Toon posts:

Met de bezem door OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had even een uurtje of twee geen internetverbinding, dus ik ben even mooi OS X gaan opschonen :)

Ik weet dat OS X een onderhoudsvrij OS is, maar toch heb ik de volgende taken alsnog gedaan:
-Het verwijderen van applicaties die ik zelden tot niet gebruik
-Het verwijderen van ongebruikte Widgets

Daarna nog even door de Library gezoeft:
-Het handmatig verwijderen van de settings van verwijderde programma's
-Het verwijderen van logfiles
-Wat losse individueele files weggedaan

En ten slotte nog even de Disk Utility gedraaid:
-Het repairen van de disk-permissions (PureFTPD had er een zooitje van gemaakt)
-Voor de zekerheid een checkdisk er overheen gegooid.

Hierbij heb ik toch mooi een gigabyte geruimd, en ik heb tot nu toe nog geen gekke dingen gemerkt. OS X reboot nog steeds prima!

Mijn vraag is nu, is er nog iets dat ik kan doen? Zijn er nog andere kleine dingetjes die mijn blik nodig hebben? Zou ik in principe mijn cache folder leeg kunnen gooien?

Mijn tweede vraag is of ik deze twee onbekende bestanden weg kan gooien (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://img16.imagevenue.com/loc414/th_77644_Picture_1_122_414lo.jpg

Alvast bedankt!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

ControlpanelDB ken ik niet (nog maar pas OSX gebruiker), maar mach_kernel zou ik niet weggooien! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dan ook de rede dat ik het vroeg, safety first :)

Er stond nog een ander raar bestand, maar dat bleek dus een logfile van een oud programma te zijn. Dit bestand is niet in TextEdit te openen, aangezien ik alleen maar hex rommel te zien krijg.

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32
Dat was mij dus ook al opgevallen, iedereen zegt dat osx een onderhoudsvrij OS is, maar dat valt dus vies tegen.

Instellingen en overige bestanden van programma's blijven gewoon staan als je een programma naar de prullenbak sleept. Of doe ik zelf iets verkeerd ? :)

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Thomaszki schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:26:
Dat was mij dus ook al opgevallen, iedereen zegt dat osx een onderhoudsvrij OS is, maar dat valt dus vies tegen.

Instellingen en overige bestanden van programma's blijven gewoon staan als je een programma naar de prullenbak sleept. Of doe ik zelf iets verkeerd ? :)
OS X heeft idd geen uninstallers ofzo. Wat je wel kunt gebruiken is Appdelete. Die zet een soort prullenbak voor apps in je doc (of gewoon in je applications folder), waar je dan .app's heen kan slepen. Het progje zoekt er dan de bijbehorende bestanden bij, en zet die samen in een mapje in je trash, zodat je zelf nog kan kijken en de zooi kan weggooien. AppZapper doet trouwens hetzelfde, maar daar moet je dan weer voor betalen.

Je hebt uiteraard geen idee of hij alles meepikt, maar bij mij heeft het nog nooit problemen opgeleverd om apps zo te deleten, dus het kan in elk geval geen kwaad.

Verwijderd

Thomaszki schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:26:
Instellingen en overige bestanden van programma's blijven gewoon staan als je een programma naar de prullenbak sleept.
Vind ik juist een erg prettige 'feature' :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:36:
[...]
En ik niet, aangezien het wel erg veel werd. Daarnaast ben ik een clean-freak, en kan ik echt totaal niet tegen ongebruikte rommel op mijn HDD. Het is trouwens ook rete handig voor trial-software O-) :$
DocB schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:36:
[...]

OS X heeft idd geen uninstallers ofzo. Wat je wel kunt gebruiken is Appdelete. Die zet een soort prullenbak voor apps in je doc (of gewoon in je applications folder), waar je dan .app's heen kan slepen. Het progje zoekt er dan de bijbehorende bestanden bij, en zet die samen in een mapje in je trash, zodat je zelf nog kan kijken en de zooi kan weggooien. AppZapper doet trouwens hetzelfde, maar daar moet je dan weer voor betalen.

Je hebt uiteraard geen idee of hij alles meepikt, maar bij mij heeft het nog nooit problemen opgeleverd om apps zo te deleten, dus het kan in elk geval geen kwaad.
Daar ga ik even naar kijken :) Op het moment volstaat een spotlight search al, maar ik zal hier even naar kijken!

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 14:39 ]

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als ik een .app verwijderd heb kijk ik altijd nog even in Library/Application Support, Library/Preferences, Library/Caches en /Library, meestal staat daar nog wat van de verwijderde applicatie in.

