Hoe single-signon Linux, Windows AD en Netware creeren?

Pagina: 1
Acties:

• Dragons
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 22:52
Hallo,

Ik heb de volgende vraag ik heb namelijk 3 besturingsystemen draaien te weten Linux(Red hat 8) Novell (netware 5.1) en Windows Server 2003. Hoe kan het voor elkaar krijgen dat deze elkaar gaan uitlezen ????? Ik heb al een beetje rondgekeken maar ik hehb tot nog toe niet echt een bevredigend antwoord gevonden.

Alvast bedankt

-

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Windows kan in ieder geval geen Linux partities lezen
Linux kan wel NTFS partities lezen, maar niet 100% goed schrijven.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daar zul je ook geen bevredigend antwootrd op vinden, want dat zijn eigenlijk 6 vragen

hoe kan ik
A NTFS partities lezen in novell
B EXT2 (of wat je ook hebt gekozenvoor linux ) uitlezen in novell
C NTFS uitlezen in Linux

enz..........
daar zijn dus ook 6 specifieke antwoorden voor.

voor kleinere bestanden is er een simpeler zijsprong. maak een fat (fat geen fat32) partitie.
die kunnen ze bij mijn weten allemaal lezen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 19:57

Zerora

Ik Henk 'm!

Wat wil je precies??
Dat de OS'en elkaars partities kunnen uitlezen??
Of dat ze alledrie een bepaalde partitie oid uit kunnen lezen (je dataopslag??)
Of wat anders??

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Dragons
Het antwoord wat ik zoek komt eigenlijk neer op het volgenden.

We hebben zoals ik al heb uitgelegd 3 servers staan Windows,Linux en Novell.
Waar ik naartoe wil is dat er binnen een OS in dit geval Windows gebruikers kan aanmaken, wachtwoorden wijzigen etc etc en dat die informatie uitgelezen kan worden door Linux en Novell.
Deze kunnen op hun beurt deze informatie weer gebruiken voor zichzelf, daar komt het op neer.

-

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Je moet je vraag toch nog beter formuleren.

Draai je AD of is het een standalone server.
Je Novell zal vast NDS draaien, hier kan je een Microsoft server vast aan toe voegen wellicht kan dit ook met Linux.

Maar waarschijnlijk zoek je een globale directory server. Hier bestaan heel veel producten voor. Novell biedt volgens mij eDirectory aan. MS heeft zo iets niet volgens mij.

Ga eens hier naar zoeken.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Linux kan tegenwoordig prima NTFS lezen en soms ook schrijven.
Met ext2fs (http://www.chrysocome.net/explore2fs) kan je ext2 en ext3 bestandssytemen lezen onder windows
Novell sta ik even over :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Dragons
Regman_XP schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 18:08:
Je moet je vraag toch nog beter formuleren.

Draai je AD of is het een standalone server.
Je Novell zal vast NDS draaien, hier kan je een Microsoft server vast aan toe voegen wellicht kan dit ook met Linux.

Maar waarschijnlijk zoek je een globale directory server. Hier bestaan heel veel producten voor. Novell biedt volgens mij eDirectory aan. MS heeft zo iets niet volgens mij.

Ga eens hier naar zoeken.
AD word inderdaad gedraaid en eDirectory is kwa structuur wel overeenkomstig met AD.

-

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Dragons schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:40:
Het antwoord wat ik zoek komt eigenlijk neer op het volgenden.

We hebben zoals ik al heb uitgelegd 3 servers staan Windows,Linux en Novell.
Waar ik naartoe wil is dat er binnen een OS in dit geval Windows gebruikers kan aanmaken, wachtwoorden wijzigen etc etc en dat die informatie uitgelezen kan worden door Linux en Novell.
Deze kunnen op hun beurt deze informatie weer gebruiken voor zichzelf, daar komt het op neer.
Ik denk niet dat het je zomaar lukt om door de informatie die op een hardeschijf staat, de gebruikersnamen en wachtwoorden uittelezen. Dit zou een beetje een kwalijke zaak zijn natuurlijk.
Dus volgens mij heeft het type partitie hier vrij weinig meetemaken. Je moet volgens mij opzoek gaan naar software oid waarmee je de verschillende os'en kan koppelen aan elkaar dat ze overal dezelfde informatie gebruiken.

