Toon posts:

Backupplan

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Ik heb een 8 servers die ik naar een HP Nasserver backup via BU Exec11d BU2Disk . Dit dus via agents die naar een backup2disk map hun backups wegschrijven. Dit worden windows backup files van max 100G zie ik. Ik heb het ingesteld op max 100G omdat me dit beter leek voor het wegschrijven naar tape (constante aanvoer). Totaal zal het om een 350-400G gaan. Data is vooral filedata en exchange.
Het maximale risico wat we willen lopen is 1 dag data kwijt zijn. Aan de Nasserver (HP DL100 met 1,3 TB) hangen 2 SDLT drives (een 320 en een 600)

We willen dus een dagelijkse BU naar disk en die weer om de paar dagen (of wekelijks) naar tape schrijven en van de NAS verwijderen. Als je nu kijkt naar de backupfiles dan is de benaming (B2D000002 / B2D000003 enz) niet echt duidelijk zoals in de restore wizzard van BUExec. Nu kan je dit misschien dmv aparte jobs een dagelijkse naam meegeven (dag1,dag2 enz) maar ik wil het liefst gewoon 1 job die dagelijks loopt. In BU Exec word er wel een dagelijk id afgegeven zodat je op datum kan zoeken.

Wat is nu een goed BU plan ?
En hoe kan je de benaming goed krijgen ?
Zie ik iets erg over het hoofd ?
Incremental of Differential naar disk ?

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Wij backuppen (middels Acronis True Image server variant) naar disk op een NAS. De backup is differentieel. Een full backup wordt de eerste dag van de maand gedaan.
Naar tape zetten we vervolgens de full + de differentiele backup van afgelopen nacht.

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een backup plan kun je op meerdere manieren oppakken. Bekende en polulaire backup plannen zijn o.a.

Grandfather father son en The Tower of Hanoi

Wat een goed BU plan is kun alleen jij beslissen gezien dit voor elke situatie anders is.

Wat heb je verder zelf al ondernomen om tot een goed BU plan te komen?

Andere interessante links:
http://www.intel.com/support/storageexpress/sb/cs-011789.htm (met voorbeelden)
http://www.willwillis.us/...20Strategy%20part%202.htm
http://www.computer-repair.com/Backup.htm
http://www.amarillodatasafe.com/Backup_rotation.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 01-12-2006 11:15 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
mabarto schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:12:
Wij backuppen (middels Acronis True Image server variant) naar disk op een NAS. De backup is differentieel. Een full backup wordt de eerste dag van de maand gedaan.
Naar tape zetten we vervolgens de full + de differentiele backup van afgelopen nacht.
Maar voor Acronis zal je ook je agents moeten kopen neem ik aan. Is dan een extra pakket naast Backupexec.

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:06:

Het maximale risico wat we willen lopen is 1 dag data kwijt zijn.
Even inzoomen op deze opmerking: je moet dus dagelijks naar tape en tapes offsite brengen. Anders ben je bij een brand in je serverruimte/pand dus meer dan een dag kwijt.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:57
wij doen 's weekends 2 x full backup (1'tje gaat offsite) en maandag t/m donderdag differential.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
TheBrain schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:35:
[...]

Even inzoomen op deze opmerking: je moet dus dagelijks naar tape en tapes offsite brengen. Anders ben je bij een brand in je serverruimte/pand dus meer dan een dag kwijt.
Klopt,
Ik heb 1,2 TB tot mijn beschikking en 2 SDLT drives. De interne servers genereren een BU van ong 250G. Dus ik zou 's avonds BU2Disk naar de Nas laten draaien en overdag naar Tape schrijven.
Zo gauw deze op tape staat kan hij van disk af, Ik stel me dan voor dat je de laatste elke keer op disk laat staan om te kunnen restoren (van de dag ervoor) via harddisk.

• mabarto
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:11:
[...]

Maar voor Acronis zal je ook je agents moeten kopen neem ik aan. Is dan een extra pakket naast Backupexec.
True Image is feitelijk een backup maken via iso's (wel een eigen formaat). Het maakt een copie van je sectoren, niet van de files zelf. Dit gaat veel sneller qua backup maar zeker qua recover.
Nadeel is wel dat je dus geen agents hebt voor bijv Exchange.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Volgens mij snap ik het probleem niet helemaal.
Volgens mij kan dat gewoorn met backup exec zelf (van disk naar disk naar tape en laten verwijderen van disk).

