MSI K9NGM2 wil niet soft rebooten

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb een mooi nieuw pctje naast me staan dat eigenlijk perfect werkt, op 1 ding na, en dat is ook gelijk een rare.

Het gaat om dit systeem:
  • CPU: AMD Athlon64 X2 (socket AM2) 4200+ 65Watt
  • MoBo: MSI K9NGM2
  • Geheugen: 2x 1GB Corsair PC6400 DDR2 in dual-channel opstelling
  • Video: Onboard GeForce 6150
Het systeem draait zo stabiel als een huis, maar er zijn moment dat je even opnieuw wil opstarten (om bijvoorbeeld van Linux naar WinXP te gaan). En daar gaat het mis.
De machine sluit netjes af, maar blijft daarna dood. De harddiskled licht op, maar dooft ook na verloop van tijd, krijg geen piepjes en de monitor schakeld uit.

Volgens het forum van MSI zou het aan de voeding kunnen liggen, maar die heb ik eigenlijk zo goed als uitgesloten (zowel een nieuwe voeding als een oude geven dezelfde symptomen).
Geheugen is ook niet het probleem. Memtest86 vind geen fouten, Dual-channel en Single-channel configuratie maken geen verschil en ook met een enkele Dimm blijkt het probleem zich voor doen.

Omdat bepaalde nForce borden wat problemen hadden met bepaalde IDE apparaten, heb ik die ook allemaal afwisselend afgekoppeld, ook dit gaf geen verschil.
Ik heb daarmee alle hardware gehad die ik kan loskoppelen (de rest zit allemaal onboard).

Ook verschillende BIOS instellingen (waarin ik overigens maar heel weinig keuzes had) boden geen uitkomst.

Na wat verder testen viel het mij op dat de soft reboot vanuit een Live cd (Gentoo 2006.1 64bit) wel goed gaat en WinXP wou ook rebooten tot ik videodrivers installeerde.
Dat zette mij aan het denken.
Ik heb vervolgens onder Linux de nVidia video driver uitgeschakeld, en ben terug gestapt op de driver van Xorg (nv). Deze driver heeft geen hardware acceleratie en heeft dus niet echt mijn voorkeur. Maar verrassend genoeg wil m'n pc nu ineens wel soft rebooten vanuit Linux.
Een driver probleem kan het niet zijn (m'n OS sluit immers volledig af) en het speelt in zowel WinXP als Linux, waar ik verschillende versies van de driver gebruik (naast dat ze compleet verschillend zijn door het OS waar ze gebruikt worden).
Ik vermoed nu dat er bij een geaccelereerde driver er iets achterblijft in het systeem geheugen, of dat de GPU niet goed reset of misschien zelfs een bit in de BIOS verkeerd blijft staan... In iedergeval vermoed ik dat de oorzaak in m'n moederbord zit.

Normaal zou ik in zo'n geval een andere BIOS proberen, maar die is nog niet beschikbaar voor dit moederbord.
Ik zit nu dus behoorlijk vast met een klein, maar bijzonder irritant probleem.

Wie kent dit? En kan het een teken zijn dat mijn moederbord wellicht defect is? (lijkt me overigens vrij stug aangezien hij verder echt perfect werkt) Of moet ik geduldig wachten tot MSI een BIOS update vrijgeeft?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:01
Probeer deze bios eens. Deze lost misschien het probleem op:

Bios

Geen informatie beschikbaar

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Voor ik deze erin zet, wat is het precies voor BIOS? En proberen is helaas een beetje risicovol, want er is op dit moment nog geen BIOS beschikbaar om te downloaden bij MSI, dus mocht het niet lekker werken kan ik op dit moment nog niet terug naar de originele BIOS...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Viper_4111
Dit is gewoon een nieuwere beta bios. Als je kijkt naar MS-codes zie je dat die hetzelfde zijn als de bios die je nu hebt.

Verwijderd

klinkt bij mij als een kapotte mobo of cpu

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:13:
klinkt bij mij als een kapotte mobo of cpu
Lol?? Z'n systeem draait verder helemaal stabiel zegt hij, lijkt me een rare conclusie.

Met de meeste BIOS tooltjes kun je ook een back-up van je huidige bios maken. Mocht het beta bios dus meer bugs bevatten kun je je back-up weer terugzetten.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Michaelkroes
waarom klinkt het als een kapotte MoBo of CPU? Het systeem is verder zo stabiel als het maar zijn kan, ook onder zware load. Het enige dat er fout gaat is wanneer de BIOS aangeroepen wordt bij een reboot. Defecte hardware is in mijn ogen eigenlijk uitgesloten (of je moet een bug in de BIOS ook als hardware defect opvatten).

