Redundante voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wibber
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 16:36
Hallo,

Ik ben momenteel bezig componenten bij elkaar te zoeken om een server te bouwen. Nu kom ik bij het punt van de voeding. Ik zie dat servers veelal een redundant voedingsysteem hebben, ik vraag mij af hoe dit precies werkt. Ik heb heb al gezocht maar kan over de werking niet echt veel vinden. Wat ik zou willen weten is:

- Is het systeem zo opgezet dat als 1 voeding kapot gaat de andere voeding het overneemt?
- Als beide voedingen 300W vermogen kunnen leveren, betekent dat dan dat beide voedingen bij elkaar 600W kunnen leveren?
- Kan je ook normale ATX voedingen gebruiken of moeten ze aan speciale eisen voldoen?

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
1. Ja, als 1 voeding kapot gaat, dan vangt de ander hem op.

2. Nee, want als er dan 1 uit zou vallen, dan zou de backup voeding niet voldoende cappaciteit hebben.

3. Nee, redundante oplossingen kunnen alleen met speciale voedingen.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12 13:12
De voedingen in een redundante voedingen zijn zo uitgemeten dat ze in hun eentje de gehele last kunnen dragen. Ze zullen echter beidden ingeschakeld zijn en een load balancer verdeeld de last over de voedingen om zo de levensduur te verlengen en een kapotte op te vangen.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 19:30
Persoonlijke ervaring hiermee heb ik niet, maar redundantie is hetgene wat je als eerste punt noemt: als de ene voeding eruit knalt, neemt de andere het over.

Hiermee spreek je punt 2 tegen. De wattages worden niet bij elkaar opgeteld. Dat is in een server ook niet nodig; die bevat geen energie slupende videokaart. Mocht je toch 600W nodig hebben, is een 2x300 zowieso niet fijn, omdat als een voeding uitvalt de server alsnog uitvalt vanwege stroom te kort.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12 15:11

Shuriken

Life is all about priorities

wibber schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:20:
Hallo,

Ik ben momenteel bezig componenten bij elkaar te zoeken om een server te bouwen. Nu kom ik bij het punt van de voeding. Ik zie dat servers veelal een redundant voedingsysteem hebben, ik vraag mij af hoe dit precies werkt. Ik heb heb al gezocht maar kan over de werking niet echt veel vinden. Wat ik zou willen weten is:

- Is het systeem zo opgezet dat als 1 voeding kapot gaat de andere voeding het overneemt?
- Als beide voedingen 300W vermogen kunnen leveren, betekent dat dan dat beide voedingen bij elkaar 600W kunnen leveren?
- Kan je ook normale ATX voedingen gebruiken of moeten ze aan speciale eisen voldoen?
Het systeem is zo opgezet dat ze het van elkaar over kunnen nemen. Beide units kunnen uiteraard 300 Watt leveren. Alleen je kan deze niet tegelijktijdig gebruiken.

Normale ATX voedingen zijn standaard niet geschikt voor redundant gebruik.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• wibber
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 16:36
Bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik wel redundante voedingen ga kopen, zijn hier ook nog verschillende maten in te krijgen of is dat over het algemeen een standaard?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat ligt beetje aan je chassis.
supermicro heeft bijpassende voedingen (bij hun chassis en mobo)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
je bent over het algemeen merkafhankelijk. dus hp servers hebben ook hp voedingen.
Soms kan je kiezen uit zwaardere modellen. (bijvoorbeeld als je er een zwaardere, of meer cpu's en harddisks in hebt)
Pagina: 1