Digitaal uit laat geen 5.1 of dts door? TRUST SC 5250

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:35
Ik heb een tijdje een Creative Platinum Live gehad, maar die heeft van de week zijn geest gegeven.
Nou gebruikte ik altijd de digitale uitgang om via de televisie naar films te kijken zodat ik ook op deze manier kon genieten van dts en dd5.1
De reciever gaf dit ook steeds elke keer aan.

Nu ben ik gaan kijken naar andere geluidskaarten en kwam er niet helemaal uit, omdat ik volgend jaar ga verhuizen en ik nog niet weet waar de computer komt te staan, dacht ik dat het wel handig zou zijn als ik een kaart zou hebben met zowel digitaal coax UIT als digitaal optisch UIT. (voor de langere afstanden zou ik dan optisch willen gebruiken)
Na lang zoeken kwam ik op een kaartje van TRUST uit. Kaartje kost bijna niks maar ik wilde het toch gaan proberen (je weet maar nooit)

Nu heb ik ook een andere coax kabel moeten kopen, omdat de aansluiting van deze videokaart dezelfde is als mijn reciever (RCA of Cinch heet dat???)
In ieder geval, het geluid wordt via die uitgang doorgegeven, maar niet digitaal. De reciever geeft nu niet meer het signaal dat hij DTS of DD5.1 geluid heeft.
In de instellingen van Powerdvd heb ik al geprobeerd om de setting audio "op SPDIF-gebruiken" te zetten, maar daar wordt ie bij het laden van een film weer vanaf gehaald.
Bij de opties van volumeeigenschappen heb ik S/PDIF Afspelen aangeklikt staan.
De melding die eronder staat is: (S/PDIF werkt alleen voor hoofdtelefoon en 2 luidsprekers) betekent dit nu dat de kaart wel digitaal geluid door laat, maar dat dit geluid niet 5.1dd of dts is?

Zo niet, welke geluidskaart past dan bij de kabel die ik zojuist heb gekocht en heeft op de koop toe nog een optische uitgang? Ik kan die op deze kaart na niet vinden...

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• omitz
Ik heb nog eens wat rondgezocht, ook op tweakers maar ik kan zo snel een antwoord niet vinden! Ik denk dat het signaal geen dts digitaal doorstuurd.
Maar dan ben ik nu op zoek naar een geluidskaart die dat wel kan met de juiste aansluiting, dus zo'n coax aansluitingh waar zo'n RCA of Cinch plugje inmoet, net zoals in de reciever.

creative heeft wel dingen, maar dan moet je er een speciale bracket bijkopen via creative zelf en wie garrandeert dan dat dat signaal wel 5.1 en dts doorlaat.
Overige geluidskaarten zijn meteen erg prijzig (M Audio)

Heef iemand een suggestie voor mij?

Dus: van computer naar reciever met 1 kabeltje (RCA / Cinch ) en dan moet de reciever wel overslaan op dts signaal bij het kijken van een film anders heb ik hetzelfde als wat ik nu heb!
(Het moet kunnen want hij deed het wel met een verouderde live 5.1 platinum)

Verwijderd

elke geluidskaart met spdf kan dolby digital weergeven met software voor dvd.
Je moet alleen op 2speaker instellen (de rest word via software gedaan)
Je heb alleen dolby digital met een dvd schijfje
Verder even je drivers update van die kaart (niet van trust) maar de fabricant van de chip die er op zit.

Alleen dolby digital live kaarten kunnen van elke bron dolby digital maken.
Nee jouw creative kaart is geen dolby digital live

• omitz
Ik neem aan dat je bedoelt die TRUST kaart dat niet kan. Want de Creative Live Platinum kon dit dus wel. Bij het doorsturen van een film kreeg de reciever dus een dts of dd5.1 signaal door en dat zie je omdat dat lampje dan gaat branden!
Bij de TRUST kaart komt er via de digitale uitgang wel geluid uit, maar wordt dit niet in dts of dd5.1 doorgestuurd.

