MSI PM8M-V ziet geen SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pdkprod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09-2022
Omdat ik een P4 met socket 478 heb ,en mn moederbord ernstige kuren kreeg (asusP4P800S-SE),heb ik en nieuwe gekocht, de msi-PM8M-V...., ik wordt helemaal niet goed van dat ding.
Alles is prima aangesloten, 2x HD-SATA160Gb,Ati Radeon9600 etc., maar in de bios vindt hij dus géén HD, en dus ook geen OS!
Het boekje vind je echt helemaal niets in wat erbij zat, en van de MSI site wordt je ook niet veel wijzer...
Ik heb in de Bios een keer aangegeven dat de SATA een IDE is(fake dus), en zowaar wilde hij mn windows (bijna) opstarten, maar hij bleef toch hangen...., ook mn muis wil t niet meer doen...

Kent iemand dit-, of nog beter,: de oplossing van dit probleem???

ben benieuwd!?, Paul.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je boot met je windows cd en de S-ATA drivers laadt vanaf floppy, kun je dan wel gewoon je windows installeren?
Je kunt vaak in de bios aangeven dat de S-ATA drives benaderbaar meoten zijn als IDE poorten. Je geeft hieraan dat je windows wel gewoon wilt starten. Dus als je die even opnieuw installeert dan moet het werken lijkt me :)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:02
Zijn je schijven van het type sata 2 ?
Je mobo ondersteunt alleen sata 1, zie manual
Zo ja, kan je de schijven mbv jumpers zetten op sata 1 ?
nog niet?, heb je al geprobeerd om je bios te resetten?
Is er in je bios ergens een menu-optie waarin je de sata controller op bootable kan zetten?

- knip -

• pdkprod
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 01:15:
Als je boot met je windows cd en de S-ATA drivers laadt vanaf floppy, kun je dan wel gewoon je windows installeren?
Je kunt vaak in de bios aangeven dat de S-ATA drives benaderbaar meoten zijn als IDE poorten. Je geeft hieraan dat je windows wel gewoon wilt starten. Dus als je die even opnieuw installeert dan moet het werken lijkt me :)
Boot met windows cd lukt opzich wel, maar het punt is dat ik mijn schijven niet zomaar kan formatteren....., er staan te veel progs/software/docs etc op.
Als ik in de bios bij "pherifirals" aangeef dat S-ATA als IDE gezien moet worden, lukt het i.d.d. om de schijven aan te spreken, en doet windows een poging tot opstarten, maar bij het windows inlogscherm loopt ie vast en moet ik resetten.

Verwijderd

Intel 848P chipset vs VIA® P4M800

Een reinstall zal waarschijnlijk nodig zijn om nog aan je gegevens te kunnen (nadenken, om je windows draaiend te krijgen dus), anders moet je kijken voor identiek hetzelfde moederbord (P4P800s serie is nog makkelijk te vinden)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 11:52 ]

• pdkprod
Tja , een ander mobo is ook geen optie, heb deze net gekocht voor 70 euries en eenmaal uit de verpakking mag ie niet meer terug... Ik ga het volgende proberen: een losse IDE HD erbij aan sluiten, of zelfs de SATAs even losmaken, en dan daar Windows nieuw op installen?en als dat is gelukt, ga ik de sata's weer aan sluiten als slave, en zou ik mn bestanden weer gewoon moeten kunnen benaderen?

Nog even voor Raymond P: schijven zijn 2 jr oud dus moeten wel sata1 zijn, in de bios heb ik alle(zeer beperkte) S-ATA opties geprobeerd.

Allen bedankt voor de tips, en zodra ik wat verder ben laat ik het even weten natuurlijk!

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
pdkprod schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 12:09:
Tja , een ander mobo is ook geen optie, heb deze net gekocht voor 70 euries en eenmaal uit de verpakking mag ie niet meer terug... Ik ga het volgende proberen: een losse IDE HD erbij aan sluiten, of zelfs de SATAs even losmaken, en dan daar Windows nieuw op installen?en als dat is gelukt, ga ik de sata's weer aan sluiten als slave, en zou ik mn bestanden weer gewoon moeten kunnen benaderen?

Nog even voor Raymond P: schijven zijn 2 jr oud dus moeten wel sata1 zijn, in de bios heb ik alle(zeer beperkte) S-ATA opties geprobeerd.

Allen bedankt voor de tips, en zodra ik wat verder ben laat ik het even weten natuurlijk!
Je kunt ook Windows over de bestaande Windows heen installeren.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:02
Proxy schreef op zondag 03 december 2006 @ 01:49:
[...]

Je kunt ook Windows over de bestaande Windows heen installeren.
Dan ben je normaal gesproken "Mijn Documenten" kwijt...

Je kan wél gewoon een Live cd gebruiken zoals Knoppix of Ubuntu.
En vanuit dat OS je data kopiëren.

Maar ik zou eerst toch nog even proberen je bios te resetten.

Overigens is het héél normaal dat je je oude windows installatie niet met nieuwe hardware kan gebruiken hoor.
Als je je hdd op een ander mobo zet kan kan je er bijna zeker van zijn dat Windows niet wilt starten.
Dus de setting die je noemt:
pdkprod schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 11:47:
[...]
Als ik in de bios bij "pherifirals" aangeef dat S-ATA als IDE gezien moet worden, lukt het i.d.d. om de schijven aan te spreken, en doet windows een poging tot opstarten, maar bij het windows inlogscherm loopt ie vast en moet ik resetten.
Dat zijn degene die wreken waarschijnlijk.
Immers je bios kent de schijven wel, want je kan booten.
Als de schijven in RAID staan dan kan je het ook vergeten. Nieuwe controller = data weg.
Maar ik geloof dat dat niet het geval is.

[ Voor 50% gewijzigd door Raymond P op 03-12-2006 14:45 ]

- knip -

• pdkprod
...Weer een stapje verder!, Ik heb 1 van de 2 DDR geheugenbankjes verwijderd, en vervolgens startte het spul gewoon op!, Ik ga nu met een bootcd met memtest86, (te downoaden bij memtest86.com) het gehele geheugengebied maar eens stevig doortesten!
2 de schijven worden prima herkend zolang ik ze in de bios maar als IDE aanmerk.
Pagina: 1