[Exact Globe 2003] PC's, netwerken en inloggen...

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Vol goede moed, zijn wij beziggegaan over te stappen van Exact voor DOS naar Exact Globe 2003.

We hebben een netwerk van PC's met XP Pro en een Linux-server met Samba. Om ervoor te zorgen dat iedereen achter elke willekeurig PC kan gaan zitten op zijn/haar software te starten, worden de PC's automatisch opgestart met user Administrator waarna de gebruiker op een icoontje moet klikken om in te loggen op het netwerk. Samba is niet ingericht als PDC.

Als in deze situatie Exact voor DOS werd opgestart, werd netjes gevraagd om een gebruikersnaam en een wachtwoord. Superhandig, want dan kon ik -hoewel bv. een PC in het magazijn op het netwerk was ingelogd met zeer beperkte rechten- tóch als mijzelf Exact opstarten en mijn God-rechten gebruiken, dus;
  • PC -> Administrator
  • Linux server -> [willkeurige username_A]
  • Exact -> [willekeurige username_B]
...en zo had ik in Exact voor DOS dus ook "bijzondere gebruikersnamen" met specifieke rechten; gebruikersnamen die ALLEEN in Exact bestonden en dus niet op netwerken en/of als lokale gebruikersprofielen.

Maar de aanmelding bij Globe werkt volledig anders. De gebruikersnaam voor Exact moet gelijk zijn aan een gebruikersprofiel op de lokale PC als op de SQL-server, dus;
  • PC -> [username_A]
  • SQL server -> [username_A]
  • Exact -> [username_A]
...en dan hebben we het nog niet eens over de bijbehorende wachtwoorden. Waaaaaardeloos! Dit betekent dat ik dus per PC voor IEDERE gebruiker een gebruikersprofiel zou moeten hebben! Naar mijn mening is het belachelijk dat een applicatie, via de server, op mijn lokale PC gaat controleren of er een gebruikersprofiel bestaat voor de aanmelding... Ik heb deze klacht ook bij Exact neergelegd maar men is niet van plan iets aan de aanmeldprocedure te wijzigen. Een fatsoenlijke reden konden ze er ook niet voor geven.

Okay, ik wéét dat een deel ervan bedacht is door de geniussen van MicroSoft en dat MS 2003 Server deze vorm van aanmelding óók vereist (vind ik ook belachelijk, maar goed). Maar heeft iemand van jullie een oplossing, een suggestie of zelfs ook maar een vaag idee van hoe ik het makkelijkst een aanmeldsituatie als bij Exact voor DOS kan maken?

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Tsjeee, wat IS dit!?

Sinds het begin van de maand 3 topics gestart en niet één reactie!
NIET ÉÉN!!!

Zijn de topics Tweakers-onwaardig of gewoon te moeilijk? 8)

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:53
"Uitvoeren als" in een batch bestand aanroepen, eventueel met parameters. Op die manier kun je makkelijk tussen gebruikers wisselen.

Mocht je dat willen hebben kan ik morgen wel zo'n bat bestand geven, ik gebruik het op mn werk namelijk ook. :)

offtopic:
Welke twee andere dan? nvm

[ Voor 7% gewijzigd door SysRq op 06-12-2006 23:22 ]

-

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Het "Uitvoeren als" truukje ken ik, hoewel jouw batchfile natuurlijk altijd welkom is.

Het stoort mij echter dat als ik van ieder willekeurig werkstation *MIJN* Exact wil opstarten, mijn profiel op IEDERE PC moet staan. In het loginscript zou ik dan ook laten controleren op het bestaan van bepaalde gebruikersprofielen om vervolgens de missende profielen aan te laten maken met NET USER /ADD. Maar als ik 50 PC's heb en 10 mensen die -ongeacht hoe de PC is aangemeld- hun EIGEN Exact moeten kunnen starten, dan heb ik dus op alle PC's al die profielen nodig. Da's toch niet netjes? Is er geen manier om de aanmelding bij Exact los te weken van aanmedlingen op PC en/of NT-server en/of SQL-server?