Game PC - Budget 800-1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Introductie
Vroeger was het nog mogelijk voor mij om zelf mijn systemen samen te stellen. 3 GHZ is sneller dan 2.9, 1024 MB is sneller dan 512, simpel! Tegenwoordig moet ik rekening houden met kloksnelheden van geheugen en dergelijke.. ik word er gek van, ben al 3 dagen bezig en kan maar niet beslissen

Huidige Systeem
Simpel dingetje, budget moederbord, 3.0 Ghz Intel, Radeon 9800 Pro. Toppertje in zijn tijd. Die tijd is echter vervlogen. Ik zit met lange laadtijden en frustrerend trage performance op hoge kwaliteit graphics.

Eisen
Eigenlijk niet veel. Mijn PC moet snel zijn, de komende jaren geen FPS problemen vertonen en uitbreidbaar zijn. Mijn huidige configuratie loopt een generatie achter (geen dual core of PCI Xpress) en is toe aan vervangen. Geluid door fans hindert mij niet, ik ga niet overklokken, en ik hoef geen aparte drive zodat hij sneller opstart. Ik draai op 1024x768, zal het komende jaar geen nieuwe monitor kopen dus meer hoeft niet. Een harde schijf interesseert me niet, ik heb nu 40GB dus 41GB zou al mooi zijn.

Onderdelen
Op dit moment zat ik aan dit te denken.. samengesteld op budgethardware.nl, heb ook azerty gekeken en pricewatch gevolgd, was op dit moment hier bezig.

TypeProductPrijs
BehuizingAntec Sonata II €102,00
MoederbordAsus P5W DH Deluxe€199,00
ProcessorIntel Core2Duo E6600 2.4 GHZ€289,00
GeheugenGEIL DDR2 2GB PC6400/800 Ultra Orange Dual Kit CL4.0€265,00
GraphicsSapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB€172,00
HarddiskMaxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, S-ATA300
€73
Assemblage-
€30
Totaal
€1130

Met dit systeem denk ik dus mijn doel te bereiken. De kast + moederbord hebben ruimte voor uitbreiding, er zit al een voeding in, dus daar ben ik snel klaar mee. De processor vind ik zelf de beste prijs-kwaliteit verhouden, 6800 is mij te duur. 2GB geheugen hoorde ik dat aangeraden was en de 1950Pro schijnt ook goed te zijn qua prijs-kwaliteit.

Problemen
Alleerst: De prijs. Oorspronkelijk ging ik voor de AldiPC, maar die bleek niet goed uit te breiden zijn, dus zelf maar knutselen dan. 1130 euro plus verzendkosten ligt wel erg op het randje, aangezien ik dus eerst voor iets van 800 euro ging. Als het goedkoper kan ben ik zeer tevreden. Dit is toch wel even werken voor zo'n bedrag.

Ten tweede: De configuratie. Ja, het zal wel goed zijn, de onderdelen zijn nieuw en dergelijke. Dat de E6600 sneller is dan E6400 snapt iedereen, maar de combinatie van geheugen, processor en videokaart. Hoe zit dat met kloksnelheden? Geen idee dus. PC5400, PC6800, schijnt een ander voltage te draaien wat compatibel met moederbord moet zijn. Ik probeer het te bestuderen maar het wil niet vatten.

Hulp
Dus hierbij mijn vraag om hulp. Kan dit goedkoper? Is GEIL geheugen goed, duur, werkend, troep? Is mijn geheugen te veel voor mijn processor en videokaart, is iets in dit systeem een bottleneck? Heb ik een moederbord van 200 euro wel nodig? Kan die kast goedkoper? Ik weet het dus niet.

Ik ben zelf heel erg twijfelachtig. Als ik morgen wakker word vul ik zo een bestel formulier in. Voordat ik op Verzenden druk begin ik weer te twijfelen. Ik vertrouw mijn eigen instinct niet meer, en richt mij op de Tweakers onder ons :)

Alle suggesties welkom (toch maar die gaan voor de 486 met MS DOS?).. Bij voorbaat dank!

