DVD met "High-Definition" opname

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vriendin kwam thuis met de DVD van Symphonica in Rosso van Marco Borsato.

Op de DVD staat: High-Definition opname. Het is een DVD-9.

Ik was erg sceptisch (ik weet redelijk wat van HD, de P's de I's enz.). Een digitale opname op een casette bandje blijft ook analoog.

Echter, de DVD in mijn Xbox 360 (aangesloten op 720P tv met Component) geeft een beeld, wat ik nog nooit heb gezien van een DVD.

Ongeloofelijk haarscherp. Ik heb meer HD (720P) materiaal, maar niets is zo mooi en scherp als deze DVD.

Hoe kan dit? De DVD duurt 1 1/2 uur, en staat is dus een DVD-9. Ik heb echt het idee dat ik 720P aan het kijken ben, maar het lijkt mij onmogelijk.

Of is het gewoon 480P wat door de 360 gewoon heel goed ge-upscaled wordt?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Hier staat meer info: http://www.hd-tv.nl/artikel/130/

Als ik dat artikel snel even scan dan gaat het er volgens mij om dat het hele traject in HD is gehouden tot op het punt natuurlijk dat het op de DVD zelf moet komen. Je kan het dus vergelijken met een hele goede CD opname.

[ Voor 67% gewijzigd door zimbab op 02-12-2006 15:09 ]

• whatzert
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-02 16:45
Er wordt tijdens de productie van de DVD tussendoor niet gecomprimeerd is wat ik hieruit begrijp.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het overigens een dvd met dts geluidstrack? Kan ik nergens vinden namelijk. Ik hoop het wel!

Goed om te horen dat het beeld zo mooi is. Erg knap vind ik het, een maandje geleden is het opgenomen en nu ligt er dus al een topkwaliteit dvd in de schappen!

Life is not about specs, it is about joy!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 13:23
maar dat betekent dus wel dat het geen echte hd dvd is....

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

SPEEDDRAGON schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:25:
maar dat betekent dus wel dat het geen echte hd dvd is....
Dat beweren ze toch ook niet? Er staat, HD opname.

Stel je hebt een HDDVD (een echte dus), waar op staat: "opgenomen in HD 1080p + 7.1 geluid". En je stopt de HDDVD in je speler, en die spuugt mono geluid en vga resolutie beelden uit met zoveel ruis en storingen dat je homevideo van 10 jaar terug er nog beter uit ziet, dan doet dat er toch verder niet toe? Er staat nergens dat jij zal genieten van 1080p op je scherm, en DTS geluid...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

bartvl schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:16:
Is het overigens een dvd met dts geluidstrack? Kan ik nergens vinden namelijk. Ik hoop het wel!

Goed om te horen dat het beeld zo mooi is. Erg knap vind ik het, een maandje geleden is het opgenomen en nu ligt er dus al een topkwaliteit dvd in de schappen!
Met DTS! Natuurlijk ook gewoon dolby 5.1 en 2.0 stereo.
Het beeld is idd haarscherp. Heb geen hdtv ofzo, gewoon een Sony Trinniton met beeldbuis, maar de kwaliteit is super. Het beeld en geluid!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 13:23
nee ik bedoel eigenlijk,,, is het een hd opname of gewoon een hele goede dvd opname

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Misschien moet je dan toch beter lezen, want het antwoord is al gegeven.

Er is opgenomen met HD camera's en dergelijke, dit is ongecomprimeerd bewerkt, maar het wegschrijven naar de DVD is wél gecomprimeerd naar dvd formaat. Zo heb je dus minimaal kwaliteitsverlies. Oftewel, een hele goede (afspeel) dvd met een hd opname.

Verwijderd

Bron is enorm belangrijk voor beeldkwaliteit. Upscaling van een goede bron gaat een stuk beter dan van een slechte.