Verder vind dat OnyX ook een aantal handige cleaning / maintenance opties heeft, dus daar gebruik ik er af en toe ook een aantal van. Daarnaast draai op aanraden van Maintaining Mac OS X eens in de zoveel tijd de periodieke maintenance scripts van OS X. Verify Permissions en Disk doe ik ook af en toe, maar repareren is nog nooit nodig geweest.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat ook een goede tip om schijfruimte te sparen is om de taalsupport te verwijderen van talen die je niet gebruikt... zeker bij japans en chinees win je daarmee vele MBs (als het je te doen is om schijfruimte te 'winnen')

de Opentype fonts van een aantal chinese en japanse fonts nemen ook vele honderden MBs in, die kun je ook weggooien als je ze nooit gebruikt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:41:
Wat ook een goede tip om schijfruimte te sparen is om de taalsupport te verwijderen van talen die je niet gebruikt... zeker bij japans en chinees win je daarmee vele MBs (als het je te doen is om schijfruimte te 'winnen')

de Opentype fonts van een aantal chinese en japanse fonts nemen ook vele honderden MBs in, die kun je ook weggooien als je ze nooit gebruikt.
Bedankt, al had ik dat met de installatie al eruit gehaald. Als ik mijn muziek niet meetel kom ik nu op 11Gb uit, inclusief mijn Usermap. Het is een klein beetje voor de vrije schijfruimte, maar het is nog wel het meeste voor het nette :)

• DocB
Check overigens Monolingual voor een proggie om de talen eruit te halen. Kijk wel uit dat je niet de verkeerde dingen eruit mikt, zo is bijv engels wel handig om te laten staan waarschijnlijk, en ook ppc dingen weggooien is niet altijd handig als je een intel cpu hebt...

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:36:
[...]
Ja en nee; ik had laatst een programma geinstalleerd waarmee je de ftp server van osx wat uitgebreider kon instellen (ben de naam even kwijt). Nadat ik dat programma verwijderd had bleef FTP maar aangaan na een reboot. Uiteindelijk bleek dat er nog ergens een mapje met startup items stond (wat ik als leek echt niet weet :P)

Maargoed bij sommige programma's is dat inderdaad wel fijn, als je dan ook herinstalleerd staan al je instellingen er nog :)

• DocB
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:02:
...

Mijn vraag is nu, is er nog iets dat ik kan doen? Zijn er nog andere kleine dingetjes die mijn blik nodig hebben? Zou ik in principe mijn cache folder leeg kunnen gooien?

...
Ik weet niet wat je los allemaal hebt weggegooid, maar in je library staan best wat dingen die weg kunnen. Zo heb ik er tegen de 2 gb aan printer drivers staan, en ook een hele hoop geluidjes voor garageband en iLife die ik niet gebruik (in audio/apple loops), wat ook iets van 2,5 gb in beslag neemt...

Verwijderd

Thomaszki schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:03:
Maargoed bij sommige programma's is dat inderdaad wel fijn, als je dan ook herinstalleerd staan al je instellingen er nog :)
Exact :)
Er valt natuurlijk voor beide standpunten wat te zeggen. Voorheen vond ik ook dat alles wat er niet hoorde weg moest. Tegenwoordig zijn de gigabytjes zo goedkoop en in overvloede aanwezig dat ik me er weinig zorgen over maak.

Verwijderd

Topicstarter
DocB schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet wat je los allemaal hebt weggegooid, maar in je library staan best wat dingen die weg kunnen. Zo heb ik er tegen de 2 gb aan printer drivers staan, en ook een hele hoop geluidjes voor garageband en iLife die ik niet gebruik (in audio/apple loops), wat ook iets van 2,5 gb in beslag neemt...
De installatie van OS X heb ik al zo minimaal als mogelijk uitgevoerd, daar zit het probleem hem niet in. Het is meer de maintanence waar ik benieuwd naar ben :)

Verwijderd

Hmmm. Interessante informatie...
Heb net even zelf zitten zoeken en dan kom ik toch op vrij rare (?) waarden:

Applications: 7.69 GB
Documents: 11.81 GB
Movies: 13.1 GB
Music: 34.03 GB

Wat in totaal dus 66.63 GB oplevert.
Dit afgezet tot de waarden die krijg op m'n Macintosh HD:

Capacity: 111.47 GB
Available: 22.01 GB
Used: 89.46 GB

Wat dus zou betekenen dat 89.46 - 66.63 = 22.83 GB aan OS X?

Da's toch vrij stevig, dunkt mij? :?

---

Kijk ik overigens naar de info onder m'n Home-icoon (die ene die standaard in de Finder onder Desktop en boven Applications staat) dan zie ik dat daar 62.02 GB in staan. Dat is dus al het bovenstaande (Documents, Movies, Music) plus een Library, etc. Maar zonder de Applications map. [...] Da's toch raar?

Voor mij is het (lees: structuur van Mac OSX) nog allemaal hocus-pocus op dit moment, maar toch zou ik hier graag wat meer van weten!

Verwijderd

Topicstarter
De directorystructuur van OS X is nog best simpel :)

In de root (hoofddirectory):
-Applications: Alle programma's, als simpele .app bestanden
-Library: De hoofdbibliotheek, met alle instellingen, caches en voorkeuren van het systeem
-Users: Hier staan alle gebruikers al mappen in
-Users/Username/Library: De userbibliotheek, met alle instellingen, caches en voorkeuren per gebruiker.

