[W2k3] ik type \\srv1.dom.nl\prn, server doet \\srv1\prn

Pagina: 1
Acties:

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik hier op onze terminal servers een printer toevoeg dan: vertaalt de helft van onze servers het \\server1.domein.nl\prn pad naar \\server1\prn en de andere helft gebruikt dan ook echt \\server1.domein.nl\prn (omgekeerd gebeurd ook)

Dit is vervelend, omdat Powerfuse, de volgende keer dat een gebruiker op een andere server komt, denkt dat er nieuwe standaard printer geselecteerd moet worden en dit dan dus ook aan de gebruiker gaat vragen.
Ook lopen een aantal scripts niet meer goed door, die denken namelijk dat \\server1.domein.nl\prn wordt gebruikt maar Windows kan die dan niet vinden omdat Windows \\server1.domein.nl\prn verwacht

Wij gebruiken w2k3 sp1 Terminal Server met PowerFuse 7.03

Ik heb al alle verwijzingen naar server1 uit de registry gehaald, maar dat hielp niet.

Ik hoop dat jullie nog wat weten

groeten

Kees Slagter
Systeembeheerder

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Asteroid9

General Failure

Komt me wel bekend voor, ik heb voor wat scripting ook even uit moeten zoeken welke naamgeving er nu gebruikt werd.

Als je via Kixtart een printer via fqdn toevoegt verschijnt deze in de registry onder de short name.
Bij ons was dit gedrag wel consequent, op alle W2k3 SP1 machines gebeurde hetzelfde.

Je servers zijn qua OS en SP allemaal identiek?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02 06:49
Heb je een DNS zone met de naam domein.nl?

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

GH45T schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:10:
Heb je een DNS zone met de naam domein.nl?
Bij een DNS probleem zou het op alle servers voor moeten komen lijkt me.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• S4All
  • Niet online
Het vervelende is dat ik de meeste servers wel gelijk kan krijgen door een image, maar 1 helaas niet omdat deze een speciaal doel heeft en herinstalleren een dag down betekend (kan wel maar moet goed gepland).

en eigenlijk wil ik wel weten waarom dit is om problemen in de toekomst met nieuwe servers te voorkomen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02 06:49
Asteroid9 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:27:
[...]

Ligt volgens mij ook aan het dns achtervoegsel van de servers die verbinding willen maken kunnen liggen.

Als server2.domein.nl verbinding wil maken naar server1.domein.nl dan wordt de naam ingekort, wil server2.werkgroep verbinding maken naar server1.domein.nl dan blijft .domein.nl erachter staan.

Ik kan het nu even niet uitproberen.

• S4All
  • Niet online
GH45T schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:50:
[...]

Ligt volgens mij ook aan het dns achtervoegsel van de servers die verbinding willen maken kunnen liggen.

Als server2.domein.nl verbinding wil maken naar server1.domein.nl dan wordt de naam ingekort, wil server2.werkgroep verbinding maken naar server1.domein.nl dan blijft .domein.nl erachter staan.

Ik kan het nu even niet uitproberen.
Ze zijn lid van het zelfde domein en hebben de zelfde dns/wins settings.

Ik log in op de console als een in het domein geautoriseerde gebruiker. (schoon profiel) met domain admin rechten

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
of je hebt misschien replicatie probs ff checken met replmon...!

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Net even met replmon, netdiag en dcdiag bezig geweest, ik kom geen errors tegen.
We hebben al wel een tijdje een master-browserprobleem waarbij XP machines de masterbrowser worden ipv de domaincontroller, wat het browsen op het netwerk vertraagt. Misschien helpt het ook om te vermelden dat de beide domaincontrollers printserver zijn voor verschillende printers (geen failover oid).
S4All is m'n collega :)

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 01-12-2006 17:51 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

sanfranjake schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:50:
Net even met replmon, netdiag en dcdiag bezig geweest, ik kom geen errors tegen.
We hebben al wel een tijdje een master-browserprobleem waarbij XP machines de masterbrowser worden ipv de domaincontroller, wat het browsen op het netwerk vertraagt. Misschien helpt het ook om te vermelden dat de beide domaincontrollers printserver zijn voor verschillende printers (geen failover oid).
S4All is m'n collega :)
Licht off-topic, maar bedoel je die eventlog entry over master browser announcements?
Volgens mij is die nauwelijks uit te roeien, iedere omgeving die ik ooit gezien heb lijkt die wel te hebben.
Kan ook zijn dat ik altijd te lui ben geweest om de achterliggende oorzaak te zoeken, maar volgens mij kun je hem prima negeren... ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Neuh niet die events maar computers die zichzelf als NETBIOSDOMAIN blijven registreren in WINS, en daarbij de records van de dc's (2003 SP1 in 2000native-mode) overschrijven... we hebben al diverse oplossingen geprobeerd, IsBrowseMaster=False etc, meer details op het werk (maandag evt :P ). WINS resolving optie in DNS is niet enabled voor zover ik weet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Browsing requests of NetBIOS over TCP/IP = udp port 137
Heb je nog ouwe netbios clients in je netwerk hangen je draait tenslotte native?
File shares dns name lookup gebruikt die poort ook...

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sanfranjake schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:11:
we hebben al diverse oplossingen geprobeerd, IsBrowseMaster=False etc, meer details op het werk (maandag evt :P ). WINS resolving optie in DNS is niet enabled voor zover ik weet.
Waarom disable je de browser service dan niet op de werkplekken. Is met een policy eenvoudig te regelen.... :)

Doe ik hier ook, alleen de DC's mogen de browserservice hebben draaien @work.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 15-02 20:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Question Mark schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:58:
[...]
Waarom disable je de browser service dan niet op de werkplekken. Is met een policy eenvoudig te regelen.... :)

Doe ik hier ook, alleen de DC's mogen de browserservice hebben draaien @work.
Het komt waarschijnlijk door die native 2k mode; normaalgesproken worden machines met een "hoger" OS automatisch master browser elective (verkiesbaar). En zullen dan ook de browser service enabled hebben. dus xp>2000 en 2003>xp

idd browsersvc disablen

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Asteroid9 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:27:
[...]

Niet als je meerdere DNS servers intern hebt, en niet alle servers/werkstations naar dezelfde DNS servers laat verwijzen ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Koffie schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:07:
[...]

Niet als je meerdere DNS servers intern hebt, en niet alle servers/werkstations naar dezelfde DNS servers laat verwijzen ;)
Goed, het zou inderdaad kunnen, maar aangezien we hier zo te zien over een AD omgeving praten zou de DNS configuratie wel goed geregeld moeten zijn.
Terminal servers gaan denk ik raar doen als dat niet overal goed ingesteld is... :P

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

En je weet 100% zeker dat de DNS suffix ook goed staat ingesteld?

Je geeft aan dat de DNS settings hetzelfde zijn, maar dat kan op twee manieren geinterpreteerd worden ;)

Bij voorbaat sorry..

• allesflex
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Lang geleden, maar kan het ook niet komen omdat het minder dan 8 karakters zijn windows dan op Wins/netbios overgaat?
Wins gewoon niet meer gebruiken! ouwe zooi ;)
Pagina: 1