Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Leds faden adv temperatuur, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 13:15
Ik zit al een tijdje met een projectje in m'n hoofd, maar helaas laat mijn kennis van elektronica me nog niet toe een nuttig diagram te maken, of te begrijpen waar ik naar moet zoeken.

Ik wil aan de hand van een temperatuur sensor, 2 sets leds dimmen.
Een setje rode leds moet oplichten bij een temperatuur boven de 20 graden, en langzaam aan feller gaan branden richting de 80 toe.

Een setje blauwe led moet volledig oplichten bij een temperatuur boven de 5 graden, en langzaam aan dimmen richting de 60 toe.

Ik begrijp dat ik hier 2 setjes met leds voor nodig heb,
Een temperatuur sensor, (analoog)
En wellicht wat weerstandjes om de spanning op de leds te beperken.

Ik neem aan dat losse analoge temperatuur sensors een voeding nodig hebben van wellicht 1.5 volt (afhankelijk van het type), en er afhankelijk van de temperatuur een bepaald voltage doorgeven.

De rode leds kan ik dan redelijk simpel gewoon direct achter de temp sensor zetten, en deze zal dan bij ene hogere temperatuur meer licht gaan geven omdat hij meer volt ontvangt.

De blauwe moeten echter omgekeerd worden, hoe doe ik dat?

Ook had ik begrepen dat leds onder een bepaald voltage niet branden, en dus moet de temperatuur van respectievelijk 60 voor blauw, en 20 voor rood ergens als grenswaarde ingevoerd kunnen worden.

Ik weet dat zoeken een kunst is, maar ik zie eigenlijk alleen maar andere led projectjes, of juist weer digitale temperatuur displays.

Kan iemand me de juiste richting in sturen?

openkat.nl al gezien?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb je title ff herschreven; dit dekt de lading iets beter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56
Misschien is dit een topic waar je een eind mee op weg komt. Vervang de rij met leds voor een aansturing van de twee leds en je bent klaar. Hoe je dat precies moet doen is een tweede, maar dit deel zou je dan al hebben:

Digitale thermometer op Circuits-online.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Akasa heeft toch al van die fans ? 1 kopen en reverse-engineeren ;)

• killercow
born2tweak schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:04:
Misschien is dit een topic waar je een eind mee op weg komt. Vervang de rij met leds voor een aansturing van de twee leds en je bent klaar. Hoe je dat precies moet doen is een tweede, maar dit deel zou je dan al hebben:

Digitale thermometer op Circuits-online.
Snap ik het goed dat de leds langzaam een voor een aan gaan ipv faden? Want dan krijg je onwijs houterige verkleuring als de temp langzaam omloopt en je maar 2 leds gebruikt.

Die fans ga ik even opzoeken, thanx for the tip.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Ik begrijp dat ik hier 2 setjes met leds voor nodig heb,
Een temperatuur sensor, (analoog)
En wellicht wat weerstandjes om de spanning op de leds te beperken.
Ledjes dim je met pwm, niet met spanning. Gewoon een uC (PIC / AVR) nemen met een ADC + 2 PWM uitgangen, ATTiny13 bv. Als tempsensor een LM35.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 15:32 ]

• killercow
Heb je misschien meer info over die ATiny13, ik kan in google zo even geen documentatie vinden,
Ik zie dat de LM35 z'n piek heeft bij 25 graden, dat is in principe wel prima, aangezien dat redelijk room-temp is.

openkat.nl al gezien?

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:48:
Ledjes dim je met pwm, niet met spanning. Gewoon een uC (PIC / AVR) nemen met een ADC + 2 PWM uitgangen, ATiny13 bv. Als tempsensor een LM35.
Ik denk dat de TS het wel goed heeft en bedoelt dat ie voorschakelweerstandjes nodig heeft. Dat heb je n.l. altijd nodig bij LED's.

Verwijderd

De rode leds kan ik dan redelijk simpel gewoon direct achter de temp sensor zetten, en deze zal dan bij ene hogere temperatuur meer licht gaan geven omdat hij meer volt ontvangt.
Mijn reactie was gebaseerd op bovenstaande. De LM35 kan trouwens niet direct leds aansturen.

• killercow
born2tweak schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat de TS het wel goed heeft en bedoelt dat ie voorschakelweerstandjes nodig heeft. Dat heb je n.l. altijd nodig bij LED's.
Check,

Ik snap bij de post van je voorganger helaas maar 20% van de woorden, de rest ga ik uitzoeken.

openkat.nl al gezien?

