[Vista] Hoe te verbinden met Netware server ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb de Windows Vista RTM versie in een netwerk met o.a. een Netware 5.1 server waarvan ik de volumes wil kunnen benaderen.

* Nou is de Novell Client voor Vista nog lang niet uit, dus die optie valt af.
* De Gateway Services voor Netware zouden volgens een aantal artikelen van Microsoft Technet wel in Vista moeten zitten, maar ik kan er niets van vinden. Onder netwerk verbindingen > client of service toevoegen, staat niets. IPX/SPX kan je ook niet kiezen vreemd genoeg.

Hoe zou ik Netware kunnen benaden, of weet iemand de GSFN te vinden in Vista?

Er is behoorlijk weinig te vinden over dit onderwerp op zowel de Novell support site, als Google, als de Microsoft Discussion Groups...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
er schijnt "out fo the box" geen IPX in vista te zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Kan er idd ook niet veel over vinden, maar vondt ergens op een forum dat ze het aan de praat hebben gekregeven met de novell client 4.83 SP1 .....

Microsoft site

IPX Protocol

IPX Protocol
Internetwork Packet Exchange (IPX) is the network protocol used by NetWare computers to control addressing and routing of packets within and among LANs. Windows XP Professional computers can connect to NetWare servers using Client Service for Netware. Windows Vista includes NWLink and Client Service for NetWare to transmit NetWare Core Protocol (NCP) packets to and from NetWare servers.

Note
Although TCP/IP is used on some Novell NetWare-based networks, Client Service for NetWare does not support it.

NWLink and Client Service for NetWare provide access to file and print resources on NetWare networks and servers that are running either Novell Directory Services (NDS) or bindery security. Client Service supports some NetWare tools applications. It does not support IP, including NetWare/IP.

You can install Client Service or the current network client by using Novell Client. However, you cannot use Novell Client to connect a computer running Windows Vista to a Windows 2000 Server–based computer.

Caution
Do not install both Client Service and Novell Client for Windows NT/2000 on the same computer running Windows Vista. Doing so can cause errors on the system.

When upgrading to Windows Vista from Windows Me, Windows 98, or Windows NT 4.0 Workstation, Windows Vista upgrades Novell Client version 4.7 or earlier to the latest version of Novell Client, allowing for a seamless upgrade. All other versions of Novell Client should be removed before upgrading the operating system, then reinstall and reconfigure Novell Client.

You can also use Microsoft Services for NetWare on a Windows 2000–based server. Services for Netware uses Client Service to connect to a NetWare network or server.

[ Voor 86% gewijzigd door ksmedts op 06-12-2006 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
Ab_dullah schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:24:
Kan er idd ook niet veel over vinden, maar vondt ergens op een forum dat ze het aan de praat hebben gekregeven met de novell client 4.83 SP1 .....

......
Je precies, dit artikel had ik ook al gevonden, daar staat ook inderdaad dat er een Client service for netware zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmedts
Welke versie van Windows Vista gebruik je??? Voor de 64 bit versie is en zal er ook nooit support komen voor novell (iets over beveiliging/??).... Anders dien je volgens het vetgedrukte gedeelte hieronder het nwlink protocol moeten kunnen installeren.... Heb hier nog geen vista geïnstalleerd staan, kan het dus niet uitproberen..

Determining a Client Connectivity Strategy
Determining how to connect clients to your network depends largely on where they are located and the type of network you are running. Those located within the corporate infrastructure can use a variety of network media, such as asynchronous transfer mode (ATM), Ethernet, or Token Ring; those outside of the corporate infrastructure need to use Routing and Remote Access or virtual private networking.

Windows Vista uses TCP/IP as its standard network protocol. For a Windows Vista–based computer to connect to a NetWare or Macintosh server, you must use a protocol that is compatible with the server. NWLink is the Microsoft implementation of the Novell IPX/SPX protocol, which allows you to connect to NetWare file and print servers. However, the IPX/SPX protocol is not available on Windows Vista 64-Bit Edition.

In the Properties dialog box for your network adapter, you can specify which protocols to install and enable. Windows Vista attempts to connect to remote servers by using the network protocols in the order specified in this dialog box.