Als je echter nog nooit beter 720p materiaal hebt gezien dat beter is dan deze DVD ben ik benieuwd naar de bronnen van je 720p materiaal :X

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 20:20:
Als je echter nog nooit beter 720p materiaal hebt gezien dat beter is dan deze DVD ben ik benieuwd naar de bronnen van je 720p materiaal :X
Heb jij deze DVD wel eens gezien dan?

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 12:18
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:32:
[...]

Met DTS! Natuurlijk ook gewoon dolby 5.1 en 2.0 stereo.
Het beeld is idd haarscherp. Heb geen hdtv ofzo, gewoon een Sony Trinniton met beeldbuis, maar de kwaliteit is super. Het beeld en geluid!
Ik heb Pirates of the caribbean: Dead's men chest omgezet van 1080p naar blokkerige dvd verzie. Maar van afstand ziet het er zeer scherp uit! de blokjes zie je dan niet meer en je denk dat je dan gewoon 1080p aan het kijken ben!

Verwijderd

zimbab schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:33:
[...]

Heb jij deze DVD wel eens gezien dan?
Nee, maar wel genoeg anderen. Ook oa. Lotr die echt ongeveer het maximum perst uit dvd. En de HD versie walst er zo hard overheen O_o

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14
Het is zeker zo dat je met moderne codecs makkelijk 720p films naar 4,7GB kunt persen, en 1080p met iets meer moeite naar 9GB. Verschillen zie je eigenlijk zelfs niet eens als je ervoor gaat zitten en het is hoe dan ook beter dan gewoon PAL.

In het p2p circuit zijn zulke films al goed te krijgen en ik laat de hele HDDVD/Blu-ray oorlog lekker aan mij voorbij gaan denk ik. Bovendien heb je sowieso een deftige buis nodig om uberhaupt iets met HD resoluties aan te kunnen vangen, en ja, eerlijk gezegd heb ik daar niet echt behoefte aan. DVD op een 'oude' breedbeeld is ook erg leuk hoor.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-02 18:32
Heb de dvd vanmiddag gekocht en net in mijn Xbox 360 gestopt. ICM met 1080I. Jah ik ben het jullie eens hij is scherp op een goeie afstand. De dvd van Marco Borsato is toch zeker wel scherper dan welke andere dvd dan ook. Maar nog geen HD-kwaliteit(720P).

[ Voor 10% gewijzigd door WidgetTWW op 03-12-2006 21:25 ]

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb hem op mijn pc gedraaid (moet nog testen in huiskamer: PixelPlus2 tv en Yamaha DVD-Speler) en dat ziet er zeker beter uit dan ik met een willekeurige dvd heb gezien...

Home Assistant Configuratie V&A

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Een gewone, goede DVD, geconverteerd naar 720p door een goede scaler hoeft niet veel onder te doen voor 720p; ik heb een paar maanden terug Star Wars episode III zien draaien, upconverted naar 720p en daarnaast een native 720p demo opname. Het verschil was merkbaar, maar niet schokkend.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom discussiëren? Duw dat ding gewoon in de PC en check wat er precies op staat en in welke resolutie!

Als het gewoon PAL is zal het nooit scherper worden dan een goede 720/1080p versie, zo simpel is het gewoon. Films worden ook gewoon digitaal in veel hogere kwalitiet gemastered (veel hoger dan 1080p ook), of zelfs deels nog analoog. De overzet naar DVD zou dan vergelijkbare scherpte moeten geven als deze "HD" DVD.

Is het geen PAL, dan is het heel eenvoudig: deze DVD is niet compatible met een hele berg spelers.

Dat laatste lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, dus zal het wel een normale DVD zijn die er heel netjes uit ziet.

