[AI / PDF] Dikke L-en en i's

Pagina: 1
Acties:
  • 851 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7431

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje met het omzetten van Illustrator bestanden naar Acrobat.

Wanneer ik een ontwerp in illustrator save als pdf en vervolgens in acrobat open, zien alle kleine letters L en hoofdletter i's in de tekst er vetgedrukt uit. Het maakt daarbij niet uit of ik de tekst trace of niet. In Illustrator zelf ziet het er prima uit, geprint en gedrukt idem dito, toch storen die vette letters in het pdf bestand mij.
Ter illustratie zo zou de tekst er in pdf uit zien.
Heeft iemand een idee waar dat ineens vandaan komt en wat de oplossing zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heken het probleem! Hier hadden we het alleen met het lettertype Agfa Rotis. Alleen op het scherm ziet het er niet uit, op print wel. Geen idee wat hieraan te doen.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

Weinig aan te doen, je hebt een lettertype zonder hints denk ik

Ander lettertype gebruiken wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het bij arial, verdana en nog een aantal andere :(
Zolang de print goed is, is het niet écht een probleem, vervelelend is het iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een hele verre kick maar het probleem is nog niet opgelost. Iemand wellicht een suggestie? De vette letters komen dus altijd voor bij bij printen of opslaan als PDF, soms idem bij het afdrukken.

Het gaat om Illustrator 11.0 (CS) uit de Creative Suite Pro op WinXP pro. Updates zijn er niet beschikbaar. Upgrades natuurlijk louter tegen betaling. Het product hoort echter gewoon te werken.

De topictitel is overigens niet correct. Het moet PDF zijn en niet PDS.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 7431 op 16-09-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27
Zoals Mophor al zegt, het ligt zeer waarschijnlijk aan de hinting van een lettertype, die in dit geval niet of slecht is. Al klinkt het wel vreemd bij Verdana Niet dat er niets mis is met Verdana, maar dat is een ander veraal.
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/typography/hinting/h1a.gif Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/typography/hinting/h1b.gif
Hinting is wat simpel gezegd een manier om te zorgen dat op schermen met een lage resolutie letters toch nog leesbaar en herkenbaar zijn. Hoe kleiner hoe lastiger (probeer met een raster van 6x6 maar een verschil te krijgen tussen een a, e en een o). Voor meer info zie de links.
Mocht je er één op de kop tikken, koop dan een monitor die fatsoenlijk 300dpi of meer aankan. Lukt je dat niet (en dat is jammer genoeg niet zo gek :) ), pak een ander lettertype of zoom wat meer in. Als je alleen voor print maakt is het niet zo'n ramp, anders moet je toch een ander lettertype kiezen...

Probeer anders eens met de trial van een nieuwere versie, die kun je een aantal dagen gewoon gebruiken. Welke versie van Acrobat heb je? Probeer het eens met een recente versie van de Reader, die kan zover ik weet naast Acrobat geïnstalleerd worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Savantas op 16-09-2008 22:40 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg!

Het probleem is eigenlijk dat het bij sommige drukkers ook voorkomt bij het drukken. Volgens mij exporteren zijn dan eerst naar PDF. Bij mijn eigen printer heb ik er geen last van. In Illustrator heb ik er ook geen last van.

Ik heb Acrobat reeds geupdate maar dit hielp niet. Klaarblijkelijk zit er iets in het bronbestand (in de AI) dat de bug meeneemt naar welke Acrobat dan ook.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou haast zeggen dat een 'fit to page' of iets dergelijks aan staat waardoor er een 'zoom' of 'shrink' optreedt, als het al het bovenstaande niet is.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1