Na meer dan 3 jaar is mijn huidig systeem toe aan een flinke "makeover".
Ik ga een high-end PC bouwen en wel het volgende (het moet namelijk een paar jaartjes meegaan):
- Duo Core extreme of Qcore (waarschijnlijk de quad)
- 4 GB DDR2-800
- 6800 8800 GTX of de R600 (ik wacht de reviews nog even af om te beslissen)
- 680i moederbord
Mijn vraag gaat over het geheugen. Als je de geheugenmarkt nu bekijkt lijkt het wel of ze om de week een steeds sneller geheugen op de markt brengen. Als ik me niet vergis zijn de nieuwe CPUs van Intel niet zo afhankelijk van de de bandbreedte van het geheugen en is DDR2-800 meer dan voldoende.
Ik ben ook van plan het nieuwe systeem te gaan overklokken en aangezien deze CPUs multiplier unlocked zijn, leek het mij logisch om DDR2-800 geheugen te nemen met een lage CAS en de CPU te overklokken met de multiplier.
Weten jullie wat de meeste performance zal geven?
- CPU overklokken met de multiplier
- CPU overklokken met de systeembus (sneller geheugen nemen met hogere CAS als gevolg)
- Combinatie van multiplier + systeembus overklok met DDR2-800 geheugen
Alvast bedankt.
edit:typo
Ik ga een high-end PC bouwen en wel het volgende (het moet namelijk een paar jaartjes meegaan):
- Duo Core extreme of Qcore (waarschijnlijk de quad)
- 4 GB DDR2-800
- 6800 8800 GTX of de R600 (ik wacht de reviews nog even af om te beslissen)
- 680i moederbord
Mijn vraag gaat over het geheugen. Als je de geheugenmarkt nu bekijkt lijkt het wel of ze om de week een steeds sneller geheugen op de markt brengen. Als ik me niet vergis zijn de nieuwe CPUs van Intel niet zo afhankelijk van de de bandbreedte van het geheugen en is DDR2-800 meer dan voldoende.
Ik ben ook van plan het nieuwe systeem te gaan overklokken en aangezien deze CPUs multiplier unlocked zijn, leek het mij logisch om DDR2-800 geheugen te nemen met een lage CAS en de CPU te overklokken met de multiplier.
Weten jullie wat de meeste performance zal geven?
- CPU overklokken met de multiplier
- CPU overklokken met de systeembus (sneller geheugen nemen met hogere CAS als gevolg)
- Combinatie van multiplier + systeembus overklok met DDR2-800 geheugen
Alvast bedankt.
edit:typo