Denk aan iets van een database ofzo waar je je gebruikers enz. in opslaat en dat weer inleest met een aantal scripts op de verschillende os'en. (Zomaar een gedachte van mij, maar ik weet niet of dit haalbaar en mogelijk is. ;) )

No signature found

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Schapie schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:23:
Ik denk niet dat het je zomaar lukt om door de informatie die op een hardeschijf staat, de gebruikersnamen en wachtwoorden uittelezen. Dit zou een beetje een kwalijke zaak zijn natuurlijk.
Dat is inderdaad een security risk.
Daarom zijn er ook geen standaard interfaces voor beschikbaar (wel hacktools, maar dat lijkt me niet de bedoeling).
Dus volgens mij heeft het type partitie hier vrij weinig meetemaken. Je moet volgens mij opzoek gaan naar software oid waarmee je de verschillende os'en kan koppelen aan elkaar dat ze overal dezelfde informatie gebruiken.

Denk aan iets van een database ofzo waar je je gebruikers enz. in opslaat en dat weer inleest met een aantal scripts op de verschillende os'en. (Zomaar een gedachte van mij, maar ik weet niet of dit haalbaar en mogelijk is. ;) )
MS heeft Identity Integration Server, IBM heeft ITIM, aan dat soort dingen moet je dan denken.
Betekent weer extra Dosh en een extra doos + database met licentie ;)

Punt is alleen dat ik van de TS het idee heeft dat hij de userdatabases ook wil kunnen gebruiken terwijl het betreffende platform niet draait (vanwege multiboot).

Dat lijkt me gewoon niet een haalbare optie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dragons
Het synchroniseren van 3 Server's met 3 verschillende Operating System is dat echt een Security issue, dat ben ik niet zo zeker van. ?????
Maar het moet mijn inziens toch wel mogelijk zijn op deze te laten synchroniseren oftewel uitlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dragons op 06-12-2006 19:00 ]

-

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
topictitel aangepast:
OS uitlezen > Hoe single-signon Linux, Windows AD en Netware creeren?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Om Linux met een AD domein te laten werken met logins zou je het volgende script kunnen proberen.
Hier kun je hem downloaden: http://www.vaneck.be/scripts/pdc-client-0.9.tar.gz

Hij werkt nog niet helemaal zo als het echt hoort. Je moet zelf namelijk nog even nsswitch.conf instellen, want dat doet het script nog niet.

Zie ook deze pagina: https://wiki.ubuntu.com/DomainAuthenticationUtility

En Novell heeft geloof ik een tooltje om NDS te laten synchroniseren met AD.

Doet me denken aan een schoolopdracht die ik ooit heb moeten doen op het MBO.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dragons schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:58:
Het synchroniseren van 3 Server's met 3 verschillende Operating System is dat echt een Security issue, dat ben ik niet zo zeker van. ?????
als je drie draaiende platforms hebt niet zozeer :)
Waar je wel rekening mee zal moeten houden is als je bijvoorbeeld geen secure LDAP kan gebruiken maar standaard cleartext LDAP queries over je lijnen stuurt.

De oplossingen die op grote schaal worden gebruikt (lees: grote netwerken) zijn gebaseerd op het gebruik van een meta-directory waarbij AD, NIS en eDirectory gezamenlijk die meta-directory gebruiken als centraal punt.

In jouw geval zou je ook kunnen volstaan met het aanpassen van de instellingen zodat je eDirectory en NIS of *nix user database via LDAP met AD gelinked worden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dragons
Ik ga de gegeven suggesties maar eens uitproberen.

bedankt voor de gegeven reacties

[ Voor 9% gewijzigd door Dragons op 07-12-2006 23:08 ]

-

Pagina: 1