Toon posts:

Plannen Intel Duo Game PC - budget +/- €1600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een computer samengesteld met de onderstaande specs (zie quote helemaal onderaan). Bedoeling is dat dit een game PC wordt, puur bedoeld om te gamen (prioriteit 1), netwerken/surfen (prioriteit 2) en ook voor muziek en video (prioriteit 3). Bedoeling is dat om de laatste games te kunnen spelen op 'hoge' settings op 1280*1024. Een 'voordeel' dat ik wel heb is dat ik geen FPS games speel, die over het algemeen het meest veeleisend zijn.

Genres zullen vooral Adventures (Dreamfall, Tunguska, ...), RPG's (Oblivion, Gothic 3), Stealth Games (Splinter Cell), Strategy games (Total War games), sport games en aanverwanten zijn... de PC moet ook relatief stil en koel zijn en moet in de toekomst gemakkelijk te upgraden zijn. Dat wil zeggen dat ik zo weinig mogelijk "cruciale" componenten moet 'weggooien' als ik bepaalde onderdelen wil upgraden.

En tenslotte moet het ook een beetje een stijlvol en/of cool uiterlijk hebben. Ik wil ook voor een SLI-capabel systeem gaan.

Als ik onzin verkoop, moet iemand me maar onderbreken, maar hier is mijn redenering bij de keuze van de onderdelen (systeem in quote onderaan):

Als kast heb ik de Gigabyte Aurora GZ Zwart gekozen, deze zou genoeg ruimte moeten hebben om in de toekomst extra componenten in te plaatsen en het lijkt erop dat hij ongeveer het soort koeling en geluidsreductie biedt dat ik zoek. De Coolermaster Wavemaster was mijn eerste optie, maar ik heb veel reacties gelezen van personen die vonden dat hij te warm werd en dat de luchttoevoer (juiste term?) niet zo goed was.

Als voeding heb ik de OCZ 700Watt GameXstream gekozen, deze zou genoeg power moeten hebben om toekomstige componenten vlot van stroom te voorzien, bijvoorveeld een andere kaart in SLI mode.

Ik heb AMD altijd al een goed merk gevonden, maar als processor heb ik nu toch voor de "Intel Core 2 Duo Allendale E6400 2,13GHz 2Mb 775" gekozen, leek me de beste "bang for the buck".

Het moederbord is de "Asus P5N32-SLI Premium Wifi", die heeft geïntregreerde Wifi, met zowat alles erop en eraan, en ondersteunt RAM met 'snelheden' tot 800mhz.

Als RAM heb ik 2GB PC6000 DDR2 Ram (750Mhz) van Kingston gekozen. Niet de snelste ram die op de markt is, maar dit zou toch meer dan snel genoeg moeten zijn. Op dit moment zie ik er ook absoluut de zin niet van in om voor meer Ram te gaan.

Als videokaart heb ik een XFX 7900GS gekozen, dit leek mij een goede kaart qua prijs/kwaliteit.

Als harde schijf voor het besturingssysteem (Windows XP) heb ik een Western Digital Raptor van 36GB gekozen. Daarmee hoop ik van de zeer snelle toegangstijden te kunnen profiteren en de 36GB variant zou ook stiller moeten zijn dan zijn grotere broertjes.

Voor data en games koos ik een Samsung Spinpoint, 400GB Sata II 16mb, deze heeft de reputatie zeer solide and stil te zijn. Is daarnaast ook niet echt duur.

Als DVD schrijver heb ik gekozen voor een Samsung SH-S182M LightScibe Zwart. Dit leek me een goede keuze wat prijs/features betreft. Daarnaast ook een standaard 1.44mb floppy drive-je (zwart... kast zwart = alles zwart)

Als speakers dacht ik aan de Logitech X-230 speakers. Ik wil niet te veel geld uitgeven aan speakers, zeker ook omdat ik besloten heb voorlopig toch maar geen Soundblaster X-Fi te nemen, maar mijn huidige speakers (ondertussen 5 jaar oud, 2.0 speakers) zijn ook niet alles. Bovendien zijn ze "lelijk" beige...

