Toon posts:

Kwaliteit Harde Schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een maand geleden ging ik bij iemand langs waarvan de harde schijf defect was. Geen andere problemen, gewoon schijf vervangen en OS opnieuw geïnstalleerd.

Wat me wel zorgen baarde is dat het een Western Digital Caviar (WDC WD800BB) betreft van een 3,5 a 4 jaartjes jong. Ikzelf ben altijd voorstander geweest van Western Digital omdat ik met andere merken nogal eens wat meer problemen heb gehad. Nu deze week kom ik tot de constatie dat één van mijn eigen schijven (WDC WD800JB) begint te rammelen. Niet luidruchtig werken, maar echt rammelen. De schijf is van dezelfde leeftijd. ongeveer 3,5 jaar oud.

Zijn er onder jullie die hier een verklaring voor hebben? Zit er soms een productiefout in de WDC WD800..-reeks. Zelf heb ik hier nooit iets van gehoord nochtans. En ik neem ook aan dat de levensduur van zo'n schijf toch wel hoger ligt dan een 4-tal jaartjes. Misschien is het gewoon toeval, maar ik geloof niet in toeval...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20
Resumé: jij hebt zijdelings en direct te maken met één kapotte WD HDD en eentje die geluidjes begint te maken, beide WD's zijn 3,5~4 jaar oud. En nu stel je de vraag of hier een verklaring voor is, of de WD800 reeks niet betrouwbaar genoeg is? Statistisch gezien is er echt he-le-maal niets aan de hand, je ziet beren op de weg, problemen daar waar ze niet zijn. Nee serieus, hier is in de verste verte niks alarmerends aan :)

En dit hoort niet in PMG maar in OM ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Valt niets van te zeggen. Sommige gaan na een week al stuk, andere doen het na 10 jaar nog prima. Zelfs het merk zegt niets over goed/slecht tegenwoordig.

Je kunt zelfs zeggen dat sommige mensen altijd pech hebben, terwijl anderen (bijna) nooit problemen hebben.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik heb nog nooit problemen gehad :P (even afkloppen _O- ) met Western Digital.

Mijn 80 GB'tje van WD (volgens mij ook een WD800) is nu ruim 7½ jaar oud en werkt nog perfect en is zo stil als een dood konijn :+

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
crack_en_hack schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:23:
Ik heb nog nooit problemen gehad :P (even afkloppen _O- ) met Western Digital.

Mijn 80 GB'tje van WD (volgens mij ook een WD800) is nu ruim 7½ jaar oud en werkt nog perfect en is zo stil als een dood konijn :+
offtopic:
Ook een kwestie van gebruik en koeling. Ik heb mijn huidige HD (ook WD) nu bijna 2 jaar. Deze is echter inmiddels zo gaar als maar kan. De HD is nu al meer dan 1 jaar (actief) intensief gebruikt en weet af en toe behoorlijk temps te behalen. De HD is de pc van je moeder die dan eens per week aanstaat zal wel wat langer meegaan.

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Hier ook nooit problemen met WD800JB @bijna 24h/dg.
Hangt hier al 7jr in mijn kast en doet alles nog steeds goed.
Koeling!
En heb je onderzocht of je schijven wel genoeg stroom krijgen, etc etc.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens de productsurvey doen WD schijven het erg goed :) Wat betreft de betrouwbaarheid van de harddisk staat in de FAQ van dit subforum het volgende stukje: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? :)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
hier 2 WD800JB schijven, en ook deze doen het altijd al perfect, een keer gehad dat 1 van de schijven niet genoeg stroom kreeg (zat op de zelfde lijn van de 6600GT met het stekkertje na de 6600GT zelf) hierdoor kreeg ik WEL rare geluiden, random opspins, en tikjes, maar dit was meteen weer weg na de HD op een andere lijn van mijn voeding aan te sluiten.

Ik denk dat er niks aan de hand is, doe anders eens een drive-integrity check met een random Harddrive checker staat vast wel in de Om&IO faq.

groeten

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Bollebout schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:39:
Hier ook nooit problemen met WD800JB @bijna 24h/dg.
Hangr hier al 7jr in mijn kast en doet alles nog steeds goed.
Koeling!
En heb je onderzocht of je schijven wel genoeg stroom krijgen, etc etc.
7 jaar? Weet je het zeker?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Idd, had je die schijven uit te toekomst laten instralen ofzo? :D

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
BalusC schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 19:56:
Idd, had je die schijven uit te toekomst laten instralen ofzo? :D
Excuus, was inderdaad vergeten dat ik hiervoor een WD 20Gb had.
edit
En nu even gekeken: 03-2002. Gelijk de voorste fan maar even schoonmaken.

[ Voor 24% gewijzigd door Bollebout op 01-12-2006 21:28 ]

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik ben erg tevreden met mijn WD's wil nooit geen maxtor meer alleen maar ellende.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Gewoon pakken wat jou aanspreekt.

De ene roept nooit meer Maxtor, de ander nooit meer WD etc. etc. maakt geen fuck uit. Ik draai al jaren tevreden met Maxtor en heb er nog nooit geen enkel probleempje mee gehad ( op een zelfveroorzaakte headcrash na dan )

Pak gewoon een schijf met een garantie van 3 of 5 jaar en klaar is klara. Belangrijke data backup je toch nooit op een hdd omdat deze altijd kapot kunnen gaan. Voor de rest lekker even de benchmarks erbij pakken en kijken wat jou het leukste lijkt.

Een beste merk is er niet en iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen met hdd's En als over drie jaar mijn 250BG schijfje kapot gaat... boeiend... tegen die tijd heb je waarschijnlijk 2TB schijven voor die prijs en koop je dat weer.

Making an ass of myself since the 70's

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:49:
En ik neem ook aan dat de levensduur van zo'n schijf toch wel hoger ligt dan een 4-tal jaartjes.
Dat neem je dan ten onrechte aan. 'Design life' is 5 jaar van een WD800EB. Dat houdt in dat ze na vijf jaar *allemaal* stuk gaan omdat essentieele onderdelen versleten zijn. Voor die tijd zal een deel ook al sneuvelen. Hoeveel is altijd schimmig, maar mijn ervaring zegt 'zeker 20 procent'.

http://wdc.custhelp.com/c...1283&p_created=1097689709

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1