[XP] Kan audio driver niet installeren (reden: portcls.sys)

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik ben een Core 2 Duo systeem aan het bouwen voor een kennis. Ik heb ondertussen al enkele van zulke systemen gebouwd rond een Asus P5W DH Deluxe en nooit enig probleem gehad. Nu is het hart een Gigabyte GA-965P-DS3 (wat toch wel een bijzonder populair moederbord genoemd mag worden).

De Windows XP installatie gaat als een trein, de chipset, LAN, grafische kaart,... Alles gaat goed. En dan wanneer ik de audio drivers wil installeren gaat het mis. Ik gebruik de nieuwste non-beta drivers van de Gigabyte website. Blijkbaar (volgens de website) moet ik eerst een Microsoft Busdriver installeren. Maar die blijft hangen bij het installeren van het bestand "portcls.sys" naar "c:\windows\system32\drivers\"... En de audio drivers weigeren te installeren als die busdriver niet goed geïnstalleerd is. Ik heb geprobeerd om portcls.sys uit de busdriver installatie handmatig in de doelmap te plaatsen, maar dat heeft geen effect.

Ik heb Windows XP (SP2) al eens opnieuw geïnstalleerd en vlak na installatie de busdriver proberen up te daten, maar het programma blijft eindeloos lang wachten bij de installatie van portcls.sys.

Ik zit momenteel dus nogal "vast"...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 21:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Probeer het eens met eerst de chipsetdrivers van intel en daarna de geluidskaartdrivers van gigabyte of gewoon ook daarvoor die van de fabrikant van de chip: realtek

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Dat heeft inderdaad geholpen. Dankjewel!

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Mmmh, te vroeg gekraaid. De geluidsdriver installeerde nu wel zonder melding van de busdriver, maar er blijft een unknown PCI device in apparaatbeheer staan en ik zie nergens een geluidskaart in apparaatbeheer. Programma's kunnen ook geen geluid afspelen.

Ik dacht eerst dat er misschien iets aan het moederbord was, maar ik heb een tweede exemplaar liggen (voor een ander systeem dat ik ga bouwen) en daar heb ik identiek hetzelfde gedoe mee.

Kortom, we staan eigenlijk niets verder...

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Opgelost :)

Ik was inde veronderstelling dat het onbekende PCI-apparaat de geluidskaart was, dus manueel de drivers ervoor proberen te installeren werkte niet. Maar blijkbaar is dat helemaal niet de geluidskaart maar die eerder vernoemde busdevice. Maar aangezien de busdrivers installeren steeds vastliep op "portcls.sys" geraakte ik niets verder. In de tijdelijke map die door de busdriver werd aangemaakt vond ik echter een aantal *.inf bestanden. Gewoon op de gok heb ik die dan als drivers gegeven aan het onbekende PCI-apparaat en jawel... De busdevice werd herkend en de drivers installeerden. Meteen daarna zag ik een geluidskaart verschijnen die om drivers vroeg. Gewoon de Realtek drivers erover heen en we hadden eindelijk geluid!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
De unknown driver is hoogstwaarschijnlijk de ACPI driver. Koel dat het werkt.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1