512 MB geheugen problemen

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21
Ik maak gebruik van een ABIT Pentium III Based ATX Mainboard With 133 MHz CPU FSB & SoftMenu™ Technology moederbord en heb hier laatst gekeken na welk geheugen erbij in moet. De website van ABIT over dit moederbord zegt het volgende:

Memory
- Three 168-pin DIMM sockets support up to 768MB SDRAM module

Verdere info over dit moederbord op deze link hier

Nu wou ik mijn computer wat sneller maken door 512 MB geheugen erbij in te plaatsen. Ik heb het volgende geheugen aangeschaft:

512MB SDRAM PC133 CL3 hier gekocht

Nu werkt het geheugen niet correct in samenwerking met het moederbord. Geheugstripje alleen start de computer niet op. Geheugen in samenwerking met oude geheugen erbij, ziet wanneer de nieuwe strip in de tweede socket zit maximaal 388MB geheugen (mijn 512 MB geheugen strip word maar herkend als 256 MB geheugen), maar zolang het werkt nam ik er genoegen mee.

Nu echter ontvang ik ook 0X0000004E windows blauwe schermen en moet dit haast wel komen door het geheugen. Wat heb ik fout gedaan, is het verkeerd geheugen, kan ik er wat aan doen? Wat zou wel goed geheugen zijn en heb je daarvoor een link?

Ik kom er namelijk niet uit waardoor het niet werkt, maar zie nou wel net staan bij de link waar ik het gekocht heb dat er geen DIMM staat. Hopenlijk is het dat niet anders 8)7

LOETKE

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Geheugen niet compatibel met je mobo..Blijkt uit "no go"enkelt de 512 reep...
Maar lees eens de FAQ's door...gemaakt door mensen die handvatten aanreiken voor dit soort gevallen.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Tubes....It's what make music music!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je chipset ondersteund dit geheugen niet. Iets van double sided (details vind je vast in de FAQ ;)
Komt erop neer dat "moderne" SD-RAM reepjes niet, of letterlijk half werken in oudere (PIII en vroeger) moederbordjes. Teruggaan naar winkel, probleem uitelggen, ze zullen je misschien een wél werkend reepje kunnen bezorgen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

the_stickie schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:07:
Je chipset ondersteund dit geheugen niet. Iets van double sided (details vind je vast in de FAQ ;)
Ahum, double-sided heeft er geen drol mee te maken, waarom zit iedereen deze oude-wijvenverhaal na te praten :?

Als er iets een probleem is, is het ofwel de chipdichtheid (te grote chips) danwel het aantal datalijnen (chips met 4 datalijnen voldoen niet aan JEDEC specs en worden door sommige chipsets niet herkend) - en ja, dat staat *wel* in de FAQ
Komt erop neer dat "moderne" SD-RAM reepjes niet, of letterlijk half werken in oudere (PIII en vroeger) moederbordjes. Teruggaan naar winkel, probleem uitelggen, ze zullen je misschien een wél werkend reepje kunnen bezorgen :)
SD-RAM? Is dat iets met SD-kaartjes? Tot nader orde hebben we het hier over SDRAM. Als je per se ergens een streepje moet zetten, doe het dan goed: S-DRAM.

Verder heeft TS niet gemeld wat voor Abit bord hij dan heeft en welk chipset erop zit. De link is naar een VL6 (maar om een of andere reden vertrouw ik het niet zo gezien de marketingkreten in de TS ipv heldere specs). De VL6 heeft de Via VT82C693A chipset, ook bekend als ApolloPro133.

Een simpele kijk op http://balusc.xs4all.nl (link staat ook al in FAQ van dit subforum) leert dat de 693A maximaal 128Mb chips ondersteunt.

