Toon posts:

nieuw systeem voor max 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben nieuw hier en weet niet enorm veel van computers, maar ik game graag en ik ben
inmiddels wel toe aan een nieuwe computer. Ik heb op het moment een amd 1800+ met een
geforce 4200ti, en die draait spellen als oblivion of nwn2 niet meer. Helaas heb ik maar
1200 euro tot mijn beschikking, en weet ik dus niet veel van hardware. Ik hoop dus dat
jullie me wat tips kunnen geven.

PCI-E GEFORCE 8800GTS-T2D640E MSI 505,00
PCI-E X1950PRO 256MB "2xDVI SAPHIRE 181,00
Ik wil niet over n tijd alweer n nieuwe 3dkaart kopen, en dus wil ik nu meteen een directx10 kaart kopen.Ik heb bij n andere topic gezien dat dit niet verstandig is met een budget van 1200 euro, maar ik zie een scenario aankomen waarin ik over n jaar of 2 al geen games meer kan spelen omdat mn videokaart alleen directx9 aankan, en ik wil toch wel n jaar of 4 doen met deze samenstelling.
Nu een goedkopere videokaart, en upgraden wanneer het nodig is en 8800GTS goedkoper is.

DDR2 1024MB PC667 CL5 Aeneon/Buffalo 94,00
2x DDR2 1024MB PC800 EXTREMEMORY 129,00
omdat ik op het moment dus maar 1200 euro heb, maar toch niet nog langer wil wachten met het aanschaffen wilde ik later nog 1024mb geheugen erbij kopen. Met het idee dat ik hier voorlopig genoeg aan heb. Op andere topics zag ik mensen zeggen dat een goedkoop merk geheugen niet veel slechter was, en dat 667mhz ook genoeg zou zijn, mocht dit niet zo zijn dan hoor ik t natuurlijk graag :P
Eventueel om te overklokken, of dit of toch 2x de aeneon/buffalo 2x wanneer ik dit niet doe.

INTEL E 6400 C2D 2130 BOX S775 219,00
INTEL E 6600 C2D 2400 Tray S775 298,00

Ik twijfel tussen deze of de E6600, maar ik denk niet dat die binnen het budget te doen is. Wel had ik gelezen dat met de 8800 GTS in feite alle andere onderdelen in je computer een soort van bottleneck vormen, dus zou ik dat erger maken door niet de best mogelijke processor te kopen. Hoe denken jullie hierover?

ASUS P5B-E 775 139,00

Van moederborden snap ik eigelijk vrij weinig, behalve dat het een goede moet zijn voor je videokaart en processor, aangezien hier pci-e bijstond en chipset 775 dacht ik dat het wel mogelijk was. Verder heb ik niet veel eisen voor het moederbord, dus ik wil hierover eigenlijk weten wat het goedkoopste alternatief is. Owja, en ik heb me ook laten vertellen dat bepaalde soorten geheugen goed samenwerken met bepaalde moederborden, hoe zit dat bij mij?

NETZTEIL ENERMAX 535W 20+4 88,00

Bij iemand met een soortgelijke samenstelling zag ik een 500W voeding, maar vrienden vertellen me dat ik meer nodig heb dan dit. Is dit genoeg?

CPU-KUEHLER FREEZER 7 PRO 18,40

MIDI MS-TECH LC-85 USB SCHWARZ 29,90

Ik wil eigenlijk gewoon n zo goedkoop mogelijke kast, ik weet alleen niet of dit verdere problemen op kan leveren zoals dat hij snel te warm wordt ofzo.

SAMSUNG SH-S182D BULK SCHWARZ 36,50

Samsung leek me wel n betrouwbaar merk, en 37 euro voor n dvd rewriter leek me niet veel.

MAXTOR 320GB 7200 16MB SII 6V320F0 95,90

Helemaal vergeten erbij te zetten, ik weet niet of t verder veel uitmaakt.

De prijzen komen van www.computer-cash-carry.de, waar ik mn computer ook wil gaan halen. Ik ben niet van plan om iets te overclocken, simpelweg omdat ik hier geen verstand van heb en bang ben dat ik iets kapotmaak. Dus tenzij iemand me hier vertelt dat dit makkelijk is en met weinig risicos ben ik het niet van plan.

