Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hola,

wij ( mijn vriendin en ik) zitten met een vraag/probleem:
We wonen allebei in Luxemburg, en staan niet meer ingeschreven in Nederland. Mijn vriendin studeert hier aan de universiteit (let op: GEEN uitwisseling oid met een NL uni, ze studeert hier alleen!). Ik werk voor een luxemburgs/duits bedrijf.
Mijn vriendin is via haar universiteit volledig verzekerd voor ziektekosten, ik ben dat ook, maar dan via mijn werk.

Nou vragen wij ons al een tijdje af ( en iedereen zegt wat anders hier, aan NL'ers), of wij nog verplicht verzekerd zouden moeten zijn in NL, de basisverzekering dus. Niemand heeft er een antwoord op, ook de ziektekostenverzekeraar niet. Die DENKT van wel, maar ze geven toe dat het totaal onduidelijk is kunnen ook niet met een overheidstekst aankomen waar het zwart op wit in staat.

Aangezien de basisverzekering toch een aardige duit kost, en we nu in feite beiden dubbelverzekerd zijn, willen we toch erg graag weten hoe dit nu EXACT zit. Wellicht zitten er hier mensen die precies weten waar we de juiste tekst kunnen vinden, of mensen die ook in het buitenland wonen en werken?

NB We weten dat als we onze NL verzekering opzeggen, dat ze dan moeilijk kunnen gaan doen als we weer terug zouden komen in NL ivm aannameplicht die niet meer bestaat. Maar er gaan ook verhalen over dat je een boete zou kunnen krijgen als je terug komt in NL...vaagheid alom, wie helpt!

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als jullie beiden aan kunnen tonen dat je ingezetene was van een ander land tijdens de periode dat je uitgeschreven was, en desnoods nog inschrijvingsbewijzen/brieven van de Luxemburgse verzekeringen kunnen overleggen, dan voorzie ik geen probleem bij aanmelding. Misschien wat extra papiermolen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hillie schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 19:42:
Als jullie beiden aan kunnen tonen dat je ingezetene was van een ander land tijdens de periode dat je uitgeschreven was, en desnoods nog inschrijvingsbewijzen/brieven van de Luxemburgse verzekeringen kunnen overleggen, dan voorzie ik geen probleem bij aanmelding. Misschien wat extra papiermolen.
ja precies, dat denken wij dus ook, maar waar vind je zoiets dus zwart op wit...Als je ziektekostenverzekeraar al niet eens uitkomst kan bieden...echtte vaag.

wet op de zorgverzekering en zorgbesluit er ook al op nageslagen, niks nakkes nada, belachelijk. Op postbus 51 is alleen te lezen dat GROFWEG iedereen die AWBZ premie betaal in NL verzekerd moet zijn, maar ja, wat heb je aan grofweg, vrijwel niets lijkt me....

• Hillie

Hillie

Bel eens met het ministerie van volksgezondheid. Je verzekeraar is een kerel die geld aan je wil verdienen, die zal niet zeggen dat je moet stoppen met gratis geld geven. ;)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Jullie enige relatie met Nederland is jullie Nederlandse paspoort?
Je werkt niet in Nederland, je woont niet in Nederland, je hebt geen nederlands huis, geen nederlands inkomen, dus helemaal niks met Nederland te maken? Hell, zelfs als je ziek zou worden, ben je in Luxemburg ziek en ga je daar naar de dokter. Waarom zou je dan een nederlandse zorgverzekering moeten hebben?
Ik zou werkelijk niet weten waarom dat je dat uberhaupt niet direct hebt stop gezet eigenlijk?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
@Hillie: ja da's wellicht een plan, maar ik vermoed toch ook sterk dat het ergens zwart op wit te vinden moet zijn, maar waar :P

@ Vatt: precies, de reden van niet direct stopzetten is dus de onduidelijkheid hierover. Ik heb geen zin in een dikke boete, en mijn vriendin is jurist, en die wil de wet niet overtreden :D