Hieronder dus de volledige configuratie:
- Gigabyte Aurora GZ Black €140 (+/-)
- Intel Core 2 Duo Allendale E6400 2,13GHz 2Mb 775 €217,50
- OCZ GameXStream SLI/Active 700W €137,95
- Kingston HyperX 2048MB DDR2 Matched Pair PC6000 €278,00
- Asus P5N32-SLI Premium Wifi €214,50
- XFX 256Mb 7900GS PCI-E €168,50

- 1.44Mb Floppy Disk Drive Zwart €12,50
- WD Raptor 36GB 16MB SATA WD360ADFD €104,95
- Samsung 400gb sata II 16mb €149,50
- Samsung SH-S182M LightScibe Zwart Bulk €32,50

- Logitech X-230 or X-530 €40,00 (or €65)

Totaal (BTW inc.): €1.497
Ben benieuwd of dit zo'n beetje een 'ok' systeem is voor mijn beoogd gebruik.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
ik zou wat minder duur geheugen nemen aangezien je toch niet overclockt en dan 2x 1 GB op 533 MHz. En dan houd je rond de 80 euro over voor videokaart en kan je daarvoor meer geld besteden. 7900 GT ofzo.

Ik heb zelf ook de X-530 en X-230 van logitech, zijn wel ok, ik zie dat 5.1 maar 65,- kost, dan zou ik die nemen, kan je ook 5.1 instellen in games. De X-230 geeft gewoon beter geluid als standaard speakers, maar dus geen surround.

[ Voor 37% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 30-11-2006 20:27 ]

Verwijderd

Mja, ik vraag me echt af of je wat met SLI gaat doen. De prestaties zijn nou ook niet zodanig dat ik zeg, ja ... dat is "bang for buck". Scheelt je een hoop geld, geld wat het IMO niet waard is.

700W lijkt me ook een beetje overkill eigenlijk. 400/460W lijkt me meer dan genoeg. Tenzij je echt SLI gaat draaien, dan zou je voor net iets meer moeten gaan. Maar dan nog is 700W teveel volgens mij.

"bang for buck" wise kun je ook PC4200/5300 RAM nemen. Zoveel verschil zit er niet in prestaties, wel in prijs.

Qua VGA kaart ... probeer een GTO te bemachtigen als dat nog lukt. Ander is die GS ook prima, of een GT.

En zelf zou ik ook nooit zo'n PC audio setje kopen, maarja ... das erg persoonlijk natuurlijk. Koop ik liever meteen een goed Pioneer systeem ofzo ;) Maar tis jouw systeem ... en miss is het geluid wel goed, kan ik niet over oordelen ... is puur het gevoel wat ik erbij heb.

Kast ken ik niet echt. Is altijd een persoonlijke kwestie. Er zijn goedkopere kasten iig die ook erg goed "koelen", "stil" en "mooi" zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Kast ken ik niet echt. Is altijd een persoonlijke kwestie. Er zijn goedkopere kasten iig die ook erg goed "koelen", "stil" en "mooi" zijn.
Kan je misschien een paar voorbeelden geven? Ik ben zelf niet zo thuis in het "PC onderdelen"-wereldje...

En over dat RAM, zit er eigenlijk veel verschil tussen DDR en DDR2 Ram van hetzelfde type?

En zoveel verschil in prijs zit er tussen die verschillende soorten RAM precies niet (toch niet de '2GB' versies), of wel? Tenminste, ik heb voorlopig nog nergens 2GB RAM modules voor minder dan €250 gevonden .

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 20:44 ]

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30
budget van 1600 euro en dan niet eens een E6600 icm. 8800 GTS?
Volgens mij doe je ergens iets fouts..