De vraag is nu, welke kaart kan dit wel behalve die van M-audio?

OPLOSSING edit:
Ik heb een oplossing gevonden om met deze kaart toch dts en dd5.1 op je reciever te krijgen.
Je moet WinDVD7 downloaden, die kan de signalen namelijk softwarematig renderen als de geluidskaart dat niet hardwarematig kan.
Zojuist een paar keer getest en het werkt gewoon prima!
Een zeer goedkope oplossing en zoals ik al veel gelezen heb ondertussen doet de geluidskwaliteit van de digitale uitgangen niet onder voor de veel duurderer concurenten.
Dus toch een tip aan de mensen hier met een kleine beurs of zij die niet graag de sponsor willen zijn van de grote multinationals... :)

[ Voor 41% gewijzigd door omitz op 10-12-2006 22:08 ]

• alex4allofyou
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02-2025
omitz schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:55:
Ik neem aan dat je bedoelt die TRUST kaart dat niet kan. Want de Creative Live Platinum kon dit dus wel. Bij het doorsturen van een film kreeg de reciever dus een dts of dd5.1 signaal door en dat zie je omdat dat lampje dan gaat branden!
Bij de TRUST kaart komt er via de digitale uitgang wel geluid uit, maar wordt dit niet in dts of dd5.1 doorgestuurd.

De vraag is nu, welke kaart kan dit wel behalve die van M-audio?

OPLOSSING edit:
Ik heb een oplossing gevonden om met deze kaart toch dts en dd5.1 op je reciever te krijgen.
Je moet WinDVD7 downloaden, die kan de signalen namelijk softwarematig renderen als de geluidskaart dat niet hardwarematig kan.
Zojuist een paar keer getest en het werkt gewoon prima!
Een zeer goedkope oplossing en zoals ik al veel gelezen heb ondertussen doet de geluidskwaliteit van de digitale uitgangen niet onder voor de veel duurderer concurenten.
Dus toch een tip aan de mensen hier met een kleine beurs of zij die niet graag de sponsor willen zijn van de grote multinationals... :)
Bij mij niet hoor, als ik SPDIF aanklik bij WinDVD7 dan ben ik het geluid helemaal kwijt.
Kun je uitleggen hoe je t precies gedaan hebt?

• omitz
wat je zou kunnen proberen als je er nog niet uit bent is alleen via de digitale kabel aansluiten naar je reciever.
Bij opties in WinDVD moet je bij audio wel even Digitaal (S/PDIF) uit naar externe processor aangevinken!

Ik hoop dat het je nu lukt!

Edit: net terug van vakantie vandaar de late reply

[ Voor 9% gewijzigd door omitz op 25-01-2007 16:59 ]

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Niet alle kaartjes ondersteunen AC3 en DTS via SPDIF. Zeker bij de goedkopere kaartjes is dat meestal beperkt tot stereo (2.0)

Verwijderd

wols schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:19:
Niet alle kaartjes ondersteunen AC3 en DTS via SPDIF. Zeker bij de goedkopere kaartjes is dat meestal beperkt tot stereo (2.0)
Ik dus dezelfde kaart, maar begrijp ik hieruit dat het dus geen dolby digital kan krijgen op verterker...rrrrr...somebody please help..

• omitz
Dit is zeker waar. Met dit kaartje kaart krijg je via de optische uitgang wel dd5.1, etc, als je de film via windvd afspeelt! Ga je via b.v. powerdvd te werk dan is het geluid via de digitale / optische uitgang inderdaad stereo2.0.

Ik weet niet precies hoe het komt, maar het schijnt dat windvd het geluid softwarematig over de digitale / optische kanalen gooit.

In ieder geval, het werkt bij mij wel via windvd en niet met powerdvd...

[ Voor 58% gewijzigd door omitz op 06-02-2007 15:12 ]

Pagina: 1