Groupwise vragen mbt poorten

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Webaccess poort:

Ik ben inmiddels volop aan het testen met Groupwise, compleet geinstalleerd.

Alles werkt tot nu toe alleen ben ik nu aan het kijken hoe de webserver werkt, de standaard meegeleverde apache en tomcat onder SLES10.

Ik had een firewall geklust die alles sluit, behalve traffic op localhost en verbindingen naar buiten via TCP. Wat er dan verder natuurlijk in moest is verbinding met poort 80 (webserver). Ik kan nu wel de inlogsite bereiken, maar als ik daadwerkelijk wil inloggen krijg ik de error:

Your post office is unavailable, please contact your system admin blabla!

Dit duidt erop dat er meer poorten nodig zijn, moet ik een udp poort openen, of zit er iets anders fout. Nu staat dus alleen 80 open. Als ik de firewall weghaal, dan werkt alles natuurlijk wel gewoon.

Groupwise Web Internet Agent:

Als ik een bericht via een client wil versturen moet ik nu steeds gwia:"e-mail" typen, ik heb ooit met een groupwise gewerkt waar dit niet hoefde om naar buiten te kunnen mailen, is dit ergens te vinden hoe ik dit moet instellen, de meeste post zal hier naar buiten gaan en niet intern!

Voor het post binnenhalen moet gebruik gemaakt worden van een 3rd post provider, mijn hosting bedrijf, deze slaat zijn post op in een pop3. Deze pop3 wil ik graag ophalen en distribueren binnen het systeem. Beschikt groupwise zelf over tools om een pop3 te fetchen, of zit je dan altijd vast aan een programma als fetchmail, waar ik niet helemaal gek van ben. Ik zag in een monitor tooltje wel wat staan van imap en pop3 heb het alleen nog nergens in de documentatie kunnen terugvinden.

Configureren van SLP service:

Tijdens de installatie liep ik tegen het probleem aan dat mijn firewall uit moest omdat ik anders bij edir geen domein kon maken. Uit gezet en daarna mijn firewall weer aan gezet, is dit een probleem, of moet ik nog bepaalde poorten open doen uit de firewall? Tot nu toe heb ik nog steeds geen problemen ondervonden!

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Het zijn de laatste obstakels.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:30
ik ken groupwise niet, maar kan me voorstellen dat een webinterface over https gaat, dat zou dan poort 443 zijn..

gang is alles

• BSeB
Ja, maar als ik zonder firewall inlog dan gaat er niet https voor mijn webadres komen!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Een keer sniffen met wireshark/ethereal ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

in console1 kan je de tcp poorten waarover de gwia, mta en poa communiceren instellen.

pop3 ophalen is niet standaard in groupwise, je kan bv imailds gebruiken, maar handiger is natuurlijk om alles direct af te laten leveren op je groupwise server.

verder kan je, op de console van je linux doos met netstat -anp | grep tcp zien welke programma's luisteren op welke poorten

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

BSeB schreef op zondag 03 december 2006 @ 09:42:
Your post office is unavailable, please contact your system admin blabla!
WebAccess bestaat uit twee componenten, de WebAccess application (die dus draait onder apache) en de WebAccess Agent (een executable application). Deze communiceren met elkaar via poort 7205. Als de WebAccess Application niet met de WebAccess Agent kan communiceren dan krijg je bovenstaande foutmelding.
Als ik een bericht via een client wil versturen moet ik nu steeds gwia:"e-mail" typen, ik heb ooit met een groupwise gewerkt waar dit niet hoefde om naar buiten te kunnen mailen, is dit ergens te vinden hoe ik dit moet instellen, de meeste post zal hier naar buiten gaan en niet intern!
Heb je Internet Addressing enabled?
Voor het post binnenhalen moet gebruik gemaakt worden van een 3rd post provider, mijn hosting bedrijf, deze slaat zijn post op in een pop3. Deze pop3 wil ik graag ophalen en distribueren binnen het systeem. Beschikt groupwise zelf over tools om een pop3 te fetchen, of zit je dan altijd vast aan een programma als fetchmail, waar ik niet helemaal gek van ben. Ik zag in een monitor tooltje wel wat staan van imap en pop3 heb het alleen nog nergens in de documentatie kunnen terugvinden.
Er was een tool voor GroupWise 6 op NetWare, POP Forwarding Agent. Ik geloof dat het niet meer ondersteund wordt en voor linux heb ik nog geen tool gezien.
Tijdens de installatie liep ik tegen het probleem aan dat mijn firewall uit moest omdat ik anders bij edir geen domein kon maken. Uit gezet en daarna mijn firewall weer aan gezet, is dit een probleem, of moet ik nog bepaalde poorten open doen uit de firewall? Tot nu toe heb ik nog steeds geen problemen ondervonden!
Wat bedoel je met 'domain aanmaken in eDir'?