Als ik jou was trouwens zou ik nu zowiezo beginnen met 1 dimm van 1GB geheugen en later, als de prijzen weer een btje gezakt zijn, een 1GB DIMM erbij kopen.
Nu heb je die 1GB ook eigenlijk nog niet *echt* nodig.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind SLI in jou geval behoorlijk onzinnig. Als je later gaat upgraden kun je beter een DX10 kaart bijzetten. Waarschijnlijk meer prestaties en ook nog eens nieuwere features. Er dan een oude kaart bijzetten die wellicht dan ook niet eens meer te krijgen is vind ik nogal onzinnig. Dan kun je nu voor een goedkoper mobo gaan.
Het geheugen vind ik wel erg duur. Ik zou wel voor 2x1GB gaan, maar het kan best goedkoper.
Met het geld dat je dan bespaard hebt kun je een 8800GTS nemen, die imo thuishoort in een dergelijk systeem met een dergelijk budget.

Verwijderd

Topicstarter
"Volgens mij doe je ergens iets fouts.."

Hmmm... geen ervaring met dit soort zaken. Apprecieer de eerlijke reacties dus wel.

Dus waarover ik nu best moet nadenken:
- systeem met SLI ondersteuning heeft blijkbaar niet veel zin voor mij. De gedachte was dat ik dan later gemakkelijker een tweede kaart kon bijsteken, of 2 'nieuwere' budgetkaarten in SLI modus. Blijkbaar niet zo eenvoudig dus...

- Kast misschien wat te duur
- Processor: wat is er mis met een 6400? Zal die snel verouderd zijn?
- Videokaart: beter een 8800GTS nemen - de prijs daarvan zal waarschijnlijk nog wel een hele tijd constant blijven?
- PSU: overkill - misschien iets als de Antec NeoHE 500 dan?

- Ram: 1GB is wel minimum, dat heb ik nu ook en is ook wel echt nodig. Heeft het zin om bijv. 1,5GB te nemen?

- Moederbord: kan al meteen €100 vanaf dan als ik voor een goedkoper moederbord ga

Verder ook nog een vraagje i.v.m de harde schijf: langs de ene kant dacht ik dat het OS op een WD Raptor het hele systeem misschien vlotter zou laten werken, langs de andere kant misschien zonde dat de games hiervan niet kunnen profiteren? Misschien beter bijvoorbeeld 2x een 74GB Raptor? Of is een Raptor voor mijn doel sowieso overkill?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik zou sowieso voor een E6600 gaan. Die hoort toch écht wel thuis in een systeem zoals deze. En ik denk dat een 600 watt voeding genoeg moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb nagedacht over de reacties en op basis daarvan mijn onderdelen gewijzigd. Ik heb een goedkopere kast gezocht (niet zó veel, maar het uiterlijk is toch wel belangrijk en de meeste andere kasten bevielen me niet zo), een 600W voeding i.p.v. 700 watt, een goedkoper moederbord zonder SLI, een Core 2 E6600 en de 8800GTS, 1GB DDR2 Ram i.p.v 2GB en één SATA II harde schijf van 400GB.

De opmerking die iemand hier had over het kleine prijsverschil tussen Logitech x-230 en x-530, daar twijfelde ik zelf ook al over, dus maar meteen een x-530 genomen.
Coolermaster Mystique 632 Zwart €110,00
OCZ GameXStream SLI/Active 600W €109,90
Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2,40GHz 4Mb 775 €307,95
MSI P965 NEO-F €99,95
Kingston ValueRAM 1024MB Kit 533 DDR2 €128,00
MSI 640Mb 8800GTS PCI-E €429,50
Samsung 400gb sata II 16mb €149,50
Samsung SH-S182M LightScibe Zwart Bulk €32,50
1.44Mb Floppy Disk Drive Zwart €12,50
Logitech X-530 €61,95

Totaal: € 1.441,75
Misschien kan ik daarmee toch ook een investering doen in een Soundblaster X-Fi geluidskaart?

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 21:26:
"Volgens mij doe je ergens iets fouts.."

Hmmm... geen ervaring met dit soort zaken. Apprecieer de eerlijke reacties dus wel.

