Twee thuis-netwerken aan elkaar knopen: bijten elkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77995

Topicstarter
Het is de bedoeling om het netwerk van de buurman te verbinden met het mijne. Hij heeft een draadloos netwerk, ik een bedraad, maar heb een notebook met zowel Wifi als LAN dat als knooppunt zou moeten dienen.

Mijn notebook heeft een prima LAN verbinding met de rest van mijn netwerk(je).
Ook heeft mijn notebook een prima Wifi verbinding met de buurman.
Echter, NIET tegelijkertijd...

Als er een draadloze verbinding is, en ik plug de LAN kabel in het notebook, is de snelheid van de Wifi verbinding binnen een minuut op nul. Gek genoeg niet onmiddellijk en de verbinding op zich blijft bestaan, alleen is totaal niet bruikbaar.

Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn? Het lijkt wel of de LAN prioriteit krijgt boven de Wireless aansluiting, maar het moet toch goed mogelijk zijn om met de twee netwerkkaarten in een notebook een 'dubbele' verbinding te onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als beide netwerken de zelfde ip-range gebruiken gaat dat inderdaad botsen.
Geef eens wat meer informatie over de setup op beide lokaties:
Vaste IP's of via DHCP?
Welke IP/Subnet ranges.
2 DHCP servers op 1 netwerk gaat natuurlijk niet echt super werken.

Ik vermoed dat er gewoon op beide netwerken een DHCP server actief is, en deze de zelfde IP's uit staan te delen, en een collision veroorzaken op het moment dat je met je laptop op beide lans wil.

Maar kom maar eerst met iets meer info

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 13:54
Het zou niks uit moeten maken of ze nou wel of niet in dezelfde range zitten. Zolang de ips maar verschillend zijn. Waar je eens naar moet kijken is de gateway.

Stel je bent aan het downloaden bent via wireless. Je plugt je LAN in, krijgt IP informatie dmv dhcp (incl gateway). Dan weet je laptop niet precies welke gateway hij moet gebruiken om naar buiten te gaan, en dan zal hij waarschijnlijk de verkeerde pakken. Wat je dan moet doen is een gateway instellen op de verbinding waarmee je op internet wilt.

Het is idd af te raden zoals RaZ al zei maar 1 DHCP server actief te laten in het netwerk. Zo voorkom je conflicten.

Maar wat meer info zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik gebruik vaste ip adressen, een modem/router op 10.0.0.138 en PCs zijn 10.0.0.201,202,203

De buur heeft z'n router op 10.0.0.2 en PCs op 10.0.0.12,13,14 en ik krijg automatisch .15

Nu zitten we denk ik beide aan 10.* vast, vanwege de routers die we gebruiken, anders had ik al geprobeerd om één netwerk op 192.168 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 77995 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:30:
Ik gebruik vaste ip adressen, een modem/router op 10.0.0.138 en PCs zijn 10.0.0.201,202,203

De buur heeft z'n router op 10.0.0.2 en PCs op 10.0.0.12,13,14 en ik krijg automatisch .15

Nu zitten we denk ik beide aan 10.* vast, vanwege de routers die we gebruiken, anders had ik al geprobeerd om één netwerk op 192.168 te zetten.
Mja, dan ga je idd behoorlijk nat. Denk niet dat dat gaat lukken. Of jij moet een andere router kopen (Sitecom's werken met de 192.168 range) of een van de twee routers moet andere IP-ranges aankunnen. Maar ik ben bang dat je voor de eerste optie moet gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mja, dan ga je idd behoorlijk nat. Denk niet dat dat gaat lukken. Of jij moet een andere router kopen (Sitecom's werken met de 192.168 range) of een van de twee routers moet andere IP-ranges aankunnen. Maar ik ben bang dat je voor de eerste optie moet gaan :)
Jammer. Als er niets te "omzeilen" valt, ben ik in ieder geval erg geholpen met deze wetenschap, anders had het me dagen gepruts gekost.

Ik had gehoopt dat het mogelijk was om met vaste, maar wel verschillende, IPs iets te kunnen uitwerken, maar helaas!

Bedankt voor de support, ik zal moeten gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 22:14
Eerste vragen:
- waarom wil je ze koppelen
- welke functionaliteiten wil je hebben

Iets over mogelijkheden (zonder antwoord op bovenstaande vragen is dat misschien wel onzin)

Je kan gewoon op een van de twee routers het IP adres en de DHCP range aanpassen. Dat kan op bijna alle gangbare routers. Bedenk wel dat als je het subnet omzet en dat activeert, je je connectie verliest en de eerste keer evt handmatig je PC moet configureren naar het nieuwe subnet.

2e punt is als je twee netwerken hebt, je moet kijken of je routering wilt opzetten via je PC. Dat kan, maar lijkt me niet helemaal wenselijk, omdat die PC niet altijd aanstaat.

Tweede punt is als je 2x DHCP gebruikt, je 2x een default gateway gebruikt. Dat is per definitie een niet wenselijke situatie. Waarshcijnlijk krijgt LAN de voorkeur, maar het kan onvetrwact reageren. Beter is om bv op een van de twee een vast IP adres te zetten, zonder dgw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pablo_p schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:47:
Eerste vragen:
- waarom wil je ze koppelen
- welke functionaliteiten wil je hebben
Bestandsdeling is de belangrijkste reden. Het idee is om beide een oud beestje neer te zetten waarvan we de inhoud sharen.

Ik ben zelf nooit veel bezig geweest met DHCP, zal me dus even moeten verdiepen in de config van m'n modem (SpeedTouch 510), waar ik al vreemde dingen in ben tegen gekomen: in de DNS Hostname Table staat behalve de router zelf, ook het notebook van een éénmalige bezoeker. Hm.