• BSeB
JoetjeF schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:00:
[...]

WebAccess bestaat uit twee componenten, de WebAccess application (die dus draait onder apache) en de WebAccess Agent (een executable application). Deze communiceren met elkaar via poort 7205. Als de WebAccess Application niet met de WebAccess Agent kan communiceren dan krijg je bovenstaande foutmelding.

[...]

Heb je Internet Addressing enabled?

[...]

Er was een tool voor GroupWise 6 op NetWare, POP Forwarding Agent. Ik geloof dat het niet meer ondersteund wordt en voor linux heb ik nog geen tool gezien.

[...]

Wat bedoel je met 'domain aanmaken in eDir'?
Wat betreft die pop client dan zal ik toch moeten kijken naar fetchmail, maar dat werkte niet lekker als ik mijn firewall gebruik, waarschijnlijk door dezelfde reden als webaccess. Ik weet dat het niet aan fetchmail lag, omdat die hiervoor ook gewoon werkte.

Over eDir -> Als je hem net fris geinstalleerd hebt moet je een domein aanmaken. Dan gaat hij het netwerk onderzoeken op dezelfde domeinnamen. Maar dat kan dus niet als hij een firewall heeft, laat ik deze zakken dan kan het ineens wel.

Ik heb btw de webaccess poort op de interface waar ik wil dat webaccess draaid open gezet, maar probleem blijft, ik twijfel nu dus of ik groupwise wel op de juiste manier heb geinstalleerd. Bijvoorbeeld bij de installatie van eDir moet je aangeven waar hij op moet luisteren. Ik heb toen aangegeven dat hij alleen op 172.20.32.106 moest luisteren, maar die webaccess draaid op een heel andere ip, waar edir niet standaard kan luisteren. Kan dat het probleem zijn.

Wat ook kan is tijdens de installatie dat je moet aangeven waar de mta en poa draaien, ik heb hier weer 172.20.32.106 aangegeven, maar de webaccess draaid weer op een andere ip, dus kan dit het probleem zijn? Moeten de poa en mta gewezen worden op welke ip ze draaien, of kunnen ze ook gewoon op 127.0.0.1 draaien, zodat alle verkeer intern loop, kan dan wel de agent verbinding maken met mijn postbox?

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

BSeB schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:27:
Over eDir -> Als je hem net fris geinstalleerd hebt moet je een domein aanmaken. Dan gaat hij het netwerk onderzoeken op dezelfde domeinnamen. Maar dat kan dus niet als hij een firewall heeft, laat ik deze zakken dan kan het ineens wel.
Misschien dat GroupWise onder Linux iets anders werkt, maar dit komt me niet bekend voor op NetWare. Misschien een plaatje om het te verduidelijken?
Ik heb btw de webaccess poort op de interface waar ik wil dat webaccess draaid open gezet, maar probleem blijft, ik twijfel nu dus of ik groupwise wel op de juiste manier heb geinstalleerd. Bijvoorbeeld bij de installatie van eDir moet je aangeven waar hij op moet luisteren. Ik heb toen aangegeven dat hij alleen op 172.20.32.106 moest luisteren, maar die webaccess draaid op een heel andere ip, waar edir niet standaard kan luisteren. Kan dat het probleem zijn.
GroupWise is niet echt geintegreerd in eDirectory (GroupWise werkt perfect zonder eDirectory, alleen kan je dan geen configuratie aanpassen). WebAccess (of elk andere GroupWise Agent) kan op een ander IP Address draaien als eDirectory.
Wat ook kan is tijdens de installatie dat je moet aangeven waar de mta en poa draaien, ik heb hier weer 172.20.32.106 aangegeven, maar de webaccess draaid weer op een andere ip, dus kan dit het probleem zijn? Moeten de poa en mta gewezen worden op welke ip ze draaien, of kunnen ze ook gewoon op 127.0.0.1 draaien, zodat alle verkeer intern loop, kan dan wel de agent verbinding maken met mijn postbox?
Bij Network Address moet je het IP Address van je POA/MTA opgeven. Andere Agents gebruiken dat IP Address om met betreffende Agent te communiceren. De communicatie tussen POA en MTA kan je ook wijzigen in GroupWise Utilities -> Link Configuration -> View -> Post Office Links. Normaal gesproken gebruik je een direct link indien de POA/MTA op dezelfde server draait.
Pagina: 1