Dus waarover ik nu best moet nadenken:
- systeem met SLI ondersteuning heeft blijkbaar niet veel zin voor mij. De gedachte was dat ik dan later gemakkelijker een tweede kaart kon bijsteken, of 2 'nieuwere' budgetkaarten in SLI modus. Blijkbaar niet zo eenvoudig dus...
Wel eenvoudig, niet zo doeltreffend.
- Videokaart: beter een 8800GTS nemen - de prijs daarvan zal waarschijnlijk nog wel een hele tijd constant blijven?
Als je nu een videokaart van zo'n 150 euro koopt, en straks die 150 euro bespaard door de prijsverlagingen heeft het niet veel zin gehad. Kun je beter nu van de prestaties van de 8800GTS profiteren.
- PSU: overkill - misschien iets als de Antec NeoHE 500 dan?
Dat zal wel voldoende zijn ja
- Ram: 1GB is wel minimum, dat heb ik nu ook en is ook wel echt nodig. Heeft het zin om bijv. 1,5GB te nemen?
Nee, neem liever 2x1GB. 2GB is met een dergelijk systeem eigenlijk een must en zo kun je dual channel draaien.
- Moederbord: kan al meteen €100 vanaf dan als ik voor een goedkoper moederbord ga
Ja.
Verder ook nog een vraagje i.v.m de harde schijf: langs de ene kant dacht ik dat het OS op een WD Raptor het hele systeem misschien vlotter zou laten werken, langs de andere kant misschien zonde dat de games hiervan niet kunnen profiteren? Misschien beter bijvoorbeeld 2x een 74GB Raptor? Of is een Raptor voor mijn doel sowieso overkill?
Games profiteren hiervan dmv lagere laadtijden.

• ChessSpider
600W is zeker voldoende. Hij kan wellicht nog ietsjes minder maar de 8800 GTS is echt een energie slurper... Dus ik zal het hier maar even op houden.

ipv. de MSI P965 NEO-F zou ik kijken voor bijvoorbeeld één van de Asus P5B versies (non-dlx/dlx) of misschien één van de beroemde gigabyte DS3/DS4 moederborden. Asus en Gigabyte hebben over het algemeen een iets betere naam dan MSI en ik denk wel dat het de paar tientallen euro'tjes waard is.

Voor geheugen heb jij nu 1024 DDR2 KIT genomen. Dat is dus 2x 512 MB. Dat is leuk voor Dual Channel natuurljik, maar aangezien jij uiteindelijk 2Gb aan geheugen wilt raak ik je aan om voor nu 1 DIMM te nemen van 1 GB en dan later dezelfde DIMM nog een keer te kopen en erbij te steken.

Aangezien je maar 4 slots hebt is het namelijk een beetje zonde als ze alle 4 vol zitten met 512 mb terwijl je nu al weet dat je voor 2GB gaat.

Verder heb ik niet echt suggesties, ziet er goed uit! :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 22:02:
Ok, heb nagedacht over de reacties en op basis daarvan mijn onderdelen gewijzigd. Ik heb een goedkopere kast gezocht (niet zó veel, maar het uiterlijk is toch wel belangrijk en de meeste andere kasten bevielen me niet zo), een 600W voeding i.p.v. 700 watt, een goedkoper moederbord zonder SLI, een Core 2 E6600 en de 8800GTS, 1GB DDR2 Ram i.p.v 2GB en één SATA II harde schijf van 400GB.

De opmerking die iemand hier had over het kleine prijsverschil tussen Logitech x-230 en x-530, daar twijfelde ik zelf ook al over, dus maar meteen een x-530 genomen.

[...]

Misschien kan ik daarmee toch ook een investering doen in een Soundblaster X-Fi geluidskaart?
Ik zou absoluut 2GB nemen. Met een dergelijk gamesysteem gewoon een must, en je hebt dan dual channel. Verder zou ik niet de MSI 8800GTS nemen want die heeft geen HDCP. De andere merken geloof ik wel. Zie het topic in over deze kaarten in VB voor meer info.

