Aanzetten comp tot begin POST duurt > 1 min. [ECS K7S5A]

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik moest noodgedwongen vorige week m'n trouwe ouwe mobo flashen omdat de oude BIOS een nieuwe HDD van 250GB niet wilde herkennen (het typische probleem dat ze alleen 137GB willen "zien").

De computer werkt verder prima. Alles werkt goed...alleen sinds het flashen duurt het een eeuwigheid voordat ik de POST-scherm krijg.
Ik zet de comp aan en alle fans en de HDD draaien en lampen gaan aan. Alles lijkt normaal...alleen m'n scherm gaat weer op standby en de DVD-drives zitten doelloos te knipperen en te zoeken.

Dit alles gaat weg na 1 of 2 minuten.
(Overigens start de comp heel soms onmiddelijk zoals vroeger. Ik denk misschien 1 op de 7 keren)

De nieuwe BIOS is de officiële van de ECS-website.

Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?
Mijn eeuwige dank voor alle hulp.

Ik voel er trouwens weinig voor om 3rd-party BIOSsen te gaan flashen zoals er zo veel zijn voor deze mobo. Schijnt nl. dat je dan Windows weer opnieuw mag gaan installeren volgens het OCWB-forum.

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 08:45

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Is het niet mogelijk om de ouwe bios weer terug te zetten, zodat je kan kijken of het probleem zich nog steeds voordoet?
Als je pc dan wel gewoon normaal opstart, kan het zijn dat er iets mis is gegaan met flashen.
Misschien Windows opnieuw installeren, maar aan je verhaal te zien wil je daar niet aan beginnen.
Je kan ook je bios setting nagaan, misschien dat er daar wat aan de hand is, verkeerde instellingen?

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Verwijderd

kijk even je harddisk kabels na
een slechte ide kabel geef dit probleem namelijk
Ook als de dvd en de harddisk op een kabel zit en de jumpers staan verkeert heb je deze probleem

Een harddisk heeft ook een bios als deze niet kan omgaan met jouw moederbord of anderen ide gebruikes (denk aan cdrom) krijg je ook zo probleem

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 12:47
Ik heb een tijdje terug een Honey-X BIOS in mijn K7S5A geflasht, en hij herkende mijn 200 GB Seagate meteen, zonder problemen. Ook hoefde ik Windows niet opnieuw te installeren. Ik heb overigens wel eens problemen met een trage POST gehad, in mijn geval was mijn DVD-ROM gewoon gaar. Die heb ik afgekoppeld, en het probleem was meteen verholpen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Bios goed kontroleren want de waarden zijn zeker veranderd na het flashen.
Anders 1 voor 1 hardware gaan loskoppelen en kijk wanneer het weg is.

Verwijderd

ik weet niet welke os je draaid,maar is het belangrijk wat de bios ziet?
als je xp pro hebt+sp2 dan ziet windows toch alles correct?
en stel je gaat windows instaleren..en je ziet je partities..dan ziet windows toch hoeveel gb er is..?
alleen de bios niet dat heb ik ook zo vaak..bios zzegt wat anders als me windows..mja who cares.

nu over het oplossen van je probleem...
ik weet niet hoe je hebt geflashed? via floppy? winflash?
ik weet wel dat als je een proggie hebt om in windows je bios te flashes dat alles een stuk makkelijker gaat..ik zou proberen dezelfde bios in windows nog ens te flashen..anders een oudere bios.. suc6

Verwijderd

bios eens resetten en probeer het biosbatterijtje hard tegen het batterijhoudertje te duwen. Ik heb ook zo'n ECS draaien (als servertje), en daar schiet mijn batterijtje soms los van dat zwart plastiekje. Als je een papiertje tussen de batterij en de achterkant van dat AGP-slothendeltje propt is bij mij dat probleem van soms starten en soms niet starten opgelost.

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Op mijn ECS een bios van OC Benchwork ofzo.

meuktracker: ECS K7S5A CheepoBIOS 1.07

deze dus...

die heeft veel vage dingen die ik met de originele had opgelost, mischien het proberen waard.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb hier persoonlijk ook goede ervaringen met het Honey-X BIOS voor de K7S5A.
Ik heb een K7S5A V3.1. De reden dat ik toen een Honey-X er op heb gezet is niet vanwege de overclock features maar vanwege het feit dat de originele ECS BIOSsen geen ondersteuning boden voor SSE en volgens mij ook geen IO APIC.
In draai de Honey-X versie gebaseerd een van de eerste K7S5A Pro BIOSsen, die nog de oude IRQ routing table bevatten en daarom ook op K7S5A werken.
Naast het feit dat SSE en IO APIC keurig werkt herkent dit BIOS ook keurig mijn Seagate Barracuda 7200.10 van 320GB.