Kortom: gooi dat ding in je PC, dan weet je het snel genoeg!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bartvl

bartvl

Het gaat er hier meer om dat het wel gewoon als pal op het schijfje staat, maar dat de kwaliteit ontzettend hoog is. Zo op het oog schijnbaar (bijna) vergelijkbaar met een 720p opname.
Een punt is dus dat schijnbaar nog niet alles uit de dvd gehaald wordt terwijl men al 'overstapt' naar HD. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor CD dat er niet echt het uiterste gehaald wordt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik geloof er nog steeds niks van. Post eens een screentje ofzo! Ik kan me best voorstellen dat het beter zal zijn dat de meeste concert DVD's die gewoon ook in PAL zijn opgenomeen, maar beter dan een film DVD: never nooit niet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 09:45:
Waarom discussiëren? Duw dat ding gewoon in de PC en check wat er precies op staat en in welke resolutie!

Als het gewoon PAL is zal het nooit scherper worden dan een goede 720/1080p versie, zo simpel is het gewoon. Films worden ook gewoon digitaal in veel hogere kwalitiet gemastered (veel hoger dan 1080p ook), of zelfs deels nog analoog. De overzet naar DVD zou dan vergelijkbare scherpte moeten geven als deze "HD" DVD.

Is het geen PAL, dan is het heel eenvoudig: deze DVD is niet compatible met een hele berg spelers.

Dat laatste lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, dus zal het wel een normale DVD zijn die er heel netjes uit ziet.

Kortom: gooi dat ding in je PC, dan weet je het snel genoeg!
De discussie zou eigenlijk moeten gaan om de vraag of we wel behoefte hebben aan al die blueray/HD technieken... ;)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:45:
Ik geloof er nog steeds niks van. Post eens een screentje ofzo! Ik kan me best voorstellen dat het beter zal zijn dat de meeste concert DVD's die gewoon ook in PAL zijn opgenomeen, maar beter dan een film DVD: never nooit niet.
Kan toch best? De TS zegt dat het beter is dan elke DVD die hij gezien heeft. Ik heb hier ook een DVD liggen van Pulp Fiction die in klotekwaliteit is. En die Superbit dingen of hoe ze ook mogen heten zijn toch ook van slechte kwaliteit (tenminste....dat had ik wel eens gelezen).
MikeyMan schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:45:
[...]

De discussie zou eigenlijk moeten gaan om de vraag of we wel behoefte hebben aan al die blueray/HD technieken... ;)
Ik heb vaker HD materiaal gezien en een dik maandje geleden ook een HD-DVD speler en een Blue Ray speler zien spelen en dat ziet er toch wel heel erg vet uit moet ik zeggen. Niet dat het voor mij per sé allemaal hoeft (ik heb nog niet eens een DVD-speler :D ), maar het verschil is zeker wel te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door zimbab op 04-12-2006 10:54 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor degenen die qua HD-beeld en geluid nog iets leuks willen meemaken: probeer AERO van Jean Michel Jarre even te pakken te krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:51:
Kan toch best? De TS zegt dat het beter is dan elke DVD die hij gezien heeft.
Zoals ik al zei: ik geloof er niks van ;) Natuurlijk met alle respect voor de TS! Ik denk dat je de oorzaken toch echt ergens anders moet zoeken. Met name ook de soort opname (live met veel mensen, en dus veel details waardoor het al snel lijkt alsof het veeeel beter is). In films valt het veel minder snel op. Dat is vaak wat rustiger kwa beeld in een heel andere setting.

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 04-12-2006 11:04 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:01:
[...]

Zoals ik al zei: ik geloof er niks van ;)
Nouja, tis sowieso al een dual layer dvd... En das al iets wat naar mijn mening nogsteeds te weinig volledig gebruikt wordt...