Verwijderd

De 7900GS wordt krap in games. Ikzelf heb 'n XFX 7600GT, vanuit de fabriek overgeclockt, en kan daarmee Oblivion niet op 1280x1024 trekken met alles op high. Natuurlijk is een 7900GS wel net even wat beter, maar je zal binnen niet al te lange tijd opmerken dat die videoplank het allemaal niet meer trekt en dat is jammer voor een systeem van 1600 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt, zeer nuttig advies. Ik ga nu nog eventjes nadenken en wat handleidingen lezen om een beter idee te krijgen van wat er nog allemaal van belang is, bijvoorbeeld die 'DHCP'.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
600 watt lijkt me ook nog veel. Zoek gewoon een goeie 430+ watter, met genoeg 12volt amperes en dan zit je goed. Weer 20-30 euro voor wat anders :)

specs

• RoD
  • Niet online

RoD

HDCP :P DHCP is ervoor om IP adressen uit te delen :+
Dat is een beveiliging voor HD signalen. Als je die in de toekomst wilt afspelen zul je waarschijnlijk HDCP moeten hebben op je monitor en videokaart.

Wat uitleg: klik

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 30-11-2006 22:16 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
dit systeem heb ik bij azerty samengesteld het lijkt behoorlijk op jouw systeem alleen ik heb ander geheugen, videokaart en moederbord erin.

OCZ GameXStream OCZ600GXSSLI, 600 Watt, Retail € 117,60 € 117,60
Kingston KHX6000D2K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6000, 750 MHz, € 210,70
Samsung Spinpoint T, 400 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 125,52
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 306,13 € 306,13
Asus P5B, Retail € 122,70 € 122,70
Samsung SH-182M, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 32,62 € 32,62
Asus EN8800GTS, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 421,15
Cooler Master Mystique 632, Zwart € 113,47

Totaal € 1449,89 dus dan blijft er nog 150 euro over voor de speakers enzo

• robvanderaart
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik had dit bij Salland Automatisering samengesteld.

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/6863/1600pcuf6.png

Producten spreken voor zich lijkt me :)

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom niet 2*250GB HDD's in RAID 0? :X

[ Voor 3% gewijzigd door bassie op 30-11-2006 22:45 ]

• ChessSpider
Mjah ik zou voor het setje van rob gaan als ik jou was, ookal vind ik een 2.1 setje bij een computer van dit kaliber wel een beetje raar ;)

• robvanderaart
Had hem er gewoon bij gedaan. Kwam precies op 1600 uit dus :P

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik heb zelf nog een set van 2 speakers die op zich redelijk goed klinken, maar gaan kraken wanneer je ze ook maar een béétje hard zet. Daarnaast wil ik toch wel zeker een subwoofer... maar zoals ik al zei kan ik beter gewoon voor de X-530 gaan...
ChessSpider schreef op donderdag 30 november 2006 @ 22:40:
Mjah ik zou voor het setje van rob gaan als ik jou was, ookal vind ik een 2.1 setje bij een computer van dit kaliber wel een beetje raar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, derde iteratie. Ben toch niet voor 1 of 2 raptor's gegaan als harde schijf. Toch wel vrij duur (kom snel boven mijn budget daarmee) en hoeveelheid opslag toch nog iets belangrijker als snelheden.

MSI ook van mijn lijstje gehaald (andere fabrikant 8800GTS), Asus moederbord toegevoegd, 2GB RAM gekozen.
OCZ GameXStream SLI/Active 600W €109,90
Logitech X-530 €61,95
Samsung SH-S182M LightScibe Zwart Bulk €32,50
1.44Mb Floppy Disk Drive Zwart €12,50
Samsung 400gb sata II 16mb €149,50
Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2,40GHz 4Mb 775 €307,95
Coolermaster Mystique 632 Zwart €110,00
Asus P5B €120,95
Kingston 2048Mb DDR2 Matched Pair PC5300 €259,95
BFG 640Mb 8800GTS PCI-E €435,95
Sub-Totaal: €1.601,15

• robvanderaart
Ik snap tevens niet waarvoor je voor de duurdere GTS gaat van een "onbekend merk". De Asus versie kost bij Salland 20 euro minder.