Verder is het voor mij echt geen gigabyte race, maar nogmaals: Ik ben gewoon een clean-freak. En wat betreft mijn HDD gebruik:

Applications: 2.06GB

Userdir: 23.68GB
--Music: 21.42GB
--Documents: 1GB
--Pictures: 1.09GB

Rest: 8.07GB

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg! Voor mij is het ook alles behalve een competitief iets, maar ik vraag me simpelweg wat de 22.83 GB is...

Volgens mij is dat, wat jij rest noemt, als ik het goed begrijp? En dan vind ik 22.83 GB aan rest c.q. OS X nogal aan de forse kant, nietwaar?

Hmpf. Al die vragen... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is rest noem, dat is het het aantal gebruikte gigabytes op mijn hardeschijf minus applicaties minus userdir :)

Verwijderd

Dat begrijp ik, maar dat bestaat dan toch voornamelijk uit OS X resources, neem ik aan?
En dan vraag ik me dus af hoe dat zo sterk kan verschillen (8 vs. 22) ...

Of stel ik nou van die domme vragen? :$

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt denk ik een volle instalatie gedaan (of gewoon hoe je je Mac hebt gekocht), ik heb bij het installeren ondermeer het volgende uitgeschakeld:

-Alle talen behalve Nederlands en Engels
-Alle printerdrivers behalve die van HP
-Diverse iLife programma's die ik niet gebruik

Dat scheelt een hele hoop :)

• DocB
Hmm wat ik wel apart vind is dat mn user dir groter lijkt te zijn dan de som der delen. Als ik kijk hoeveel er aan muziek, foto's enz. in zit, dan kom ik toch uit op 7 of 8 mn minder dan mn user dir aangeeft als ik get info doe. Zit er zoveel aan hidden files in mn user dir? is er een makkelijke manier om die te bekijken enzo? of ligt het toch aan iets anders?

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik schrok me ook kapot toen ik dacht dat 30gig compleet verdwenen was. Was ik me toch de Windows partitie vergeten! :')

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:52
mach_kernel is in ieder geval een backup van je kernel,
offtopic:
draai je toevallig osx op je pc ? >:) dan kom je hem nog wel eens tegen

[ Voor 4% gewijzigd door Kaspers op 01-12-2006 17:04 ]

Verwijderd

Blaxje schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:43:
Ik schrok me ook kapot toen ik dacht dat 30gig compleet verdwenen was. Was ik me toch de Windows partitie vergeten! :')
Oh poep. :$

Doe die mysterieuze 22 GB dan maar minus 8 GB aan Windows ruimte... Dan is het meteen heel stuk aannemelijker dat die 22 - 8 (Windows) - 8 (rest Geqxon) = 6 GB spul is als de overige talen en iProducten...

Bedankt!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tips:
met Whatsize kun je mooi een overizcht krijgen van wat welke mappen precies innemen aan ruimte.
Ook Disk Inventory X geeft je een mooie grafische weergave van wat er allemaal op je schijf staat, en hoe groot dat is. Zeker de moeite waard als je wilt weten wat er nou schijfruimte aan heet slurpen is.

Verwijderd

Topicstarter
Met dank aan DI X zag ik dat ik nog wat themes en audioloops voor iLife 06 had staan, gelijk maar weggegooid. Verbruikt @ HDD - Apps - Userdir is nu 5,1 gigabyte, zéér netjes :)

Bedankt voor alle tips so far!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:17

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DocB schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:36:
[...]

Kun je bij een van die programma's ook achteraf van verschillende programma's de bestanden uitzoeken en verwijderen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Hertog schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:56:
[...]

Kun je bij een van die programma's ook achteraf van verschillende programma's de bestanden uitzoeken en verwijderen?
Bij AppZapper sowieso.

Verwijderd

Topicstarter
Hertog schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:56:
[...]

Je kunt allicht wel wat voorkeursbestanden vinden via spotlight :)

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Ben nieuw met een Mac (sinds donderdag) maar hoe gaat zo'n onderhoud????

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat heeft de TS toch harfijn uitgelegd in de startpost?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik was ook opzoek naar tooltjes om het schijfverbruik tegen te gaan. Ik heb maar een 40 gb hdd in mijn iBook zitten en die zit redelijk vol. 10 gb met muziek, tel dan MS office installatie er nog eens bij en nog wat documenten en een film dan is het wel gedaan met de ruimte, ik zit soms op 300 mb vrije ruimte... :X

Dus ik was al aan het zoeken gegaan en kwam een hoop 'verwijderde' applicaties tegen...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:52
De applicatie 'cleanapp' vind zelf ook onnodige bestanden, best handig, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

• Guru Evi
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik gebruik bepaalde features van Cocktail. Je kunt ook eens via terminal gaan zoeken achter grote bestanden vooral cache of logfiles in /var/log

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1