• Brent
Dr. Strangelove schreef op maandag 04 december 2006 @ 08:12:
Een gewone, goede DVD, geconverteerd naar 720p door een goede scaler hoeft niet veel onder te doen voor 720p; ik heb een paar maanden terug Star Wars episode III zien draaien, upconverted naar 720p en daarnaast een native 720p demo opname. Het verschil was merkbaar, maar niet schokkend.
Dit heeft natuurlijk niets te maken met de scaler, want die verzint er echt geen informatie bij: hoogstens bied hij dezelfde informatie aan op hogere resolutie (dus per pixel minder informatie, hoe dan ook). Beter beeld dan de resolutie aanwezig op de DVD krijg je nooit. De enige reden dat je een beetje nette schaler nodig hebt om DVD's op een HDTV te bekijken is dat de resolutie zo enorm verschilt. Een DVD op een scherm met dezelfde resolutie ziet er minstens zo goed uit als een DVD op een 720p scherm met een goede schaler. Feit is alleen, dat er niet of nauwelijks schermen zijn met de resolutie van een DVD, vandaar dat de schaler nodig. Omdat de HD-schermen gelijk ook de betere schermen zijn, lijkt het alsof een geschaalde DVD er beter uitziet dan een ongeschaalde, maar dat ligt dus totaal niet aan het feit dat je schaalt, maar puur aan de buis waarop je kijkt.

Dit geeft alleen maar aan dat voor de meeste mensen de 'HD-revolutie' eigenlijk onnodig is. DVD9 is mooi zat. Alleen voor schermen groter dan een meter wordt het interessant om naar HD-spul te kijken, maarja, wie wil er nu een meter TV in huis? Dat zijn alleen maar echte filmfanaten en techniekfans (waartoe Tweakers natuurlijk een beetje behoren) die de apparatuur gewoon leuk vinden. Echte 'noodzaak' vanuit de beeldkwaliteit/resolutie is er echter nauwelijks.

En daarbovenop komen de ronduit enge DRM maatregelen van HDDVD/BluRay, terwijl het p2p-circuit bewijst dat DVD9 genoeg gigabytes aan boord heeft voor 720p en in veel gevallen ook 1080p.

Ergo: lang leve DVD.

• bartvl

bartvl

Even getalletje, het zegt zeker niet alles, maar toch op zijn minst wel iets over de kwaliteit:
De mpeg-stream loopt bijna continu tegen de 10mbps dat is iets wat ik tot nu toe nog bijna nooit heb gezien.
Ik ben hem nu aan het kijken en de kwaliteit is echt erg goed, maar ik zal het niet direct durven te vergelijken met 720p als je met je neus op het scherm zit. Maar ik durf wel te beweren dat de close-up shots (met een a twee artiesten in beeld echt niet onderdoet voor de scherpste film-dvd's op het moment. Écht scherp hoor.
De shots met het publiek erop enzo daar zit gewoon veel ruis enzo in dat valt dan weer echt niet met de voorgenoemde kwaliteit te vergelijken. Dat is ook haast onmogelijk met de dvd-standaard,daar ben ik het mee eens.

• Brent
bartvl schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:50:
Even getalletje, het zegt zeker niet alles, maar toch op zijn minst wel iets over de kwaliteit:
De mpeg-stream loopt bijna continu tegen de 10mbps dat is iets wat ik tot nu toe nog bijna nooit heb gezien.
Je hebt gewoon een goed gemasterde DVD in handen, dat is toch niet zo erg ;)

• bartvl

bartvl

Zeer zeker. Ook de geluidsmix is echt de moeite waard. De dvd's van Marco Borsato waren altijd al érg goed gemasterd, maar deze slaat echt alles! Het lijkt echt alsof je er midden zit maar de instrumenten en de zang blijven duidelijk.
Echt een meesterwerk dus.
En o ja: het concert zelf is ook nog erg goed.
En o ja 2:ik ben bevooroordeeld, ik was er live bij op die dag :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik wil nog steeds wel ff een screeny zien :)

• jdiezrequejo
  • Laatst online: 20:56
voodooless schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:23:
Ik wil nog steeds wel ff een screeny zien :)
http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=2791

hier staan enkele screens :)

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bedankt :)

Ik zie niks speciaals eigenlijk, buiten dat het een prima opname is ;) Is echt niet scherper dan een degelijke video DVD.

Zeker niet beter dan een mooie 1080p film :)

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/hd/00000009_small.jpg
(let op, aspect klopt niet!)