Waarom neem je voor dit budget de P5B ? Als je daarvoor nog een SLI moederbord gekozen heb die bijna 2 keer zo duur is als de P5B.

Je zegt trouwens dat een Raptor boven je budget gaat ? Blijkbaar niet als je naar mijn samengestelde syteem gekeken heb. De Samsung 400 GB die jij gekozen heb is even duur als een 74 Gb Raptor, de 36 Gb versie is zelfs 30 euro goedkoper dan de Samsung hardeschijf (!).

Waarom ga je toch voor een Mystique 632 ? De 631 heeft dezelfde features alleen een ander uiterlijk. Scheelt je toch weer 20 euro.

Waarom nog steeds voor die overkill PSU gaan ? Je kan beter voor 15 euro goedkoper de Antec Neo HE 500 nemen. Gekozen als de beste voeding en je hoeft je geen zorgen te maken dat hij het niet gaat trekken. Ook al wil je een paar harde schijven of what so ever erbij gooien. Dit systeem zal niet meer dan 400 Watt trekken. Dus met een goeie A-merk PSU van ongeveer 400 / 500 kom je dus een heel eind.

Als je niet gaat overklokken (is tevens niet duidelijk of je het wel of niet wil) dan kan je beter voor 50 euro minder voor de PC4200 gaan. Want de performancewinst tussen de PC5300 en de PC4200 is zowat te verwaarlozen.

Bij welke winkel heb je trouwens dat systeem samengesteld ?

• RoD
  • Niet online

RoD

robvanderaart schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:30:

Waarom nog steeds voor die overkill PSU gaan ? Je kan beter voor 15 euro goedkoper de Antec Neo HE 500 nemen. Gekozen als de beste voeding en je hoeft je geen zorgen te maken dat hij het niet gaat trekken. Ook al wil je een paar harde schijven of what so ever erbij gooien. Dit systeem zal niet meer dan 400 Watt trekken. Dus met een goeie A-merk PSU van ongeveer 400 / 500 kom je dus een heel eind.
Bij een 8800 kaart wordt een voeding van 450W aanbevolen. Een beetje daarboven zitten lijkt me voor eventuele upgrades dus niet onverstandig.
Edit: maar 600W is wel wat overkill en overbodig ja. Daar kunt je toch wel wat euro'tjes op besparen.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 01-12-2006 13:49 ]

• robvanderaart
Als je bij PSU Calculator kijkt.

Kom je met 100 % belasting van je PSU niet boven de 410 Watt. Dus nog ruimte genoeg voor upgrades.

Verwijderd

Trouwens, de Mystique 631 komt ook beter uit de reviews. De 632 schijnt nogal luidruchtig te zijn ... Dan is het alleen nog een kwestie van welke vind je mooier natuurlijk. Maar die 631 is ook net weer wat voordeliger omdat ie een paar maanden langer uit is, zelfde features idd.
Thermaltake heeft ook mooie kasten hoor voor een mooie prijs, miss ook eens naar kijken en wat reviews van opsnorren. (googlen op "kast naam" + review)
Ik heb zelf een NZXT Apollo. Prima kast, erg stil en ik vind em zelf erg fraai (de zwarte dan). Alleen had ie een tikkie groter gemogen, kom toch wat in de knel met m'n draadjes wegwerken enzo.
De Antec P150 en P180 zijn ook mooie kasten, alleen een tikkie duurder.

