Toon posts:

TFT (20") grafisch werk TN/MVA/PVA? & invloed crystal bright

Pagina: 1
Acties:
  • 1.583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor vnl. grafisch werk (geen games) ben ik op zoek naar een TFT scherm (waarschijnlijk 20" wide).

Ik lees dat het type paneel een belangrijk onderdeel is bij het maken van een keuze en dat in mijn geval (grafisch) een MVA of PVA paneel de voorkeur heeft t.o.v. een TN paneel.
Moet ik alle TFT schermen met een TN paneel van lijst schrappen, ook al hebben ze dezelfde specificaties? Zo ja in hoeverre zijn de specificaties dan nog te vergelijken?

Ik zit o.a. te denken aan de Samsung SyncMaster 205BW (20", TN) en de Acer AL2216WSD (22" PVA)

Wat is jullie mening over crystal bright schermen en wat is de invloed op de beeldkwaliteit (naast de soms storende spiegeling)? Mij lijkt dat de invloed redelijk groot is, maar er wordt in reviews niet vaak over gesproken.

Bedankt!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
de Acer AL2216WSD is een tn scherm. Dus helaas heeft die niet zo`n perfecte kleurweergave. Ik werk zelf met een dell laptop met een truelife coating (zelfde idee als crystel bright) en ik vind de kleuren echt heel mooi. Of ze precies overeenkomen met drukwerk weet ik alleen niet, het spiegelen vind ik niet zo`n groot probleem. Geen idee alleen of er een tn of mva of pva paneel inzet maar ik denk een tn als je naar de inkijkhoek kijkt.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Koop u gewoon een Dell 2007 of spaar effe door voor de 2407.
Ik heb beide en het zijn super schermpjes.

Ohja, ik ben fulltime graficus. :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-07 19:16

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

multipasser hoe is het gamut van deze schermen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb qua budget momenteel niet zoveel ruimte, vandaar dat ik de Acer AL2216Wsd - 22''Wide voorstelde. Op de site van Acer zie ik toch echt: "Display Technology Type: Advanced PVA"

In vergelijking hiermee is de Dell een stuk prijziger.
Wanneer ik een scherm onder E 400,- wil kopen is een TFT scherm met TN paneel dan nog een optie? (mits de specs goed zijn natuurlijk)

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-07 16:19
[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 14

Volgens mij moet je hier zijn.

No Shame, only Fame!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Wat voor grafisch werk doe je?

Mijn pa heeft bij zijn computer een Samsung SyncMaster 205BW.
Ik heb een Dell 2405FPW....

De Dell van mij is een stuk beter qua kleuren, hoger contrast dus dieper zwart.... Daardoor kun je als je bijvoorbeeld video's bewerkt, beter kleurencorrectie toepassen etc.

Ik zou zeggen, spaar door voor een Dell 2007 FPW.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 09:32:
Heb qua budget momenteel niet zoveel ruimte, vandaar dat ik de Acer AL2216Wsd - 22''Wide voorstelde. Op de site van Acer zie ik toch echt: "Display Technology Type: Advanced PVA"
Dat klopt. Maar volgens mij is het toch echt een TN scherm. De inkijkhoeken zijn gelijk aan die van TN schermen. Verder zijn bijna alle 22" schermen van hetzelfde type paneel gemaakt, en dat was een TN scherm. (Van CMO oid geloof ik)
De kleuren schijnen trouwens wel redelijk te zijn. Las ergens een review met de kleurafwijking van de Acer... en hij deed het beter dan sommige PVA schermen. Linkje moet wel ergens in het 20" monitorentopic te vinden zijn.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
Het is inderdaad een TN, zie de Prad monitor database. :)

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
RoD schreef op maandag 04 december 2006 @ 09:53:
[...]

Dat klopt. Maar volgens mij is het toch echt een TN scherm. De inkijkhoeken zijn gelijk aan die van TN schermen. Verder zijn bijna alle 22" schermen van hetzelfde type paneel gemaakt, en dat was een TN scherm. (Van CMO oid geloof ik)
De kleuren schijnen trouwens wel redelijk te zijn. Las ergens een review met de kleurafwijking van de Acer... en hij deed het beter dan sommige PVA schermen. Linkje moet wel ergens in het 20" monitorentopic te vinden zijn.
De kleuren op deze monitor zijn inderdaad heel erg nauwkeurig, mits je er natuurlijk exact voor zit (TN-paneel = slechts kijkhoek ;) )
Ik heb deze monitor net aangeschaft en mijn oude Fujitsu-Siemens CRT ergens anders geplaatst. Ik moet zeggen dat de kleuren van de LCD heel mooi zijn, in vergelijking met de CRT. Natuurlijk niet beter, want ze zijn net iets fletser, maar het zit er niet ver vandaan. Ik kan de LCD in ieder geval helderder zetten, waardoor de kleuren in ieder geval beter opvallen.

Overigens doe ik heel veel Photoshopwerk op de PC en dat werkt met deze monitor heel aangenaam.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-07 19:16

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

een TN paneel kan toch geen 16,7 miljoen kleuren weergeven maar minder?
Pagina: 1