Note
Install only the necessary protocols. For example, installing and enabling Internetwork Packet Exchange (IPX) when you need only TCP/IP generates unnecessary IPX and Service Advertising Protocol (SAP) network traffic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmedts
Lees ik weer op de ms site dat ze het nwlink protocol zullen verwijderen artikel is van 17-feb-2006

Removal of Technologies
Support for the following technologies has been removed from Windows Server "Longhorn" and Windows Vista:

• Bandwidth Allocation Protocol (BAP)

• X.25

• Serial Line Interface Protocol (SLIP)

SLIP-based connections will automatically be updated to PPP-based connections.

• Asynchronous Transfer Mode (ATM)

• IP over IEEE 1394

• NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol

• Services for Macintosh (SFM)

• Open Shortest Path First (OSPF) routing protocol component in Routing and Remote Access

• Basic Firewall in Routing and Remote Access (replaced with Windows Firewall)

• Static IP filter APIs for Routing and Remote Access (replaced with Windows Filtering Platform APIs)

• The SPAP, EAP-MD5-CHAP, and MS-CHAP authentication protocols for PPP-based connections

Een oplossing van Novell:
http://www.novell.com/sup...&stateId=0%200%2014499575

meer info op de ms-site:
http://forums.microsoft.c...x?PostID=767444&SiteID=17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 16:09

Kirpeknots

Wazzup!

Netware 5.1 kan volgens mij op volledig tcp/ip draaien. Dus ook met cliënt zonder ipx/spx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
Kirpeknots schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:24:
Netware 5.1 kan volgens mij op volledig tcp/ip draaien. Dus ook met cliënt zonder ipx/spx.
Ja, dat is mij wel bekend,
Helaas is er alleen nog geen client voor Vista...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 15:34
Als het goed is kan je volumes van NetWare servers benaderen zonder client, aangezien NetWare over Native File Access beschikt. Gewoon \\servernaam\volumenaam of \\ipadres\volumenaam zou voldoende moeten zijn om gewoon via de normale Windows protocollen zónder de Novell client tóch bij je bestanden te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
Enige nadeel met gebruik van cifs is dat je geen pure Edirectory connectie hebt over ncp!
Dus kan er geen gebruik gemaakt worden van de management tools zoals ConsoleOne , Nwadmin & IDM Designer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al geprobeerd om de setup in Windows XP SP2 compatibility modus te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 22:23
Schijnt nu een (beta) client te zijn voor Vista. Maandag even downloaden en even kijken of hij het doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
Frankie02 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:12:
Schijnt nu een (beta) client te zijn voor Vista. Maandag even downloaden en even kijken of hij het doet :)
Kon niks vinden op de Novell site, heb je een link toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:26

DinX

Motormuis

Ye Greate'96 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:05:
[...]

Kon niks vinden op de Novell site, heb je een link toevallig?
http://download.novell.com/Download?buildid=yIEJzwGwlu0~

Eindelijk :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
OMG, wat een drama die client.

Ten eerste log je gewoon Vista in, daarna moet je apart Novell inloggen,
Dan heb je inderdaad toegang tot novell volumes en het login script loopt.
Maar je kan niet rechts klikken op een folder bijvoorbeeld en rechten instellen,
Verder heb ik Vista al in 1 dag al 8 compleet laten crashen door het gebruik van de Novell Client, ,dus helaas stelt dat nog niks voor.

Overigens kon ik geen gebruik maken van onze (Access) helpdesk database, kreeg steeds de melding dat de database al in gebruik was .
Dacht toch dat dat de hele bedoeling was van een database !

Maar ja, dat zal wel weer aan een hele rits beveiligingsinstellingen liggen! Er zijn er zoveel in Vista, ik moet er bijna een traan van laten....

wanneer je Vista geinstalleerd hebt en je wilt bijv. de snelkoppeling "Windows Update" verdwijderen uit je start menu, moet je gewoon drie keer op ok/doorgaan klikken om het te verwijderen !!! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Je kan instellen dat hij niet elke keer komt mekkeren. Even bij gebruikers onder configuratiescherm dat instellen en klaar.

Die access heb ik nog geen ervaring mee, crashes ook niet.