Ook zou ik lekker voor de Asus P5B-E of P5B Deluxe (beide RAID controller) gaan en 2x 250/320 GB schijven kopen en die in RAID0 draaien (striping, dus het verdelen van data over 2 schijven, 2x zo snel dus, alleen 1 schijf kapot is bbij eide beide data weg, maarja, 1 schijf van 400GB kapot is ook alles kapot). Als je belangrijke spullen op je PC hebt staan voor werk ofzo dan klein schijfje erbij kopen voor opslag - evt usb HD - kost ook niet veel meer. Heb je veel snellere performance, je bent net zo duur uit als 1x 400GB en je hebt meer opslag.
Evt een 36/74 GB Raptor als systeem schijf erbij. Maar idd, het is een hoop geld voor iets meer performance... en stil zijn ze ook niet. Up to you! (RAID0 is ook snel)

RAM, gewoon 2x 1GB ... heb je nodig en dual channel is wel zo fijn en dan wil je niet met 2x 512 je slotjes vervuilen.
Twinmos 2048MB DDR2 (2X1GB) PC5300 667MHz CL5 Dual Channel Kit € 189,95
Prima geheugen en zoals je ziet goed betaalbaar. Als je wilt gaan overclocken voor PC6400 gaan. G.Skill zoals eerder gezegd, Mushkin, Corsair etc ... allemaal prima.

Voeding: Antec NeoHE500W - zeer goede PSU - en meer dan voldoende vermogen denk ik.
Ik weet niet hoeveel die 8800GTS slurpt precies, maar volgens mij moet dit wel voldoende zijn, is het zelfs voor 2x SLI.

En videokaart ... tja ... geweldig ding, maar ik vind het zelf echt teveel geld voor een VGA kaart. Kun je beter altijd net een klein beetje achter de high end kaarten lopen. Als je elk jaar een nieuwe VGA aanschaft voor 150~200 euro dan ben je efficienter bezig IMO.

Maargoed, blijkbaar heb je geld genoeg, dus tja ... dan is het een kwestie van je eigen prioriteiten en of je er blij van wordt als je hem binnen krijgt. Een PC binnen krijgen met in je achterhoofd toch nog de discussie; ik had ook een beter kunnen hebben en eigenlijk wel willen hebben, tja ... dan moet je het gewoon doen (gevoel). Maar vanuit het verstand lijkt het me niet zo efficient.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb mij in de voorbije weken nog wat bezonnen over de te kopen onderdelen.

Nog eens gediscuteerd met een vriend van mij, die vond dat ik teveel geld aan 't weggooien was. Waarschijnlijk gelijk ook nog, van vrienden moet je 't hebben xD ... dus heb de configuratie wat aangepast, met meer aandacht voor budget:

Intel Core 2 Duo Allendale E6400 2,13GHz 2Mb - €217,50
Asus P5B-V - €153,90 (is de P5B-E beter?)
Kingston ValueRAM 1024MB Kit 533 DDR2 €128,00
Seagate 320GB SataII 16MB ST3320620AS €99,95
Asus 640Mb 8800GTS PCI-E - €412,50
Antec NeoHEPower 500-EC - €99,95
Coolermaster Mystique 631 - €84,90
1.44Mb Floppy Disk Drive - €12,50
Samsung SH-S182M LightScibe - €32,50
(speakers voorlopig even uit overzicht gehaald)

Totaal aan onderdelen: €1.241,70

Ook een vraag die ik nog heb betreft de opmerking van xs4U over de grafische kaart: zijn er dan goedkopere kaarten dan de 8800 die op 1280*1024 met (vrijwel) alle detail open toch degelijke framerates kunnen halen voor bijvoorbeeld Oblivion, Gothic 3 en games die dit jaar eraan komende (bijvoorbeeld Mass Effect)?

Liefst nVidia kaart. En moest ik toch voor een 8800GTS gaan, is bovenstaand systeem daar dan geschikt voor?

• robvanderaart
- Je processor zou de bottleneck kunnen zijn tenzij je hem overclockt.

- 1 Gb met Oblivion, BF2 etc. is niet echt aan te raden omdat je dan bijna de hele tijd met je hardeschijf aan het swappen zit.

- Asus P5B-E is beter. Waarom zou je trouwens Onboard VGA willen ?

