Dell vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joostw24
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 06:48
Hallo,
ik lees al een aantal jaren mee op het got-forum, maar dit is voor het eerst dat ik een probleem heb waar ik zelf niet uit kom.

Ik heb sinds een half jaar een Dell computer (9150) met de volgende specs;
- Dell moederbord (pci-e, 800mhz fsb, sata2 etc)
- Intel Pentium Viiv D920 (2*2,8Ghz.)
- 2*1GB DDR2 (533Mhz.)
- Seagate 250GB hdd
- Maxtor Maxline 250GB hdd
- Haupauge 150 videokaart

Ik had als videokaart een 7300LE die ik bij het systeem geleverd kreeg, deze is vorige week vervangen door een Ati Radeon X700. Installatie etc allemaal goed verlopen, nieuwe koelpasta (Artic Silver) op de cpu gedaan.

Nu startte ik mijn computer op vanmorgen en kreeg ik direct een kernel_stack_page_error_, deze had ik nog niet eerder gehad en probeerde dus gewoon opnieuw op te starten. Dit werkte niet en ik kreeg direct de foutmelding weer, net na het scherm met de Windows laadbalk. Dit scherm verschijnt dus wel, maar zodra hij de laadbalk wil laten verschijnen komt er een blauw scherm.

Hierop heb ik proberen op te starten met minimale onderdelen, oftewel 1GB ram, geen dvd-spelers/lezers, tv-kaart eruit en alleen mijn primaire hdd (Seagate). Dit werkte ook niet en ik kreeg dezelfde foutmelding. Hierop heb ik de videokaart vervangen voor mn oude 7300LE, maar dit mocht ook niet baten.

Ik heb de betekenis van de foutmelding opgezocht, en deze wordt niet duidelijk gedefinieerd. Waar iedereen het wel over eens lijkt te zijn is dat het een hardwarematige fout is.

Ik heb de koeler van de processor gehaald om te kijken of er zichtbare schade aan de processor was, maar voor zover ik kon was er niets mis. De hele kast geinspecteerd en geroken naar eventuele brandlucht, maar ik kon niets vinden.

Ik heb als laatste strohalm de processor uit de socket gehaald en de socket geinspecteerd. Nu heb ik vaker een socket gezien, en een processor.. hier viel mij dus iets aparts op.. de pinnetjes van de processor zitten vast in de socket!

Bij het vervangen van de koelpasta (vorige week) heb ik de processor ook uit de socket gehaald om het processoroppervlak vrij te maken van de oude koelpasta. Dit ging allemaal goed en de computer heeft hierna een week prima gedraaid.

Nu zit ik dus met een moederbord waar de pinnen van de processor in de socket vastzitten, en een processor zonder pinnen. :/ ..

Mijn concrete vragen zijn nu;
- Hoe kunnen de pinnen van de processor zomaar loslaten?
- Valt dit volgens jullie onder de standaardgarantie van Dell?
- Valt het moederbord nog te redden?

Bvd voor behulpzame reacties!

Verwijderd

Lees jezelf even in op socket 775, de pinnen horen op het moederbord te zitten, en niet op de cpu dus daar is al niks aan de hand.

Heb je al gewoon naar Dell gebeld?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 11:14
Misschien dat er nog een restant nvidia drivers zijn achter gebleven op je systeem.
Heb je bij het opstarten F8 en dan laatst bekende werkende config ook al geprobeerd? en natuurlijk de veilige modus.
Als je veel pech hebt dan heb je misschien een gevalletje ESD en dan zie je geen zichtbare schade maar is je kwetsbare elektronica wel gefrituurd :P

Verder werkt je hardware in ieder geval op een minimaal niveau omdat je systeem wel door de POST komt.

[ Voor 13% gewijzigd door The-Source op 03-12-2006 13:46 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Heb je de drivers van de videokaart gedeinstallerd voor je over ging op de nieuwe kaart? Het is een bekend probleem als je overstapt van ATI naar NVIDIA (of andersom) en je verwijderd niet je drivers.

• Joostw24
Ok, ik wist dus echt niet dat bij s775 de pinnen op het moederbord horen te zitten :P

Ik heb nog niet naar Dell gebeld, omdat die servicelijn nu niet beschikbaar is en ik het eigenlijk zelf op wil lossen. Als ik de computer op laat halen door Dell ben ik hem een tijd kwijt en ik heb dat ding nu echt hard nodig!

Ik heb de laatste werkende config geprobeerd en ook geprobeerd om in veilige modus op te starten, dit werke beiden niet. Bij veilige modus krijg ik dezelfde foutmelding wanneer hij windows probeert te laden.

Denken jullie dat ik baat heb bij het opnieuw installeren van Windows?

