Ik ben van plan binnenkort een appartementje te kopen, en ben dus al bij heel wat hypotheekverstrekkers langsgeweest om de mogelijkheden door te laten rekenen. Nu kwam een van deze hypothekers met het idee om de fiscale gevolgen van een eigen huis te gebruiken om het aan de IBG te betalen maandbedrag fors te verlagen. Zijn redenering is dat je met een aflossingsvrije- of beleggingshypotheek je besteedbaar inkomen fors kan verlagen waardoor je je IBG maandlasten dus omlaag kan brengen (die zijn nu vrij hoog).
Op de site van de IBG kom ik er niet helemaal uit, en eerlijk gezegd word ik een beetje duizelig van al die verschillende begrippen als belastbaar inkomen, besteedbaar inkomen etc..
Ik heb de vraag nog niet bij de IBG zelf neergelegd omdat ik geen slapende honden wakker wil maken (een gezonde dosis paranoïa kan nooit kwaad
)
Klopt het verhaal van die hypotheker (is een hypotheektussenpersoon bij een makelaar die me ook een te duur huis probeert te verkopen, oppassen dus)?
Op de site van de IBG kom ik er niet helemaal uit, en eerlijk gezegd word ik een beetje duizelig van al die verschillende begrippen als belastbaar inkomen, besteedbaar inkomen etc..
Klopt het verhaal van die hypotheker (is een hypotheektussenpersoon bij een makelaar die me ook een te duur huis probeert te verkopen, oppassen dus)?