Toon posts:

Aanschaf nieuwe Game PC (~1300 euro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij in de afgelopen weken duidelijk geworden dat mijn huidige pc niet lang meer heeft, de HD kan niet altijd worden gevonden (bij opstarten), de videokaart houd er spontaan me op en ik heb er misschien ietsjes te lang op geslagen uit frustratie (misschien!). Maar goed, om een lang verhaal kort te maken heb ik besloten om een nieuwe PC te gaan kopen bij www.alternate.nl.

Momenteel heb ik de volgende onderdelen in gedachte:
Asus P5L 1394 (Intel® 945P, ATX, 1066 MHz, Socket-775)
Asus EAX1900XT/HTVDP (PCI-e, 256mb, ATI)
Asus DRW1608P3S (meer asus, dvd-rw)
Intel® Pentium® D 945 (3400 MHz, 800 MHz, 2x 16 KB, 2x 2048 KB)
Chieftec CFT-500A (voeding)
Hitachi HDS721616-PLA38 (Sata h-disk)
Kingston HyperX 2 GB DDR2-750 Kit (DDR2-667)
Microsoft Windows XP Pro + Vista coupon (64bit windows?)
De rest maakt niet zoveel indruk, floppy drive, behuizing (tamelijk leeg en lelijk) wat eenvoudige koelers.

Ik heb specifiek gekozen voor de videokaart omdat ik al jaren NVidia gebruik en tot heden ben ik ook nog nooit tevreden geweest met mijn kaarten. Ik wil nu dus eens wat van ATI proberen. De 1900XT lijkt me aardige te presteren voor zijn prijs (aldus benchmarks), vandaar mijn keuze.

De reden waarom ik post is omdat ik twijfels heb over mijn keuze om Dualcore te gaan. Ik heb veel gemixte gevoelens gelezen over Dualcore en games en aangezien deze PC voornamelijk bedoelt is om in mijn vrije tijd mee te gamen is het voor mij erg belangrijk dat ik niet de verkeerde keuze maak.
Vraag 1: Is Dualcore okay om mee te gamen (voornamelijk nieuwe games)?
Vraag 1b: en als ik ook fraps gebruik, merk je er dan wat van?

De totale prijs voor het geheel is momenteel rond de 1200 euro (zonder monitor en andere externe onderdelen die ik al heb), nu zat ik er over na te denken om nog eens 100 euro in een andere Moederbord te steken, maar heeft dat wel echt nut?
Vraag 2: Is de moederbord voldoende voor de komende 2 jaar, of moet ik een extra 100 euro toevoegen voor een betere? (zo ja, welke features ontbreken)

Tja op dat heb ik alleen nog maar het standaard vraagje:
Vraag 3: Wat vinden jullie van de spullen, geld waard?

Ik hoop dat ik de antwoorden vindt op mijn vragen met jullie hulp, want ik begin helemaal scheel te kijken van alle benchmarks en specificaties. Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Groetjes,

MD

ps: Ik overclock niks (weet niet hoe, wil het ook niet proberen).

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21
1. Waarom ga je niet voor een Core 2 Duo? Een D945 is redelijk achterhaald. Wil je de goedkoopste, ga dan voor de E6300.
1b. nee
2. Wel voldoende. Het ligt eraan wat voor features je extra wilt gaan gebruiken. En waarom niet gaan voor een P5B(-E)? Die is wel >iets< duurder, maar heeft een nieuwere chipset en is uitgebreider.
3. Ik vind wat je nu hebt gekozen totaal niet het geld waard.. Ik snap in godsnaam niet hoe je met zo een *#&## pc op 1200 euro uitkomt...

Verder:

De videokaart is wel een goede keuze, ik heb zelf ook een 1900XT 256 mb. Maar wil je wat meer voorbereid zijn op de toekomst, wacht dan nog even en koop een DirectX 10 videokaart. Die zijn er al, alleen nog wel vrij duur..

_@/'

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

1: Dual core is zekers geschikt om mee te gamen, maar waarom een Pentium 4 gebaseerde CPU? de mainboard die je hier hebt ondersteunt ook de Core 2 Duo..

zie:
http://nl.asus.com/produc...85&model=1297&modelmenu=1

dus om die extra 100 eur uit te geven (die Pentium kost +- €153) kun je voor ongv €50 extra de Core 2 Duo E6400 krijgen. (deze is veel geschikter voor games en als je om Intel gaat ook een Intel)

1b: fraps meet alleen de framerate..