Ik heb de drivers van de nvidia kaart gedeinstalleerd voor ik de X700 installeerde. Maar het heeft een week probleemloos gewerkt met de nieuwe videokaart. Dus dan kan het daar toch niet meer aan liggen?

[ Voor 14% gewijzigd door Joostw24 op 03-12-2006 14:02 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 12:25

Jazzper

BB4E^Guerilla

sorry_voor_hk_reactie:

haha geniaal: ik wist niet dat die pinnen los konden laten hehe :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

"Stop 0x00000077" of "KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR" duid er meestal op dat je een geheugen/HD fouten vertoond.
Het bootvirus verhaal is zelden van toepassing

*Stop 0x77 word veroorzaakt door een bad block in de pqaging file,of een fout in de disk controller (chipset)
* als de I/O status code 0xC000009C of 0xC000016A,is,wijst dat erop dat de data niet kon worden gelezen vanaf de HD doordat deze Bad blocks heeft.
Het draaien van Chkdsk /f /r kan dit oplossen
*Scheef zittende kaarten (chek je VGA kaart) kunnen ook deze melding veroorzaken
*Geheugenfouten (memtest)
*Als alles goed blijkt te zijn,is het je moederbord waar fouten in optreden.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Jazzper schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:23:
sorry_voor_hk_reactie:

haha geniaal: ik wist niet dat die pinnen los konden laten hehe :)
Modbreak:doe het dan ook niet in Tech en laat zulke posts gewoon in de HK :/

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Joostw24
Thanks Akino voor je reply, ik zal je lijstje even afwerken en zo proberen het probleem te lokaliseren.

• Joostw24
Ik heb met Dell Utility Centrum alle onderdelen uitgebreid getest, maar er is geen enkele fout gevonden.. Het geheugen, cpu, moederbord en harde schijven zijn uitgebreid getest! Ik heb ook de videokaart bekeken, maar hier zit ook niets fout!

Heeft iemand nog een goede tip? Heeft het zin om Windows opnieuw te instaleren, of kom ik dan dezelfde foutmelding tegen?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik zou toch je geheugen testen met memtest
http://www.memtest86.com/

zomaar windows reinstallen zonder de oorzaak de vinden zal niet helpen imho

[ Voor 36% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-12-2006 22:24 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik zou het volgende doen

1. knoppix ofzo op cd branden (andere pc) en daarmee de computer opgaan. Mocht dit allemaal goed gaan dat is dan al een teken.
2. Met behulp van knoppix je data (mydocs/bookmarks/configs/etc) wegschrijven naar cd/netwerkschijf/usb/etc
3. Alle insteekkaarten, geheugenreepjes, (ide)kabels, etc eruit halen, beetje blazen in de sloten, desnoods nog met 97% alcohol (drogist) op wattenstaafje alle koperbanen op de kaarten schoonmaken en opnieuw alles in elkaar zetten. Stevig aandrukken
4. windows opnieuw installeren (format, geen quick format kiezen)

ben benieuwd...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Of breng je PC ergens naar toe waar ze je goed kunnen helpen. Je reactie m.b.t. de pinnetjes van S775 gaf me een beetje de kriebels..... ;)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
dominator schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:08:
Of breng je PC ergens naar toe waar ze je goed kunnen helpen. Je reactie m.b.t. de pinnetjes van S775 gaf me een beetje de kriebels..... ;)
Als je in staat bent om een videokaart te vervangen en de koeling van je processor sucesvol erop te zetten, weet je iig voldoende om windows opnieuw te instaleren :P
Je kunt ook windows gewoon vlugjes instaleren zonder format, misschien lukt het op die manier.
hoewel ik toch zou aanraden om je geheugen te testen en te formatten met de nieuwe config.

succes en hou ons op de hoogte.

Ctrl+k

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik geloof nooit zo in windows installeren zonder format. Geeft me toch altijd het gevoel dat je fundamenten al crappy zijn en je nooit iets fatsoenlijk uit kan sluiten bij fouten zoeken.

• Joostw24
dominator schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:08:
Ik heb mn hele leven gedraaid op AMD, die hebben die ongein niet :P

ik heb alle sloten al uitgeblazen. Ik ga vannacht maar even mn geheugen checken met memtest.

Ik houd jullie op de hoogte.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou even Seatools downloaden en eens controleren of je harddisk in orde is, en Memtest of DocMem-Simmtester draaien (nachtje lang ofzo) om te checken of je RAM niet naar de gallemiezen is.

Wat je ook nog kan doen is ff de elco's checken. Die kleine tonnetjes op het moederbord.
Als die een beetje bol staan aan de bovenkant, of zelfs bruingele prut lekken, dan kunnen ook die de boosdoener zijn.