Verwijderd

ik snap je niet helemaal , in je lijstje staat een E6600, en vervolgens een heel betoog waarom hij niet geschikt zou zijn,,,

• M.o.P.
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 07:54
Voor jou beste man zou je aandacht kunnen besteden aan de Best Buy Guides, zie hier: http://tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide

Dit helpt je al wat verder in de richting.

m.o.p. aka mrdasher

• Dantar
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:20:
ik snap je niet helemaal , in je lijstje staat een E6600, en vervolgens een heel betoog waarom hij niet geschikt zou zijn,,,
ja foutje, bedoelde 6800 te duur

heb de best buy gevolgd, zo kwam ik op moederbord en kast uit :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
800 tot 1500 euro als budget? :P
Als je wilt gamen en dat de komende jaren op een redelijk aantal FPS wilt doen kun je beter die 1500 euro als budget nemen. Of je een mobo van 200 euro nodig hebt is aan jou. Als je aan alle extra features geen waar de hecht kun je ook voor de veel goedkopere P5B gaan. Imo de beste keus aan jou eisen te zien. Geheugen kan ook wel goedkoper als je niet overklokt. Neem gewoon 2x1GB PC4300 geheugen. Loopt synchroon met de FSB van je processor, dus prima.

Ik zie dat je het graag goedkoper wilt, maar je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten. Als je een systeem wilt wat de komende jaren goed meegaat met games zul je moeten investeren. Opzich is het systeem wat je nu hebt samengesteld niet verkeerd, kan dus goedkoper op de punten die ik aangaf. Wellicht zou je nog voor een betere videokaart kunnen gaan maar de X1950Pro geeft veel bang for the buck.

Verwijderd

Geil, is simpel gezecht gewoon geil, zeer goed ram. maar dat is persoonlijke mening, corsair pc2 8000 (wat ik monumenteel heb) is ook geil mag ik je vertellen.

Nette config, coolmaster 5 case? zijn ook nette dingen en stil.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:22:
Geil, is simpel gezecht gewoon geil, zeer goed ram. maar dat is persoonlijke mening, corsair pc2 8000 (wat ik monumenteel heb) is ook geil mag ik je vertellen.

Nette config, coolmaster 5 case? zijn ook nette dingen en stil.
PC8000 is zwaar overkill en overbodig voor iemand met een dergelijk budget.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
kan goedkoper, aangezien je geen overclocker bent.

1. VEEL goedkoper moederbord: rond de 100 euor, bespaar je bijna de helft
2. Geheugen: Doe gewoon DDR2 geheugen (pc4300), das op zich snel genoeg en je bespaart weer 60 euro (dacht ik).
Of anders deze: pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400CL5D-2GBNQ) Wel sneller, maar toch goedkoper. Al vraag ik me af of ze geen fout hebben gemaakt.
Dit is t soort dat ik bedoel (maar dan iets trager laten lopen, dat is beter) pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)

3. Tja, wil je echt in de richting van de 800 euro, dan moet je naar de E6400-processor overstappen. Je verliest wat snelheid, maar het scheelt je ook veel budget.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:20

Appie

F1RST Racing

Dantar schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:17:
ProcessorIntel Core2Duo E6600 2.4 GHZ€289,00

Met dit systeem denk ik dus mijn doel te bereiken. De kast + moederbord hebben ruimte voor uitbreiding, er zit al een voeding in, dus daar ben ik snel klaar mee. De processor vind ik zelf de beste prijs-kwaliteit verhouden, 6600 is mij te duur. 2GB geheugen hoorde ik dat aangeraden was en de 1950Pro schijnt ook goed te zijn qua prijs-kwaliteit.
Waar kies je nu voor? de e6400 of de e6600?
Problemen
Alleerst: De prijs. Oorspronkelijk ging ik voor de AldiPC, maar die bleek niet goed uit te breiden zijn, dus zelf maar knutselen dan. 1130 euro plus verzendkosten ligt wel erg op het randje, aangezien ik dus eerst voor iets van 800 euro ging. Als het goedkoper kan ben ik zeer tevreden. Dit is toch wel even werken voor zo'n bedrag.