De vragen die ik dus eigenlijk heb:
1) Kan ik beter nu deze dure videokaart kopen en later geheugen bijkopen, of nu alle andere dingen iets beter aanschaffen en n goedkopere videokaart met als gevolg dat ik al snel weer een nieuwe nodig heb? Of is er misschien iets waar ik de komende tijd op moet wachten zoals nieuwe processoren van amd ofzo, en dus wachten met aanschaffen?
2) Werken alle onderdelen goed samen, voor zover dat bestaat? En heb ik misschien ergens een fout gemaakt bij het selecteren van bv moederbord of geheugen?
3) Is overclocken voor mij een optie, of is dit iets dat je over moet laten aan mensen die er verstand van hebben?
4) Zijn er nog andere dingen waar ik volgens jullie op kan besparen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 14:29 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
1. Zon dure videokaart en dan maar 1GB vind ik een beetje krom. Ik zou toch zeker 2GB pakken, omdat je met die videokaart alles op het hoogst wil spelen natuurlijk. Wat beter is, is nu een videokaart van 200 euro pakken en zodra die niet meer voldoet aan je eisen een nieuwe kopen. Een X1950Pro of een 7900GTO trekt alle games makkelijk, dus een 8800GTS is nu nog niet persé nodig. Kun je beter dat geld in je zak steken en later upgraden wanneer het nodig is. Tenzij je echt niet later een nieuwe kaart wilt kopen, maar voor 1GB gaan zou ik zeer onverstandig vinden. Je hebt dan trouwens ook een bandbreedtetekort aangezien je geen dual channel draait, al zal dat wel niet zo gek veel performance schelen.
2. Lijkt me allemaal prima.
3. Overklokken is hartstikke simpel. Als je een beetje voorzichtig doet is het prima te doen. Bedenk wel dat je met geheugen van 667mhz niet superver kunt overklokken. Daarvoor moet je 800mhz geheugen hebben (of nog hoger maar dat vind ik persoonlijk een beetje overkill en zonde van het geld)
4. Besparen... tsja, een budget van 1200 euro met een videokaart van 500 euro, lijkt me duidelijk. Overigens is dat belachelijk veel geld voor die kaart, dat kan wel bijna 100 euro goedkoper.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:39
Overklokken is idd niet zo heel moeilijk.

Heb zelf mooie resultaten geboekt (al zeg ik het zelf... ben niet zon die-hard-overclocker),
maar heb zelf wel 2 GB 800mhz erin geprikt.

Wat voor monitor gebruik je trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan om later een 19 inch lcd monitor te kopen, maar ik heb op t moment nog niet genoeg geld. Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet nog n aantal maanden wil wachten tot ik weer kan gamen, en dus wilde ik wachten met het aanschaffen van bepaalde onderdelen.
Wat betreft die veel te dure videokaart, daar was ik al bang voor. Maar als ik dus inderdaad 2GB geheugen erin doe en een e6600 met een goedkopere videokaart, en ik koop over stel n jaar weer n nieuwe kaart, dan is de rest van mijn computer toch in feite al helemaal n bottleneck ervoor. Of is dat een kromme redenatie?
Bedankt voor de reacties iig
Wat is bandbreedte btw? :S

• RoD
  • Niet online

RoD

Bij gamen is de videokaart als eerste de bottleneck. Ik verwacht dat je met 2GB geheugen en een E6600 zeker nog wel even een tijd door kunt, en dat ze een upgrade van een videokaart wel overleven. Als je nu voor een X1950Pro gaat en 2GB geheugen + E6600 heb je een mooi evenwichtig systeem. Later kun je er dan nog een (inmiddels afgeprijsde) 8800GTS inzetten. Dan heb je dus feitelijk gezien hetzelfde systeem wat je nu zou kiezen, alleen dan met 2GB geheugen en een E6600.

Ow, en het belang van genoeg bandbreedte hebben is dat je geheugen synchroon moet lopen met de FSB van je CPU.
Kijk eens naar:
Abbadon in "Dual Channel DDR en de CPU FSB"
dion_b in "Dual Channel DDR en de CPU FSB"

Daar wordt het goed uitgelegd.

[ Voor 24% gewijzigd door RoD op 01-12-2006 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bericht voor een groot gedeelte aangepast, ga nu even doorlezen hoe het zit met die bandbreedte :P
Zijn voeding en kast trouwens goed?

• RoD
  • Niet online

RoD

Voeding lijkt me prima, Enermax maakt goede voedingen en het wattage is prima, ook voor de toekomst. Kast ben ik niet zo'n fan van... maarja, je wilde goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
niet zon fan ivm met de looks, of zijn er verdere nadelen aan verbonden?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:39
RoD schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:19:
Voeding lijkt me prima, Enermax maakt goede voedingen en het wattage is prima, ook voor de toekomst. Kast ben ik niet zo'n fan van... maarja, je wilde goedkoop.
Is ook zo, ik had eerst een Q-tec 450W, maar die heb ik snel vervangen voor de A-merk 550W
nu trekt ie als een tierelier!

Verwijderd

Seagate Barracude 10 is sneller dan Maxtor
http://www23.tomshardware.com/storage.html

Als ik zo naar de reviews kijk, is de NEC dvd brander beter.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
CappieL schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:26:
[...]

Is ook zo, ik had eerst een Q-tec 450W, maar die heb ik snel vervangen voor de A-merk 550W
nu trekt ie als een tierelier!
zelf met een 300W a-merk had je systeem al beter gedraaid ;)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1