gedetailleerde omschrijving van het probleem, en wat je allemaal gedaan hebt om het op te lossen. Ook dat het een tijd kan duren voor het probleem optreedt als je het met een harddisk test (als het geval interessant genoeg is hangt Asus er meetapparatuur aan en komt de fout misschien sneller aan het licht).

Voor de duidelijkheid: terugsturen naar Asus dus, niet via je leverancier want die zal er wellicht niets mee kunnen. Ik denk dat Asus dit probleem zeker interessant zal vinden, mocht het echt in je bord liggen. Wellicht help je ze door het opsturen een obscuur prodctie- of ontwerpprobleem te verhelpen.

En last but not least: er schiet me nog 1 mogelijke oorzaak te binnen buiten je moederbord om. Heb je toevallig je schijf steeds uit 2 stekkertjes tegelijk gevoed? Dus de SATA-voedingsaansluiting en de ouderwetse molex connector gelijktijdig aangesloten? Daar kunnen schijven soms ook erg slecht tegen (met dezelfde symptomen die jij ook noemt).

[ Voor 19% gewijzigd door mae-t.net op 03-09-2007 02:15 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Leuk om te zien dat mijn post verwijderd is? Censuur?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
prutser001 schreef op maandag 03 september 2007 @ 02:26:
Leuk om te zien dat mijn post verwijderd is? Censuur?
Je doet je naam eer aan.
Dit is een ander topic namelijk! Kijk in je posthistorie voordat je met idiote termen begint te smijten die totaal nergens op slaan.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Jimster schreef op maandag 03 september 2007 @ 02:29:
[...]

Je doet je naam eer aan.
Dit is een ander topic namelijk! Kijk in je posthistorie voordat je met idiote termen begint te smijten die totaal nergens op slaan.
Dim jij even knulletje, dat had ik inderdaad niet gezien.

En weer ontopic,

Simpel antwoord, zoek contact met Asus en stuur hem terug, probeer zo duidelijk mogelijk te zijn met de omschrijving.

[ Voor 17% gewijzigd door prutser001 op 03-09-2007 02:32 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het mobo maar met duidelijke omschrijving rechtstreeks aan Asus RMA-en.

thanks voor de replies iig.
Pagina: 1