[reboot]P5B Deluxe bij install WXP

Pagina: 1
Acties:

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 11:11

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Om effe de topictitel uit te leggen, ik heb een nieuw systeem aangeschaft. Een P5B Deluxe Wifi met een Core 2 Duo 6600 en een HyperX Kingston 2Gb geheugen set (PC6400).

Wat gebeurt er nou, ik wil namelijk een schone windows installatie. Ik stel mijn dvd brander als primaire boot in, WXP cd erin, opstarten vanaf die cdrom, dan F6 om de Intel ICH8 storage driver te installeren. So far, so good, maar nu kom ik meteen in het scherm om de HDD (WD 74Gb Raptor) te configureren / partitioneren. Als ik dat gedaan heb kom je in het scherm om de HDD te formateren, het maakt dan niet uit welke optie ik kies, het systeem reboot zich dan.

Elke keer weer, op hetzelfde moment krijg ik die reboot. Telkens weer als ik de schijf wil formateren. Of ik nou de Jmicron RAID of de Intel ICH8 drivers via F6 installeer (of helemaal geen driver) reboot hij op precies hetzelfde punt bij de WXP installatie, dus wanneer ik hem wil formatten.

Het mooie is dat het moederbord wel goed post, hij detecteert netjes mijn brander, netjes de processor, het geheugen, ik heb gewoon de BIOS kunnen flashen naar de nieuwste versie 0804 (hij gaf de reboot ook al bij de eerdere BIOS 0614).

Ik heb al geprobeerd:

> Andere HDD
> Zo min mogelijk aan te sluiten
> Beide geheugenreepjes apart

Ik snap het niet, iets doe ik niet goed. De reboot is altijd op precies hetzelfde moment......

I pitty the fools who took my game-station.....

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Probeer eens een andere Windows-CD.. (Desnoods een minder legale, als het maar een andere CD is, je hebt immers je eigen keycode...)

• Jan-Jo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09-2012
En je hebt maar 1 harde schijf wat ik begrijp uit je verhaal ?
Als dit het geval is,dan heb je absoluut geen raid-drivers nodig!
Trek je C-mos battery er maar een kwartier uit of clear c-moS via de jumper op je mobo,zorg wel dat er geen stroom meer op staat.
Dan is je bios weer gereset,en zet dan alleen je cd-rom drive op first boot en verander voor de rest niks in je bios.
Alleen winxp erin douwen en voor de rest niet op F6 drukken etc als je geen raid opstelling hebt.

Succes.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:02
Jan-Jo schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:35:
Trek je C-mos battery er maar een kwartier uit of clear c-moS via de jumper op je mobo,zorg wel dat er geen stroom meer op staat.
Dan is je bios weer gereset,en zet dan alleen je cd-rom drive op first boot en verander voor de rest niks in je bios.
Alleen winxp erin douwen en voor de rest niet op F6 drukken etc als je geen raid opstelling hebt.

Succes.
Niet helemaal waar, ik denk da tje WD schijfje op een controller zit waar extra drivers voor nodig zijn, dan moet je die zowieso installeren of je nou gaat raiden of niet, maar dit heb je al gedaan en lost het probleem niet op.

Probeer idd is een andere windows cd, of download even een linux (Ubuntu is vrij makkelijk als je geen linux gewend bent) als je niet 1,2,3 aan een andere (semi-legale) windows schijf kunt komen, test vanaf daar je systeem even vlink.

Als je systeem hebt ook bij de linux install/ in linux niet doet, zou ik toch denken aan een rma'tje.

Controleer ook even je voeding met een multi-meter, en probeer de HD even in een andere rails van stroom aansluitingen uit je voeding te stoppen.

Heb je trouwens al een andere cd-rom drive geprobeerd?

Als de comp bij Linux ook

~ Mijn prog blog!

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Ok, kleine update, heb nu een andere windows cd geprobeerd maar het probleem blijft. Ook heb ik op de website van Intel nieuwe drivers gedownload en op een diskette gezet, maakt ook niet uit, probleem blijft.

Zal nu eens proberen om de BIOS te resetten en dan alleen de boot volgorde te wijzigen.

Voeding is trouwens een Tagan 580 Watt, die heb ik nu een half jaartje en gewoon goed is. Daar ligt het niet aan. Zou het misschien nog aan de videokaart kunnen liggen? Er zit nu een 7950GX2 in, maar dat zal het toch niet zijn?

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Ok, nog een update:

Heb een andere videokaart geprobeerd, samen met 1 reepje geheugen. Biedt ook geen oplossing... Ik snap het gewoon niet meer, elke keer op hetzelfde punt de reboot.

Ik denk dat ik het moederbord dan maar ga rma-en. Maar hoe kan het dan dat alles wel goed gedetecteert wordt, de post komt ie goed door, hardware word goed geinitialiseerd... Het lijkt er toch echt op dat het bij die controller ligt...