• Hillie

Hillie

Ik heb hier een brochure van het ministerie gezien, maar helaas staat jouw situatie er niet in. Ik krijg het vermoeden dat ze ervan uitgaan dat er nog "een" link met Nederland is, buiten het paspoort, maar die is er in jullie geval niet. Voor de zekerheid zou ik maandag even contact opnemen met VWS.

edit: Kijk hier eens, er staat, speciaal voor mensen die in het buitenland zitten, een nummer op waar je vragen kunt stellen. Als ik eens rondbrowse dan lijkt jouw situatie net nergens genoemd te worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Hillie op 01-12-2006 21:05 ]

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

* megamuch woont ook in het buitenland.

Ik betaal helemaal niets meer in Nederland. Logisch ook.
Geen inkomsten uit Nederland en geen ingezetene meer. Ik heb alleen nog de Nederlandse nationaliteit.

Overigens ben ik al wel 5 jaar uitgeschreven. Geen idee of dat nog uit zou maken. Maar imho kan je die basisverzekering gewoon opzeggen.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hmm, thx Hillie, ga dat nummer eens ff proberen maandag :)

en @ megamuch, geen idee of dat aantal jaren nog uitmaakt, lijkt me eigenlijk niet, maar zal t wel ff vragen iig.

thx so far :)

als ik antwoord heb zal ik het hier wel ff melden :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
In http://www.denieuwezorgve...erzekering_buitenland.pdf staat op de laatste pagina:
8. Hoofdlijnen van de Zorgverzekeringswet
– Iedereen die in Nederland woont of in het buitenland woont en in Nederland werkt is verplicht zich te verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekeraar (verzekeringsplichtig voor de Zvw). Dit zijn alle
mensen die verplicht AWBZ-verzekerd zijn.
Ik vind het trouwens een duur grapje om dit ook maar een maand teveel te laten doorlopen voor 2 personen :P

Er is overigens weldegelijk een acceptatieplicht voor de basisverzekering :)

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2006 21:53 ]

Verwijderd

Je moet even proberen je verzekeraar een briefje te pennen met dat je allochtoon aan het spelen bent per je uitschrijfdatum, per die datum dus niet verzekerd wenst te zijn en nu verzekerd bent bij een andere maatschappij in een ander land.
Ik kreeg gewoon netjes m'n teveel betaalde premie terug bij Trias, net als wanneer ik van Trias naar een Nederlandse maatschappoij gegaan was. Volgens mij is dat ook gewoon een verplichting van je verzekeraar om je teveel betaalde premie terug te betalen als je op een beetje christenlijk tempo reageert. Ik kan me namelijk niet voorstellend at Trias dat uit liefheid doet, heb er vakantiewerk gedaan en weet hoe ze daar denken over geld dat van andere mensen is O-)

Veel plezier met je kerstbonus ;)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Mja, hier staat dus in feite dat wiij ons beiden niet hoeven te verzekeren. De grap is echter dat een artikel van de NRC vermeldt ( heb m hier niet bij de hand, is oude bijlage..) dat mensen die studeren en nog geen 30 zijn, zich WEL moeten verzekeren in NL. Stond niet bij of je als student dan ingeschreven moest zijn bij een NL uni/HBO, dus dat is nog ff vaag. Evenals die leeftijdsgrens van 30..Ik denk dat het voor mij sowieso dus geen probleem is om uit te schrijven, en volgens mij voor mijn vriendin ook niet, maar ga maandag die lijn eerst eens bellen, die zullen het wel exact weten.

En ja, dat is een duur grapje, maar, zorgverzekering voor mijn vriendin is hier gratis via de uni, dus daar heb je iig geen EXTRA kosten van, en voor mij is t ook heel goedkoop, betaal maar heel klein beetje premie via salaris, en daarbij woon ik officieel iig tot 1 januari nog in NL, dus is nog ff meer voor volgend jaar voor mij. Voor nu is het nog ff prima, maar als ik me hier compleet vestig wil ik ff zeker weten dat ik ook mijn verzekering op kan zeggen :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
update!

