Toon posts:

Fax lokaal ontvangen via com-poort ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een apparaat dat kan een faxnummer bellen wanneer je er een fax-modem op aansluit. Wanneer er een hardware matige fout ontstaat gaat het apparaat uitbellen en stuurt een fax met de error-melding.

Nu vind ik het wat overdrven om dit via een telefoonlijn te doen maar zou graag zien dat een Linux-server als een soort fax-server beschikt en de call direct oppakt, deze ontvangt en weg stuurt via mail.

Het probleem dat ik denk te gaan krijgen is dat het ding uit wil gaan bellen en dit dus niet kan.

Je moet het je zo voorstellen.

Apparaat - compoort - Modem

In het apparaat geeft ik via een klein display en wat knopjes aan welk nummer hij moet gaan bellen waarna hij een fax verstuurt als er iets mis gaat.

Ik kan op het apparaat de baudrate van het modem instellen enzo, het lijkt me dus mogelijk dit voor het bellen al af te vangen, dus via de compoort van een PC.

Ik zou graag willen weten of dit kan of dat je altijd met het probleem van het "bellen" zit. Dit lijkt mij namelijk wel omdat er toch ergens op een faxtoon gewacht zal worden.

Je zou het kunnen vergelijken met een faxprogramma dat via een com-poort-modem uit gaan bellen. Op de compoort sluit je dan geen modem aan maar een Linux-machine die het bericht als "ontvanger" zal gaan ontvangen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heb je een eigen telefooncentrale? Verander dan het nummer dat de fax belt naar een interne lijn. Zet daar een faxapplicatie en je bent er. Of ook goed: neem zo'n faxservice die je fax ontvangt, omzet naar een TIFje en mailt naar jou. Dat heb ik gratis bij mn ISP (Quicknet).

Andere manieren moeten best kunnen: je hebt denk ik alleen maar een kiestoon en een 'opgepakt' signaal nodig. Klinkt als iets dat een beetje HBO' er elektrotechniek oid. kan maken. Zal je echter wel zelf moeten (laten) maken gok ik, want klink niet als iets dat nu veel wordt gevraagd.

Moet het trouwens perse een Linux server zijn?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat er geen telefoonlijn aanwezig is en er een linux-server naast staat.

Dat idee met een centrale is opzich geen gek idee.

Ik kan trouwens de init string instellen, geen baudrate. I test hier nu even met een faxmodem, kan er weinig uit krijgen.