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 12:22
andere sata poorten geprobeerd? heeft dat ding trouwens niet 2 controllers?

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doe eens memtest http://www.memtest86.com/ (test 7 of 8 of full)
Je zal zien dat je dan errors hebt, Je zal naar PC4200 geheugen moeten wil je geen geheugen errors krijgen.

Ik heb met hetzelfde moederbord dezelfde problemen ondervonden. En heb er 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G) geheugen in mijn systeem laten zetten.
Probleem opgelost.

Je kan op de kingston site zien, ofdat het het type geheugen werkt met jou moederbord. Kingston heeft dat alvast voor je getest :-)
Voor de p5b deluxe:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

[ Voor 37% gewijzigd door lt_cmd_data op 03-12-2006 14:15 ]

Verwijderd

Probeer eens om in het BIOS alle controllers uit te schakelen die je niet gebruikt?
Dat probleem had ik bij twee Asus P5W-borden... die gaven om de een of andere reden altijd een BSOD bij de installatie als de extra IDE-raid controller aan stond.

En als je maar 1 HDD hebt (geen RAID), moet je eens proberen om zonder het installeren van die RAID-drivers te proberen.
Zorg ook dat in het BIOS de HDD niet op RAID staat dan.

Ik heb zelf ook de P5B Deluxe, en ik gebruik 1 PATA HDD op de JMicron controller, en ik had geen problemen met het installeren van Windows XP (zowel de gewone Pro als de x64-versie). Ik heb geen drivers gebruikt tijdens de installatie.

Verwijderd

Als je maar 1 harddisk gebruikt.

Ga naar bios ide config sata as enhanced
configure sata as ide

geen F6 drukken winxp heeft de goede drivers zelf.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 12:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

als het niet aan het gehuegen ligt, dan gooi ik het op de verkeerde driver...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
lt_cmd_data schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:10:
Doe eens memtest http://www.memtest86.com/ (test 7 of 8 of full)
Je zal zien dat je dan errors hebt, Je zal naar PC4200 geheugen moeten wil je geen geheugen errors krijgen.

Ik heb met hetzelfde moederbord dezelfde problemen ondervonden. En heb er 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G) geheugen in mijn systeem laten zetten.
Probleem opgelost.

Je kan op de kingston site zien, ofdat het het type geheugen werkt met jou moederbord. Kingston heeft dat alvast voor je getest :-)
Voor de p5b deluxe:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search
Thnx voor je reply. Mijn geheugen, Kingston HyperX staat inderdaad niet in de lijst die de link van je weergeeft. Het maakt ook niet uit welke snelheid ik installeer in de BIOS, hij blijft een reboot geven.

Ik ga dus nu even NIET het moederbord rma-en, maar het geheugensetje ruilen voor een ander setje. Mag ik vragen waarom jij voor PC4200 bent gegaan en niet voor een PC6400 (DDR2 800)?
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:13:
Probeer eens om in het BIOS alle controllers uit te schakelen die je niet gebruikt?
Dat probleem had ik bij twee Asus P5W-borden... die gaven om de een of andere reden altijd een BSOD bij de installatie als de extra IDE-raid controller aan stond.

En als je maar 1 HDD hebt (geen RAID), moet je eens proberen om zonder het installeren van die RAID-drivers te proberen.
Zorg ook dat in het BIOS de HDD niet op RAID staat dan.

Ik heb zelf ook de P5B Deluxe, en ik gebruik 1 PATA HDD op de JMicron controller, en ik had geen problemen met het installeren van Windows XP (zowel de gewone Pro als de x64-versie). Ik heb geen drivers gebruikt tijdens de installatie.
Heb ik allemaal al geprobeerd. Zonder, met, alles op IDE, geprobeerd om met een RAID0 setupp windows te installeren, het bied allemaal geen oplossing. Toch bedankt voor het meedenken.

Ik hou jullie zeker op de hoogte hoe het afloopt met het ruilen van ander geheugen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ulti23 op 03-12-2006 23:17 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Is die raptor met 16mb cache of 8 mb cache?

Ik zal eerst beginnen hoe je het in bios moet instellen:

doe eerst bios defaults

- zet intel controller op IDE als je raptor een 8 mb cache heeft, als die 16mb cache heeft op AHCI

-ik neem aan dat je maar 1 dvd brander op jmicron hebt, dus zet die op IDE mode.

-natuurlijk , regelen dat die cd boot

save&exit

Plug raptor in sata poort 1 ( helemaal rechtse en bovenste).

Install:
Als je een 16 mb cache raptor heb moet je een raid diskette maken om ahci drivers te installeren (zie asus site, iets van 1,1MB).
Als het een oude 8mb raptor is heb je geen ahci, dus moet je het zonder (F6) drivers installeren.