Edit:
Komt niet vaak voor, maar er staat een foutje op balusc's site - ten onrechte wordt gemeld dat de 639A met 256Mb overweg kan. Dat moet dus imho 128Mb zijn :o

* dion_b stuurt collega even een PM ;)

Simpel rekenwerk maakt duidelijk dat een 512MB DIMM minimaal 256Mb chips moet bevatten (512MB op DIMM, maximaal 16 chips maakt 512/16=32MB/chip. Chipdichtheden worden echter in Mb (Megabit) weergegeven, dus 32MB=256Mb). En dan is het niet gek dat alleen de eerste 128Mb van iedere 256Mb chip herkend worden, dus ziet het systeem de DIMM als een 256MB reep.

Dat verklaart echter niet waar de BSODs vandaan komen. Doe eens met memtest controleren enzo :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 01-12-2006 21:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• RudyL
dion_b schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:23:

Verder heeft TS niet gemeld wat voor Abit bord hij dan heeft en welk chipset erop zit. De link is naar een VL6 (maar om een of andere reden vertrouw ik het niet zo gezien de marketingkreten in de TS ipv heldere specs). De VL6 heeft de Via VT82C693A chipset, ook bekend als ApolloPro133.

Een simpele kijk op http://balusc.xs4all.nl (link staat ook al in FAQ van dit subforum) leert dat de 693A maximaal 128Mb chips ondersteunt. Simpel rekenwerk maakt duidelijk dat een 512MB DIMM minimaal 256Mb chips moet bevatten (512MB op DIMM, maximaal 16 chips maakt 512/16=32MB/chip. Chipdichtheden worden echter in Mb (Megabit) weergegeven, dus 32MB=256Mb). En dan is het niet gek dat alleen de eerste 128Mb van iedere 256Mb chip herkend worden, dus ziet het systeem de DIMM als een 256MB reep.

Dat verklaart echter niet waar de BSODs vandaan komen. Doe eens met memtest controleren enzo :o
Ten eerste mijn excuses voor de links, had dat beter anders kunnen aangeven. Maar ik maak inderdaad gebruik van de VL6.

Verder was en ben ik niet thuis in de wereld van het geheugen, en kwam toen ik het bestelde ook al verschillende nieuwe punten tot mij. Wat dat betreft had ik jullie hier misschien beter direct om hulp kunnen vragen. Het tweede stukje van wat ik quote zegt me dan ook maar weinig, maar geloof best dat het zo is.

Hoe is het te verklaren dat de geheugenstrip alleen niet werkt? In socket 2 word herkent als 256MB. In Socket 3 als 128 MB.

Controleren met memtest heb ik niet gedaan en kan ik momenteel ook niet uitvoeren. PC staat inmiddels niet meer bij mij.

<edit> snapt momenteel je tweede stukje ook, bedankt voor die uitleg. Kan ik het nog geven op de fout op balusc site dat ik verkeerd heb ingekocht. ;)

PS: zeg even 693A inplaats van 639A </edit>

[ Voor 5% gewijzigd door RudyL op 01-12-2006 21:47 ]

LOETKE

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

dion_b schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:23:
[...]

Ahum, double-sided heeft er geen drol mee te maken, waarom zit iedereen deze oude-wijvenverhaal na te praten :?

Als er iets een probleem is, is het ofwel de chipdichtheid (te grote chips) danwel het aantal datalijnen (chips met 4 datalijnen voldoen niet aan JEDEC specs en worden door sommige chipsets niet herkend) - en ja, dat staat *wel* in de FAQ

[...]

SD-RAM? Is dat iets met SD-kaartjes? Tot nader orde hebben we het hier over SDRAM. Als je per se ergens een streepje moet zetten, doe het dan goed: S-DRAM.

Een simpele kijk op http://balusc.xs4all.nl (link staat ook al in FAQ van dit subforum) leert dat de 693A maximaal 128Mb chips ondersteunt.