Je moet ook niet vergeten dat het nog een bèta client van Novell is. Daar kan je Vista moeilijk op afrekenen dat die Novell client nog niet op punt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Zo te zien heeft Novell dus weer een enorm brakke client afgeleverd. ;) Ik heb al heel wat jaren met Novell gewerkt, en het is bij elk nieuw besturingssyteem hetzelfde liedje. Toen Windows 2000 kwam duurde het maanden voordat de client fatsoenlijk was, toen Windows XP kwam duurde het ook maanden voordat de client echt stabiel werkte, en ik verwacht bij Vista niets anders.

Als je nog niet naar Vista hoeft, dan zou ik het uitstellen tot Juni 2007 ofzo, tegen die tijd zal de client van Novell ook wel weer aardig stabiel zijn. :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Precies.

* DinX is dan ook de early adopter @ work die dit vrijwillig ondergaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:37
Lees dit even, gaat over de Client for Vista:
The code you now have access to is NOT a beta, and, as such, is incomplete. Novell will NOT be soliciting feedback for the Technology Preview, and any feedback given will NOT be responded to.
Dit is nog niet eens een beta, maar een CTP.
After installation, you will be able to:

- Log in to an eDirectory Tree using your eDirectory username and password
- Process login scripts
- Map drives

Other functions are available, but are limited.

The Technology Preview does NOT support:

- Simultaneous login to Vista and eDirectory
- Dynamic Local User
- Ability to browse for trees and servers

Some other functions are currently not available.

[ Voor 35% gewijzigd door Alex) op 17-02-2007 00:21 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Daar had ik zelfs overheen gekeken dat het een alpha ipv beta was :X

* DinX is gewoon al blij dat ie intussen al aan z'n netwerkschijven kan. Is al wat handiger om m'n werk (systeembeheer) te doen :)

Maar wel jammer dat ze bij Novell aan het slacken zijn. Maarja, dat is bij meerdere "fabrikanten" het geval inmiddels. * DinX wacht nog altijd op een Netscreen Remote client :{

[ Voor 30% gewijzigd door DinX op 17-02-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee dinx,

Wellicht ligt het niet aan 'al' die andere leveranciers dat de Vista versies gereed zijn.
Mogelijk zouden de ontwerper van Vista eerder de code vrij moeten geven ??

Lees voor ontewerper = "Microsoft' !!!!

:) :) :) :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DinX schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:22:
* DinX wacht nog altijd op een Netscreen Remote client :{
Netscreen (Soft)Remote is ook alleen maar een rebranded OEM versie van SafeNET's software VPN client hoor ;)

http://www.safenet-inc.com/softRemote/index.asp

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 23-02-2007 17:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:28:
Hee dinx,

Wellicht ligt het niet aan 'al' die andere leveranciers dat de Vista versies gereed zijn.
Mogelijk zouden de ontwerper van Vista eerder de code vrij moeten geven ??

Lees voor ontewerper = "Microsoft' !!!!

:) :) :) :) :) :) :)
Ik weet dat ik DinX niet ben, maar toch: Microsoft geeft al sinds beta 2 versies vrij van Windows Vista, dat is inmiddels al een jaar zo. Novell had prima al bij beta 2 of bij RC 1 kunnen beginnen met een client voor Vista, maar Novell heeft gewacht op de final van Vista voordat ze überhaupt begonnen met developen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Alex) schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:53:
[...]

Ik weet dat ik DinX niet ben, maar toch: Microsoft geeft al sinds beta 2 versies vrij van Windows Vista, dat is inmiddels al een jaar zo. Novell had prima al bij beta 2 of bij RC 1 kunnen beginnen met een client voor Vista, maar Novell heeft gewacht op de final van Vista voordat ze überhaupt begonnen met developen.
^^ Met dommerik ;)

Inderdaad. Hoe lang is het al niet geleden dat de eerste beta's verschenen zijn van Vista. En dan spreek ik niet over de publieke, maar die closed beta's voor fabrikanten enzo.
Ze hebben de hele closed en open beta fase de tijd gehad om hun client aan te passen voor Vista.

Maar nee, Vista is nu al een hele tijd uit en ze komen nu nog maar met een Alpha met zeer beperkte functionaliteit. ConsoleOne idem, werkt nog niet. nwAdmin hoef je ook niet te proberen.