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Als je alle leds uit het schema bij elkaar zet en achter een rood stukje glas, dan heb je al een redelijke fading. En je kunt er nog meer transistoren en led's bij zetten.
Als je aan het IC de aansluitingen aan de + en - ingang omwisseld, en de led kleur veranderd, heb je de andere set te pakken.
Je kunt dan mogelijk ook RBG led's gebruiken.
Gebruikt dan 2 led's in een huisje, met twee transistoren als aansturing.

Een microcontroller is hier leuk voor.
Maar je moet dan wel zo'n ding leren programmeren. Weer een andere tak van sport.
En dan ook weer lastig jargon en bargoons. (Taalgebruik van experts)

Guus Assmann

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Zonder µC kan het volgens mij ook, maar dan moet je ff goed naar opamps gaan kijken.
Voor het dimmen van je led kan je de PWM maken met een comparator, die een zaagtand (die van 0 tot 5V oploopt bijvoorbeeld) vergelijkt met een analoge spanning (variërend volgens temperatuur, tussen 0 en 5V), hoe hoger die spanning hoe feller (of minder fel) de led brand. Zie ook hier voor wat uitleg daaromtrent. De analoge spanning die je er in steekt, maak je met behulp van opamps, en moet je zo afstellen dat ze de temperatuur omzetten naar de spanning die je wil, daarvoor kan je best eens googelen naar "opamp basisschakelingen", en daarmee schema's proberen te begrijpen die temperatuur meten (bijvoorbeeld deze, er zit wel een foutje in dat schema, dat draadje dat alle emittors (die streepjes met het pijltje in die cirkel) verbind moet niet met de bovenste, maar met de onderste horizontale draad verbonden zijnik had het op een ander schema.)

Voor mij is µC ook handiger, half uurtje en het werkt, maar voor je voldoende ervaring ermee hebt opgebouwd ben je wat langer bezig.

Het jargon van experts mag je gerust vakidiotie noemen :+ , maar je kan nu eenmaal veel handiger communiceren tussen "kenners" met de specifieke termen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 02-12-2006 03:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

't kan zeker met opamps, zie alleen de TS geen halve eurokaart met LM324 ed bestukken...

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 14:29

jjkewl

Computer problems?!

naftebakje schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 19:18:
... bijvoorbeeld deze, er zit wel een foutje in dat schema, dat draadje dat alle emittors (die streepjes met het pijltje in die cirkel) verbind moet niet met de bovenste, maar met de onderste horizontale draad verbonden zijn.
Volgens mij klopt het schema hoor, bij PNP transistoren moet de emittor een positievere spanning krijgen tov van de basis om te gaan geleiden. Misschien heb je het met NPN transistoren gebouwd? Dan zou je verhaal kunnen kloppen alleen zullen er dan steeds minder LEDs gaan branden naarmate de temperatuur stijgt.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Hier is een link om spanning te faden met duo led, http://www.modding-faq.de/index.php?artid=721
Ja je zoekt iets anders maar ik denk als je zoekt zul je wel een schema vinden.
Zoeken met pc+mod computer+mod led+mod etc.
Je zult natuurlijk veel tijd erin moeten steken.
Bovengenoemde site bevat veel info, ook over elektocina in het algemeen, bijv. hoe een onderdeel in een schema gesoldeerd moet worden(voor beginners zijn sommige schema's zeer moeilijk zoals ik).
Je kan ook zoeken voor rgb led.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:50:
't kan zeker met opamps, zie alleen de TS geen halve eurokaart met LM324 ed bestukken...
Maar een µC progger maken dan C/ASM code schrijven en op de µC zetten, daar een print rond bouwen zou geen probleem mogen geven?

Ik zat eigenlijk te denken aan 2 transistoren en een 3tal weerstandjes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
                       VCC(5V)
             VCC(5V)    +
              +         |
              |      L2 V ->
           L1 V ->      -
              -         |
              |        .-.
             .-.       | |
             | |       | |R3
             | |R1     '-'
             '-'        |
              |  ___  |/
       Rt     |-|___|-|
       ___  |/     R2 |> T2
   o--|___|-|           |
            |> T1       |
 2-3V         |         |
              |         |
   o          |        ===
   |          |        GND
  ===        ===
  GND        GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
Aan een echte uitwerking niet onmiddelijk gedacht, maar misschien dat het zo al goed zal werken. :) Natuurlijk moeten R1, R2 en R3 aan de temp sensor aangepast worden. Maar dat ligt ook aan de gebruikte spanningen en transistoren. Nu een transistor versterkt toch al rap een 100x das de basis stroom van T1 mag niet te groot worden.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
als je tempt met een ntc kun je toch weerstand richting led laten groeien, zodat de led dimt? lijkt me makkelijker :P
Pagina: 1