Ten tweede: De configuratie. Ja, het zal wel goed zijn, de onderdelen zijn nieuw en dergelijke. Dat de E6400 sneller is dan E6300 snapt iedereen, maar de combinatie van geheugen, processor en videokaart. Hoe zit dat met kloksnelheden? Geen idee dus. PC5400, PC6800, schijnt een ander voltage te draaien wat compatibel met moederbord moet zijn. Ik probeer het te bestuderen maar het wil niet vatten.
Als je niet gaat overclocken is pc5300 ruim voldoende.
Hulp
Dus hierbij mijn vraag om hulp. Kan dit goedkoper? Is GEIL geheugen goed, duur, werkend, troep? Is mijn geheugen te veel voor mijn processor en videokaart, is iets in dit systeem een bottleneck? Heb ik een moederbord van 200 euro wel nodig? Kan die kast goedkoper? Ik weet het dus niet.
Goedkoper: altijd
Geheugen zie vorige opmerking - ook kan je nu gaan voor 1 bankje van 1gb en later een bankje erbij kopen (of 2x 512 nu)
Bottleneck: nee - redelijk goed gebalenceerd systeem
200 euro moederbord: ga je alles gebruiken wat erop zit (raid etc?) dan ja, indien niet - dan nee
Kast goedkoper? ja natuurlijk maar wil je dat ook of wil je gewoon een goede kast met goede uitbreidingsmogelijkheden?

Imo - hou je oorspronkelijke gedachte aan: 800 euro. Proc naar e6400 of e6300, mobo naar een simpelere versie (of je moet alle extra's wel nodig hebben), geheugen naar 2x512. Iets over je budget zou moeten kunnen, maar bijna 50% eroverheen is imo not done (of je moet genoeg geld hebben, maar gezien je twijfels denk ik niet dat dat het geval is).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Dantar
RoD schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:22:
800 tot 1500 euro als budget? :P
Als je wilt gamen en dat de komende jaren op een redelijk aantal FPS wilt doen kun je beter die 1500 euro als budget nemen. Of je een mobo van 200 euro nodig hebt is aan jou. Als je aan alle extra features geen waar de hecht kun je ook voor de veel goedkopere P5B gaan. Imo de beste keus aan jou eisen te zien. Geheugen kan ook wel goedkoper als je niet overklokt. Neem gewoon 2x1GB PC4300 geheugen. Loopt synchroon met de FSB van je processor, dus prima.

Ik zie dat je het graag goedkoper wilt, maar je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten. Als je een systeem wilt wat de komende jaren goed meegaat met games zul je moeten investeren. Opzich is het systeem wat je nu hebt samengesteld niet verkeerd, kan dus goedkoper op de punten die ik aangaf. Wellicht zou je nog voor een betere videokaart kunnen gaan maar de X1950Pro geeft veel bang for the buck.
P5B ziet er goed uit, echter 1x 16X PCI Express slot, beperkt dit wellicht niet mijn uitbreidingsmogelijkheden?
PC4300 zie ik niet, neem aan dat 5300 dan ook goed is?
*is aan het tinkeren in zijn Shopping Basket* :) moet toch maar een keer wat bestellen, hoop er vanavond uit te zijn

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
miss kun je een 8800GS videokaart nemen? heb je meteen DX10 wel stukje duurder, en volgens mij wordt dan je kast te klein :O .
Moederbord kan zoals hierboven goedkoper want je gaat toch niet overklocken. P5b-e misschien?

• Quacka
Dantar schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:32:
[...]