Groupwise ? Eerst een Outlook 2003 gaan installeren eer je het überhaupt zonder errors ("'NewBinary19" error) kan installen. En tijdens het gebruik loopt ie soms ook vast.

Nee, Novell heeft deze keer toch echt lopen slabakken om het in het mooi Vlaams uit te drukken. Het kan natuurlijk zijn dat MS het Novell een beetje moeilijk maakt, maar dan zouden er ook niet tal van Anti-virussen, Firewalls,... zijn die al werken onder Vista. Die werken toch net nog een laagje dieper in het OS dan een Novell client/consoleone/nwadmin lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReNi
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 09:04
Ye Greate'96 : Er is sinds een maand een technology preview van de Novell Client for Vista uit.

Deze heeft nog geen initial loginsupport. Dus je moet nog 2 keer inloggen, maar je kan iig bij je bestanden. Wel is het werken allemaal wat trager, mjah béta he :D.

http://www.novell.com/beta/auth/beta.jsp?id=2046&type=1

Je moet je wel als beta tester aanmelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ReNi schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:13:
Ye Greate'96 : Er is sinds een maand een technology preview van de Novell Client for Vista uit.

Deze heeft nog geen initial loginsupport. Dus je moet nog 2 keer inloggen, maar je kan iig bij je bestanden. Wel is het werken allemaal wat trager, mjah béta he :D.

http://www.novell.com/beta/auth/beta.jsp?id=2046&type=1

Je moet je wel als beta tester aanmelden...
Die link is al een keer gepost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReNi
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 09:04
Ow lol in mijn afwezigheid tot het drukken van "Verstuur bericht" dan :D...

(3 uurtjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand het al gelukt? Ik krijg een error bij al 3 opties van installeren. Hij crashed direct naar het installen en vermeld dat de module niet geschikt is of niet 'zichtbaar' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
ReNi schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:01:
Ow lol in mijn afwezigheid tot het drukken van "Verstuur bericht" dan :D...

(3 uurtjes)
Tja dat is ook de client die ik geprobeerd heb, maar dat is dus weinig soeps

Ik wacht wel op een gezondere beta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

DinX schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:59:
[...]

^^ Met dommerik ;)

Inderdaad. Hoe lang is het al niet geleden dat de eerste beta's verschenen zijn van Vista. En dan spreek ik niet over de publieke, maar die closed beta's voor fabrikanten enzo.
Ze hebben de hele closed en open beta fase de tijd gehad om hun client aan te passen voor Vista.
Er zijn natuurlijk ook een aantal andere redenen die ervoor gezorgd hebben dat Novell nog niet begonnen was met een client voor de final:
- De APIs zijn zeer complex en compleet gewijzigd in vergelijking met Windows XP
- Documentatie over deze APIs is amper te krijgen
- Novell heeft al een keer z'n vingers gebrand door tijdens de beta een Client te ontwikkelen, om er tijdens de final release achter te komen dat de APIs compleet veranderd zijn en ze effectief helemaal opnieuw konden beginnen
Groupwise ? Eerst een Outlook 2003 gaan installeren eer je het überhaupt zonder errors ("'NewBinary19" error) kan installen. En tijdens het gebruik loopt ie soms ook vast.
Heb nog nooit outlook nodig gehad om GroupWise werkend te krijgen, ook niet onder Vista
Nee, Novell heeft deze keer toch echt lopen slabakken om het in het mooi Vlaams uit te drukken. Het kan natuurlijk zijn dat MS het Novell een beetje moeilijk maakt, maar dan zouden er ook niet tal van Anti-virussen, Firewalls,... zijn die al werken onder Vista. Die werken toch net nog een laagje dieper in het OS dan een Novell client/consoleone/nwadmin lijkt me.
Ik ken genoeg 'gewone' software (Adobe anyone) dat nog steeds niet werkt onder Vista. Maar goed, software schrijven voor windows zodat het met niet-Microsoft software kan communiceren blijft erg lastig.

Overigens heb ik gehoord dat de client in juni/juli gelanceerd zou worden (zonder IPX/SPX support welliswaar).
Pagina: 1