Good luck ;)

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
@Kakulukia: De Raptor waar ik WXP op wil installeren is er een met 8mb cache. Maar de instellingen zoals jij ze zegt heb ik ook al eens geprobeerd.

Ik denk toch dat het geheugen de boosdoener is. Ik heb gisteren nacht de hele setup ook eens geïnstalleerd op een P5W DH Deluxe. Deze heeft volgens een kameraad van me een aparte IDE die door de Intel ICH7 chip wordt aangestuurd, en een Jmicron chip die ook apart een IDE kanaal aanstuurd. Ook op dit moederbord en hetzelfde geheugen geeft dezelfde fout, telkens weer een reboot wanneer ik naar de format wil tijden een WXP installatie.

Nou ben ik na een eerdere link in dit topic gaan kijken of mijn geheugen wel ondersteund wordt door beide moederborden. Het vreemde is dat mijn HyperX DDR2 800 geheugen (PC6400) wel in de lijst van geteste modules voorkomt. Check deze link maar eens en zoek het P5B Deluxe moederbord (of de P5W) eens op, daar staat gewoon bij dat Het Kingston geheugen met partnummer KHX6400D2K2/2G gewoon ondersteund wordt.

Of ik stel het geheugen gewoon niet goed in (dividers niet goed ofzo) of het geheugen is gewoon brak. Ik snap gewoon niet dat hij de post wel gewoon doorkomt, alles goed detecteert maar niet verder komt in de windows install...

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
Jan-Jo schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:35:
Een kwartier???
Zou dat echt efficienter werken dan de "korte" manier voor absolute zekerheid dat je CMOS gecleared word???

• lt_cmd_data
  • Niet online
Ulti23 schreef op zondag 03 december 2006 @ 23:16:
[...]

Thnx voor je reply. Mijn geheugen, Kingston HyperX staat inderdaad niet in de lijst die de link van je weergeeft. Het maakt ook niet uit welke snelheid ik installeer in de BIOS, hij blijft een reboot geven.

Ik ga dus nu even NIET het moederbord rma-en, maar het geheugensetje ruilen voor een ander setje. Mag ik vragen waarom jij voor PC4200 bent gegaan en niet voor een PC6400 (DDR2 800)?

[...]

Heb ik allemaal al geprobeerd. Zonder, met, alles op IDE, geprobeerd om met een RAID0 setupp windows te installeren, het bied allemaal geen oplossing. Toch bedankt voor het meedenken.

Ik hou jullie zeker op de hoogte hoe het afloopt met het ruilen van ander geheugen.
PC4200 draait op 2x 266mhz = 533mhz
De conroe fsb draait ook op 533mhz
Aangezien ik hem niet gaat overclocken is de rede is 1:1 dus.
Er werdt zelfs beweerd dat je eerder performence verlies zou optreden als je geheugen sneller zou draaien dan je cpu. Je zou even onderzoek kunnen plegen @google ofdat deze statement waar is.
Als je intresse hebt heb ik de SATA drivers op een winxp sp2 NL cd gebrand zodat je bij een reinstall niet op F6 hoefte drukken. En direct AHCI kan inlezen (mits je dat aangezet hebt in de bios).
Stuur een mailtje voor info.
Je hebt deze drivers niet nodig als je vista gaat installeren :-)

Als je twijfeld aan je systeem draai dan diagnotische tools in de GOT FAQ staan genoeg voorbeelden.
Memtest 86 is zo kleine tool die je geheugen test. Geeft memtest 86 >0 errors moet je geheugen terug brengen mits je niets hebt overclocked natuurlijk :-) maar dan nog ook al doet hij default je geheugen prima en ga je wel overclocken kan een memtest nooit kwaad.

Lees de uitgebreide FAQ op tweakers heeft mij in het verleden ook vaak geholpen :-)

[ Voor 33% gewijzigd door lt_cmd_data op 04-12-2006 15:32 ]

• .Johnny
Draait de conroe niet op 1066 (2x533, te verkrijgen door je DDR in dual channel te zetten)?

• lt_cmd_data
  • Niet online
.Johnny schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:18:
Draait de conroe niet op 1066 (2x533, te verkrijgen door je DDR in dual channel te zetten)?
Nee
Je haald Dual channel door erlkaar Met DDR
!google define:ddr
DDR = Double data rate. de rate=266x2 = 533 vandaar de naam double :-)

!google define: Dual channel
Dual channel
Dual channel DDR SDRAM is a motherboard technology used to increase memory performance, by using two channels to load data into memory. The memory controller utilizes two 64 bit data channels, resulting in a total of 128 bits, effectively doubling the bandwidth to memory. In order to achieve this, the DDR SDRAM memory modules must be installed into matching memory slots, which are usually color coded on the motherboard. ...

dual channel = 128bits
DDR= 533mhz

• .Johnny
nee, je leest mn vraag niet goed.

ik bedoel echt dual channel

de bandwidth wordt toch 2x zo groot?!