Nu is deze opname niet echt referentiemateriaal omdat ie wat "soft" is, maar het ziet er dus fantastisch uit op mijn 1920x1200 LCD monitor :)

[ Voor 59% gewijzigd door voodooless op 04-12-2006 15:24 ]

• FR33L04D3R
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09-2017
Breepee schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:20:
[...]
[..]
Dit geeft alleen maar aan dat voor de meeste mensen de 'HD-revolutie' eigenlijk onnodig is. DVD9 is mooi zat. Alleen voor schermen groter dan een meter wordt het interessant om naar HD-spul te kijken, maarja, wie wil er nu een meter TV in huis? Dat zijn alleen maar echte filmfanaten en techniekfans (waartoe Tweakers natuurlijk een beetje behoren) die de apparatuur gewoon leuk vinden. Echte 'noodzaak' vanuit de beeldkwaliteit/resolutie is er echter nauwelijks.

En daarbovenop komen de ronduit enge DRM maatregelen van HDDVD/BluRay, terwijl het p2p-circuit bewijst dat DVD9 genoeg gigabytes aan boord heeft voor 720p en in veel gevallen ook 1080p.

Ergo: lang leve DVD.
Wat een complete nonsens. Van sommig HD materiaal valt echt mijn mond open door de mate van detail. DVD komt niet eens in de buurt, en ik zie nu hoe laag de resolutie van DVD films eigenlijk is, nu ik HD materiaal heb gezien.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Het concert is in High Definition (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. Dat het beeld afkomstig is van een HD bron is duidelijk te zien. Het beeld is in het algemeen bijzonder scherp, zeer kleurrijk en detailrijk. Ook valt de zuiverheid van het beeld op, waarbij beeldruis totaal ontbreekt. Kleurverzadiging en contrast zijn prima in orde. Als gevolg van het lagere aantal beeldlijnen van PAL zie je af en toe wat aliasing en moiré effect. In het beeld zijn af en toe kleine blokvormige compressiefoutjes te zien. Met name wanneer de kleur blauw in het beeld overheerst, zie je in de achtergrond wat compressiefoutjes. Op een gemiddeld formaat weergever vallen deze kleine foutjes niet direct op. De DVD is dubbellaags (DVD-9), maar de laagwisseling is prima weggewerkt en in het geheel niet merkbaar. Er is geen ondertiteling aanwezig.

mijn T.net systeemspecspagina

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
FR33L04D3R schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:06:
[...]

Wat een complete nonsens. Van sommig HD materiaal valt echt mijn mond open door de mate van detail. DVD komt niet eens in de buurt, en ik zie nu hoe laag de resolutie van DVD films eigenlijk is, nu ik HD materiaal heb gezien.
Breepee doelde op de HD-opnames met compressie, zoals de Xvid of H.264 codecs.
Deze opnames kunnen goed op een (normale) DVD.

Enig probleem lijkt me de benodigde rekenkracht op de standalone DVD-speler, dit zullen er veel niet aan kunnen. Zelfs nieuwe PCs kunnen nog wel eens moeite hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Speed24 op 16-12-2006 21:18 . Reden: quote toegevoegd ]

• bartvl

bartvl

Oke, om hier toch nog een keer op in te haken:
Laatst heb ik een High Definition stream gezien van een optreden bij de tmf awards, 720p of 1080i, niet kunnen achterhalen. Wat me opviel was het volgende: het was op mijn 1400*1050 scherm duidelijk te zien dat de resolutie een stuk hoger was. Echter de totale beeldkwaliteit van symphonica was toch beter. Helderheid en kleurgebruik komen beter en daardoor denk ik scherper over.
Met andere woorden: De dvd redt het dus zeker niet met betrekking tot de resolutie en het detail. Maar de dvd lijkt een beter beeld te hebben doordat de helderheid en het kleurgebruik erg natuurgetrouw zijn (of lijken iig).

Pagina: 1