@Viper_4111
Ik heb eens gekeken naar die BIOS-image en de site waar je heb vandaan haalt, maar ik kan er helemaal geen info over vinden. Aangezien het risico op een echt defect bord door een foute BIOS mij iets te groot is en het probleem met gewoon gebruik eigenlijk niet storend is, laat ik deze BIOS aan mij voorbij gaan... Ik heb weinig zin m'n bord dood te flashen en dan moeite moeten gaan doen voor een RMA...

@primusz
Dat klopt, maar een foute bios kan er ook voor zorgen dat het systeem helemaal niks meer doet... Aangezien het geen officiële MSI-bios is kan dat problemen geven bij een RMA procedure, vrees ik...

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 01-12-2006 17:00 ]

• Viper_4111
deepbass909 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:58:
@Viper_4111
Ik heb eens gekeken naar die BIOS-image en de site waar je heb vandaan haalt, maar ik kan er helemaal geen info over vinden. Aangezien het risico op een echt defect bord door een foute BIOS mij iets te groot is en het probleem met gewoon gebruik eigenlijk niet storend is, laat ik deze BIOS aan mij voorbij gaan... Ik heb weinig zin m'n bord dood te flashen en dan moeite moeten gaan doen voor een RMA...
Ik probeer je gewoon te helpen met een normale legale bios die rechtstreeks van MSI afkomt. Het is een beta bios die ik gekregen heb voor mijn eigen bord. En je krijgt nooit een probleem als je een bord flashed wat fout gaat. Deze kan dan gewoon altijd RMA gestuurd worden en kan dan waarschijnlijk gewoon geflashed worden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En je krijgt nooit een probleem als je een bord flashed wat fout gaat. Deze kan dan gewoon altijd RMA gestuurd worden en kan dan waarschijnlijk gewoon geflashed worden.
Dat is misbruik van het RMA proces :o

Misschien dat MSI in specifiek jouw geval je dat toegezegd heeft, omdat zij zelf die BIOS als mogelijke oplossing geleverd hebben, maar als je 'zomaar' een verkeerde flash doet (met name als je een non-standaard BIOS gebruikt) kun je fluiten naar RMA. Dat valt gewoon onder user error. Dus vandaar dat deepbass909 er nogal argwanend tegenover staat...

Verder on-topic:
deepbass909 had mij nog geDMmed hierover aangezien ik zo'n bord ook heb gehad en Linux erop draaide. Ik heb deze issue niet gehad, maar herinner me wat gelezen te hebben over problemen met de forcedeth reverse-engineered nVidia nForce NIC driver. Deze zou bugs hebben bij multiboot Linux + Windows waardoor in ieder geval NIC niet zou werken en mogelijk booten belemmerd zou worden als je van Linux -> Windows geboot hebt en daarna nogmaals reboot.

Of die issue nog speelt weet ik niet, ik heb het niet gezien toen ik zelf dit bord had - maarja, ik draaide single-boot Linux. Nu staat het bord bij m'n moeder en is wel multiboot - zij heeft wel eenmalig zoiets gehad - en dat wat toevallig ook net na de enige keer dat ik daadwerkelijk Linux erop draaide. Deze week kom ik daar weer, ik ga even testen door naar Linux te booten en dan Windows - als ik tenminste tijd heb (ranzig drukke week)

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Forcedeth geeft na wat problemen in het begin geen problemen meer.
Ik kan het beïnvloeden door de nv-driver onder linux te laden. Op dat moment gaat het hot-rebooten dus wel goed.

@Viper_4111
Ik heb zelf geruime tijd op een TD gewerkt, en storingen die waren terug te leiden op een verkeerd geflashde bios waren dus helaas einde garantie.
Ik waardeer je aanbod van die BIOS echt wel, maar aangezien er verder helemaal geen info bij staat (bijv moederbord type waarvoor het bedoeld is) ben ik erg argwanend. Het is het zelfde als van iemand een bestandje krijgen dat RUNME.exe heet met daarbij de mededeling dat dat je problemen op zal lossen. Ik hoef jou niet uit te leggen waarom je dat niet zou draaien. En ik ben nog voorzichtiger als het op een BIOS aankomt, omdat ik daarmee m'n systeem echt om zeep kan helpen... Al zijn er tegenwoordig gelukkig wel recovery methoden beschikbaar.
MSI heeft zelf overigens wel een nieuwere (beta-)versie beschikbaar gesteld, alleen nog niet via de officiële website. Deze ga ik deze week een keer proberen.

Pagina: 1