Data restoren na gecrashte kernel

Pagina: 1
Acties:

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 11:40
Hallo,
Ik probeer nu al een tijdje mijn data te restoren waar ik niet meer bij kan sinds mijn CentOS niet meer opstartte (Kernel panic)

Ik heb nu de Ubuntu LiveCD erin zitten, en probeer het op die manier te uploaden naar een andere pc.

Nou zie ik dat ik op beide schijven die ik gebruik deze partitie-tabel:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 13 104391 83 Linux
/dev/sda2 14 30401 244091610 8e Linux LVM

De eerste kan ik mounten, de 2e (waar mijn data dus op staat?) kan ik niet mounten. Waarschijnlijk logisch omdat dit een LVM (van de 2 schijven samen) was?
Ik gebruikte geen software raid. Hoewel dit (Omdat ik dit eerst wel deed) waarschijnlijk op het kaartje zelf wel stond ingesteld (Fastrack 2300) maar dus niet is aangemaakt tijdens de installetie. Ik had ook 500GB ruimte tot mijn beschikking met 2x250GB... Waarschijnlijk heeft hij er dus een normale jbod achtige disk van gemaakt?

Kan iemand me in de goede richting sturen?? De data is namelijk best belangrijk (Jaja had backups moeten maken :p )

Helemaal fantastisch zou zijn als ik die lvm in windows uit kon lezen (Lekker vertrouwde omgeving :P )

[ Voor 21% gewijzigd door DaneV op 30-11-2006 20:59 ]

Verwijderd

DaBomB707 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:26:
Waarschijnlijk heeft hij er dus een normale jbod achtige disk van gemaakt?
Dat hoeft niet per se natuurlijk. Een (software) RAID0 (striping) levert ook 500 GB op :)
Kan iemand me in de goede richting sturen?? De data is namelijk best belangrijk (Jaja had backups moeten maken :p )

Helemaal fantastisch zou zijn als ik die lvm in windows uit kon lezen (Lekker vertrouwde omgeving :P )
Het eerste waar ik aan denk ik natuurlijk de LVM howto.

Zelf ben ik zeker geen expert ter zake, maar het eerste wat ik me afvraag is of je Ubuntu LiveCD wel support voor LVM aan boord heeft. Want dat moet je expliciet in de kernel config aanzetten. Nu, ik neem aan van wel, maar met een beetje geluk heeft dat ding een 2.6 kernel aan boord die je config kan uitspuwen, en dan kun je het via /proc/config.gz controleren: in die kernel config (prachtige feature!) even kijken of bvb CONFIG_MD en CONFIG_BLK_DEV_DM aanstaan.

Als ik er vanuit ga dat je kernel het allemaal aan boord heeft, dan zal je ook wel de device mapper tools hebben en dan kun je eens proberen of een 'vgscan' iets oplevert. Dat zou namelijk alle disks moeten scannen naar beschikbare volume groups en die activeren. Als dat iets oplevert kun je met 'vgchange -a y' de logische volumes activeren, zodat je ze kunt mounten.

Als een scan niet veel oplevert kun je ook altijd manueel aan de slag. Maar voor die details verwijs ik je even naar de howto hierboven. Die commando's ken ik ook niet uit het hoofd.

Dat volume uitlezen in Windows kun je waarschijnlijk wel vergeten...

Maar euhm, je eerste partitie is ongetwijfeld je boot partitie. Kun je je CentOS dan niet even opnieuw installeren in die partitie (liefst met dezelfde setup)? Met wat geluk heeft het ding dan door dat daar nog wat andere data rondzwerft...

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Ik gebruik altijd de Rescue CD van http://www.sysresccd.org voor problemen, ik heb LVM zelf nooit gebruikt, dus ik weet niet of dat te fixen is.

Open source modeltrein besturings software

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-02 22:25
Ubuntu ondersteund LVM. Persoonlijk gebruik ik altijd een Gentoo rescuedisk. Hoe dat met LVM werkt zou je terug moeten vinden op internet.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Ik zou eens gaan spelen met de volgende commands. Kijk even via de link voor een wat betere uitleg.

http://www.terminalcult.org/manpages.php?manpage=fsck&Search=Search
http://www.terminalcult.org/manpages.php?manpage=fdisk&Search=Search