Switch en kabel delen

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
'k Moet voor een bedrijfje, met een zakelijk abbonnement, oa kabelinternet delen voor het netwerk. Nou hadden ze het zelf over het gebruik van een Switch. Volgens mij heeft een switch geen eigen mac-adres, je kan er alleen de adressen van de clienten in opslaan. Nou is mijn 1e vraag: is bij een zakelijk UPC abbo het modem niet mac-adres gebonden?
Vraag nr2: heeft een switch een eigen mac-adres? Volgens mij wordt het dan meer een router...

Bvd :)

Verwijderd

Hallo uit jouw stuk begrijp ik al dat ze al een bestaand netwerk hebben, ik neem aan een utp met hup/switch of bnc netwerk.

Het beste kun je er gewoon een internet server neerplanten dan kun je ook nog een firewall instellen, mail accounts instellen etc. Natuurlijk hoef je geen dure uitgave te doen maar kun je ook gewoon een internet communication server neerzetten (kleine box met kleine hd en netwerk kaart) al te krijgen vanaf zo'n 800 gulden.

• Gert
Er moet helemaal vanaf skretjs worden opgebouwd. Ik d8 zelf aan een router (is ongeveer gelijk aan jouw optie :)), maar degene die het leidt zei dat een switch voldoende was. Volgens mij kom je dan toch ergens een mac-adres te kort.

Het wordt een 100 Mb UTP netwerkje tot 20 clients. Een linux bakje kan ook, NT mag niet van de baas, omdat het van Microsoft is, dus instabiel...(probeer ik nog uit zijn hoofd te krijgen ;)).

Een router of internetconnection doos levert ook meteen firewall, NAT e.d., de router heeft dan als extra natuurlijk een ingebouwde hub.

Verwijderd

Hoe het zit met MAC adressen etc weet ik niet, maar ik heb hier zelf 3 PC's (middels een switch aan elkaar geknoopt) en Internet sharing. Volgens mij heeft de switch het niet, anders zou ik die wel ergens moeten kunnen uitlezen (lijkt me).
Voor de rest werkt het allemaal perfect, dus neem een switch zou ik zeggen.

• FatalError
  • Laatst online: 19:36
Ieder ethernet apparaat dat op laag 2 werkt heeft een mac-adres. Daartoe behoren switches, routers, bridges en netwerkkaarten, hubs niet.
Je zou best een kabelmodem aan een switch kunnen hangen, maar dan zou je van je provider voor ieder aangesloten pc een ip-nummer moeten krijgen.
Waarschijnlijk geven ze dat niet en zal je dus een router/gateway op moeten zetten. Dit kan heel erg makkelijk door in een computer 2 netwerkkaarten te zetten, één voor de kabelmodem en één voor naar de switch.
Als je op die computer Windows hebt staan kan je het een programma als Sygate of Wingate gebruiken om als router te dienen. Als je linux draait kan je ip-chains gebruiken (zit standaard in linux). Bovendien is het zo dat als je een linuxcomputer neemt dat het een simpele 386 ofzo mag zijn, die zijn snel zat.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Als ik jouw was zou ik een zoiets maken:
clients - switch - router/linuxdoos - kabelmodem - internet

Verwijderd

Wat dacht je van een Linux box ergens in je netwerk te plaatsen en dan met IP MASQUERADING te gaan werken .. twee netwerk kaarten en je linux box .. de ene naar het netwerk met b.v. een hub/switch en de andere naar de provider... je werkt dan met ip adressen i.p.v mac adressen.. Is zelfs geen probleem met een dynamisch ip adres.

zo lijkt het net alsof aan alle computers in je netwerk een kabelmodem aan vast zit !!

en je hoeft bij geen enkele applicatie proxy instellingen en/of poort nummers in te geven.

En wil je het een en ander dicht gaan timmeren dan is dit ook mogelijk.

Verwijderd

Zoals FattalError al zei heeft een Switch gewoon zijn eigen MAC adres.

Verder is het in deze tijd gewoonweg stupide om een (bedrijfs)netwerk "cru" aan het internet te hangen, dus een verbinding via een firewall is wel een must. Hier kun ,je zoals hierboven al gesuggereerd, een linux doosje voor gebruiken met masquerading en ipchains, maar er zijn legio andere mogelijkheden. Je zou deze eventueel nog uit kunnen breiden met een proxy voor je clients.
Over masquerading en aanverwanten is genoeg documentatie te vinden, verder staat er in het blad Computer'Techniek van deze maand ook een aardig artikel over beveiligingen van onder andere webservices.

• Gert
Er komt verder niets op te draaien dus er hoeft geen hd in te zitten. Er wordt nu getwist wat het beste is, een linux doosje, of een losse router. Voordeel van een router is, imho, dat het minder crash gevoelig is, en misschien makkelijker configureerbaar voor de Linux leek. Linux is echter in deze topic aan de winnende hand :)

Zover alvast bedankt, ik ga eens kijken wat zoiets gaat kosten, het nl. allemaal in een 19" rack gepropt worden.

• Heretic
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gert:

Om een router goed te configureren heb ie wel degelijk kennis nodig. Tegenwoordig hebben de routers van bv Cisco en Nortel allemaal ook zo'n leuke webbased configuration tool, maar je moet nog steeds goed weten hoe e.e.a. in elkaar steekt.

• FatalError
  • Laatst online: 19:36
http://www.freesco.org/
Dit is een aangepaste linux, speciaal om een router mee op te zetten.
Een simpele 386/486 met 8 mb ram, 1.44 mb 3,5" floppydrive en 2 ondersteunde netwerkkaarten is voldoende.
Het is echt héél eenvoudig op te zetten (met menuutjes enzo) en ongeveer net zo stabiel, maar veel goedkoper, dan een hardware-router.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

of je koopt gewoon de ZYXEL prestige 310 Klaar!!
Pagina: 1