Ok, hertje van die lijn waar Hillie mee kwam gesproken en die bevestigde idd dat we allebei niet meer verzeker hoeven te zijn in NL. Ook niet als student dus, ideaal :)

Thx for the help, weer wat wijzer :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Wel even je teveel betaalde premie terughengelen, al stort je het op mijn rekenening :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:40

Garyu

WW

1) Je woont niet in Nederland
2) Je werkt niet in Nederland
3) Je betaalt geen belasting in Nederland
---
4) Je hebt in financiele zin geen *** met Nederland meer te maken.

--> je hoeft je ook niet in Nederland te verzekeren :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Nvidiot
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Juist, ik heb dit al eens uitgezocht (Zit voor studie in 't buitenland, Australie om precies te zijn).

Als je WERKT in het buitenland hoef je NIET verzekerd te zijn, ben je er (zoals je vriendin) om studie-redenen zonder bijbaan ben je WEL verplicht verzekerd.

Dit is meerdere malen door mij nagevraagd bij de belastingdienst, een aantal zorgverzekeraars en uiteindelijk zelfs bij de 2e kamer commissie die hierover gaat. Idiote regel, maar helaas.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Hillie

Hillie

kamstra schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:09:
update!

Ok, hertje van die lijn waar Hillie mee kwam gesproken en die bevestigde idd dat we allebei niet meer verzeker hoeven te zijn in NL. Ook niet als student dus, ideaal :)

Thx for the help, weer wat wijzer :)
Graag gedaan! Ben blij dat ik nog eens wat constructiefs bij kon dragen op dit forum. ;) :+

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Aanvulling op mijn bovenstaande post:
In mijn situatie ben ik jonger dan 30 en heb geen baan, door die twee redenen ben ik verplicht dubbel verzekerd.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Nvidiot schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:48:
Aanvulling op mijn bovenstaande post:
In mijn situatie ben ik jonger dan 30 en heb geen baan, door die twee redenen ben ik verplicht dubbel verzekerd.
Haha, grappig, want dit vertelde ik dus ook aan dat hert van die lijn. En die heeft me meerdere malen verzekerd dat het NIET nodig is om je als student zonder bijbaan, niet studerend aan een NL instittuut, niet ingeschreven ergens in NL, jonger dan 30, om jezelf te verzekeren bij een NL zorgverzekeraar....

Dus daar gaan we weer :P
Of ben jij wel ingeschreve/n bij een instituut dat in NL gevestigd is en heb je een soort uitwisseling (erasmus programma oid)?

edit: ik ben er ook klaar mee, iedereen spreekt elkaar tegen wat betreft die studenten...ik heb een uitgebreide mail gestuurd naar een VVD kamerlid met volksgezondheid in haar portefeuille, ik ben benieuwd :P

[ Voor 12% gewijzigd door kamstra op 05-12-2006 19:14 ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
en een update maar weer.

Mail terug gehad van dat kamerlid wat ik had gemaild. Die heeft de vraag bij een of andere pief van het ministerie gedropt, die de boel had uitgezocht en idd de regeling bevestigde dat een student die niet in NL woont, ook niet is ingeschreven aan een NL onderwijsinstelling maar nog geen 30 is, WEL verplicht een NL zorgverzekering moet hebben.

Kortom, t lijkt er toch op dat het wel moet, al heb ik het nog steeds niet zwart op wit in een regeling zien staan, dus heb nog even een antwoord gestuurd dat ik hoop dat ze die ook nog gaan regelen aangezien het nogal vreemd is dat ik tot een kamerlid aan toe mensen moet mailen en bellen om een antwoord te krijgen.....Kortom, wordt vervolgd hoop ik :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Het lijkt me wel een hele vreemde wet, dat wanneer je geen enkele binding meer hebt met NL, behalve je paspoort/nationaliteit, je toch nog verzekerd moet zijn in NL. Stel dat je op 24 jarige leeftijd (na je studie) vertrekt naar het buitenland, daar ga je aan de slag als werkende. Echter na 4 jaar wil/ga je iets anders doen en besluit je om een fulltime studie te volgen in het land waar je inmiddels al 4 jaar woont.