[ Voor 53% gewijzigd door .Johnny op 04-12-2006 15:30 ]

• lt_cmd_data
  • Niet online
.Johnny schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:29:
nee, je leest mn vraag niet goed.

ik bedoel echt dual channel

de bandwidth wordt toch 2x zo groot?!
Wil je conroe op 1:1 laten draaien met je geheugen heb je 533mhz geheugen nodig. :-)
En dan is het natuurlijk het inderdaad het slimst om een dual pack tekopen zodat je indentiekegeheugen modules hebt en dat in Dual channel zetten. Voor max performance.

[ Voor 21% gewijzigd door lt_cmd_data op 04-12-2006 15:36 ]

• .Johnny
wat heeft die 1066Mhz FSB wat op elke plek staat waar het over een Core2Duo gaat dan te betekenen? (staat zelfs blijvoorbeeld in de kop van de pricewatch)

Ik heb dual channel nog niet gebruikt, ga het wel straks doen met de P5BDLX, maar was altijd in de veronderstelling dat het net zoiets werkte als RAID.

edit: linkje

[ Voor 73% gewijzigd door .Johnny op 04-12-2006 15:39 ]

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Update van mijn kant. Het is dus het geheugen. Had vanmiddag effe snel een PC2-4200 Corsair Valueram geheugen latje gehaald en hiermee werkt alles perfect, ik ben nu dan ook aan het posten vanaf mijn nieuwe core 2 duo systeem. Geheugen is al terug naar de leverancier, knaken terug vangen, en dan maar uitkijken naar een ander dual channel setje.

Toch vind ik het vreemd dat het geheugen wel in de QVL staat maar totaal niet werkt op het moederbord, het zal er wel mee te maken hebben dat PC2-6400 nog niet helemaal lekker werkt op de 965p chipset. Al zullen er echt wel zijn waarbij het wel werkt... Maar goed, het werkt allemaal meer na een hoop geklooi. Thnx iedereen voor het meedenken en de hulp!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Het kan ook gewoon zijn dat jouw eerste setje geheugen kapot was.

Ik heb ook een P5B Deluxe + E6600 + 2 GB PC2-6400 geheugen (weet even niet meer welk merk maar geen Kingston) en het werkt zonder problemen.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Ulti23 schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:32:
Update van mijn kant. Het is dus het geheugen. Had vanmiddag effe snel een PC2-4200 Corsair Valueram geheugen latje gehaald en hiermee werkt alles perfect, ik ben nu dan ook aan het posten vanaf mijn nieuwe core 2 duo systeem. Geheugen is al terug naar de leverancier, knaken terug vangen, en dan maar uitkijken naar een ander dual channel setje.

Toch vind ik het vreemd dat het geheugen wel in de QVL staat maar totaal niet werkt op het moederbord, het zal er wel mee te maken hebben dat PC2-6400 nog niet helemaal lekker werkt op de 965p chipset. Al zullen er echt wel zijn waarbij het wel werkt... Maar goed, het werkt allemaal meer na een hoop geklooi. Thnx iedereen voor het meedenken en de hulp!
Ik raad je OCZ af.

Neem G.skill, team, corsair.
De rest zijn ook wel goed maar deze gaan ook nog is hard.

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
Kakulukia schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:56:
[...]

Ik raad je OCZ af.

Neem G.skill, team, corsair.
De rest zijn ook wel goed maar deze gaan ook nog is hard.
Waarom?
Ik heb 2x OCZ Titanium (PC6400) @ 800 Mhz in mijn Asus bordje zitten en dat gaat prima!
OCZ is een redelijk goed A-merk en doet niet veel onder van G-Skill, Corsair, ect.
Toch?

• henv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09-2021
Ik heb ook zo'n moederbord. Ik heb gewoon van de asus cd een floppy aangemaakt met de AHCI drivers. Je moet naar de intel map gaan, daar kan je de diskette aanmaken. Daarna heb ik in de bios alles op AHCI gezet. Een detectietijd van 5 sec. Dan start je de Windows installatie, druk gelijk F6, daarna verderop met S de drivers laden. Daarna gewoon een format doen

Gewoon nog een losse flodder, bij mijn vorige mobo rebooten mijn pc elk kwartier, dit heb ik opgelost door de geheugen modules op andere sloten te zetten en die andere niet te gebruiken. Is het verder een idee om de HDD in een andere pc te formateren en gelijk met een installatie te beginnen

Suc6 ga ik verder met vista, na het eerste gedeelte van de installatie, reboot hij en gaat niet meer verder, al overal gezocht nog niets gevonden :?
Pagina: 1