[Excel] macro - afronden uitkomst formules

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 12:12
Aangezien ik in Excel vaak met bedragen werk leek het me handig om een makro te maken waarmee formules "automatisch" afgerond worden op 2 cijfers achter de komma, zonder eerst de formule te hoeven aanpassen. Je raadt het al dit krijg ik niet voor elkaar.
Weet iemand of dit in Excel mogelijk is?

Stadia / PSN : whenheco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Je kunt toch ook de celeigenschappen aanpassen (van een cel, een kolom, of het hele werkblad)?

Let's get lost! I know the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe bedoel je? Echt afronden, of alleen op het scherm? Oftewel: wil je bij afronden op 2 cijfers met 10 * 1,001 als uitkomst 10 hebben, of 10,01?

Hoe dan ook: waarom in een macro? Hier heb je in beide gevallen standaardfuncties voor in Excel: met de AFRONDEN of afronden.naar.beneden functie resp. met de celeigenschappen. En zolang die er zijn wil je niet aan VBA beginnen als je niet weet hoe dat werkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 12:12
Ik wil uiteraard echt afronden, aangezien je anders afrondingsverschillen krijgt.
Zoals boven al stond vermeld gaat het om werken met valuta's (2 cijfers achter de komma).
Met het wijzigen van celeigenschappen zie je "maar" 2 cijfers acher de komma, maar blijven de formules rekenen met onafgeronde bedragen (bijv. 2,05125, ipv. 2,05).
Excel heeft wel de functie afronden, maar als er al een formule in de cel staat, dien je de afrondingsformule nog bij die andere functie te voegen. Vandaar dat het makelijker zou zijn als dit dmv een makro in 1 keer gedaan kan worden.

Stadia / PSN : whenheco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als er formules in staan, heeft het geen zin om het eenmaal te doen. Immers is het geen getal maar een formule die kan veranderen. Hooguit kan je middels een macro alle gevulde cellen met een loopje activesheet.cells(i,j).formula voorzien van een =afronden() functie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)