Het is niet genoeg om alleen de Subnetmask van één van de netwerken te veranderen?

edit:
Ah, dat is niet zo ingewikkeld.
Heb inmiddels getest, en nu beide DHCP servers aangezet, de pool van de buur gaat van 10.0.0.0 t/m .50 en van mij van 10.0.0.150 tot 200.
Helaas hiermee nog geen succes.

Nu met vaste IPs proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 77995 op 01-12-2006 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 22:14
De mooiste koppling zou zijn om een kabel te trekken (door kruipruimte oid??) naar de buurman en die in te prikken. Dan koppel je beide netwerken vast aan mekaar. Alleen dan zal een van de twee DHCP servers het meestal winnen (lees: het snelst reageren) en die zal dan al het internet verkeer afhandelen. evt kan je dan een van de twee internet connecties opzeggen, scheelt weer in de kosten. De wireless functionelaliteit kan je los gebruiken van de router functionaliteit, dus je kan kiezen welke internetconnectie je overhoud.

Indien je je eigen internet connecties wil blijven gebruiken, dan zou ik het volgende doen:
- koop een oud pc'tje van 25 euro oid (zo'n compact deskpto small form factor (SFF), P2 350 oid. Heeft al ethernet onboard. Kan een grote haddisk in. Die sluit je aan op beide netwerken. Op de een via wireless (kaartje van 15 euro), op de andere via ethernet. Als je daar dan statisch ip adressen op zet in verschillende subnets, ben je er ook. De PC is dan van beide netwerken te benaderen. PC'tje gebruikt iets als 30 Watt en dan kan je die altijd aan laten staan, is het makkelijk te gebruiken als file server.

Geef het PC'tje een default gateway en hij kan ook naar Internet, dan kan je hem ook als download pc oid gebruiken.

Laptop als server/koppelvlak gebruiken is niet zo heel handig

Succes ermee.

P.S. Ik heb bij mijn ouders zo'n pc'tje neergezet als serverjte. Zit een 500 GB harddisk in. De boot partitie mag niet groter zijn dan 128 GB, de tweede kan zo groot zijn als je wilt. Ik heb een systeem/boot partitie van 10GB oid en 400+ GB als opslag.

P.S. Je kan evt beide netwerken een subnetmask van 255.255.255.128 geven, zou ook moeten werken. Let dan wel dat ene ale addressen in de range 3-126 uitgeeft en de ander 139-254

[ Voor 5% gewijzigd door pablo_p op 01-12-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je daar dan statisch ip adressen op zet in verschillende subnets, ben je er ook. De PC is dan van beide netwerken te benaderen.

Geef het PC'tje een default gateway en hij kan ook naar Internet, dan kan je hem ook als download pc oid gebruiken.

Laptop als server/koppelvlak gebruiken is niet zo heel handig
Dat ik m'n leuke laptopje liever anders gebruik, werd me al na een kwartier duidelijk :)

Wat jij hebt gedaan met een fileserver/download pctje is inderdaad een leuk idee en behalve het downloaden ook precies wat wij willen. Maar als het beestje nog wil downen ook, is dat natuurlijk een leuke uitbreiding van de mogelijkheden.

Eén van de oude pcs die we toch al beide hebben staan voor dit project op deze manier inzetten is inderdaad handig. We hebben er aan gedacht om internet te delen, maar dan ben je toch wat afhankelijk van de ander en dat willen we niet.

Heb nog nooit met verschillende subnets gewerkt, dus heb geen idee wat dat eigenlijk zijn en hoe die zich verhouden aan/tot IP adressen, maar dat onderzoeken en uitvogelen zal geen probleem zijn.

Het begint steeds beter vorm te krijgen, leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met een Speedtouch 510 is het mogelijk om een andere range te gebruiken. Je voegt een IP adres toe bij IP Addresses. Hij maakt dan zelf de benodigde routes aan in zijn tabel. Als je ervoor zorgt dat je speedtouch ook gewoon zijn 10.0.0.138 adres houd dan kan je via je speedtouch het netwerk van je buurman bereiken.

Ik heb zelf ook een Speetouch 510 en ik heb drie ranges actief:

10.0.0.0 255.255.255.0
192.168.96.0 255.255.255.0
192.168.0.0 255.255.255.0

Alle PC's op alle ranges kunnen elkaar bereiken. Het enige wat je dus hoeft te doen is die IP addressen aan die speedtouch toekennen en de gateway op je PC goedzetten (dat is dus het IP adres van de speedtouch).

Enige is dat je wel statische IP's moet gebruiken in deze opstelling.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:51:
Alle PC's op alle ranges kunnen elkaar bereiken. Het enige wat je dus hoeft te doen is die IP addressen aan die speedtouch toekennen en de gateway op je PC goedzetten (dat is dus het IP adres van de speedtouch).
Heej, dat is interessant. Is de ST dan voor elke range via een ander adres te bereiken? Bijvoorbeeld, op het eerste 192. netwerk, wat is daarvoor het adres van de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het IP van je speedtouch welke in die range zit.

Dus je hebt bijvoorbeeld drie IP addressen voor je speedtouch:

192.168.96.1
10.0.0.138
10.70.16.1

Voor 192.168.96.2 - 192.168.96.254 is het gateway adres 192.168.96.1
Voor 10.0.0.1 - 10.0.0.254 is het gateway adres 10.0.0.138
Voor 10.70.16.1 - 10.70.16.254 is het gateway adres 10.70.16.1

En niet alleen de ST is te bereiken, ook alle andere PC's. Een PC met IP 192.168.96.100 kan via de speedtouch ook 10.70.16.100 bereiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1