Edit:
Komt niet vaak voor, maar er staat een foutje op balusc's site - ten onrechte wordt gemeld dat de 639A met 256Mb overweg kan. Dat moet dus 128Mb zijn :o

* dion_b stuurt collega even een PM ;)

Simpel rekenwerk maakt duidelijk dat een 512MB DIMM minimaal 256Mb chips moet bevatten (512MB op DIMM, maximaal 16 chips maakt 512/16=32MB/chip. Chipdichtheden worden echter in Mb (Megabit) weergegeven, dus 32MB=256Mb). En dan is het niet gek dat alleen de eerste 128Mb van iedere 256Mb chip herkend worden, dus ziet het systeem de DIMM als een 256MB reep.

offtopic En zo worden de puntjes op de i gezet

Tubes....It's what make music music!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RudyL schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:36:
[...]

Ten eerste mijn excuses voor de links, had dat beter anders kunnen aangeven. Maar ik maak inderdaad gebruik van de VL6.
OK
Verder was en ben ik niet thuis in de wereld van het geheugen, en kwam toen ik het bestelde ook al verschillende nieuwe punten tot mij. Wat dat betreft had ik jullie hier misschien beter direct om hulp kunnen vragen. Het tweede stukje van wat ik quote zegt me dan ook maar weinig, maar geloof best dat het zo is.

Hoe is het te verklaren dat de geheugenstrip alleen niet werkt? In socket 2 word herkent als 256MB. In Socket 3 als 128 MB.
Socket? Slot zul je bedoelen :z

En waarom het in slot 2 als 256MB herkend wordt en in slot 3 als 128MB is me niet duidelijk, maar ik zou vermoeden dat stof er wel eens iets mee te maken zou kunnen hebben - dit is ondertussen geen nieuw bord meer en aangezien met 3 slots en 6 ondersteunde banken in chipset je nooit in de knoop zou moeten raken (lang verhaal, voor uitleg zie RAM FAQ, komt erop neer dat dubbelzijdige DIMMs 2 banken omvatten) vermoed ik eerder mechanische problemen.
Controleren met memtest heb ik niet gedaan en kan ik momenteel ook niet uitvoeren. PC staat inmiddels niet meer bij mij.
Tja, wat wil je dan met topic bereiken :? We willen je graag helpen en met je meedenken, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om eea te testen. In ieder geval kan niemand op basis van deze info zeggen of de stabiliteitsproblemen met de DIMM, het moederbord of misschien zelfs de software te maken hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

• RudyL
dion_b schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:48:
[...]

OK

[...]

Socket? Slot zul je bedoelen :z

En waarom het in slot 2 als 256MB herkend wordt en in slot 3 als 128MB is me niet duidelijk, maar ik zou vermoeden dat stof er wel eens iets mee te maken zou kunnen hebben - dit is ondertussen geen nieuw bord meer en aangezien met 3 slots en 6 ondersteunde banken in chipset je nooit in de knoop zou moeten raken (lang verhaal, voor uitleg zie RAM FAQ, komt erop neer dat dubbelzijdige DIMMs 2 banken omvatten) vermoed ik eerder mechanische problemen.

[...]

Tja, wat wil je dan met topic bereiken :? We willen je graag helpen en met je meedenken, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om eea te testen. In ieder geval kan niemand op basis van deze info zeggen of de stabiliteitsproblemen met de DIMM, het moederbord of misschien zelfs de software te maken hebben :o
Okey slot ;)

En bereiken, wou weten of het geheugen totaal verkeerd zou zijn voor het systeem of dat er toch iets anders aan de hand was. Aangezien jullie nu eigenlijk bevestigen dat het geheugen wel zou moeten werken (ook al is dit 256 MB) weet ik daarmee genoeg en zou ik wanneer ik in staat ben tot het uitvoeren van Memtest dit kunnen gaan doen. Dat het geheugen niet bij voorbaat al voor problemen zou zorgen dat wou ik even weten. Bedankt voor die info.

LOETKE

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
En waarom het in slot 2 als 256MB herkend wordt en in slot 3 als 128MB
Ik denk dat dat makkelijker te verklaren is dan jullie denken, de TS geeft al aan dat uit zijn onderzoek bleek dat zijn chipset maximaal 768MB ondersteunde. als er dan gebruik wordt gemaakt van een 512MB chip, dan is er nog plek voor 2x 128MB voor de chipset, de laatste slot zou misschien een lagere data dichtheid aan kunnen.