[ Voor 184% gewijzigd door McKaamos op 05-12-2006 13:17 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Jazzper schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:38:
ik geloof nooit zo in windows installeren zonder format. Geeft me toch altijd het gevoel dat je fundamenten al crappy zijn en je nooit iets fatsoenlijk uit kan sluiten bij fouten zoeken.
ja lekker belangrijk of dat crappy is als hij hiermee kan kijken of het daar niet aan ligt is het toch goed? Dan kan hij alsnog zijn data branden enn de hele boel formatteren!

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Je probs zijn gekomen nadat je de videokaart hebt vervangen voor een ander.

Dus inderdaad drivers goed verwijderen.

Desnoods een schone install van winxp en als je die dell restore partitie, die erover heen jassen.

Uhm heb je wellicht teveel koelpast op de processor gedaan?

heb je ctrl+alt+D al bij het Dell logo gedaan? of anders via F12 - dell diagnostics. korte test op de hdd?.
Heb je het geheugen al gereseat...met 1 module gestart?

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@eyerule: met je eens, maar er stond nergens: "installeer-zonder-format-om-te-kijken-of-het-werkt-en-daarna-full-install" ;)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Jazzper schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:28:
@eyerule: met je eens, maar er stond nergens: "installeer-zonder-format-om-te-kijken-of-het-werkt-en-daarna-full-install" ;)

Windows XP installeren zonder format.. knappe jongens :)

*en opeens beseft therat10430 dat er ook nog die "bestandssysteem ongewijzigd laten" optie was 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door roy-t op 05-12-2006 15:01 . Reden: Domheid van mij kant! ]

~ Mijn prog blog!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

therat10430 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:59:
[...]

Windows XP installeren zonder format.. knappe jongens :)
Je kan er voor kiezen tijdens de install van windows XP om de schijf te laten zoals die is.
Normaal heb je 5 keuzes. Full Format in NTFS, Full Format in FAT32, Quick Format in NTFS, Quick Format in FAT32 en Leave Filesystem Intact (die laatste betekent dus: niet formatteren, laten zoals het is, overwrite bestanden maar)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Joostw24
Sjoq schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:26:
Je probs zijn gekomen nadat je de videokaart hebt vervangen voor een ander.

Dus inderdaad drivers goed verwijderen.

Desnoods een schone install van winxp en als je die dell restore partitie, die erover heen jassen.

Uhm heb je wellicht teveel koelpast op de processor gedaan?

heb je ctrl+alt+D al bij het Dell logo gedaan? of anders via F12 - dell diagnostics. korte test op de hdd?.
Heb je het geheugen al gereseat...met 1 module gestart?
Ik heb de drivers goed verwijderd én de Dell diagnostics allemaal al gedraaid én al met 1 module gestart (staat ook in openingspost).

Wellicht tegen beter weten in heb ik toch maar Windows opnieuw geinstalled zonet, en het leed lijkt verleden tijd! Hij draait gewoon weer als een zonnetje.. nu maar geen dingen meer veranderen :P

Allemaal bedankt voor de suggesties! _/-\o_

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
was je pc toevallig de keer voor de fout vastgelopen? waarna je een harde reset gedaan heb daardoor heb ik al 2x die bsod gehad.

Verwijderd

Kun je wat info geven over het verwisselen van een graka bij die computer. ik heb exact dezelfde pc, op de extra harddisk na, en ik heb een 930 ipv 920, maar goed voor de rest identiek,
Ik wil de 7300le verwisselen met een 7600gt (overigens viel het me op dat de 7300le geen koeler heeft)

kun je me wat advies geven? of gewoon je ervaringen vertellen?
Ik vertrouw er niet helemaal op dat ik dit zomaar kan doen in een dell...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 17:41 ]

• Joostw24
DECOY88 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:31:
was je pc toevallig de keer voor de fout vastgelopen? waarna je een harde reset gedaan heb daardoor heb ik al 2x die bsod gehad.
Mijn Dell is nog nooit vastgelopen eigenlijk. Wel moest ik mn pc hard resetten bij de foutmelding die ik constant kreeg, ik kan me ook niet voorstellen dat dat echt goed voor dat ding is.

En @ qinq;
Ik denk niet dat het iets te maken heeft gehad met de videodrivers die ik had geinstalleerd. Ik heb voor het installeren van de X700 PRO alle drivers van de 7300LE (die passief gekoeld is ja..) goed verwijderd. Mocht het hier toch aan liggen kan het bij jou weinig kwaad, omdat je drivers voor de 7600 identiek zijn aan die van de 7300LE (toch? :P).

Bij een Dell is het wel raadzaam om er gewoon af te blijven als het goed draait, daar ben ik het verleden vaak genoeg achter gekomen. Een Dell is niet te vergelijken met een andere computer als er iets mis is..
Pagina: 1