Je bent dan dus 28, jonger dan 30 dus, en moet je volgens het bovenstaande toch weer verzekeren bij een NL zorgverzekeraar? Die waarschijnlijk niet je ziektekosten in het buitenland zal dekken, behalve spoedeisende hulp en een enkele vlucht naar een zorginstelling in NL.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Klopt, het is ook raar geregeld, en je moet inderdaad tot aan de 2e kamer doorvragen voordat je iemand te pakken krijgt die precies weet hoe het zit... 8)7

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik woon niet meer in nederland, maar alles staat nogsteeds geregistreerd in Nederland, ik ben verzekerd via mijn werk hier en ik Nederland heb ik geen verzerking meer lopen, volgens de dame van AZVZ was het geen probleem :)

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

@ Megamind: dat is een andere situatie, jij hebt namenlijk werk. Deze (idiote) regeling geldt ALLEEN als je studeert in het buitenland en GEEN werk hebt.

@ kamstra: Ik heb geen bindingen meer met Nederland (behalve familie / Nederlands paspoort), sta dus ook niet meer ingeschreven daar, niet bij een gemeente en ook niet bij een onderwijsinstelling.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ikzelf val in dezelfde groep: ik woon al een paar jaar in Praag en studeer hier full-time. Ook heb ik een bijbaantje. Financieel is mijn enige verbinding met Nederland een kleine maandelijkse toelage van mijn ouders (waar zij overigens belastingaftrek voor hebben weten te krijgen :*) ). Ik heb zelfs een brief van de Belastingdienst thuis, waarin ze zeggen dat ze van mij geen jaarlijkse aangifte meer verwachten.

Die site van VWS stelt:
Als u in Nederland woont of hier loonbelasting betaalt bent u verplicht een zorgverzekering af te sluiten.
TS, ikzelf, en vele anderen wonen niet in Nederland, en de enige belasting die we daar betalen is BTW. Dat zou betekenen dat een NL verzekering niet verplicht is. Echter, ga je een beetje verder kijken kom je dit tegen:
http://www.buitenland.cvz...uderen/01_studeren_EU.asp
U bent automatisch verzekerd voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De Zorgverzekeringswet (Zvw) verplicht u een zorgverzekering te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar.

Zodra de zorgverzekeraar uw gegevens heeft verwerkt, stuurt hij u het verdragsformulier (E) 106. Met dit formulier moet u zich aanmelden bij de verzekeringsinstelling in uw woonland. Na uw aanmelding vergoedt Nederland de kosten aan die verzekeringsinstelling als u gebruik maakt van medische zorg in dat land.
Je moet dus eerst een NL verzekering afsluiten. Vervolgens moet je een verzekeraar in je woonland zover zien te krijgen dat ze jou een plaatselijke polis geven op basis van een of ander gek formulier no. E106. Ik zie mezelf al aankomen daarmee: "ja, geef mij maar een polis...Nederland betaalt! Heus!" 8)7

EDIT:
Ik heb alles nog eens grondig doorgelezen en kom tot de volgende conclusies:
1. Dubbel verzekeren is binnen de EU sowieso overbodig. Zodra je van je verzekeraar een EHIC krijgt kan je die overal gebruiken. Misschien dat je wat bij moet betalen voor een tandartsbezoek o.i.d., maar de echt dure dingen als ziekenhuisopname zijn gewoon gedekt.
2. De wet spreekt zichzelf tegen: zie de (eerste) quote van VWS hierboven. Die zou ook op "ons" moeten slaan.
3. De meeste NL verzekeraars doen heel moeilijk als je niet in Nederland woont. Ze willen je dan een soort van reisverzekering aansmeren, die alleen urgente dingen vergoedt en een hoge premie heeft.
4. Als je studeert en een plaatselijke verzekering hebt, kan je maar beter een bijbaantje zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door netvor op 08-12-2006 14:17 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Pagina: 1