2: Dat kun je alleen zelf weten. iig ondersteunt het firewire, usb2, 4x SATA en 1x P-ATA. lijkt me redelijk futureproof. tenzij er weer iets gebeurt wat je niet van te voren kunt weten. (.b.v.: een nieuw niet-backwards-bus(zoals een opvolger van PCIe, maar daar ga ik de eerste 2 jaar niet van uit)

3: Zit redelijk goed, maar ga niet voor Windows XP64 of 64-bits Vista. er zijn teveel compatibiliteitsproblemen omtrend 64-bits Windows. Heb het ook geprobeerd. Toch maar weer teruggegaan naar 32-bits.

een tip:
Ik heb voor rond de €1500 het volgende kunnen halen..

Antec P180B kast
Asus P5NSLI
Core 2 Duo E6600
2GB DDR-II PC5300 (667)
BFG GeForce 8800GTX
Zalman ZM600-HP 600Watt voeding
250GB HDD

't is €300 meer. maar dan is het ook een flink stuk sneller.. dus eens met boven.. even doorsparen voor de extra oemph :)

en oh jah.. het bovenstaande draait Oblivion op 1920x1200 8xQAA, 16xFA, HDR erg soepel.. (55-65fps outdoors met alle details opties FULL open)

edit: dat ik nog rond die tijd post... :X ..... .... Dat iemand nog rond die tijd komt met zo'n vraag :+ )

[ Voor 22% gewijzigd door nIghtorius op 02-12-2006 03:33 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Voor 1300 euro kun je toch wel een Core 2 Duo met een moederbord met moderne chipset (intel P965 of 975X) halen?
Waarom zulk achterhaald spul? Die Pentium D is nog gebasseerd op de Prescott (netburst :X). Ik zou toch echt voor de nieuwe generatie gaan

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 03:44 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

offtopic:
Ik ben best wel tevreden met mijn Pentium D 945, vorige maand gekocht :+

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik denk dat de TS niet weet dat de C2D (core 2 duo) nu DE processor is om te hebben, als je wilt gamen.
Deze processor geeft veel betere prestaties dan alle andere processors nu te koop.
De E6600 is dan de beste keuze, maar gezien het budget iets te duur wellicht.
Dan is de E6400 een goede keuze:
pricewatch: Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)

De gekozen videokaart:
De kaart is 50% duurder en presteert 25% beter dan de X1950pro. Wellicht kan je beter daarvoor gaan.
Anders is de 7900GTO een goede keuze (welke nvidia-kaart heb je nu: wellicht is het gewoon een rot-videokaart, want nvidia maakt net zulke goede kaarten als ati): Iets duurder, maar presteert ook weer beter.

Verder vraag ik me af of je de goede onderdelen hebt gekozen qua prijs-kwaliteit-verhouding. Wellicht kan je deindividuele prijzen er eens bijzetten?

Je kan beter niet de 64bits-versie van Vista willen hebben. Bij die versie kan je niet alle apparatuur aansluiten, maar enkelt de spullen die Microsoft goedkeurt.. Heel irritant, vind ik.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik ben het ook eens met de reacties hierop, je kan beter een E6600 nemen ofzo en een betere videokaart zoals hierboven staat een 7900 GTO. En je kan beter 2x 1GB geheugen nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 02-12-2006 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Achterhaald?, man, dacht dat ik eindelijk up to date was _O-

Core 2 Duo is mij compleet onbekend, toen ik het in de lijst zag staan had ik het genegeerd omdat ik dacht dat het een veel lagere MHZ had voor een hogere prijs (Lees: Ik ben newbie). Ik zal er nu zeker eens wat over gaan lezen want ik heb blijkbaar wat belangrijks gemist :)
Het is niet dat ik zoek naar het goedkoopste, maar voor iets goeds met een redelijke prijs. en met goed bedoel ik dat ik de komende 2 jaar niet onder de medium settings terecht kom (Alles op High heb ik toch nog nooit meegemaakt :z)

Ik zal die tip van de P5B ook zeker opvolgen (scheelt niet zoveel met wat ik nu heb), maar de P5W lijkt me ietsjes over de top voor mijn doel. Ik twijfel nog of ik de deluxe versie moet nemen, maar dat hangt er eigenlijk vanaf of ik uberhaupt ooit 2x16 pci-e slots nodig zal hebben, ik heb geen idee.