P5B ziet er goed uit, echter 1x 16X PCI Express slot, beperkt dit wellicht niet mijn uitbreidingsmogelijkheden?
PC4300 zie ik niet, neem aan dat 5300 dan ook goed is?
*is aan het tinkeren in zijn Shopping Basket* :) moet toch maar een keer wat bestellen, hoop er vanavond uit te zijn
geheugen is goed, maar je moet t op de snelheid van pc4300 laten lopen, dat kan. (t schjnt dat de timings dan ook beter worden, maar dat weet ik niet zeker)
En aan 2 pci-e x16 sloten heb je weinig. Tegen de tijd dat je videokaart te traag wordt, kan je beter een nieuwe erin zetten en je oude verkopen / wegdoen.
Daar bereik je meer mee (en vermoedelijk nog tegen ongeveer dezelfde prijs ook)

• Quacka
whiplash1990 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:36:
miss kun je een 8800GS videokaart nemen? heb je meteen DX10 wel stukje duurder, en volgens mij wordt dan je kast te klein :O .
Moederbord kan zoals hierboven goedkoper want je gaat toch niet overklocken. P5b-e misschien?
NEEN dat kan hij beter niet doen.
Die 8800 is veel te duur, naar verhouding. Hij heeft nu een 9800pro. Hij gaat zo ongeloof vooruit al met een 1950pro, dat tegen de tijd dat die te traag wordt voor hem, dat een kaart op niveau 8800GTX alweer goed betaalbaar is.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
jah ok maar dan betaald hij wel 2x geld dan kan hij beter wachten op 2e generartie DX10 kaarten ;)

Verwijderd

Lol, van een 9800 Pro naar een 8800 GTX, zoiezo al een hele beleving hoe games dan draaien. en van ati naar nvidia hoor je tegenwoordig ook niet veel meer.

• Quacka
whiplash1990 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:40:
jah ok maar dan betaald hij wel 2x geld dan kan hij beter wachten op 2e generartie DX10 kaarten ;)
tja, dat kan hij doen, maar dan kan je blijven wachten.
Denk jij echt dat de komende tijd voor DX10-spellen uit gaan komen, die niet gaan draaien op DX9?
Dat zou namelijk de enige reden zijn, waarom je nu al voor DX10 zou kiezen.

Ik zou het ongeloof DOM vinden als spellenmakers de groep consumenten gaan negeren die geen DX10-kaart hebben, en ik denk niet dat ontwikkelaars zo dom zijn.
Daar gaat dus nog jaren overheen, naar mijn mening. Tegen die tijd koopt hij voor 180 euro een goede DX10-kaart.
Of TS moet graag microsoft spellen spelen... Die zullen de stap sneller gaan zetten. (om vista te stimuleren)

• Quacka
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:43:
Lol, van een 9800 Pro naar een 8800 GTX, zoiezo al een hele beleving hoe games dan draaien. en van ati naar nvidia hoor je tegenwoordig ook niet veel meer.
:? waar heb jij t nou weer over?
Die laatste zin begrijp ik echt niet...

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Aangezien er (voorlopig :p, je zit al op tweakers dus zzal niet lang meer duren) niet overklokt gaat worden is de 6600 een betere keus qua toekomstgerichtheid.

Denk ook dat je met de tips voor pc5300 (2gb for sure) en p5b niet verkeert gaat doen (mb ligt eraan afstandding werkt niet echt cool gloof ik).

hdd: 1 spel en je 40gb is op :p, daarom zie ik cker toch nog sneaky een 250gbtje staan

de videokaart tja je beeldscherm wil vast ook wel op 1280/1024 :D, Idd voor de lagere resolutie is de 1950 goed, maar wil je meer dan kan je beter een duurdere nemen.

denk dat je met alleen de paar genoemde bezuinigingen een coole pc hebt, met als bottleneck de vga als je erachter bent gekomen dat je cpu en geheugen lekker gemakkelijk overklokt.