Ronald van Doorn

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik onduidelijk vind is de benaming van de files zoals ze weggeschreven worden naar de backup2disk folder.
Ik heb nu via BE 11d bv full backups to disk aan staan en ingegeven dat de files max 100G mogen zijn. Ik zie dan 3 .bkf files ( 2 van 100G en een restfile) en boven in de directory staan nog mappen waar o.a de logfiles in staan.
Mappen: IMG001 / IMG002 / IMG003 enz (sommige mappen zijn ruim 30G !)
Files : B2D001 / B2D002 / B2D003 enz (Dit zijn .bkf files zoals in Windows backup)

De .bkf files kan ik openen met windows backup en zo naar de data scrollen. Het is toch de bedoeling dat ik via de console van BE 11d ga restoren ? De files lijken gemaakt voor windows backup. Dus de logica van dat zie ik niet, al is het wel makkelijk dat je ook eventueel met windows kan restoren.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring in soortgelijke opzet ?
en dan vooral het BU2Disk gedeelte.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je moet niets doen met die bestanden. Dat zoekt BE voor je uit. Jij geeft gewoon aan wat je wilt restoren. BE zoekt daar het juiste bestand bij toch?

Money for nothin' and your chicks for free

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

Arfman

Drome!

Geen ervaring met BE, maar Data Protector (HP) werkt ook op die manier. Onooglijke files van GB's groot, maar via de GUI kun je netjes zien wat er allemaal inzit. Ik kijk echt _nooit_ naar de files op de disken, alles via de GUI.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt.

Die files bieden geen echte duidelijkheid ja.
Ik zie in interface van BE alles netjes staan, alleen vertrouwde ik het niet echt. Meer in de trend van wat de boer niet ken vreet hij niet.
Ik heb wel een paar files gerestored dus dat lijkt goed te gaan.

Ik zit nu alleen met de timewindow, red het niet in 13 uur. Backup2Disk is vrij traag (100MB switches en meeste servers gigabit, behalve de Nas en daar word het weggeschreven).
Maar buiten dat is het wel erg traag 25MB/Min, het was wel overdag tijdens werk dus ga er van uit dat het daar aan ligt.
Ik denk dus dat ik de backup2disk eerst aan moet zetten in het weekend voor de fullbackup en dan door de weeks de incremental of differential..

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Maak in de weekenden een full. Indien mogelijk doordeweeks een differential. Anders een incremental.

Maar begrijp ik dat je over een WAN lijn backupt?

Verwijderd

eerst naar disk en dan naar tape is zeer handig IVM terug zetten van data.

Microsoft heeft ook een tool: DPM, hier kan je meerdere generaties van data opslaan op de lokale disks. Aan deze server koppel je een tapdevice, deze backt dan alles up.

het voordeel is da je snel toegang hebt tot (meerdere generaties)data om alles terug te zetten.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 11:54:
eerst naar disk en dan naar tape is zeer handig IVM terug zetten van data.

Microsoft heeft ook een tool: DPM, hier kan je meerdere generaties van data opslaan op de lokale disks. Aan deze server koppel je een tapdevice, deze backt dan alles up.

het voordeel is da je snel toegang hebt tot (meerdere generaties)data om alles terug te zetten.
Let wel op: Voor het backuppen naar tape is wel een extra backup tool nodig (ntbackup, Backup Exec etc.)

Maar inderdaad een zeer mooie tool.

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJee op 13-12-2006 12:02 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

Arfman

Drome!

Voor het probleem van woodywood zou ik inderdaad ook een full backup maken in het weekend, en door de week incrementals.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Arfman schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:35:
Voor het probleem van woodywood zou ik inderdaad ook een full backup maken in het weekend, en door de week incrementals.
Dat denk ik ook. Zeker wanneer je alleen naar disk backupt.

Verwijderd

Topicstarter
DPM is id mooi. Hebben we ook al mee gespeeld. Is alleen jammer dat je voor bv BE een aparte aanpassing moest maken om de files van DPM zichtbaar te maken in BE. Ik weet dat er een nieuwe versie uit is of aan zit te komen en of dat daar ook nog de bedoeling is weet ik niet.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:17:
DPM is id mooi. Hebben we ook al mee gespeeld. Is alleen jammer dat je voor bv BE een aparte aanpassing moest maken om de files van DPM zichtbaar te maken in BE. Ik weet dat er een nieuwe versie uit is of aan zit te komen en of dat daar ook nog de bedoeling is weet ik niet.
Volgens mij moet je minimaal BE 10d hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ging gewoon in versie 9.1 alleen had je dan wat gekloot met aanpassingen in DPM zodat de soort van virtuele netwerkschijven zichtbaar werden voor BE
Pagina: 1