Trouwens, als ik geen windows 64bit gebruik, kan ik dan nog wel wat verwachten van een core 2 duo (of dualcore), ik zie zoveel posts met "met een 64bit OS dan....ect"

Ik ben standvastig wat de videokaart betreft, na jaren NVidia (Viper770, Geforce4200, Geforce6800GT) wil ik nu ECHT eens ATI proberen, DirectX10 kaarten probeer ik wel als ik dat gedaan heb, zie dit als een trail.

anyway, ik ga me maar weer eens wat verdiepen in de onderwerpen :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 13:49:
Achterhaald?, man, dacht dat ik eindelijk up to date was _O-

Core 2 Duo is mij compleet onbekend, toen ik het in de lijst zag staan had ik het genegeerd omdat ik dacht dat het een veel lagere MHZ had voor een hogere prijs (Lees: Ik ben newbie). Ik zal er nu zeker eens wat over gaan lezen want ik heb blijkbaar wat belangrijks gemist :)
Het is niet dat ik zoek naar het goedkoopste, maar voor iets goeds met een redelijke prijs. en met goed bedoel ik dat ik de komende 2 jaar niet onder de medium settings terecht kom (Alles op High heb ik toch nog nooit meegemaakt :z)
Jij hebt nog nooit van Core 2 Duo gehoord? Ga je eens gauw inlezen dan! :P Met een budget van 1300 euro is een C2D eigenlijk een must. Een E6300/E6400/E6600 zit er zeker wel in en blaast je huidige keuze zo weg.
Ik zal die tip van de P5B ook zeker opvolgen (scheelt niet zoveel met wat ik nu heb), maar de P5W lijkt me ietsjes over de top voor mijn doel. Ik twijfel nog of ik de deluxe versie moet nemen, maar dat hangt er eigenlijk vanaf of ik uberhaupt ooit 2x16 pci-e slots nodig zal hebben, ik heb geen idee.
Ik denk persoonlijk van niet. Tegen de tijd dat je er een tweede kaart bij wil zetten voor SLI is je huidige waarschijnlijk al achterhaald en kun je beter voor een single nieuwe kaart gaan. Dan heb je alle nieuwe features (DX10 bijvoorbeeld) en waarschijnlijk ook meer prestatie.
Trouwens, als ik geen windows 64bit gebruik, kan ik dan nog wel wat verwachten van een core 2 duo (of dualcore), ik zie zoveel posts met "met een 64bit OS dan....ect"
Als games dual core processors ondersteunen (en dat gaat ze steeds meer doen) dan heb je al baat bij dual core, hoef je geen Win XP 64bit voor te hebben.
Ik ben standvastig wat de videokaart betreft, naar jaren NVidia (Viper770, Geforce4200, Geforce6800GT) wil ik nu ECHT eens ATI proberen, DirectX10 kaarten probeer ik wel als ik dat gedaan heb, zie dit als een trail.

anyway, ik ga me maar weer eens wat verdiepen in de onderwerpen :)
Je ziet 0,0 verschil tussen Ati of Nvidia. Je moet gewoon de kaart pakken die binnen jou budget past en de meeste prestatie biedt, of dat nou Nvidia is of Ati. Er zijn betere alternatieven voor de X1900XT imo. Bijvoorbeeld de 7900GTO. Presteert ongeveer gelijk, maar maakt minder herrie, slurpt minder stroom, en is makkelijk overklokbaar naar een 7900GTX. Echter ik denk niet dat die meer bij Alternate te krijgen is.. het is even zoeken naar een winkel die em kan leveren. Maar het is wel de moeite waard imo.

• Quacka
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 13:49:
http://www23.tomshardware...=433&model2=438&chart=174
Zie t verschil tussen de processors...
Overigens kan je wel de 64bits vista nemen, maar je moet dan wel zorgen dat je alleen hardware hebt die ondersteunt wordt door Vista. Heb je geen printers, webcams, scanners, sturen, gamepads etc, dan kan je het overwegen.
In theorie is het zeker sneller.
Ik ben standvastig wat de videokaart betreft, na jaren NVidia (Viper770, Geforce4200, Geforce6800GT) wil ik nu ECHT eens ATI proberen, DirectX10 kaarten probeer ik wel als ik dat gedaan heb, zie dit als een trail.
Nog meer reden om dan de 1950pro te kiezen. Stuk goedkoper en tegen de tijd dat ie niet meer mee komt koop je een DX10-kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn lijstje wat aangepast
* Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-800 Kit, (2 x, 1GB DDR2-800)
* Asus EAX1900XT/HTVDP, (videokaart, ik blijf erbij)
* Asus DRW-1608P3S, (dvd-rw, zwart)
* Asus P5B, (moederbord)
* Intel® Core™ 2 Duo E6600,
* Hitachi HDS721616-PLA38, (sata HD)
* CS-323, (behuizing, zwart)
* Zalman ZM600-HP, (voeding)
* Papst 3412/NL, (koeler)
* Papst 8412/NGMV, (koeler)
* Sony Floppydrive, (3.5, zwart)
* Microsoft Windows XP Home + Vista coupon, (32bit)