Windows hoef je niet opnieuw te installeren als je dit BIOS flashed. Zorg alleen wel dat je IO APIC disabled omdat anders Windows alle apparaten opnieuw in wilt gaan stellen wat ongetwijfeld mis gaat. Een oude installatie heeft hier destijds de overgang van het originele BIOS naar de Honey-X keurig overleeft. Later heb ik besloten om alsnog te herinstalleren omdat ik toch graag IO APIC ingeschakeld wilde hebben. Overigens is het ook mogelijk om de IO APIC in te schakelen en te gebruiken in een bestaande installatie, dit vereist echter wat prutswerk aan windows om de boel in het gareel te krijgen. Hier heb ik ook een guide voor gezien, dus als dat is wat je wilt, zoekze :)

Mij lijkt het het proberen waard.
De Honey-X pagina: click
De BIOS versie hier is: K7S5A Pro Release 12/09/2002 S (terwijl ik dus een K7S5A V3.1 heb, geen Pro)
Met datum: 06/04/03
Volgens de maker van Honey-X is de 1209 release de best werkende versie voor de normale K7S5A.
OC 021209b raad ik dan ook aan. Dat is de versie die ik hier ook draai.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 04-12-2006 02:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MBMarduk
  • Niet online
Merci beaucoup aan jullie allemaal voor de tips.
Ik zal ze eens stuk voor stuk uitproberen tot ik dit opgelost heb en post dan ff de resultaten. d:)b

Verwijderd

Quickboot aanstaan? Anders gaat ie namelijk het geheugen zogezegt "tellen".
En dat wilt ook nog wle is duren.
Buiten dat zou ik je full screen logo show of iets in die richting als dat er is uitzetten, dan zie zie waar je mee bezig bent.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:29:
Buiten dat zou ik je full screen logo show of iets in die richting als dat er is uitzetten, dan zie zie waar je mee bezig bent.
Hebben we die dan op dit bord? :9~

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 11:14
Heb je de defaults als wel eens geladen NA de flash?
Verder kun je daarnaast ook nog de PNP info laten clearen (meestal is dat alleen voor het OS nodig) maar het kan ook misschien wel uitkomst bieden.

Taal fouten inbegrepen ;)

• MBMarduk
  • Niet online
Nah, heb t nu ff te druk om alle genoemde tips haarfijn uit te proberen maar zoals ik al zei:
de ene keer start het als vanouds razendsnel op en de andere keer blijft 'ie een minuut hangen.
Volledige willekeur.
Het SCHIJNT samen te hangen met het 's nachts uitpluggen van de stekkerstrip want vandaag deed ik 'm 's morgens uit en liet de stekker erin en ineens startte die daarnet weer snel op.

Ik zal het morgen weer zo proberen en als het weer zo blijft reageren dan denk ik dat ik het ergens in de BIOS-batterij moet gaan zoeken ofzo.

• MBMarduk
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:29:
Quickboot aanstaan? Anders gaat ie namelijk het geheugen zogezegt "tellen".
En dat wilt ook nog wle is duren.
Dit gebeurt VOOR de POST. VOORdat m'n scherm überhaupt een signaal krijgt van de comp.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

MBMarduk schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:17:
denk ik dat ik het ergens in de BIOS-batterij moet gaan zoeken ofzo.
Ben benieuwd waar je dat op baseerd. Aangezien je CMOS data wel keurig bewaard blijft. Toch?
Dat het er uit halen van de stekker het opwekt laat mij eerder richting de voeding en mogelijk condensatoren op het bord denken. Een andere voeding lijkt me niet verkeerd om uit te proberen.
De condensatoren op het moederbord kun je gemakkelijk controleren. De oudere revisies van dit bord kunnen mogelijk van die problematische condensatoren hebben. Welke revisie van het bord heb je eigenlijk?

• MBMarduk
  • Niet online
Als ik het zeker wist vroeg ik het GoT-volk niet om hulp toch? :P

Anyway, het bleek dus toch onzin. Heb het geprobeerd en hij hapert wederom bij het opstarten.
Wel vaag dat het zonder reden soms wél snel opstart.
Ik zal een nieuwe BIOS uitproberen dit weekend als ik eens tijd heb. Anders neem ik wel een ander mobo denk ik want: 1) het irriteert me steeds minder en 2) ik heb geen zin om zóveel tijd hieraan te besteden. I got better things to spend my time on.
Nogmaals bedankt aan iedereen.

O ja, het is een versie 1.0 rev. 01 volgens cpu-z, BIOS chip datum 04/02/01. Gekocht begin december 2001.

[ Voor 9% gewijzigd door MBMarduk op 07-12-2006 04:43 ]

Pagina: 1