Nukezone FTW

• Dantar
Ja 1 spel en 40GB gaat inderdaad hard.. maar aan de andere kant, nu speel ik spellen wel uit tenminste!
Ok mensen.. bedankt :) Tot nu toe jullie advies gevolgd en volgende aanpassingen gemaakt:

Antec Sonata II €102 -> NSK6500 €100 - Scheelt 10 dagen levertijd - €2 bestel nu van Azerty, dit is de enige case met voeding van boven 400W met redelijke levertijd
Asus P5W DH Deluxe €199,00 -> P5B, €122,70 - €67
GEIL DDR2 2GB €265,00 -> Corsair Valueselect PC5300 667 2048MB €234,00 - €31
Totaal
€1048

Dus 80 euro eraf, lijkt mij wel netjes nu, iemand nog laatste ideeen voor ik mijn geld door de elektronische papierversnipperaar heenjaag? :p

[ Voor 6% gewijzigd door Dantar op 01-12-2006 22:49 ]

• Quacka
Powrskin schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:43:
de videokaart tja je beeldscherm wil vast ook wel op 1280/1024 :D, Idd voor de lagere resolutie is de 1950 goed, maar wil je meer dan kan je beter een duurdere nemen.

denk dat je met alleen de paar genoemde bezuinigingen een coole pc hebt, met als bottleneck de vga als je erachter bent gekomen dat je cpu en geheugen lekker gemakkelijk overklokt.
Ik ben het niet echt met je eens. Ik speel een behoorlijk aantal spellen op 1280x1024 (niet alles, want bij sommige spellen vind ik t niet prettiger worden, alles wordt zo klein) alles op vrij 'high', met een 7800GT en veel slechtere processor dan de E6600 (3800x2, binnenkort maar eens overklokken ;)). Dat gaat nog prima.
De 1950pro is een stuk beter dan die 7800gt.

Ook is de 1950pro best goed te overklokken, als ik info mag geloven die ik erover heb gelezen. Dus voorlopig is het prima. En hij wil niet eens op 1280*1024 gaan gamen, dus dan is het al helemaal geen probleem.
De enige videokaart die nog te overwegen valt is de moeilijk verkrijgbare 7900GTO, deze is weer beter en ook iets duurder. Ik weet niet of de TS dit wil, aangezien hij al over zn budget heen zit.
Hij heeft trouwens niet gezegd welke spellen hij graag speelt... Wellicht zijn het niet eens de zware FPS e.d., dan is een 7900GTO al helemaal onzinnig.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik zou voor de harde schijf een Seagate Barracuda nemen. Lekker snel :) . En dat moederbord en het geheugen kunnnen een stuk goedkoper. Neem een asus p5b en een setje 2 GB pc 4300 geheugen zou ik zeggen d:)b .

• RoD
  • Niet online

RoD

Dantar schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:32:
[...]

Tsja, je kunt een SLI bord nemen natuurlijk. Echter daar ben ik niet zo'n fan van, behoorlijk nutteloos. Tegen de tijd dat jij wilt upgraden kun je beter een nieuwe kaart met nieuwe features plaatsen dan er een oude 2e kaart bij te zetten.

• Quacka
hello_moto schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:07:
Ik zou voor de harde schijf een Seagate Barracuda nemen. Lekker snel :) . En dat moederbord en het geheugen kunnnen een stuk goedkoper. Neem een asus p5b en een setje 2 GB pc 4300 geheugen zou ik zeggen d:)b .
een kleine tip: Lees eerst de reacties door... 8)7 ;)

• Dantar
Hij is besteld dan, bedankt voor alle hulp! Dat kingston geheugen had levertijd van 14 dagen.. voor die 20 euro meer heb ik hem liever snel.

Nou hopen dat TNT post mijn 1050 euro netjes behandeld

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat is nou het definitieve lijstje met bestelde hardware? Zou je dat hier nog even kunnen posten?

• Dantar
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
Asus P5B, Retail
Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
Antec NSK6500, Zilver, zwart
Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie
Ordertotaal : 1057,99 euro

Dus van mijn originele idee op 3 punten afgeweken, goedkoper moederbord en geheugen en een iets andere kast ivm levertijd. Denk wel dat ik hier blij van word maar ik wacht met spanning af :)
Pagina: 1