Met verzendkosten, Geassembleerd kom ik rond de 1400 euro uit. Kan natuurlijk goedkoper als ik pricewatch gebruik en het zelf in elkaar zet, maar ik heb liever 1 leverancier die het ook gelijk in elkaar zet (heb ik gelijk wat garantie dat het werkt), dat en ik heb best wel goede ervaringen met alternate dus ik weet waar ik aan toe ben.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mijn enige opmerking zou zijn de videokaart, maar aangezien je daarbij wilt blijven zou ik zeggen.. bestel em maar.

Verwijderd

Is Windows MCE geen betere keuze? Daarmee kun je namelijk gratis upgraden naar Vista Home Premium in plaats van Home basic (wat echt een gestripte versie is, geen Aero etc)

En sinds vista zit er volgens mij geen verschil meer tussen 32- en 64-bit. Het staat beide op dezelfde DVD en je kunt met je serial ook gewoon beide installeren

En als moederbord misschien de P5B-e? (firewire en raid). En dan is de prijs waarschijnlijk zo hoog dat je voor een iets goedkopere processor kunt gaan (E6400) maar die kun je met dat DDR6400 geheugen makkelijk flink overclocken. Als je niet wil overclocken kun je net zo goed voor PC5300 gaan (maakt geen verschil qua prestaties dan, aangezien de FSB de bottleneck is)

Videokaart zou ik ook kijken of je ergens nog een (MSI) 7900GTO krijgen kunt, maar dat is je eigen keuze natuurlijk

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 17:45 ]

• Quacka
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:39:
Is Windows MCE geen betere keuze? Daarmee kun je namelijk gratis upgraden naar Vista Home Premium in plaats van Home basic (wat echt een gestripte versie is, geen Aero etc)

En sinds vista zit er volgens mij geen verschil meer tussen 32- en 64-bit. Het staat beide op dezelfde DVD en je kunt met je serial ook gewoon beide installeren

En als moederbord misschien de P5B-e? (firewire en raid). En dan is de prijs waarschijnlijk zo hoog dat je voor een iets goedkopere processor kunt gaan (E6400) maar die kun je met dat DDR6400 geheugen makkelijk flink overclocken. Als je niet wil overclocken kun je net zo goed voor PC5300 gaan (maakt geen verschil qua prestaties dan, aangezien de FSB de bottleneck is)

Videokaart zou ik ook kijken of je ergens nog een (MSI) 7900GTO krijgen kunt, maar dat is je eigen keuze natuurlijk
Goed punt wat je maakt over Vista (had ik even niet aangedacht).
Idd moet TS deze nemen:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=YOBM4I
20 euro duurder, maar wel de beter vista.
Of je kan kiezen tussen 32 en 64bit weet ik niet, is nieuw voor me. Ik hoop dat je gelijk hebt, shadow.

En ik blijf zeggen dat 1900xt geldverspilling is als je toch volgend jaar wilt overstappen op een dx10-kaart. Maar aangezien je die betere wilt, moet je dat zeker doen!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Misschien een beetje achteraf, omdat je nu al voor een C2D kiest,
maar om het verschil te zien moet je deze link maar is bekijken!

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

In feite heeft de X1950pro toch een betere prijs/prestatie verhouding dan de 7900GTO? 60€ minder voor 20% minder prestatie. Ok, de meeste GTO's zijn makkelijk naar GTX snelheden te overklokken, maar zelfs dan zijn ze niet zodanig veel sneller dan de X1950pro.

Een X1950XT is ook een optie bvb., die presteert out of the box al sneller dan gelijk welke (singlecore) 7900 kaart voor ongeveer dezelfde prijs als die 7900GTO.

En om je een idee te geven, met de X1950pro kan je vrijwel alle games op high-highest detail spelen (op 1280x1024 weliswaar, maar das hoog genoeg lijkt me). X1950XT alles op highest, 8800 alles op highest op gek hoge resoluties.

Verwijderd

Die redenering gaat niet helemaal op. Het is namelijk een 20% verbetering in games, kortom je HELE systeem wordt er 20% beter van. En 60 euro op je hele systeem is veel minder dan 20%, namelijk zo'n 5%. Dus een 20% verbetering in games voor een 5% meerprijs lijkt me wel een goede prijs/kwalitiet verhouding. Mensen moet serieus tot dit inzicht komen.
Pagina: 1