(Of lul ik nu een stuk in de ruimte?)

~ Mijn prog blog!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

therat10430 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat dat makkelijker te verklaren is dan jullie denken, de TS geeft al aan dat uit zijn onderzoek bleek dat zijn chipset maximaal 768MB ondersteunde. als er dan gebruik wordt gemaakt van een 512MB chip, dan is er nog plek voor 2x 128MB voor de chipset, de laatste slot zou misschien een lagere data dichtheid aan kunnen.

(Of lul ik nu een stuk in de ruimte?)
Niet een stuk in de ruimte, maar je gaat wel te kort door de bocht :z

Wat die max 768MB aangeeft is dat er maximaal zes banken geaddresseerd kunnen worden met elk 64 datalijnen per bank, wat met 8 datalijnen per chip maximaal 16Mx8 chips, dus 128Mb chips oplevert. Met 128Mb chips kun je dus per bank 128MB en per double sided DIMM 256MB kunt addresseren.

Met 3 DIMM slots zou het helemaal niet uit mogen maken in welke slot je het steekt (bij 4 sloten zou dat wel uit kunnen maken, dan zie je vaak dat als de vierde DIMM slot gevuld is, zowel derde als vierde slechts één bank elk aankunnen, dus geen DS geheugen). Ik denk dus dat er gewoon iets mis is met dat derde slot. Hooftverdachte in zo'n geval is gewoon stof. Even blazen en dikke kans dat het wel daar als 256MB herkend gaat worden...

Oslik blyat! Oslik!

• RudyL
Aangezien het moederbord toch geen 512 MB geheugenstrip kan herkennen, heb ik maar besloten een 256 MB geheugenstrip aan te schaffen. Aangezien ik nu zo ben omkom in de geheugengegevens, zou ik wanneer mogelijk graag van jullie vernemen welk geheugen nu precies geschikt is voor het VL 6 moederbord (zie openingspost). Wanneer mogelijk bijvoorbeeld met een link naar de pricewatch van tweakers.

Ik hoop dat dit mag.

LOETKE

• RudyL
Ik heb nu de computer met de geheugen meldingen hier staan en heb er memtest gedraaid. Nu vindt hij 10 fouten op test nr. 5. Tussen de 312 mb en de 320.3 mb. Kan ik hier nou iets mee doen? Of moeten jullie meer info hebben? Zo ja welke?

LOETKE

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat voor module heb je nu aangeschaft?

Test je reepjes eens los, kijk welke de fouten geeft. Het lijkt de laatste te zijn, maar meten is weten zeg maar.
Verder zou ik even je BIOS timings controleren. Misschien staan ze wel gewoon te strak ingesteld voor je nieuwe reep of is de boel geconfigureerd mbv de SPD van reep 1, die misschien wel snellere timings ondersteunt waardoor reep2 op zijn donder krijgt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 02:19

mace

Sapere Aude

Ik zou zeggen, koop zo'n busje dust-off 360, blaas je slots schoon en druk er 3x 256mb in :)

Maar goed, als memtest fouten geeft, kun je proberen om de boel schoon te maken bet bovengenoemd artikel

• RudyL
cybersteef schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:40:
Wat voor module heb je nu aangeschaft?

Test je reepjes eens los, kijk welke de fouten geeft. Het lijkt de laatste te zijn, maar meten is weten zeg maar.
Verder zou ik even je BIOS timings controleren. Misschien staan ze wel gewoon te strak ingesteld voor je nieuwe reep of is de boel geconfigureerd mbv de SPD van reep 1, die misschien wel snellere timings ondersteunt waardoor reep2 op zijn donder krijgt.
Moet nog een andere module aanschaffen, en zal inderdaad het moederbord eens moeten schoonblazen en apart testen van de reepjes.

LOETKE

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Als schoonblazen ook niet helpt kun je nog contactspray proberen (eigen risico!).

