Toon posts:

Zeer kleine subwoofer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nog een driver liggen uit een oud creative 4.1 setje. En wel deze: http://www.price.com/mac/.../creative_labs/1100001233

Het gaat dus om de driver die in die woofer zat. Op de driver zelf staat weinig vermeld helaas. Wel staat er 20 watt op en dat ie dat doet op 4ohm. Echter wil ik graag het volume van de kast zelf gaan uitrekenen alleen ontbreken er nog wat gegevens...
Misschien dat iemand me daar meer over kan vertellen.

Verder weet ik dat het niet zal gaan blazen als een gek, maar het lijkt me gewoon wel leuk om toch nog even iets leuks te doen met die oude speaker. En dat is dus kortweg het maximale uit dat ding proberen te halen.

Verder moet er misschien ook nog een filter in? Daar weet ik helaas niet zoveel van af. Ook niet hoe deze ik het best van stroom kan gaan voorzien.
Als materiaal voor de kist lijkt me mdf wel ok of misschien toch wat anders?
Verder maakt me 4th order passband of 6th passband niet uit. Dat is alleen maar leuker dacht ik zo?

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 14:09 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 14:08:
Hallo,

Ik heb nog een driver liggen uit een oud creative 4.1 setje. En wel deze: http://www.price.com/mac/.../creative_labs/1100001233

Het gaat dus om de driver die in die woofer zat. Op de driver zelf staat weinig vermeld helaas. Wel staat er 20 watt op en dat ie dat doet op 4ohm. Echter wil ik graag het volume van de kast zelf gaan uitrekenen alleen ontbreken er nog wat gegevens...
Misschien dat iemand me daar meer over kan vertellen.
Creative verstrekt geen TS parameters voor de speakers, dus dit zul je zelf na moeten meten.
Verder weet ik dat het niet zal gaan blazen als een gek, maar het lijkt me gewoon wel leuk om toch nog even iets leuks te doen met die oude speaker. En dat is dus kortweg het maximale uit dat ding proberen te halen.
Het ''maximale'' kun je ook al bereiken door de speaker in de orginele kast te laten zitten. Ik denk dat een andere kast niet veel verschil gaat maken bij deze speaker.
Verder moet er misschien ook nog een filter in? Daar weet ik helaas niet zoveel van af. Ook niet hoe deze ik het best van stroom kan gaan voorzien.
Als materiaal voor de kist lijkt me mdf wel ok of misschien toch wat anders?
Verder maakt me 4th order passband of 6th passband niet uit. Dat is alleen maar leuker dacht ik zo?
Een subwoofer filter je meestal aktief, dus je kunt de orginele amp/filter gebruiken. 4th en 6th order BP is wel een optie, dan hoor je minder snel vervorming.

Als je een subwoofer wilt bouwen waar je ook echt wat aan hebt, dan zou ik 100 EUR sparen en voor een echte speaker plus amp gaan. Hiermee ga je echt geen goede resultaten boeken :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al een raveland axx1212 staan op een de conrad sub die 300 levert @ 4 ohm in een bassrefex goed afgesteld op andere speakers...
Dus of ik het nou echt nodig heb dat snap ik gelukkig zelf ook wel.

Maar zat te denken. Misschien leuk om dmv een accutje uit wat voor apparaat dan ook een mobiele subwoofer te maken voor, jawel, een mobiele telefoon.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 14:25:
Ik heb hier al een raveland axx1212 staan op een de conrad sub die 300 levert @ 4 ohm in een bassrefex goed afgesteld op andere speakers...
Dus of ik het nou echt nodig heb dat snap ik gelukkig zelf ook wel.

Maar zat te denken. Misschien leuk om dmv een accutje uit wat voor apparaat dan ook een mobiele subwoofer te maken voor, jawel, een mobiele telefoon.
Dan zou ik gewoon een 2-weg speakertje maken met accu. Bijvoorbeeld zo'n tweetertje van Creative erbij.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
Ik heb van diezelfde driver ook een subje willen maken, maar de driver zelf is maar 8 watt 4ohm. Er kan opzich best een hoop geluid uit gehaald worden, maar zodra je hem echt lage tonen wil geven dat is de driver echt te zwak.

Ik raad je aan gewoon een nieuw klein drivertje te halen, die iets meer vermogen aan kan. ;)