Server op wireless en kabel, ik wil kiezen...

Pagina: 1
Acties:

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 13:45
Dag medetweakers, ik heb op mijn kamer een server staan. Voor internet heeft deze server een wireless connectie. Hier download hij zijn dingen van. Vervolgens wil ik dan de gedownloade dvd op mijn gewone computer zetten. Hiervoor heb ik een directe utp kabel in de server en mijn pc gestoken. Echter heeft mijn pc ook een wireless verbinding en dus bedraad als draadloos contact met de server. Het vervelende is dat wanneer ik data kopieer van de server naar mijn pc, dat hij soms over de kabel gaat, maar soms over wireless, wat zo'n beetje 5 keer slomer is. Windows lijkt dit random te kiezen. Ik wil graag dat de connectie tussen de server en mijn pc via de kabel gaat, maar beiden pc's moeten internet via wireless nemen. Hoe kan ik dit regelen?

Als extra informatie de huidige ip instellingen:
De computers hebben beide een vast ip met de router als gateway voor de wireless verbinding.

Op de kabel heb ik de server 168.192.2.2, mijn pc op 192.168.2.1

Ik heb al wat gezocht op internet, maar kan niet veel vinden. Misschien is er een programma nodig om dit te regelen, of legt windows een prioriteit in lager beginnende ip-adressen? Dit zou op zich kunnen, maar waarom doet windows dan @random kabel of wireless.

De pc's draaien verder op XP PRO

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-03 07:15

Tijntje

Hello?!

Je kunt bij de advanced network settings aangeven wat de provider order is. Standaard staat bij windows Wireless hoger dan LAN

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-03 11:15
Op de gewone PC bij TCP/IP instellingen de waarden bij METRIC veranderen, 1 heeft dan 1e prioriteit (voor je wired), en de 2 de 2e... (wireless). Zou al een stuk in de richting moeten zijn, maar dan neemt je gewone PC standaard die met 1e prioritiet, weet niet of dat de bedoeling is.

...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
Of je connect naar je server op basis van het ip adres in plaats van de computernaam, als je dan \\192.168.2.2 intikt ga je over de vaste verbinding naar de server, als je wireless maar een andere ip range heeft (en dat hoop ik, anders klopt er helemaal niets van :P)

• PhaeTom
GH45T schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:07:
Of je connect naar je server op basis van het ip adres in plaats van de computernaam, als je dan \\192.168.2.2 intikt ga je over de vaste verbinding naar de server, als je wireless maar een andere ip range heeft (en dat hoop ik, anders klopt er helemaal niets van :P)
Dat doe ik dus al, maar dat werkt niet altijd, dan pakt windows hem de eerste keren wel, maar later toch niet meer, alsof ie toch op de naam gaat zoeken van de pc.

• PhaeTom
Tijntje schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:57:
Je kunt bij de advanced network settings aangeven wat de provider order is. Standaard staat bij windows Wireless hoger dan LAN
Klinkt goed, waar kan ik dat instellen?

• PhaeTom
Bedankt voor de inzet, ik heb het tabje geavanceerd gevonden, hier stond echter de kabelverbinding al hoger in prioriteit. Ik heb nu de ip-adressen veranderd zodat de kabel pc's eindigen op .0.2 en 3 en wireless op .1.x

Als het zo niet werkt is er denk niet een andere oplossing, tenzij je pc's kunt toewijzen met een optie op alleen kabel, maar da theb ik niet gevonden.

Ik test het op deze menaier, denk dat het wel moet werken.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met een routering is dit makkelijk te doen.
Voer op je eigen pc in dat de route naar de server via het ip van je netwerkkart gaat ipv via je wifi verbinding.

code:
1
2
> route ADD 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0  157.55.80.1 METRIC 1
         destination^      ^mask      ^gateway     metric^

Geef eens een "route print" vanaf de command line van je desktop.

[ Voor 11% gewijzigd door arjants op 01-12-2006 13:26 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-03 11:15
arjants schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:26:
Met een routering is dit makkelijk te doen.
Voer op je eigen pc in dat de route naar de server via het ip van je netwerkkart gaat ipv via je wifi verbinding.

code:
1
2
> route ADD 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0  157.55.80.1 METRIC 1
         destination^      ^mask      ^gateway     metric^

Geef eens een "route print" vanaf de command line van je desktop.
Ik zou wel nog even "-p" er aan toevoegen, dan blijft deze route Permanent.
Je moet ook even een aanpassing in het register maken:
code:
1
2
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters
Daar zet je IPEnableRouter op 1 ipv 0

[+ reboot van PC]

...

Pagina: 1