Toon posts:

Nieuw systeem & overclock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na meer dan 3 jaar is mijn huidig systeem toe aan een flinke "makeover".
Ik ga een high-end PC bouwen en wel het volgende (het moet namelijk een paar jaartjes meegaan):

- Duo Core extreme of Qcore (waarschijnlijk de quad)
- 4 GB DDR2-800
- 6800 8800 GTX of de R600 (ik wacht de reviews nog even af om te beslissen)
- 680i moederbord

Mijn vraag gaat over het geheugen. Als je de geheugenmarkt nu bekijkt lijkt het wel of ze om de week een steeds sneller geheugen op de markt brengen. Als ik me niet vergis zijn de nieuwe CPUs van Intel niet zo afhankelijk van de de bandbreedte van het geheugen en is DDR2-800 meer dan voldoende.

Ik ben ook van plan het nieuwe systeem te gaan overklokken en aangezien deze CPUs multiplier unlocked zijn, leek het mij logisch om DDR2-800 geheugen te nemen met een lage CAS en de CPU te overklokken met de multiplier.

Weten jullie wat de meeste performance zal geven?
- CPU overklokken met de multiplier
- CPU overklokken met de systeembus (sneller geheugen nemen met hogere CAS als gevolg)
- Combinatie van multiplier + systeembus overklok met DDR2-800 geheugen

Alvast bedankt.

edit:typo

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Intel CPU's zijn al sinds de P2 300 (of 266?) allemaal gelocked, dus overclocken met de multiplier zal niet gaan lukken. De FSB overclocken zal de meeste performancewinst gaan geven.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• roy-t
  • Laatst online: 23-05 08:49
Duo Core extreme of Qcore (waarschijnlijk de quad)
- 4 GB DDR2-800
- 6800 GTX of de R600 (ik wacht de reviews nog even af om te beslissen)
- 680i moederbord
Typo, je bedoelt zeker de 8800GTX

Maar super gaaf systeem als je het zo maakt, Ik hoop wel dat je een erg ruime kast hebt, zowel voor de 8800GTX als voor de koeling, als je echt wilt gaan OC-en, dan is veel ruimte in je kast lekker.

Voor Intel CPU's zijn de timings van het geheugen minder belangrijk als bij AMD, maar lager is natuurlijk altijd beter.

De hoogste overklok haal je denk ik door eerst je FSB zo ver mogelijk omhoog te krijgen terwijl je de multiplier gelijk houd, pas als dat niet meer verder gaat ga je de multiplier omhoog schroeven, ik denk dat je zo op het maximum komt. Snel geheugen zal zeker van belang zijn dan, en als je er toch zo'n sloot geld aan uit geeft kun je misschien beter DDR-1066 kopen dan, maar ik denk dat je moederbord wel snel de bottleneck wordt qua overklokken, en dat je het meeste winst zult halen met de multiplier :)

~ Mijn prog blog!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 16:17
Paddixx schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:38:
Intel CPU's zijn al sinds de P2 300 (of 266?) allemaal gelocked, dus overclocken met de multiplier zal niet gaan lukken. De FSB overclocken zal de meeste performancewinst gaan geven.
Met de core 2's kun je de mp wel naarbeneden verzetten maar niet naar boven, feit blijft dat hem sneller maken met de mp dus niet gaat lukken nee.

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:38:
Volgens mij zijn de extreme versies wel unlocked.

http://techreport.com/rev...core2-qx6700/index.x?pg=1

"Because the QX6700 is an Extreme Edition processor, it comes with a customarily robust price tag of $999 and an unlocked upper multiplier to facilitate easy overclocking."

Verwijderd

Inderdaad. De Extreme editions hebben een unlockte multiplier.

Zie ook: hier en hier.

"The X6800 or Core 2 Extreme is architecturally identical to the Core 2 Duo products, aside from the higher frequency and unlocked multiplier for easier overclocking."

en

"The top-line X6800, running at 2.93GHz, was the most flexible of the new processors, with completely unlocked multipliers up and down."

(Moet echt snellen leren typen :))

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 12:08 ]

• Rhannie
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Okee dan. Toch gaat de FSB overclocken een stuk meer performancewinst geven dan overclocken met de multiplier. Het is wel handig dat je de multiplier omlaag kan zetten, zodat je de FSB nog hoger op kan schroeven als die niet hoger wil met de standaard MP.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Pagina: 1