Verder: als er 768 MB totaal staat zou ik nooit een 512 MB module proberen maar altijd 3x256. En dan met zoveel mogelijk chips (geen 4 maar minimaal 8 of liever 16). En ook liever goed tweedehands geheugen dan nieuw "merkloos" of "OEM" geheugen. Die zijn vaak minder compatible. Hynix, Corsair, Infineon, HP / Compaq / Dell geheugen van ca. 5 jaar oud werkt denk ik het beste.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• RudyL
pinockio schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:03:

Verder: als er 768 MB totaal staat zou ik nooit een 512 MB module proberen maar altijd 3x256. En dan met zoveel mogelijk chips (geen 4 maar minimaal 8 of liever 16). En ook liever goed tweedehands geheugen dan nieuw "merkloos" of "OEM" geheugen. Die zijn vaak minder compatible. Hynix, Corsair, Infineon, HP / Compaq / Dell geheugen van ca. 5 jaar oud werkt denk ik het beste.
Jah okey, dat eerste heb ik er inmiddels ook wel van geleerd. Had alleen gedacht doordat er 128 inzat er probleemloos kon aanvullen tot de 768. Gunstig leermoment.

andere punten, is bedankt voor de info. Ik zal morgen de geheugen bankjes even schoonblazen en het geheugen per reep testen.

LOETKE

• RudyL
RudyL schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:00:
[...]

Ik zal morgen de geheugen bankjes even schoonblazen en het geheugen per reep testen.
De nieuwe van 512 geeft inderdaad de fouten weer, maar wanneer ik hem in de derde slot doe, geeft memtest geen fouten, maar heb ik wel maar 256 MB. Graag zou ik dus nog maar 256 MB erbij kopen. Is het volgende reepje een goede, of word mij afgeraden er iets bij te kopen doordat bijvoorbeeld het moederbord niet meer goed is? Het gaat om het volgende geheugen.

Kenmerken:

Corsair memory
Soort: SDRAM
Capaciteit: 256MB
Snelheid: PC133
CAS Latency: 2.5

SDR SDRAM DIMMS - VS256MB133A PC133 256MB 32Mx64 168 DIMM

LOETKE

• RudyL
RudyL schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:02:
[...]

De nieuwe van 512 geeft inderdaad de fouten weer, maar wanneer ik hem in de derde slot doe, geeft memtest geen fouten, maar heb ik wel maar 256 MB. Graag zou ik dus nog maar 256 MB erbij kopen. Is het volgende reepje een goede, of word mij afgeraden er iets bij te kopen doordat bijvoorbeeld het moederbord niet meer goed is? Het gaat om het volgende geheugen.
Kan ik hier mogelijk nog een antwoord op krijgen. Of mag ik daar niet naar vragen op dit forum ivm mogelijke reclame of iets dergelijks. Zou in ieder geval wel geholpen worden met een antwoord.

LOETKE

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zorg gewoon dat je geheugen neemt met 16 stuks 16Mx8 chips.

Of dat Corsair spul daaraan voldoet is niet uit die specs af te lezen, al lijkt de 32Mx64 aan te dudiden dat het 8 stuks 32Mx8 chips heeft, wat dus niet gaat werken.

Oslik blyat! Oslik!

• RudyL
dion_b schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:59:
Zorg gewoon dat je geheugen neemt met 16 stuks 16Mx8 chips.
Dankjewel voor bovenstaande informatie. Kan ik vanavond even rondneuzen of ik iets kan vinden.

Wanneer ik nu op een website een geschikt producten test uitvoer, wil die dat ik pc 100 ga aanschaffen. Dit zal altijd moeten werken, kan ik me wel voorstellen, maar pc133 zal toch ook moeten werken.

Het zal dan dezen: Dane-Elec 256 MB DIMM PC133 16MX8 CL3 moeten worden.

Laatste vraag: CL2 of CL3 maakt dat noodzakelijk verschil, aangezien de pc100 cl2 zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door RudyL op 10-01-2007 18:44 ]

LOETKE

Pagina: 1