Voor de rest een goede keuze, maar ik zou toch eerder wat meer uitgeven zodat je wat beters heb. Want nu is je processor de bottleneck en aangezien je maar voor PC4200 geheugen gaat geeft al aan dat je niet wil overclocken. Ook het feit dat je maar 1 Gb neemt. Dus kan je er beter 350 euro meer uit aan geven zodat je er langer plezier van heb en op eye-candy kan spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door robvanderaart op 05-01-2007 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt... nee, ben inderdaad niet van plan om te overclocken.

In de plaats dan deze bijvoorbeeld:
- 8800GTS (of toch overkill? bedoeling is natuurlijk wel dat de kaart een tijdje meegaat)
- Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2,40GHz
- Kingston 2048Mb DDR2 PC5300
- Asus P5B Deluxe

Totaal komt daarmee op €1.476,5
robvanderaart schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:44:
- Je processor zou de bottleneck kunnen zijn tenzij je hem overclockt.

- 1 Gb met Oblivion, BF2 etc. is niet echt aan te raden omdat je dan bijna de hele tijd met je hardeschijf aan het swappen zit.

- Asus P5B-E is beter. Waarom zou je trouwens Onboard VGA willen ?

Voor de rest een goede keuze, maar ik zou toch eerder wat meer uitgeven zodat je wat beters heb. Want nu is je processor de bottleneck en aangezien je maar voor PC4200 geheugen gaat geeft al aan dat je niet wil overclocken. Ook het feit dat je maar 1 Gb neemt. Dus kan je er beter 350 euro meer uit aan geven zodat je er langer plezier van heb en op eye-candy kan spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 21:12 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 21:09:
Bedankt... nee, ben inderdaad niet van plan om te overclocken.

In de plaats dan deze bijvoorbeeld:
- 8800GTS (of toch overkill? bedoeling is natuurlijk wel dat de kaart een tijdje meegaat)
- Intel Core 2 Duo Conroe E6600 2,40GHz
- Kingston 2048Mb DDR2 PC5300
- Asus P5B Deluxe

Totaal komt daarmee op €1.476,5
Als je alles op high wilt spelen moet je voor de gts gaan. Maar je kan ook nu voor €180 een x1950pro kopen. Die zal het waarschijnlijk nog wel 1 jaar goed doen (spellen goed draaien) En dan kan je dan van die €230 (ofzo) weer een mooie kaart kopen, die beter is dan een 8800.

Waarom een p5b-deluxe? Eerst had je het nog over 1 p5b-e, of heb je die extra functies nodig?

Verwijderd

Topicstarter
"Als je alles op high wilt spelen moet je voor de gts gaan. Maar je kan ook nu voor €180 een x1950pro kopen. Die zal het waarschijnlijk nog wel 1 jaar goed doen (spellen goed draaien) En dan kan je dan van die €230 (ofzo) weer een mooie kaart kopen, die beter is dan een 8800."
Hmm, goed idee. Met welke nvidia-kaart is die kaart vergelijkbaar?

"Waarom een p5b-deluxe? Eerst had je het nog over 1 p5b-e, of heb je die extra functies nodig?"
Nee, eigenlijk niet, blijkbaar vergist bij het opzoeken.

Verwijderd

igg zit hij nu goed denk ik...
perfect systeem behalve de videokaart dan. Waarom geen club3d of asus (liever asus) die hebben gewoon betere support en prijzen....
Geheugen snelheid is idd niet nodig neem een PC5300 want het prijsverschil met een PC4200 is maar paar euro...
ik zou iig salland nemen is betrouwbaar en goedkoop

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:47:
igg zit hij nu goed denk ik...
perfect systeem behalve de videokaart dan. Waarom geen club3d of asus (liever asus) die hebben gewoon betere support en prijzen....
Geheugen snelheid is idd niet nodig neem een PC5300 want het prijsverschil met een PC4200 is maar paar euro...
ik zou iig salland nemen is betrouwbaar en goedkoop
Salland Automatisering (en andere webshops) slecht geworden?

Mwoah.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica