Toon posts:

hardware adress

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe srel ik in linux debian het hardware adress van een netwerk kaart in??
het is een ne2000 kloon realtek 8029
en het kan wel onder windows

Verwijderd

Hardware address kun je niet instellen... dat wordt in de fabriek mee gegeven... Als je IP-adres bedoeld: check /etc/network/interfaces
theodoliet:/var/log# cat /etc/network/interfaces
# Used by ifup(8) and ifdown(8). See the interfaces(5) manpage or
# /usr/share/doc/netbase/examples for more information.
#

iface lo inet loopback

iface eth0 inet static
address 192.168.1.4
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel mac adress
het kan wel !!!
hoe doe ik het onder linux.
voor dos is er gewoon een util van realtek

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:14

FireFlash

need a light?

Hardware (MAC) adres kan je niet zelf instellen. Daarom is het ook een hardware adres en geen software adres (IP) |:(

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

Verwijderd

Ik heb met eigen ogen gezien dat het kan.....Zal wel virtueel MAC adress zijn.....maar goed.....het kan dus wel.....weet niet hoe :)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Dat kan met ifconfig. Voorbeeldje (alleen relevante gedeeltes uiteraard anders werd het zo veel)
ifconfig
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 52:54:AB:12:94:98

ifconfig eth1 down
ifconfig eth1 hw ether 01:02:03:04:05:06
ifconfig eth1 up

ifconfig
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 01:02:03:04:05:06

Verwijderd

Is dat tijdelijk? Wel vaag trouwens, sommige programma's worden verstrekt met MAC-adres van netwerkkaart als serial, dat zou betekenen dat dat dus geen waarde heeft? :?

• mavink
Tot de volgende reboot dacht ik. Heb geen zin om een uptime van 2 maanden weg te gooien om het uit te zoeken...

Overigens is dit geen bug ofzo, als je een high-availability systeem aan het maken bent met hot standby's en dergelijke is het handig als je ook het hardware-adres kunt overnemen van de compu die uitvalt. En het kan bij BIJNA alle netwerkkaarten, maar er zijn er een paar die het niet ondersteunen.

Verwijderd

werkt prima en als je het in je rc.local zet staat het bij elke reboot weer goed :)

Verwijderd

Inderdaad het kan bij heel veel kaarten, behalve mijn Realtek 8139-based edimax 10/100kaartje, die het waarempel wel kan in Windows.

• mavink
* mavink heeft het net even geprobeerd:

Met mijn rtl8139 kaartjes werkt het (2 stuks, een 8139 en een 8139A)
Pagina: 1