Toon posts:

Smoothwall ism Telenet Belgi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
¨Zonet heb ik hier een kastje geplaatst met Smoothwall 3 op. (ff een hubje achter kabelmodem, waarvan 1 naar deze pc gaat; en 1 naar de smoothwall bak) Op die smoothwal bak heb ik ook een laptop gehangen, om het te testen.

Hetgeen me lukt is de webinterface te raadplegen via die laptop..maar ik kan dus niet naar de buitenwereld toe.

echt vreemd. Bij DHCP opgaven...wodt er gevraagd naar een host naam....maar ik lees overal dat ik hier het voorgedrukte mag laten staan.

Weet er iemand raad? ik kan me voorstellen dat er meerdere Telenet of kabelgebruikers dit linux bakje hebben draaien.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
kan je met die smoothwall wel op't net ?

maw krijgt ie een extern ip ?
heb je wel een abo voor 2 pc's bij telenet ?

dus minstens expressnet (of het oude, maar duurdere duo wat trouwens hetzlefde is)

zo ja dan is je iptables niet in orde.
(je router config)

heb je al geprobeerd te pingen naar 't ip-adres vn je andere pc vanaf die smoothwall en vanaf de 3de pc die er achter zit

(en niet beginnen over interne ipadressen: bij Telenet krijgen de pc's die rechtstreeks op de modem hangen - of via hub/switch, maar zekers niet via een router) een 81.* , 84.* of 213.* ip adres )

als ping op ip gaat en niet op naam dan zit er iets mis met je dns-config.

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op zondag 03 december 2006 @ 23:18:
kan je met die smoothwall wel op't net ?

maw krijgt ie een extern ip ?
heb je wel een abo voor 2 pc's bij telenet ?

dus minstens expressnet (of het oude, maar duurdere duo wat trouwens hetzlefde is)

zo ja dan is je iptables niet in orde.
(je router config)

heb je al geprobeerd te pingen naar 't ip-adres vn je andere pc vanaf die smoothwall en vanaf de 3de pc die er achter zit

(en niet beginnen over interne ipadressen: bij Telenet krijgen de pc's die rechtstreeks op de modem hangen - of via hub/switch, maar zekers niet via een router) een 81.* , 84.* of 213.* ip adres )

als ping op ip gaat en niet op naam dan zit er iets mis met je dns-config.
Ik heb inderdaad expressnet, dus de hub levert netjes twee ip's af...rechtstrreeks de laptop eraan hangen ipv de smoothwall geeft een 2e werkende internet, zoals mijn zware pc.
Ik ga eens in de iptables kijken, maar zag weinig instellingen hier.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd..de modem reset (stekker 10sec uit) hielp eerst niet....en wonder bij wonder doet hij het nu wel.

YES! kheb het aan de praat gekregen.

oplossing modem reset.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
was idd ook een mogelijkheid,

de modem van Telenet houdt de verbonden mac-adressen een tijdje vast.
als je 1 van de 2 werkende toestellen vervangt in dit geval de laptop door je smoothwall)
is het idd even wachten of modem resetten (zonder stroom zetten)

fijn dat het in orde is en geniet ervan.