Toon posts:

Hoe een HDD voor te bereiden op XP installatie zonder cdrom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee Dell Optiplex sx270, nu zit er geen cd/dvd-speler in. Wel heb ik de originele installatie cd van xp pro. Nu kan ik de hdd eruit halen en die aan een andere computer koppelen. Heb aardig lopen googelen, maar ik kan nergens vinden hoe ik de hdd kan formateren en instellen dat ik xp kan installeren vanaf de hdd zelf.

Iemand een idee?

• Hellsystem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 03:43
Je kan de HDD tog ook op de andere computer installeren ;) en vervolgens de hardeschijf weer overzetten...

[ Voor 67% gewijzigd door Hellsystem op 01-12-2006 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep, maar beiden booten dus niet. Had anders wel een cloon gemaakt. Wat ik dus eigenlijk wil is de disk formateren via een andere computer, de cd koptieren. Dit lukt mij nog wel. Maar dan de hdd zo maken dat het opstart en dat ik dan de xp installatie kan starten. Dit allemaal van de hdd zelf zonder andere aanhang.

Verwijderd

Verreweg het makkelijkste lijkt me om even een cd-spelertje aan de computer te hangen, maar volgens mij is het ook wel mogelijk om over een netwerk te installeren

En anders de cd naar een aparte partitie op de schijf kopieren en dan booten met bart-pe oid vanaf een usb-stick en setup starten

Verwijderd

Topicstarter
CD speler is helaas niet mogelijk, heb met Dell gesproken. Dit type is nog net de laatste voordat het mogelijk werd om rechtstreeks vanaf cd te booten. Vandaar dit probleem dus.

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-03 23:33
volgens mijn kon je de map i386 van het CD kopieren en dan in dos Winnt draaien,
(het is lang gelden, als ik me niet vergiss)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik beter eerst de hdd formateren dan en dan de cd naar de hdd kopieren. Het staat nu in de map maar de oude windows is dus helemaal naar z'n grootje en niks werkt meer.Hoe krijg ik de hdd bootable met de bijbehorende dingen om de setup te kunnen draaien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 01:51:
CD speler is helaas niet mogelijk, heb met Dell gesproken. Dit type is nog net de laatste voordat het mogelijk werd om rechtstreeks vanaf cd te booten. Vandaar dit probleem dus.
Volgens mij bestaan er ook xp opstartdiskettes en kun je dan niet setup vanaf de cd (of hardeschijf) starten?

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee maar er zit dus ook geen diskettestation in, dell wist er zelf ook niet zoveel raad mee. Ze zeiden dat ik een cloon moest maken, maar aangezien de rest van de computers eruit zijn en ik nog maar twee heb staan die beiden het niet goed doen, kan ik daar niks mee.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 21:43

ZaZ

Tweakers abonnee

format /s om de disk bootable te maken en dan de cd ernaar toe kopieeren?
dan naar de map i386 gaan en winnt runnen.
je hebt dan wel geen smartdisk smartdrive in het geheugen geladen, dus duurt het allemaal een stukkie langer, maar als dat niet uitmaakt is het heel makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ZaZ op 01-12-2006 01:57 ]

Lekker op de bank

• Hellsystem

• soheilmd
ik zou zeggen hang de HDD in en pc met CD-Rom, formateer het schijf, kopier de Cd naar het schijf, en dan hang het Hdd terug in je dell

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onder xp niet meer de mogelijkheid tot "format /s" , had ik al geprobeerd maar dat kan volgens mij sinds xp niet meer. Heb helaas geen oud format bestandje meer, maar vraag me ook af of dat dan werkt

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 01:57:
ik heb onder xp niet meer de mogelijkheid tot "format /s" , had ik al geprobeerd maar dat kan volgens mij sinds xp niet meer. Heb helaas geen oud format bestandje meer, maar vraag me ook af of dat dan werkt
oh, ik word oud :P maar ja.. het werkt wel. kan je dan niet opstarten van een win98 bootdisk en die had formatteren met format /s dan daarna opnieuw opstarten zonder de 98 disk en dan doen zoals ik hierboven schreef?

Lekker op de bank

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Welkom op tweakers!

Schijf in je huidge systeem F-disken met een boot flop 98, formateren (=fat32).

Schijf in een andere machine hangen, de I368 map van de windows cd copieren op de schijf.

Zoek file smartdrv.exe via google, deze op je bootflop van 98 erbij zetten.

Booten van flop, smartdrive.exe doen, naar de map I368, winnt.exe start je install.

Als windows erop staat, de fat32 partitie concerteren naar ntfs. Hoe je dat doet moet jezelf ff opzoeken op google dat weet ik niet meer.

Dit alles gevonden via de search van GOT.

Volgende keer zelf eerst eens goed op GOT/google zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Basement op 01-12-2006 02:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat ga ik morgen proberen maar is wel heel omslachtig, moet ik ergens nog een oude 98 uit de stofbak halen. Is er geen programma of tool die een hdd kan voorbereiden om te booten en xp te installeren, zou me een boel werk schelen.

• Hellsystem
Op deze link staat ook een uitleg hoe je kan installeren zonder cd;)

http://www.planet.nl/plan...ontentid=612146/sc=4740f8

• soheilmd
maak en bootable USB stick als je ook geen floppy drive ter beschikking hebt

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

niet voor de optie kiezen om te converteren naar NTFS. gewoon kiezen in de install om opnieuw te formatteren. anders bewaart ie de clustergrootte van het FAT32 systeem wat dus resulteert in zeer slechte performance. vele malen langzamer dan dat je FAT32 blijft gebruiken of opnieuw als NTFS formatteert

Lekker op de bank

Verwijderd

Topicstarter
kan helaas dus ook nog niet van usb booten, tenminste dat is me nog niet gelukt. Ik ga het wel proberen met fdisk fat32, installeren en dan converteren naar ntfs.

Mocht iemand een snellere manier weten, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• Hellsystem
Staat er nog een windows op de hardeschijven?

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Het is helemaal niet veel extra gedoe in vergelijking wat je van plan bent. Ga gewoon naar bootdisk.com en download een 98 floppy.
dan hier een paar simpele stappen:
op de computer met cdrom en floppydrive start je op met het bootfloppy
formateer de hd met de /s optie
ga weer naar windows
kopieer de cd naar de hd

klaar is kees

Lekker op de bank

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik ook doen, mensen ik ga slapen. Laat morgen weten of het gelukt is, bedankt in ieder geval voor alle tips.

• soheilmd
geen CD-ROM, geen Floppy, Niet bootable vanaf USB,
mag ik vragen waroom in godsnaam heb je die dingen gekocht :?

• soheilmd
ik heb en betere idee dan fdisk, fat32 en dan converteren:

hang alle 2 Hdd's in een systeem, formateer een als Fat32, copy je windows CD errop, begin de installatie van eerste HDD met windows errop maar instaleer het op het tweede schijf, zo kun je ook direct als NTFS formateren, als die klar is gebruik ghost om het op het tweede systeem te zetten

Success

Verwijderd

Topicstarter
soheilmd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 02:05:
geen CD-ROM, geen Floppy, Niet bootable vanaf USB,
mag ik vragen waroom in godsnaam heb je die dingen gekocht :?
Voor de duidelijkheid, ik heb ze niet gekocht maar zit er mee op gescheept zullen we maar zeggen ;-)
Pagina: 1